nhd Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Kunne tenkt meg en rifle i 6XC. Ikke matchrifle, det har jeg. Helst ikke Blaser (emosjonelt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mas-36 Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Lite utvalg der. Det enkelste og kanskje billigste er å levere ei rifle i 308 win, 243 win, 22-250 rem og tilsvarende til en børsemaker og si jeg vil ha dette og betale fra ca 6000kr og opp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted October 26, 2020 Author Share Posted October 26, 2020 OK. Hva med piper til Sauer 200 STR? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mas-36 Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Bare å sjekke med Landrø om de har det? Eventuelt så lager Rafdal piper til Sauer også. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 6mm Creedmoor er vel omtrent det samme og da finnes det flere rifleprodusenter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mas-36 Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Og i 243 win finnes det enda flere Men nå var det vel 6XC han ville ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 S&L lager 6xc til systemrifla si. Våpensmia har løp på lager, tror jeg. Men det blir jo lang kasse, hvis det betyr noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 13 minutes ago, Mas-36 said: Og i 243 win finnes det enda flere Men nå var det vel 6XC han ville ha Ja, men XC og Creedmoor har i det miste samme moderhylse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mas-36 Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Joda, gode gamle .250 Savage Selv har jeg lyst på en 243 win da jeg ser det kun blir jakt på rådyr og mindre for min del. Godt med fabrikkutvalg i både ammunisjon og våpen. Men klart disse mindre 6mmere er litt snillere med pipene og leverer sikkert litt bedre presisjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vixen222 Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 (edited) Sauer 101 GTI kan leveres som 6XC, litt usikker hva som er matchrifle eller ikke. https://www.landro.no/jp-sauer/110327/sauer-101-gti-6xc Edited October 26, 2020 by tgaup 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted October 26, 2020 Author Share Posted October 26, 2020 Den Saueren ser meget bra ut. Det er ikke en matchrifle. Tommelhull og skikkelig pistolgrep pluss justerbar kinnstøtte er tiltrekkende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vixen222 Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Den er veldig fin, 202en er nesten solgt når man holder i denne. Fantastisk tommelhullstokk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fxn Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 (edited) https://www.mauser.com/index.php?id=108&L=1. Litt annleis, men eg vurderer ein slik i 6XC. Edited November 16, 2020 by Fxn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350 Rem mag Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Løfter denne tråden. Noen som vet om noen nykommere i 6XC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roan Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Kan anbefale Schultz&Larsen Classic med hunter stokken. https://greatdanerifles.com/ Bruker kuler fra 75 til 108 grains. Utmerket kaliber med god presisjon. S&L har meget gode løp(billige sammenlignet med Blaser) Sjekk med Jakt og Friluft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350 Rem mag Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Flott, har tittet litt på S&L tidligere. Så på deres side at det stod om 6XC følgende: 6mm XC (1 Skud) Mater ikke denne patronen fra magasinet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Ikke når rifla ikke har magasin. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350 Rem mag Posted July 7, 2022 Share Posted July 7, 2022 Her er hva S&L skriver: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ASolberg Posted July 8, 2022 Share Posted July 8, 2022 (edited) Bruker K magasinet i min s&l i 6xc. Det mater helt fint med 100-105 gr kuler. Har ikke prøvd med lettere kuler, det skal sies. Pipen fra s&l i 6xc er jeg svært fornøyd med Edited July 8, 2022 by ASolberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ASolberg Posted July 8, 2022 Share Posted July 8, 2022 Børsemaker hansen lager også s&l piper på bestilling. Da kan man få en krieger pipe i 6 xc f.eks. Kjøpe en brukt s&l og kjøpe pipe hos hansen burde være en billig måte å få det til på i hvertfall. Da får man enda rustfri pipe hvis man vil. Presisjonen med en hansen pipe fra krieger burde i alle tilfeller ikke bli dårligere enn en s&l pipe. Og kanskje kan samlingene tom bli f.eks 2 mm bedre med en kriegerpipe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon setter Posted April 20 Share Posted April 20 Lyst på en Tikka T3x SS i 6xc. Mulig man må kjøpe en 6,5 Creedmoor når de nå en gang får rifla inn i det kalibret i Norge. Men 6xc hadde vært å foretrekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pererik Posted April 20 Share Posted April 20 Mener jeg så en brukt T3x på finn i 6xc nylig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
8x57IRS Posted April 21 Share Posted April 21 6XC kan bestilles på Blaser R8 og K95 i hvert fall. Har selv ei pipe i kaliberet på sistnevnte modell.https://www.blaser.de/fileadmin/media/Services/Infomaterial/Kaliberuebersichten/BLA_Caliber_Overview_EN_R8.pdfhttps://www.blaser.de/fileadmin/media/Services/Infomaterial/Kaliberuebersichten/BLA_Caliber_Overview_EN_K95.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PakningPå Posted April 21 Share Posted April 21 13 hours ago, gordon setter said: Lyst på en Tikka T3x SS i 6xc. Mulig man må kjøpe en 6,5 Creedmoor når de nå en gang får rifla inn i det kalibret i Norge. Men 6xc hadde vært å foretrekke. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=282235218 I links då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon setter Posted April 21 Share Posted April 21 8x57IRS skrev (4 timer siden): 6XC kan bestilles på Blaser R8 og K95 i hvert fall. Har selv ei pipe i kaliberet på sistnevnte modell.https://www.blaser.de/fileadmin/media/Services/Infomaterial/Kaliberuebersichten/BLA_Caliber_Overview_EN_R8.pdfhttps://www.blaser.de/fileadmin/media/Services/Infomaterial/Kaliberuebersichten/BLA_Caliber_Overview_EN_K95.pdf Ja er i undersøkelsen rundt pipe til K95, måtte sjekke riflestigningen . Den var 1:8 så mulig det blir et løp til til k95'en. Er du fornøyd med ditt løp i kalibret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
8x57IRS Posted April 21 Share Posted April 21 51 minutes ago, gordon setter said: Ja er i undersøkelsen rundt pipe til K95, måtte sjekke riflestigningen . Den var 1:8 så mulig det blir et løp til til k95'en. Er du fornøyd med ditt løp i kalibret? Beholdte standard lengden (60 cm)og bruker demper på denne pipa (Hausken jd151). De andre 2 pipene til K95en har åpne sikter / ikke gjenget (22 hornet / 8x57irs). Man kan vel ikke annet enn være fornøyd med alle pipene Blaser lager - bortsett fra prisen som i de senere år er blitt enda verre utfra det jeg kan se. På k95'en måtte jeg sende inn børsa (med piper) når jeg kjøpte ekstra pipe mener jeg og huske for sjekk/potensielle tilpasninger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon setter Posted April 21 Share Posted April 21 8x57IRS skrev (3 timer siden): Beholdte standard lengden (60 cm)og bruker demper på denne pipa (Hausken jd151). De andre 2 pipene til K95en har åpne sikter / ikke gjenget (22 hornet / 8x57irs). Man kan vel ikke annet enn være fornøyd med alle pipene Blaser lager - bortsett fra prisen som i de senere år er blitt enda verre utfra det jeg kan se. På k95'en måtte jeg sende inn børsa (med piper) når jeg kjøpte ekstra pipe mener jeg og huske for sjekk/potensielle tilpasninger. Sjekket litt mer, er ikke noe problem å skaffe løp til min K95: Skal du ha dette sender du våpennr på kasse og løp du har. Slik at vi får dette riktig ved bestilling. Leveringstid: 7-9mnd (Står som regel og faller på tollpapirer etc på leveringstid) Hører fra deg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaconErGodtNamNamNAm Posted April 21 Share Posted April 21 Hva med 6 creedmoor? Den har blitt veldig populær i USA nå. Og har større fabrikkapparat rundt seg en 6xc og de. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted April 21 Share Posted April 21 Pluss lapua hylser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon setter Posted April 21 Share Posted April 21 Men mer rekyl….selv om det kanskje er vanskelig å merke forskjell. 37% mer rekyl i 6,5 Creedmoor enn i 6xc leste jeg på robsoft. Men vet ikke hvilke kuler som var brukt i den sammenligningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stihl Crazy Posted April 21 Share Posted April 21 Eg meinte 6 mm creedmoor 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaconErGodtNamNamNAm Posted April 21 Share Posted April 21 (edited) Jeg snakker også om 6mm Creedmoor. Ikke 6.5 Creedmoor Edited April 21 by BaconErGodtNamNamNAm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casey Jones Posted April 21 Share Posted April 21 On 4/20/2023 at 8:55 PM, gordon setter said: Lyst på en Tikka T3x SS i 6xc. Mulig man må kjøpe en 6,5 Creedmoor når de nå en gang får rifla inn i det kalibret i Norge. Men 6xc hadde vært å foretrekke. Hva med å kjøpe en i .243 Winchester? Så bruker du opp den pipa først, og får den neste pipa kapret i 6XC eller hva annet du måtte ønske når du kommer dit. Begge "må" lades selv, og du kan redusere en del på kruttet om du ønske mindre slitasje. Jeg tenker litt slik med .22-250 Remington. Svakt ladet er den bare en litt upraktisk .223 Eller du kjøper en i 6,5x55 og får laget ei ekstra pipe i 6XC. Så dekker du både stort og smått. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
8x57IRS Posted April 21 Share Posted April 21 8 hours ago, gordon setter said: Sjekket litt mer, er ikke noe problem å skaffe løp til min K95: Skal du ha dette sender du våpennr på kasse og løp du har. Slik at vi får dette riktig ved bestilling. Leveringstid: 7-9mnd (Står som regel og faller på tollpapirer etc på leveringstid) Hører fra deg. Jeg handlet fra Villmarksbutikken i sin tid (savner den butikken). De ønsket som sagt hele børsa inn den gangen for å sjekke om pipene/forskjefte etc satt riktig når man vekslet mellom. Trenger riktignok ikke være noe problem sikkert. "Jeg har snakket litt med børsemakeren vår. Han vil gjerne ha komplett rifle fra deg, for å være helt sikker på at alt passer (bl.a. forskjefte) om hverandre når løpene er tilpasset ferdig." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts