Jump to content

Sjøørret, fisker kammerfolket?


magnum_mauser

Recommended Posts

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Tenkte meg ut med fluestang en tur i morgen.. Men, siden jeg er svært usikker på isforholdene er jeg usikker på hvor jeg skal dra. Drammensfjorden regner jeg med er ganske isfylt og passer best til isfiske nå.

Hvordan er det med is rundt Jeløya nå?

 

Andre tips? Begge sider av Oslofjorden er aktuelle plasser.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp tilbake etter en lang dag ute med fluestanga. Fiska "rundt" Jeløya, og det var fiskbart stort sett overalt, noen unntak i viker og langs land fra Kjellandsvik ut mot Kjørbukta. Vestsiden var helt isfri og fint fiskbar. Flott vær og bortimot vindstille, var noen fisker oppe å viste seg men ingen ble med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Er det nokre her som driv med isfisking her då ? Har ikkje gjort det så veldig mykje men har isfiska litt. Bruker ofte gulost eller maggot :) I år har ikkje fått fiska endå, isen er nettop lagd på der eg likar og fiska og så har eg skada foten min så er stillestijande i eit par dagar te iallefall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Ser det er flere som "mimrer" i arkivet her :) Poster noen bilder fra i sommer jeg også da.

 

Ørret

DSC_1454s.jpg

 

 

Voksen ørret det der,vanlig brunørret? Er fangstedet hemmelig eller ? :)

 

Hallå!

 

Ja det var en fin ørret på 3,7 kg :) Vanlig brunørret. Vil ikke gå i detalj på hvor fangsten er ifra, men kan si så mye at den er tatt et sted i Finnmark. Har vært noen turer til denne plassen de siste åra og vi får stort sett noen ørretter i dette kaliberet. Den største en kompis av meg har fått der på stang ifra land er 7,5 kg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har starta sesongen for ei god veke sia, har fått gode fangster, frå 0,4 til 2kg. Det har vert blankfisk og bruninger. Men det er mykje fisk i sjøen og eg har ikkje sett ei einaste lus. Alt har vert tatt på floge, og dei fleste har tatt på fiskeimitasjoner som blir fiska agresivt (jiggy i kvit/rosa eller kvit/grønn)

Fekk meg tysk jaktterrier i vinter, trenar blodspor med han, men eg ser at han har potensiale som sjøørretfiskar han også, makan til iver, skal ein sjå langt etter :lol: Legger ved eit klipp frå ein fisketur sist veke

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

"potensiale som sjøørretfiskar "

 

Er nok ikke den eneste TJT`en som har dette potensialet - på godt og vondt :)

 

Min vil også ut til fisken :?

Og det høres jo helt "loco" ut - å stå der og rope NEI - NEI, mens man kjører fisk :roll: .

Dessuten ser jeg ikke fram til den dagen flua sitter i snuten, øyet etc. på den.

 

På den annen side - apporterte hun èn som gikk av flua :D i fjor sommer, men det var bare en liten èn.

Det er jo dømt til å mislykkes om jeg skal kjempe mot både laks og TJT :)

 

For vår egen skyld - er "føre-vàr"prinsippet innført:

Hunden er fastbundet mens jeg fisker.

Link to comment
Share on other sites

Eg har nekta han å stikke ut etter fisken, det går fint når vi fisker langs fjøra. Men når vi står på den bryggekanten, blir han så oppkava at han av og til vipper seg utfor kanten :lol:

Men har håp om at han kan bli med på laksefiske til sommaren, og skal han då kunne sitte laus, må eg stole på at han ikkje hoppar etter fisken. Så eg får bruke våren og sjøørretfiske til innlæring av skikk og bruk på fisketur :lol:

 

Russersstøveren, er som damer flest - ho syntes fisketur er dønn kjedlig og er sur etter 10 minutter :oops:

Og når eg ropte henne bort, for å sjå om ho reagerte på synet av fisken som plaska - gav ho meg det suraste trynet ever :shock: før ho gjekk å la seg igjen :lol:

Så menn er menn og damer er fortsat,,,,,,, damer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Guest graahund

Tengte vi skulle begynne og dorge litt nå innerst i Bunnefjorden nå når isen har gått. Mange har tatt bra fangster på det. Får i alle fall prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei!

 

Nå er jeg lei av kveite, torsk og seifiske. Så nå tenkte jeg å bynne med sjøørret fiske.

Tok to på ca 1 kg med møresilda i fjor fra land. Men nå har jeg muligheten til å dorge fra båt.

Er litt usikker på hva jeg burde kjøpe inn av utstyr. Har havstang som jeg kan dorge med, ellers en gammel haspelstang.

Som sagt så er jeg ny på SØ fisket så enkelte ting dere sier kan bli litt gresk for meg, hehe.

Skal fiske nært Andøy i Nordland.

Link to comment
Share on other sites

Ta en tlf. til Urmakern. Han har trollet mye etter ørret og kjenner tydeligvis området du skal fiske i:

http://diskusjonsforum.trollingfiske.or ... 49&p=20108

 

Veit ikke hvor høyt ambisjonsnivået ditt er men en dyprigg er ett fint hjelpemiddel for å få godsakene (tomic, apex, rapala, strike pro osv) ned der fisken er når du dorger.

http://trolling.no/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei alle fiskere her på kammeret!

 

Skal en tur til Stavern til uka og lurer derfor på om det er noen her på kammeret som kjenner til noen plasser for godt sjøørrett fiske på de kanter av landet? Er ikke helt inne i hvilke regler som gjelder for sjøørrett fiske fra land angående minstemål og fisketrygdavgift? Er det noen her som kan oppdatere meg litt på det?

 

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...