Jump to content

Sjøørret, fisker kammerfolket?


magnum_mauser

Recommended Posts

Er her nokre kammerbrødre, eller søstre som har vert ute etter SØ i vinter?

Eg har vert nokre turer siste mnd. Har vert plagsomt kaldt enkelte turer, når ein står i 10 minusgrader og kaster, det er da ein skjønner att ein har ein alvorleg fundamental skade :lol:

Eg har fiska med rosa og orange rekeimitasjoner, synkeliner og særs raske inntrekk. Her har vert rikelig med fisk, men han har kresen mangen ganger. Har sett fisken etter flua gang på gang på gang, uten att den tar.

Men eg har fått bra med fisk likevell, siste turen eg var avgårde, hadde eg 5 fisker på 45 min, og 3 av dei var mellom 1,5 og 2kg.

SØ fiske er ein spennande, kaldt og utfordrande på vinterstid, men artig! Fiskegale tullinger som meg får svinga fluestanga og får utløp for den verste fiskefeberen som henger igjen fra sommeren før :wink:

Legger ved eit par bilder tatt forleden på ein fisketur! Dykk må gjerne dele fiskehistorier og bilder dersom dykk har!!!

 

 

 

arnfinn_the_flyfisher.JPG

s%C3%B8ndagens_fangst.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fin fangst! Men fisk som er brun / og eller mager gjør seg vel adskillig bedre i sjøen enn på matbordet. Så kan man heller fiske dem i juni når de er feite og fine!

Mye brun fisk i fangsten tyder dessuten på at man gjerne kan finne seg et annet fiskested. Fort gjort å overbeskatte når man fisker på overvintringstedene. De virkelig feite og fine, gjeldfiskene, finnes gjerne på andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Flotte bider bustergutten. :D

 

Fisker mye med flue selv, men det er mest laks som står på menyen, sjøøreten går senere og senere opp i de elvene jeg fisker mest og blir mindre både i anntall og i vekt,

Ellers er sjøøretbestanden her på vestlandet nede i knestående for tiden og jeg ber alle vinterfiskere vise magemål :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flotte bider bustergutten. :D

 

Fisker mye med flue selv, men det er mest laks som står på menyen, sjøøreten går senere og senere opp i de elvene jeg fisker mest og blir mindre både i anntall og i vekt,

Ellers er sjøøretbestanden her på vestlandet nede i knestående for tiden og jeg ber alle vinterfiskere vise magemål :wink:

 

Takk for det :)

 

Her i Vefsn er sjøørretbestanden meget bra,og i sommer ble det gjort tiltak(som du kanskje så i bildene mine)for å bevare denne stammen med tanke på kommende rotenonbehandlinger.

Link to comment
Share on other sites

Her fins fleire fiskeentusiastar ja, nå er snart den fine kalde tida etter sjøauren i gang igjen. Folk må gjerne kjøre i kolonne og brekke bein i skitrekk utover vinteren, nei takke meg til fine dagar ved fjorden etter vrien blankfisk! Satser på å starte sesongen i romjula.

 

Må seiast at eg bruker mest små sluk og meite, men flua er med anten på eiga stang eller ein halvmeter ovanfor sluken.

I år er målet å bikke 2 kg i sjøen, har utvida virkeområdet mitt dramatisk med anskaffelse av bil så vonar på mykje action utover vinter og vår.

 

Vil oppfordre alle til å sette ut igjen liten, mager eller brun sjøaure. Vær litt skånsom med fisken og få den raskt uti igjen, den er ikkje bygd for lange opphold på land i kulda!

Link to comment
Share on other sites

Klart vi fisker :) ,og ikke bare sjøørret.Bodde en periode i Nordfjord og den første fisken jeg fikk på stang var sjøørret,litt nedtur for en østlending som håpet på torsk :oops: .Ellers driver jeg med fiske etter abbor,gjedde,lake,harr og ørret,sommer som vinter :) Ørretpersen er på 7,5kg,dorging i Mjøsa.Moro med en fisketråd her inne :wink:

Link to comment
Share on other sites

To er brune, resten er blanke, men, ut fra bildene, tynne. Dårlig matfisk i så fall. Slike bør få svømme.

Mange steder er sjøauren under hardt press. Uvettig fiske på overvintringsplasser kan faktisk nesten utradere stammer.

 

Til sammenligningsgrunnlag. Sjøaure bør se slik ut:310185.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tar poenget,men man trenger ikke "drepe" en fisketråd her inne pga noen tynne ørreter :!: Tror neppe trådstarter vil utrydde noe som helst :wink: Hvis man er bekymret for sjøørreten,så sjekk nettsia til NJFF! Stygge ting er i ferd med å skje i Driva,fiskelås,gyro,har pratet med en grunneier så jeg vet litt 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere ikke kritisere andre for sine valg ang mat eller frislipp av SØ. Det er vel mange her på kammeret som jakter reinsbukk. Kan til tider være brunstsmak i det kjøttet????

 

Nei la oss holde en fin tone, å glede oss over andres fine fangster.

 

Fin fangst dette magnum-mauser. Håper du deler flere av turene dine med oss.

:mrgreen::mrgreen:

 

 

arro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det som mrmju sier kritisk for SØ på hele vestlandet.

Og derfor bør en her la være å fiske bevist etter SØ.

Og iht lov så skal vinterstøinger settes tilbake til havet.

Så får den enkelte vurdere om der er en lokal bestand som tåler å bli fisket på.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noe lov på at vinterstøinger skal settes ut, så hvis du kunne funnet den til meg ville jeg satt veldig pris på dette jmonsen da vi i fiskeforeningen her ville hatt litt mer og stille opp med. Men det er sunt folkevett og sette ut støinger for de duger knapt nok til reveåte. Var forøvrig med og lande en SØ på respektable 3.9kg i dag. Selv fikk jeg bare sei.

Link to comment
Share on other sites

Nå bor jeg sånn til at jeg har vel tilgang på noen av stedene i norge med høyest SØ tetthet så jeg tar alt av fisk over 750gr som er i fin kondisjon. Annet slåes kun ihjel ved stygge krokinger som ikke gjør C&R forsvarlig. Så er litt bortskjemt sånn sett. Det som er litt fy-fy er alle de som setter ut tonnevis med ståsnører etter SØ'n nå vinterstid. Loven er maks 2 snører/person, men ingen som bryr seg og som oppsyn er det håpløst og forsøke og gjøre noe med det da kun en i foreningen har begrenset politimyndighet for øyeblikket og politiet gir faen om vi ringer og melder ifra om tjuvfiskere. Skal det skje noe må det ringes til SNO, men er jo ikke alltid han fyren som har ansvaret for telemark, vestfold og buskerud er i nærmiljøet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg og en kamerat vært på isen og fiska i Drammensfjorden. Endte opp med 2 stk SØ på henholdsvis 2.1 og 0.9kg. Den største hadde en k-faktor på 0.97, men med en krok ut av øyet frista det ikke med C&R for å si det sånn. Ellers var det mye makrell å få.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker kun Tesmanian Devil.

 

Har forøvrig akkurat lagt ut en tidligere film om sjøørretfiske på YouTube i High Quality format.

Kvaliteten på filmen er betydelig bedre enn før. Jeg fant akkurat ut hvordan det gjøres, så fra nå av blir det HQ kvalitet på filmene mine som jeg legger ut på nettet. Greit å få best mulig bildekvalitet som en fiske/jaktfilm fortjener.

 

Se filmen på www.jaktjan.com

Link to comment
Share on other sites

mener på det er to forskjellige, men så å si identiske produkter hvor den ene er en kopi av den andre. solgte dem i allefall om hverandre i min tid på en ikke heilt ukjent sportsfiskebutikk i Kristiansand. Suveren redskap til sitt bruk.

 

Min favoritt fra land er noe så enkelt som jensen pirken 12-15 gram. Med tynn fireline e.l. og rett stang lar de seg kaste rimelig langt. Med rett håndlag (må fiskes "aktivt") kan de være en skikkelig killer i kaldt vann.

Link to comment
Share on other sites

Å jaja. e fisker i allefall! :wink:

 

men mest med sluk. har fått bra te nå i vinter. de ligger på rundt 1,5 2,2 kilo.

får best på knallfarger å hvit å grønn. med oppheng. med sein innsveiving. men må selvfølgelig variere innsveivingen. med stopp å hurtige rykk av å til. ellers er agn superbra. ekte brissling. å makrell er bra. !

 

Mvh helge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg stiller meg litt bak det som blir diskutert her på vestlandet. Det at bestanden av SØ, har gått så mykkje tilbake. Og derfor fisker eg ikkje etter den for tiden. Prøver heller etter havabbor,og regnboge.

hmm.dette syntes jeg var rart :shock:

har vel aldri fått så mye sjøørret som de siste 2 årene.

kunne lagt ut fiskedagboka mi,men det blir vel bare misunnelse :twisted: jeg føler vel det er generelt mer overalt.men kan hende det bare er meg,

vært morosamt å hørt va resten av dere synest?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...