Jump to content

Rifle i 6XC. Hvem produserer og hvem selger i Norge?


nhd

Recommended Posts

Joda, gode gamle .250 Savage ;) Selv har jeg lyst på en 243 win da jeg ser det kun blir jakt på rådyr og mindre for min del. Godt med fabrikkutvalg i både ammunisjon og våpen. Men klart disse mindre 6mmere er litt snillere med pipene og leverer sikkert litt bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Børsemaker hansen lager også s&l piper på bestilling. Da kan man få en krieger pipe i 6 xc f.eks. Kjøpe en brukt s&l og kjøpe pipe hos hansen burde være en billig måte å få det til på i hvertfall. Da får man enda rustfri pipe hvis man vil. Presisjonen med en hansen pipe fra krieger burde i alle tilfeller ikke bli dårligere enn en s&l pipe. Og kanskje kan samlingene tom bli f.eks 2 mm bedre med en kriegerpipe?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
8x57IRS skrev (4 timer siden):

 

Ja er i undersøkelsen rundt pipe til K95, måtte sjekke riflestigningen . Den var 1:8 så mulig det blir et løp til til k95'en.

Er du fornøyd med ditt løp i kalibret?

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, gordon setter said:

 

Ja er i undersøkelsen rundt pipe til K95, måtte sjekke riflestigningen . Den var 1:8 så mulig det blir et løp til til k95'en.

Er du fornøyd med ditt løp i kalibret?

Beholdte standard lengden (60 cm)og bruker demper på denne pipa (Hausken jd151). De andre 2 pipene til K95en har åpne sikter / ikke gjenget (22 hornet / 8x57irs). Man kan vel ikke annet enn være fornøyd med alle pipene Blaser lager - bortsett fra prisen som i de senere år er blitt enda verre utfra det jeg kan se.
På k95'en måtte jeg sende inn børsa (med piper) når jeg kjøpte ekstra pipe mener jeg og huske for sjekk/potensielle tilpasninger.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (3 timer siden):

Beholdte standard lengden (60 cm)og bruker demper på denne pipa (Hausken jd151). De andre 2 pipene til K95en har åpne sikter / ikke gjenget (22 hornet / 8x57irs). Man kan vel ikke annet enn være fornøyd med alle pipene Blaser lager - bortsett fra prisen som i de senere år er blitt enda verre utfra det jeg kan se.
På k95'en måtte jeg sende inn børsa (med piper) når jeg kjøpte ekstra pipe mener jeg og huske for sjekk/potensielle tilpasninger.
 


Sjekket litt mer, er ikke noe problem å skaffe løp til min K95:

Skal du ha dette sender du våpennr på kasse og løp du har. Slik at vi får dette riktig ved bestilling.
Leveringstid: 7-9mnd (Står som regel og faller på tollpapirer etc på leveringstid)
 
Hører fra deg.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2023 at 8:55 PM, gordon setter said:

Lyst på en Tikka T3x SS i 6xc. 
Mulig man må kjøpe en 6,5 Creedmoor når de nå en gang får rifla inn i det kalibret i Norge. Men 6xc hadde vært å foretrekke. 

 

Hva med å kjøpe en i .243 Winchester? Så bruker du opp den pipa først, og får den neste pipa kapret i 6XC eller hva annet du måtte ønske når du kommer dit. Begge "må" lades selv, og du kan redusere en del på kruttet om du ønske mindre slitasje. Jeg tenker litt slik med .22-250 Remington. Svakt ladet er den bare en litt upraktisk .223

Eller du kjøper en i 6,5x55 og får laget ei ekstra pipe i 6XC. Så dekker du både stort og smått.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, gordon setter said:


Sjekket litt mer, er ikke noe problem å skaffe løp til min K95:

Skal du ha dette sender du våpennr på kasse og løp du har. Slik at vi får dette riktig ved bestilling.
Leveringstid: 7-9mnd (Står som regel og faller på tollpapirer etc på leveringstid)
 
Hører fra deg.

Jeg handlet fra Villmarksbutikken i sin tid (savner den butikken). De ønsket som sagt hele børsa inn den gangen for å sjekke om pipene/forskjefte etc satt riktig når man vekslet mellom. Trenger riktignok ikke være noe problem sikkert.

"Jeg har snakket litt med børsemakeren vår. Han vil gjerne ha komplett rifle fra deg, for å være helt sikker på at alt passer (bl.a. forskjefte) om hverandre når løpene er tilpasset ferdig."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...