Jump to content

"Alle" har vel sikla litt på 338 Lm en gang...


Biltema

Recommended Posts

Så.

Har jeg en sauer 200 STR som sikkert 90 % av brukerne her inne har? =ja

Har jeg noen gang tenkt til å skille av med den --------------------> = Nei 

Fungerer 6,5*55 til både jakt, langhold osv osv-------------------> = Ja 

"Trenger " man egentlig noe mer ---- -----------------------------> = Nei

Så hvorfor skal man smelle av skudd til 15-20 kr stkk ? --------------->= Fordi det ser    gøy ut ok?

 

Så om vi trår bort fra å overtale en stakkar til å ikke kjøpe noe han sikkert angrer på om 10 år... Hva er brukbart? :) 

Man kunne sikkert kjøpt seg en Barret MRAD eller en sako trg m10, men om man ikke hadde sett for seg å bruke så store summer. Er noen av disse greier? Eller blir de ett boomkjøp på grunn av kvalitet, presisjon osv. Hva kommer rifla til å bli brukt til? --> Metallskyting og selvfølgelig jakt, her er ikke vekta noe big deal. argumentet for å ta den med på jakt blir isåfall avstand og da er det bedre med en stødig så vekt i seg selv trenger ikke vektlegges noe særlig. Ikke ment som noe "hvilke børse til langholdsjakt", men hva funker i de prisklassene jeg har ført opp :) 

 

1) https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=116&prodid=14325

2)https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=37523831

3) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=199599377

Ikke store fanen av å kjøpe brukt, men skulle TRG utkonkurrere og latterliggjøre de andre alternativene så får man vurdere det.

Finnes det bedre i denne prisklassen? Bring it. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Av de 3, og med den prisen, RPR. hver gang. Samtidig er den røff og grov - men den er presis, og den virker. Jeg orker ikke tanken på 39k for en TRG, selv om jeg egentlig heller ville hatt den. 30 er vel en mer riktig pris. Tofot og en blikkboks fra Hausken er jeg ikke stor fan av å betale uendelig mye for.

TRGen er også mye mer behagelig å holde på med som jaktrifle, den funker faktisk bra som jaktrifle, mens RPRen er mer ren LH-rifle.

 

I min verden er 338LM noe man skyter ekstremt langt med og trenger ekstrem presisjon, ei "jaktrifle" sånn som den Savagen blir helt feil etter mitt syn. Skal du skyte så langt som du trenger en 338LM for å skyte, så må du ha noe du kan skyte "match/BR-presist" med, ikke ei jaktrifle med alt for mye fall i stokken...

 

Min 338LM var bygd som BR-rifle, børsemakermessig - men med "tactical/jakt" stokk. En TRG42 er mye mer hendig, men vanskeligere å skyte godt med. Den eneste kjøperifla som er bygd som ei BR-børse er AI AXMC, og det er og blir mitt førstevalg ved kjøperifle i 338LM, med TRG42 inn som budsjettalternativ - om jeg ikke finner Barnarden igjen på Finn...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Utan å ha prøvd nokon av dei, så legge eg merke til eit par ting:

Annonsa for Savagen er 6 år gammal, og det ser ikkje ut som om dei har den i sortimentet lenger.

Rugeren er 'bestillingsvare' i 338.  Så spørs det om den må bestillast frå sentrallager i Europa eller frå USA.

 

Eg gjettar på at TRG-en er den einaste du får fatt i i løpet av rimeleg kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Uten tilknytting til annonsen eller peiling på 338Lm, eller Savage, så har jeg sett denne på finn når jeg har tenkt i sånne baner ;)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=199411376 

Bare kikkerten der er jo verdt 8-10k

Den var visst reservert, men fat denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173755885

Her må vel mesteparten av verditapet være tatt?

På et sånt prosjekt og med så mye usikkerhet rudnt "vil jeg virkelig ha det" momentet, ville jeg kjøpt brukt.

Edited by pererik
glemte å legge til siste avsnitt
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, pererik said:

Den var visst reservert, men fat denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173755885

Jeg hadde styrt unna Remingtion i det kaliberet. Det begynner å bli lite gods igjen til å holde sammen sakene, og med den kvaliteten.., så er det ikke noe jeg ville hatt. 

8 minutes ago, nhd said:

Hvilken avstand/distanse må man opp på for at .338LM har en fordel vs 6,5x55 eller 6XC?

Sett bort fra 6XC er en flytenede overgang helt avhengig av hvor god du er til å tåle rekyl og hvilken kule du lader med, og farta på den.

Jeg ville sagt at et sted mellom 1000 og 1400m så begynner du å hente inn et forsprang med 338. Om ikke annet så ser du hvor du bommer 😏

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, nhd said:

Hvilken avstand/distanse må man opp på for at .338LM har en fordel vs 6,5x55 eller 6XC?

Hvis du bare skal treffe noe, mellom 800 og 1000m, litt avhengig av vær og dagsform. 6.5x55 har en synlig, men liten fordel over 6XC på 1000m (jeg skyter regelmessig begge riflene på 1000m). 338LM har i de flestes hender ingen fordel over 6.5x55, men skyttere som trener og skyter mye meg 338LM, og er generelt gode skyttere klarer å ta ut fordelen med den og spesielt på 1. skudds treff.

Folk kan være så mandige de vil, men 338LM ødelegger avtrekksteknikken til folk, og middels skyttere som skyter mye 338 blir bare verre - spesielt i de små riflene. Prøv en Remington 700 Police i 338LM, så kommer du ikke til å argumentere i mot... I ei stor tung optimal rifle er det bedre, men de færreste, og knapt nok det, klarer å skyte egentlig bra over f.eks. 30 eller 60 skudd. Om ikke rekylen tar deg, så gjør smellet det.

 

22 minutes ago, Bly said:

Jeg hadde styrt unna Remingtion i det kaliberet. Det begynner å bli lite gods igjen til å holde sammen sakene, og med den kvaliteten.., så er det ikke noe jeg ville hatt. 

Den originale 700 Police-kassa skal være god nok. Det er bygd mange vellykkede rifler på den. Men det er mye bra man heller kan bruke.

 

22 minutes ago, Bly said:

Sett bort fra 6XC er en flytenede overgang helt avhengig av hvor god du er til å tåle rekyl og hvilken kule du lader med, og farta på den.

Jeg ble enig med meg selv om at 250gr i god fart var bedre på 6-1500m enn 300 i saktere fart. Den "beste" kula som ikke er enten unobtainium eller sykt dyr er Berger 250gr. 

 

22 minutes ago, Bly said:

Om ikke annet så ser du hvor du bommer 😏

Godt poeng, men du skyter ikke noe bedre av den grunn. 

 

26 minutes ago, Bly said:

Jeg ville sagt at et sted mellom 1000 og 1400m så begynner du å hente inn et forsprang med 338. 😏

Etter 1400 begynner 6.5x55 å bli litt for mye "fjærball", og 6XC kula har nå flydd mange 100m subsonisk... Begge kan forsåvidt skyte presist med de rette kulene - gi og ta litt vind.. - men de henger så lenge i lufta at kulebanen blir krum for det aller meste. 338LM så kommer du til 2000m med omtrent den samme presisjonen som du får ut av en 6.5x55 på 1400-1500, i praksis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mulig man fremstår sånn "kort i hode", men begrunnelsen min for å gå for 338 Lm var i bunn å grunn ikke for å strekke holda over 1000 meter... 

 

Det at 6,5*55 fungerer som F på de lengre holda, ja det har vel X antall RPS og LH skyttere bevist gang på gang. Det jeg dog har fått inntrykket av er at 338 LM på mange måter kunne virke som en "fordel" 

 

LH alene så er 6,5 the shitt i hodet mitt, men om det står noe levende i andre enden bruker man plutselig andre kuler igjen. Ofte da kuler med dårligere BC enn match kula. Igjen så blir kulevalget litt sånn "tja". Man finner sikkert ei kule med bra BC som ekspanderer i lave hastigheter, men da ser plutselig skuddsåret på 70  meter ut som du gikk på med varmrittkula. Men  igjen 6,5 hadde sikkert fungert og jeg kunne sikkert ha oppdaga en løsning som fungerte sånn "omtrent". På jakt også opp til si 400m.

 

Så siden jeg nå tydeligvis ikke har testet all verden, hvorfor snakker jeg da om hverken 338 Lm eller jakt opp til 400 m når jeg ett godt stykke unna å kunne ta slike skudd i jaktsammenheng? Grunnen er ikke at hverken hjorten eller elgen dør mye fortere av ei kule som er 2mm større, men 338 LM "slik jeg ser det" så vil det ikke være nødvendig å tenke så alt for mye hverken temperatur eller vind om man skal plukke mål opp til 400m. Altså, mål avstand, skru på kikkert, pang. Men samtidig kunne dra med rifla på banen en god del bare for morro, og samtidig prøve seg på de lengre holda ;) 

 Ser nå at jeg kanskje endte litt opp med å argumentere for 338 til jakt... Men men, blir jo isåfall til å prøve den på det også:)

 

 

Skulle jeg være helt på villspor i mine tanker så får dere si fra, om ikke så er det fare for at jeg gjør som M67 nevnte  å gå for Rugeren :) Da er eneste mangel i ett chassi til min stakkars 200 str :) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Biltema said:

Mulig man fremstår sånn "kort i hode", men begrunnelsen min for å gå for 338 Lm var i bunn å grunn ikke for å strekke holda over 1000 meter... 

Man må vel være litt kort i hodet for å bruke hundretusenvis på rifler og sikter i alle farger og fasonger 🤔

 

1 hour ago, Biltema said:

Det at 6,5*55 fungerer som F på de lengre holda, ja det har vel X antall RPS og LH skyttere bevist gang på gang. Det jeg dog har fått inntrykket av er at 338 LM på mange måter kunne virke som en "fordel" 

De har det, og skudd mot mål på størrelse med storvilts vitale soner, på 400m, er enkle, og gjerne forbundet med hastverk og ustødige stillinger. På magen, eller med god tid, er det ikke noe å diskutere...

Fordeler får du av å trene, ikke av kaliber. Det er iallefall en ting vi har bevist i PRS. 

 

1 hour ago, Biltema said:

Så siden jeg nå tydeligvis ikke har testet all verden, hvorfor snakker jeg da om hverken 338 Lm eller jakt opp til 400 m når jeg ett godt stykke unna å kunne ta slike skudd i jaktsammenheng? Grunnen er ikke at hverken hjorten eller elgen dør mye fortere av ei kule som er 2mm større,

"Opp til 400m", så er det jo bare å sikte og skyte uansett hva du skyter med omtrent. 308 funker fett på "mye over 300m" ;) Men du må vite hva du gjør.

Men jeg er uenig - de dør fortere - faen som de dør.. Men da får du diskusjonen med deg selv om kulevalg og ødeleggelse igjen

 

1 hour ago, Biltema said:

men 338 LM "slik jeg ser det" så vil det ikke være nødvendig å tenke så alt for mye hverken temperatur eller vind om man skal plukke mål opp til 400m. Altså, mål avstand, skru på kikkert, pang.

338LM har litt mindre vindavdrift, eller - du får kuler som har mindre vindavdrift, i 338 enn i 6.5. Men forskjellen er overraskende liten. Alt det andre er ca likt, og de skyter like flatt, og det er ikke mye du bryr deg om temperatur og trykk på 400m uansett. (som i "ikke") 

 

1 hour ago, Biltema said:

 

Men samtidig kunne dra med rifla på banen en god del bare for morro, og samtidig prøve seg på de lengre holda ;)

 Ser nå at jeg kanskje endte litt opp med å argumentere for 338 til jakt... Men men, blir jo isåfall til å prøve den på det også:)

338LM er bare tull til jakt. Men akk så moro til alt annet - og til jakt... Trenger alt å være så forbanna fornuftig.

 

1 hour ago, Biltema said:

Skulle jeg være helt på villspor i mine tanker så får dere si fra, om ikke så er det fare for at jeg gjør som M67 nevnte  å gå for Rugeren :) Da er eneste mangel i ett chassi til min stakkars 200 str :)

Jeg har vel til gode å høre om ei 338LM rifle som var "dårlig" - at en Rem700 Police i originalstand er ubehagelig å skyte med, og ikke optimal til presisjonsskyting ser en på den - så kjøp nå for all del den rifla du har lyst på, og ikke hør på for mange forståsegpåere med skrivekløe... Jeg har lyst på en, men du kan da ha lyst på en annen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til ditt foreskrevne bruk. Hadde jeg valgt en 300winmag. Eller en 7mm rem mag.. da har du den luksus at du kan i nøden kjøpe deg en eske med jakt ammo om du skulle ha kjørt 100mil hjemmefra og oppdager at ammoboksen med godis til 338lm står hjemme på benken..

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, t-trim said:

Til ditt foreskrevne bruk. Hadde jeg valgt en 300winmag. Eller en 7mm rem mag.. da har du den luksus at du kan i nøden kjøpe deg en eske med jakt ammo om du skulle ha kjørt 100mil hjemmefra og oppdager at ammoboksen med godis til 338lm står hjemme på benken..

Definitivt nei. 338LM er så mye enklere å holde med på mange måter, enn 300 og 7mm magnumene, det er "tut og kjør", og når det er "bare for moro" så er det mye er moro... Min 7mm står i skapet. 6.5x55 gjør jo akkurat det samme i praksis, og skal du treffe riktig hardt, så gjør 338en det, men ikke 300-en, uten masse fikling og unobtainium.

 

under 6.5x55 = topp, men dyrere og mer tungvint

6.5x55 = funker bedre enn det meste, og er billigst og enklest

308, good shit for slippe "6.5 på elg" diskusjonen, og kunne bruke blyfri kuler 

30-06 = gammel mannskit ;) 

alt annet mellom 6.5x55 og 338LM = tungvinte,sære og dyre mellomting, men bare unødvendige mellomting

338LM, unødvendig og dyr, men lettvint - og "The Hammer" :)

 

Jeg savner 338en min, og bytter gjerne über-UNL/BR tighneck, tightass rifla mi i rett 338LM-rifle om noen vil det... Men 7mm samler støv, og 300 gidder jeg ikke å tenke på, og 308 blir sjelden brukt. 6.5x55 er såpass mye billigere, og enklere å holde på med. 6XC har visstnok fordeler - men for et styr.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Definitivt nei. 338LM er så mye enklere å holde med på mange måter, enn 300 og 7mm magnumene, det er "tut og kjør", og når det er "bare for moro" så er det mye er moro... Min 7mm står i skapet. 6.5x55 gjør jo akkurat det samme i praksis, og skal du treffe riktig hardt, så gjør 338en det, men ikke 300-en, uten masse fikling og unobtainium.

 

under 6.5x55 = topp, men dyrere og mer tungvint

6.5x55 = funker bedre enn det meste, og er billigst og enklest

308, good shit for slippe "6.5 på elg" diskusjonen, og kunne bruke blyfri kuler 

30-06 = gammel mannskit ;) 

alt annet mellom 6.5x55 og 338LM = tungvinte,sære og dyre mellomting, men bare unødvendige mellomting

338LM, unødvendig og dyr, men lettvint - og "The Hammer" :)

 

Jeg savner 338en min, og bytter gjerne über-UNL/BR tighneck, tightass rifla mi i rett 338LM-rifle om noen vil det... Men 7mm samler støv, og 300 gidder jeg ikke å tenke på, og 308 blir sjelden brukt. 6.5x55 er såpass mye billigere, og enklere å holde på med. 6XC har visstnok fordeler - men for et styr.

 

K

 

Greit oppsummert dette  🤣

hvorfor støver 7mm din ned? jeg har vurdert LH rifle selv på sikt og har sett mye på 7mm rem mag/ 7mm SAUM og 7mm WSM, gjør de generelt en dårligere jobb på LH en 6,5mm? 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, fredriko said:

 

Greit oppsummert dette  🤣

hvorfor støver 7mm din ned? jeg har vurdert LH rifle selv på sikt og har sett mye på 7mm rem mag/ 7mm SAUM og 7mm WSM, gjør de generelt en dårligere jobb på LH en 6,5mm? 

 Nå vet ikke jeg hvordan 7mm M67 har, men 7mm ala Rem Mag/Wsm med de beste kulene er langt foran 6,5 rent ballistisk på 1000m+. Vi snakker nivå med 338lm med betydelig mindre rekyl. Vanskeligere å spotte enn 338 men lettere enn 6,5. Uproblematisk å lade også, hvertfall RM som Vihtavouri har gode om enn litt slappe ladedata til. WSM/SAUM vil du nok slite med å finne hylser til..

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, JK90 said:

 Nå vet ikke jeg hvordan 7mm M67 har, men 7mm ala Rem Mag/Wsm med de beste kulene er langt foran 6,5 rent ballistisk på 1000m+. Vi snakker nivå med 338lm med betydelig mindre rekyl. Vanskeligere å spotte enn 338 men lettere enn 6,5. Uproblematisk å lade også, hvertfall RM som Vihtavouri har gode om enn litt slappe ladedata til. WSM/SAUM vil du nok slite med å finne hylser til..

 

Okei, er det noe reell forskjell mellom Rem Mag/Saum/WSM? altså merkbar forskjell?   de sistnevnte er vel bare kortere med feitere hylse på? men samme volum i hylsa som en Rem Mag? 

ser Brownells tilbyr 7mm SAUM hylser, men de vokser vel ikke på trær nei. https://www.brownells.no/Norma-Tomhylser-7mm-SAUM-Forpakning-a-100-7-mm-SAUM-Remington-SA-Ultra-Mag-BE10290

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med å se gleden i en 338 lm for å være helt ærlig. Hadde jeg hatt en i skapet, så hadde den ikke blitt brukt.  Det er vel en god grunn til Finn annonsene med; «pent brukt» 338 lm skutt 138 skudd til salgs 😏
Det første problemet jeg ser, er å ha et egnet sted og bruke den. Baner med 2000++meter vokser ikke på trær i disse «miljø, lover og regulering og jeg blir plaget av støy tider». Det er nå snart bare Finnmark igjen hvor det går ant å leke seg litt uten for mange klagende naboer. Og da hjelper det selvfølgelig å være same med «rettigheter». 
Så er det driftskostnader hvor man må bruke gangetabellen, og ikke bare 2 gangen, for å komme i mål sammenlignet mot den svenske «økonomipatronen».  Det hadde hjulpet kraftig på motivasjonen om staten var oppdragsgiver og satt med finansene og lokalisasjonene. 
Hver gang jeg tenker tanken på 338 lm, som blir sjeldnere med årene, så konkluderer jeg alltid med det samme. Jeg vil ha en rifle som jeg skyter med og ikke en som bare fyller skapet.., det er så mye annet fint utstyr å bruke penger på som gir mer glede og bruksverdi😇

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I grunnen enig med Bly. Det jeg kanskje kunne var vurdert, var om jeg feks en gang hadde kjøpt ei AI AXMC med feks 6.5 CM løp til LH/PRS. Det er da mulig jeg hadde skaffa ett .338 løp "for morro skyld" for bruk en sjelden gang, hvis jeg fant noe til en grei pris. Men 40-80k for ei rein .338 rifle blir fort litt bortkasta IMHO

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, fredriko said:

 

Greit oppsummert dette  🤣

hvorfor støver 7mm din ned? jeg har vurdert LH rifle selv på sikt og har sett mye på 7mm rem mag/ 7mm SAUM og 7mm WSM, gjør de generelt en dårligere jobb på LH en 6,5mm? 

Nei, ikke dårligere, men knapt bedre. Og de er minst dobbelt så dyre å skyte med - og jo flere rifler du skyter med, jo mindre kontroll har du med hver enkelt. I tillegg er de mye mer kresne, ladningsutvikling og sånt. Ikke bare kopiere DL Felt. Hylser koster penger og alt mulig...
På grunn av alt dette er det helt tydelig at jeg er bedre/mer effektiv, har mer treffsannsynlighet med 6.5x55 enn med fancy-kalibrene. 

Så kostnad, og plunder 

 

4 hours ago, JK90 said:

 Nå vet ikke jeg hvordan 7mm M67 har, men 7mm ala Rem Mag/Wsm med de beste kulene er langt foran 6,5 rent ballistisk på 1000m+. Vi snakker nivå med 338lm med betydelig mindre rekyl. Vanskeligere å spotte enn 338 men lettere enn 6,5. Uproblematisk å lade også, hvertfall RM som Vihtavouri har gode om enn litt slappe ladedata til. WSM/SAUM vil du nok slite med å finne hylser til..

Kulene har bedre BC, men du skal kjøpe dem. Men de kulene som har det, er mye dyrere. 147gr ELDM koster vel 4 kroner. I 6.5x55 bruker man piper til 4000,- og finner man ikke den presisjonen man vil ha (presisjon, og jevnhet i ladningene er MYE viktigere på 1000m enn lav BC. 6mm har nok BC til å skyte bra på 1000m om du lager gode ladninger. For pokker, jeg skyter bedre på 1000m med 6XC enn de aller fleste gjør med 338LM... årsak, god ammo, og erfaring...

338 er forbausende lite bedre på 1000m, og for mange, verre, men det ER gøy. Spesielt for de som ikke skal henge opp gongene igjen. 338en sliter oppheng veldig mye mer enn det meste annet.

 

3 hours ago, Bly said:

Jeg sliter med å se gleden i en 338 lm for å være helt ærlig. Hadde jeg hatt en i skapet, så hadde den ikke blitt brukt.  Det er vel en god grunn til Finn annonsene med; «pent brukt» 338 lm skutt 138 skudd til salgs 😏
Det første problemet jeg ser, er å ha et egnet sted og bruke den. Baner med 2000++meter vokser ikke på trær i disse «miljø, lover og regulering og jeg blir plaget av støy tider». Det er nå snart bare Finnmark igjen hvor det går ant å leke seg litt uten for mange klagende naboer. Og da hjelper det selvfølgelig å være same med «rettigheter». 
Så er det driftskostnader hvor man må bruke gangetabellen, og ikke bare 2 gangen, for å komme i mål sammenlignet mot den svenske «økonomipatronen».  Det hadde hjulpet kraftig på motivasjonen om staten var oppdragsgiver og satt med finansene og lokalisasjonene. 
Hver gang jeg tenker tanken på 338 lm, som blir sjeldnere med årene, så konkluderer jeg alltid med det samme. Jeg vil ha en rifle som jeg skyter med og ikke en som bare fyller skapet.., det er så mye annet fint utstyr å bruke penger på som gir mer glede og bruksverdi😇

Du oppsummerer velt greit årsaken til at jeg solgte min. Selv om den nok var en av de som ble skutt mest med... Og den mest presise jeg har sett i bruk. (jeg vant vel et UNL-stevne med den, men mer på tross av enn på grunn av).

Man må regne 20-25,- per skudd, og skal en spare på kulene, så sparer en seg ned på ytelser også, og det blir meningsløst.

Og å skyte den på <1000m føles bare teit, det er gøy et par skudd når gongene svinger alle veier - men det er langholdene som frister. 

OG en ting er at de ikke er overalt - en blir alene også. Mange har 338er, men ikke så mange er kompetente til å bruke dem på 2000m - eller på 800 engang for den del. Så ja. For søren, selv Knut Erik har parkert 338en 🙄

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bly said:

🤨.., men for all del det er ingen grunn til ikke å kjøpe en om en har veldig lyst på 😬. Jeg fikk litt ødelegge moroa følelse, og burde kanskje holdt kjeften🙄

 ja mr Bly xD 

Neida, haha.

30-06 med gode jaktkuler har vel ingen problem i å legge ned en elg på 400 meter, så det smarte valget blir vel å heller gå for denne løsningen og heller koste på 200 STR , en min ett jet-01 chassi :) 

6,5*55 til trening, småvilt og LH. Løpsbytte og man har 200 gr kuler i 30-06 klar til "jakt på de større"

Skyter mye mer smått i løpet av ett år enn stort uansett..... 

 

338 Lm slokker lyset på alt innenfor 2000m om man treffer der man skall , jeg ser argumentene for og i mot også i denne tråden .... :(  Og det er jo bare å innrømme at jeg sikkert ikke blir å skyte mer enn 500 skudd med denne i året uansett.. Sååå.. ja vi får se.

 

338 Lm til jakt er litt sånn, "hva tenker han med ", men når man ligger der å sikter seg inn på hjorten/elgen/reven/ulven/bjørnen/svigermora så tenker man aldri "dette blir for langt, treffer kula ett ribben eller skulderblad så stopper den :) 

 

Takker for innspill alle mann, det smarte valget blir vel å legge penger i ett chassi til 200STR^n foreløbig. Meeen kjenner jeg smågutten "meg selv" så blir det nok en 338 lm i skapet i løpet av 2021. Man tjener jo penger på denne skytinga og da får man jo passe på at man ikke går i pluss XD 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Biltema said:

ja mr Bly xD

Måtte google xD, men ble ikke mere klok av det. Er det et dårlig tegn på aldersinnvikling😂?

 

33 minutes ago, Biltema said:

Løpsbytte og man har 200 gr kuler i 30-06 klar til "jakt på de større"

Smart? Tja, hvem vet? Men jeg ville i hvert fall sørget for å kjøpe et løp med raskere snurr enn det som kommer fra Sauer med 1:12.

Jeg tenker jo også at når jeg blir stubbejeger så skal jeg fore STRen med en 280 eller 30-06.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bly said:

Måtte google xD, men ble ikke mere klok av det. Er det et dårlig tegn på aldersinnvikling😂?

Om det var "Mr" du tenkte på så er det bare en høflighets form man bruker før man henviser seg til en  herre på engelsk. "Ingen behov å ta livet av meg om du skulle være  av motsatt kjønn "

xD 

 

Løp i 1-10 eller 1-9 burde greie å stabilisere de lange tunge kulene og med løpelengde på ca 60 -65 cm så er farta på rette plassen også, tenker jeg. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Biltema said:

xD

Smileyen din kjem opp som boksatvane x og D når du skriv.  Er nok det han googla.  (Men kom opp som ein smiley i sitat)  Vil tru det er ein eller annan setting som både eg og Bly har, utan at eg gidd leite etter den.  (Eller bry meg om å endre det om nokon andre skulle finne den for meg.)

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Biltema said:

"Ingen behov å ta livet av meg om du skulle være  av motsatt kjønn "

xD

Kjønnet er nå spott on. Var den XD greia jeg ikke fatta til å begynne med, og trodde at jeg hadde utgått på dato i begrepsverden.

 

6 hours ago, Biltema said:

Løp i 1-10 eller 1-9 burde greie å stabilisere de lange tunge kulene

Hvis du kan ville jeg gått for 1:8. Berger har noen tunge fine kuler med spenstig BC som trenger 8» snurr.

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Har hatt 338LM. Ble erstattet med 375HH for å dekke mægnum-sjuka til jakt. (Foreløpig bare skutt 6 rådyr. De døde...)Har bestilt pipe i 8x68S. På tide med noe ny moro.

Link to comment
Share on other sites

On 12/4/2020 at 10:37 AM, Biltema said:

Om det var "Mr" du tenkte på så er det bare en høflighets form man bruker før man henviser seg til en  herre på engelsk. "Ingen behov å ta livet av meg om du skulle være  av motsatt kjønn "

xD

 

Løp i 1-10 eller 1-9 burde greie å stabilisere de lange tunge kulene og med løpelengde på ca 60 -65 cm så er farta på rette plassen også, tenker jeg. 

Vist du enda ikke har tatt til vett(smilefjes),så er denne overraskende edruelig pris på:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=200447076

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...