Jump to content

Sjøørret, fisker kammerfolket?


magnum_mauser

Recommended Posts

Var å dorga i går, helt dødt når det gjelder ørret,men hadde en stor opplevelse, fikk på en torsk på3-4kg som kjempa litt med ( tynn sene mjuk stang) da jeg fikk fisken under båten kommer det ei kveite på ca 40 kg og prøver å ta torsken :shock: satan for ett beist, to meter under båten, den prøvde fire ganger å ta torsken som jeg lot henge der som agn før den forsvant, torsken slapp jeg ut, men den ville ikke forlate oss, forståelig kansje med ett sånt beist i nærheten.

En stor opplevelse som nok gjør at dorging heretter skal foregå med grovt utstyr :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har fått 8 sø på dorging i sjøen i vår. 7 av dem ble tatt på 13cm rapala med ørretmønster. 1 på sluk. Jeg har lagt meg på en dorgefart på underkant av 6,5km/t. Jeg tror dette er bra for rapala , men kanskje for raskt til at slukene jeg bruker får fin gange. Jeg fisker med to stenger samtidig, og har derfor gått over til å ha redskap av samme type på begge stengene for at begge skal gå bra i vannet.

Link to comment
Share on other sites

Den cicadaen så bra ut! Får du den bare på det nettstedet?

Ja, for noen år siden fant jeg den i en butikk i tr.heim, men plutselig var det ingen som hadde den. Etter et raskt søk på google fant jeg hjemmesiden, og bestilte ny ladning med sluker i samme minutt. Var ute i helga å prøve de tre slukene jeg hadde med meg, fikk fisk på alle tre :wink: den er virkelig et "must" for en ørretfisker :D jeg fisker som regel med 1/4 oz, noe som tilsvarer 7,08 gram. Selv med den lille vekten på sluken blir kastene som regel mer enn lange nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott, fikk litt tro på denne, og skal raide sportsbutikkene først, før jeg evt bestiller. Den minste og den på knappe 4 gram er fin til innlandsfiske tipper jeg, perfekt til min Fenwick Black Nighthawk på 4,6 fot med kastevekt 0-7 gram, mens den største eller nest største vil være bra på sjøørreten. :wink:

 

Har du følelsen av å få mer fisk på denne, eller er det fordi du bare bruker Cicada nå?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er størrelsen på fisken da Locasto?

 

De har alle vært fra 1,0 til 0,5 kg bortsett fra 1 liten som jeg satte ut. Venter på at laksen skal komme! i fjor fikk jeg like mye laks som ørret, den største 2,2 kg, men det var senere på sommeren. :)

Link to comment
Share on other sites

Har du følelsen av å få mer fisk på denne, eller er det fordi du bare bruker Cicada nå?

 

Får en flest fisker på cicada ja, men bruker ikke bare den nei. Fisker også med mange andre sluker hvis fisken er treg, men Cicadaen blir veldig mye brukt fordi jeg nesten bestandig får fisk på den. Liker den spesielt godt også av den grunn at den dirrer under vann, det er deilig og kjenne i stanga at den dirrer og stoppes brått av et kraftig tilslag av fisken :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bestilt 4 stykker jeg nå ;) Håper de er så bra som det står på nettsia :mrgreen:

 

:wink: Tror du blir fornøyd. Slukene brukes på akkurat samme måte som andre sluker, enten kastes fra land eller dorg. Prøvde den her forleden dag på et fjellvann, fikk sannelig røye på den også.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har hatt fiskelykken med seg. Har blitt lite fisking for min del den siste tiden, men håper det skal endre seg om en ukes tid. Da reiser jeg sørover til Grenland og Frierfjorden. Skikkelig sjøørreteldorado.

 

fikk en fin sjøørret ved langøya idag 650gram :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fisker ja !! ja mest mulig på de fleste arter . For tiden er jeg ute etter laksen men det har hvert meget varierende i år syns jeg . Det jeg faktisk nesten syns er mest spennende er og gå i ei lita elv med enhånds'n etter sjøørret men det har også blitt betydelig dårligere de siste år . Er ei lita elv i Kleive (Møre) og ei i Bøverdalen som jeg besøkte for mange mange år siden som kunne ha hvert fristende og forsøkt igjen . Er det noen av dere som har noe peiling på ståa i disse for tiden ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det har ikke blitt rare SØ fangsten i år nei... har ikke fått fiska så mye som jeg hadde håpt på akurat... men her er bilde av ett par av fangstene :) Den ene var under minstemål, så den fikk svømme videre, den andre er 600 gram og akurat over måls :)

 

mini-S1030958.jpg

mini-S1030937.jpg

 

Ellers har det blitt noen brun ørreter, men ikke noe med str på, her nede i sør er det stort sett 1000 brødre i alt av vann, så om det ser noe brutalt ut at det er tatt livet av såpass smått som noe av dette er så er det pga overbefolkningen i vanna at det er gjordt.

 

mini-S1030953.jpg

mini-S1030955.jpg

mini-S1031027.jpg

mini-S1031026.jpg

mini-S1031025.jpg

 

Det har blitt litt bifangster når jeg har dorget etter SØ også da:)

 

mini-S1031054.jpg

mini-S1030920.jpg

mini-S1030935.jpg

 

Ellers har det blitt litt torsk også når jeg har vært ute å testet en ny type pilk på markedet som importøren sendte meg for og få min mening om den :)

 

mini-Bilde0101.jpg

mini-Bilde0035.jpg

mini-Bilde0037.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det kribler i kastearmen, men frykter at alle mine kjente fiskeplasser i Oslofjorden og Drammensfjorden er vel rimelig utilgjengelig med flue nå vil jeg tro...større sannsynlighet med pilkestikke og agnfisk kanskje?

 

Hvor langt ut må man for å finne fiskeplasser nå?

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke den eneste, sitter og binder fluer for harde livet for og dempe abstindensene, men nå er jeg tom for kroker også :roll: dette går bare en vei hvis ikke isen gir seg snart. (jeg blir nødt til og pilke :shock: ) er ganske så tykk is lang vei rundt son/moss, men er vel noen få steder det er mulig og komme til uten at jeg skal si det for sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Helt håpløst... Men isen forsvinner vel etterhvert får vi tro. [...]

 

Her kan man følge med på isforholdene (ikke superdetaljert, men man ser nå hvertfall hovedtrenden). I 1987, det året med mest is i Skagerrakk og Østersjøen på riktig lenge, var ismax den 16. mars og skikkelig smelting av fjord- og havis kom ikke i gang før i begynnelsen av april. Så er nok likegreit å la fluestanga ligge og slipe isboret i noen uker til. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg kjører stort sett med sluker. Gjerne blank/blå eller blank/sort. Vobbler Hvit/blå. har på ett litt senere tidspunkt benyttet tobis lys grønn/mørk grønn.

 

Ellers så er det bra med fisk her sør. Arendal og Grimstad har gitt greie uttellinger med kasteslukfiske. Mye småtorsk å få i fjordene. Dette lover bra. Har ikke fått så mye småtorsk på mange år.

 

SØ fiske er noe tregere. Det forekommer noen spredte innslag av SØ men ikke mange. Mangler og store fisker. Er nok litt for tidlig enda, Får sjekke nermere helga med temperaturen. Må stige noe føler jeg.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er mer interessant med fjellørret jeg. Da veit jeg at jeg før ørret, og ikke en torsk eller noe, hehe.

 

Men hender jeg fisker på sjøen og da går det i silde sluk eller torsk..

Innlands bruker jeg kun svart/gul spinner og sølvkroken sine populære og vanlige..

Link to comment
Share on other sites

Det skjer av og til at jeg prøver meg på sjøørreten. Men jeg gjør aldri noe stort ut av det, egentlig. Oftest går jeg bare ombord i båten, dorger rundt i 1 time eller 2 med fiskestanga i hånda og kaffekoppen på benken. Mest for turen sin del :) Gjør det mer seriøst dersom det er torsk og lignende fisk jeg er ute etter. De ørretene som kommer opp er vel normalt mellom 300 gram til 1 kilo. Ingen rugger akkurat, men jeg fikk faktisk en på 4,3 kg for et par år siden. Morro! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel skrive en liten rapport, fra den årlige sjøørret konkurransen i Tønsberg.

Team Thorsov sport stilte med et litt redusert lag i år, som i år var bestående av Meg og min Onkel. Det var i år ca 300 deltakere som alle sloss om hovedpremien, en Fiske tur til cuba til en verdi av 35 000kr. Får vår del gikk det ikke mer enn 2 timer før Onkelen min fikk dagens første sjøørret, som veide hele 2,95 kg, 66cm lang og hadde en K-faktor på litt over 1.

25a0o6f.jpg

 

Dette viste seg senere og være vinnerfisken i åpen klasse, og dermed vant Onkel en tur til Cuba!! Så hvis noen er innom Thorsov sport sin fiske avdeling får dere ta og grattulere Ole :wink:

 

Vi fikk en del andre fisk i løpet av de 27 timene konkurransen varte, men ingen av dette kaliberet, og alt i alt var dette en kjempe fin tur, kan bla nevne at vi sov under åpen himmel og kontrastene var store fra og stå i T-shorte om dagen og fiske til og våkne opp med is på soveposen om morgenen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ai, nydelige fisker! Grattis til alle med fangst. :D

 

Men, dere må slutte å holde fiskene på strak arm mot vidvinkelkamera, perspektivet blir helt feil og man ser ikke hvordan fisken er i virkeligheten. :wink: En stor fisk taler for seg uten å bli jukset med av vidvinkel.

 

Sånn er bedre:

normal_DSC01026.JPG

En sjørret på 1,7 kg fra i fjor, bare for eksemplets skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Er det noen galninger som har vært ute med fluestang i det siste, da? Hadde selv planer om å fiske litt i jul/romjul, men temperaturen har gjort det vanskelig. Har såvidt vært ute, men snøret frøys fast i stangringene så det var ikke bare gøy. Ikke beit det noe større heller.. November var bra med tidvis knallbra fiske.

Holdt på å reise ut i dag, men ser det er spådd "varmere" i morgen så satser heller på å ta en tur da. Gleder meg vilt og hemningsløst til sesongen fremover nå!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...