Jump to content

Sjøørret, fisker kammerfolket?


magnum_mauser

Recommended Posts

Er jo ivrig fisker på sommertid etter innlandsfisk men også lax og sjøørett men fiske i sjøen har jeg egentlig null peiling på men har tenkt i mange år at jeg skulle ha forsøkt . Min nermeste plass må bli Trondheim eller ved Gaulas utløp eller der i nærheten . Jeg fisker med flue men er det noen vits og prøve i dette området og er det synkeline og rekeimitasjon som bør prøves ?

Tips om andre steder der i orådet er også av intr.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dorg med rappala original silver 13 cm. Varier fart og sving, samt avstand fra land. Får du ikke fisk da etter noen turer er det noe galt..

 

Tips, bruker du fireline, er det etter min mening HELT nødvendig med fortom av vanlig sene eller fluorcarbon. ca 1-2 meter.

Link to comment
Share on other sites

Nokon som har vert ute å dengt etter sø siste tida? Fekk meg ein kjekk pakke i posten i dag, ei Scierra XDP 5-7 som skal brukast på #6'erstanga.

Det er ei snelle som vistnok skal tåle salt veldig bra, pluss att eg er eit svakt menneske som kjøper alt for mykje fiskeutstyr når eg ramler inn på nettsider som har gode tilbud på godt utstyr :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fireline, men har aldri prøvd fortom. Tror du jeg hadde fått enda flere sjøørreter hvis jeg hadde brukt det?

 

De små bryr seg neppe, men du kan risikere at de større er mer skeptiske. Etter at jeg begynte med fortom for 8-9 år siden så har fangstene tatt seg kraftig opp. Gjelder all slags fiske.

 

Regner med du er klar for en rappala vs. Tasmanian duell til våren jaktjan?

Link to comment
Share on other sites

Fisker endel SØ om våren og sommeren fra land og båt. Bruker stort sett Jensen pilk og får en og annen fisk. Laks har jeg derimot aldri fått i sjø, er det noen som har tips om utstyr og fiskemetode?

 

fisker du fra båt (dorge) så burde du bruke rapala oprginal eller huskey jerk. ikke dorge for fort. å rykke litt i stanga av å te. for å variere litt. gjerne da søen biter. den kan ligge etter wobbleren lenge før deb biter.

 

fra land har jef fått mest på møresilda hvit å grønn .bangk å blå. å blangk å svart. de er gode. i hennholdsvis 22gramm

 

bruk gjerne oppheng. rekeimitasjon eller en liten sldeimitasjon. tobi er bra.

 

har å nettopp prøvd ut en sluk som dansken thommas hansen bruker mye som heter stripper.

 

den er go!! bra å ta av ringene på sluken . lag en løkke på enden av sena, tre den bare igjennom hullene. å over treblekroken. får en mye mere livligere gange. Mvh db. (helge)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fireline, men har aldri prøvd fortom. Tror du jeg hadde fått enda flere sjøørreter hvis jeg hadde brukt det?

 

det tror e bare er tull. fisker masse jeg. å har brukt den signalgrønne firelinen i noen år nå. å den biter de på like jævelig uansett farge du har på snøret!

 

(overtroisk)

 

:mrgreen:

 

å du jaktjan. kom til tvedesrand. så skal du se fiske!! eller prøv hove! sykt bra plasser når det biter.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tull... Du vil alltid få fisk på vanlig fireline. Dette har jeg grundig testet i mange år. En grunn til at de fremste fiskerne i landet anbefaler dette. En selvfølge mener nå jeg å bruke dette. Bottom line, mer og større fisk på fireline med fortom..

 

Det er dessuten også en fordel for slitasje da endel fisk ofte kjører seg ned i stein ol. Senen tåler da mer enn selve firelinen. Reddet mange lakser på dette..

 

Bruker fluorcarbon som fortom.

 

Men men, opptil hver og enkelt hvor nøye en vil være.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ein tur i dag, vindstille og sol. Det er vår i lufta og livet er herlig :wink:

Eg har merka att sø'en ikkje går so djupt no som den gjorde tidlegare i vinter, tidlegare tok den berre knall rosa eller orange rekeimitasjoner, men no begynner den å like streamerliknande fluer i litt rolegare farger.

Eg fiska med flyteline i dag, for første gang sia i sommer, laaang fortom og ei svart/lys orange flue med kopperhode, den funka supert i dag, kaste ut, vente til flua kom eit stykke ned og kjappe inntrekk. Fekk på land 3 stk i dag, dette er den største, kjøkkenvekta viste 2,1kg. Dei to andre var brune og magre, samt eg mista 4 stk.

 

thumb_2%2C1.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag hadde eg som vanleg ein uro i kroppen ut på kveldinga. Eg har sett på eit nytt område og tenkt; Her må eg prøve og fiske ein dag! Langrunt med leopardbunn og marebakke.

Eg tok på meg vaderen og reiste avgårde, hadde eigentleg ikkje store forventinger men etter 3 kast satt det på ein søvblank og feit fisk på 0,9kg. kasta ei stund til og hadde napp eit par ganger før ein fisk til på omtrent samma strl satt på. Eg gjekk på land ei stund og slappa av, vurderte hardt og reise heim. Eg ville eignentleg berre ha frisk luft, hadde fått meg 2 fisker på ein ny plass attpåtil, så eg var egentlig nøgd. Men så kom den vanlege tanken - Berre eit par kast til!

Og slik blei det, vada meg ut på nytt og begynte og kaste, hadde kasta eit par minutter ca, nett fullført eit kast og begynt på inntrekk, fiska rykkvis med ei kvit reke.

BANG!!!! Sa det, eit helvetes rykk og eit plask der framme som ikkje likna grisen! Ragnarok!!! tenkte eg i forfjamselsen! Plasket var så stort, hugget så brutalt og utraset enda verre, att eg blei ein smule perpleks der eg sto.

Eg lurte ei stund på om det var ein laks eg hadde fått på, eg kjempa lenge, sikkert 20-30 min, fekk den sakte inn mot land, så rasa den ut igjen. Håven låg i bilen og eg var aleine, korleis i faen skulle eg få den på land?!?!?! Eg ringte eit par stk i håp om att dei kunne kaste seg i bilen og komme til unnsetning, men selvfølgeleg ikkje svar og få nokon plass! Eg vada meg eit stykke ut, fekk fisken heilt inntil meg, tok den i sporen og sprang den regelrett på land! Og når eg fekk den opp på stranda, så dat flua ut, kroken hadde knekt tvert av :o

Vekta eg hadde med meg, stoppa på 4kg, kjøkkenvekta viste 4,1.

Sitter her i kveld med ein spesiell følelse! På min kant av landet, er det ikkje mangen slike som svømmer rundt, og det blir ikkje mangen av dette kaliberet eg kjeme til og få på kroken igjen heller. Eg er sliten, lykkeleg og oppøsa :mrgreen:

 

 

 

 

 

CIMG0161_forminska.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer masse Magnum_mauser. Er ikke plagsomt med SØ av den størrelsen der noe sted i landet spør du meg. Ser fram til jeg får de selv på den størrelsen der. Har 2.6kg som beste notering for øyeblikket, men drar Bornholm skjærtorsdag for 9 dager SØ fiske og litt øl. Blir kos. Og lykke til videre utover våren med SØ fisket. Skal vel komme litt børstemark snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nokon som har vert avgårde i påska?

Har hatt meg nokre fine turer i nydelig vær. Siste dagen fekk eg 3 smellfeite med snittvekt på 1kg.

Eg fiska i ein liten fjordtarm med ei lita bru som lager veldig sterk straum og når eg fekk den siste, så fekk eg totalhavari på snella, bremsen låste seg :shock: Og når ein da har ein smellfeit sø i utmerka kondisjon på kroken som raser ut i ein straum, da kan det jaggu gå seg ei kule varmt! Når eg skrudde bremsen heilt av i panikken, så slutta den å være låst, dvs den rasa så ut att eg fekk ei megafloke i snella. Enten står bremsen bom fast, eller så er bremsen heilt uten motstand og det blir eit helvetes surr :x

Det blei ei banning og ei kaving som ikkje ligna noko, så eg er glad der ikkje var vitner :oops:

 

Så hvis her er nokon som har Hi Level fluesneller liggande som dykk kan tenke dykk å selge, er det berre å skrike ut, eg trenger desverre reservedeler :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var ute en liten times tid i kveld og lufta slukstanga litt i sjøen.

 

Etter 20 min.

08052009121131ceca367a0048bf87.jpg

 

 

Etter nye 20 min.

0805200912342e90cf3592e149f4a6.jpg

 

Og etter en time tilsammen.

0805200912560eaa0f3bd772485f8b.jpg

 

2,6 kg tilsammen.

 

Og sånn så de ut innvendig.

08052009121765a92f58dc874446b0.jpg

 

Blir godt til middag i morgen. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Moose on the loose : Det kommer helt ann på kosten ja. Er det mye marflo i vannet spiser ørreten det og den får fin rødfarge. Går det stort sett på innsekter blir den lysere/hvit i kjøttet. Stor fisk som har gått over til å spise småfisk blir også lysere i kjøttet. Sjøørreten spiser mye krepsdyr/reker og får kjøttfargen sin fra det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lyktes i dag gitt, har ikke vært noen aktiv sjøørretfisker, men dro ut en tur i går og i kveld. Det vaka friskt i går, men bortsett fra noen napp lyktes det ikke. I kveld derimot, så satt den! :D

 

Kom en kar bortom som hadde fiska hele vinteren og våren uten å få noe, og mens han sitter der med oss så får jeg se et vak. Dæsken, den må jeg ta, sa jeg... Den hugg på tvert, og raste ut med 30 meter nylon, før det ble slakt snøre... Jeg sveivet inn møresilda i bra fart, og jaggu kom han som en torpedo etter og slo etter sluken i vannskorpa 2-3 ganger på like mange skund, og ble hengende! :D:D Etter nok en fight og utras så kom den i håven.

 

Artig! Min første sjøørret av litt størrelse. 1,7 kg stoppa vekta på.

 

normal_DSC01021.JPG

 

normal_DSC01026.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en skautur med hundene i kveld - og tok med en liten 7-delt fluestang, og fikk en liten ørret.

Selvsagt ble den med hjem - og den var av udelikat farve (hvit i kjøttet), men smakte like godt som de to jeg fikk på forrige skautur (som var rød i kjøttet. Men i et annet vann.)

Link to comment
Share on other sites

Fin fangst ranger. Det ser ut som vi må ta turen nordover for å få slike fisker, her i hordaland står det dårlig til med sjøøretbestanden.

Jeg reiser til orkla 31 mai og skal fiske laks i 4 dager.

Leste i fiskereglene for 2009 sesongen, at sjøøreten er blitt fredet i orkla grunnet kraftig tilbakegang i bestanden, og det ser ut som det ikke bare er vestlandet som sliter med nedgang i sjøøretbestanden.

Link to comment
Share on other sites

@Villdyret:

 

En slik kammerat har jeg også i tillegg har jeg en bror som perset på brunørret på 6,5 kg for noen år siden. Jeg har forgjeves forsøkt å adoptere han bort.

 

Joda, det er bra med ørret her østpå, og jeg har vel en mistanke om hvilken elv fisken på bildet ble tatt i :wink: . Men det er noe eget med sjøørret synes jeg. Det er fint å fiske seg over "bankers- viker" med kajakk og kjenne lukten av saltvann i nesen. Jeg skal en tur vestover til neste helg, så da håper jeg at det blir tid til å fukte innholdet i streameboksen litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...