Jump to content

Til dere som skyter mye..


PRS

Recommended Posts

Hei.

Hva gjør dere når løpet trenger å bli bytet? Eksempelvis har man en sauer 200 str / blaser osv er jo løpshandel og bytte like lett som å kjøpe melk i butikken.. Men dersom man har tenkt å bygge ei jakt/prs  med utgangspungt i Remington 700 kasse. Vil man da kunne bruke orginale gjenger i kassa + løpstvinge for å løse problemet? Eller er dette noe man bare kan gjøre 1-2 ganger osv før gjengene tar skade?. Bør man gå over på muffe osv?  

# er man usikker, så får man spørre :)  

Link to comment
Share on other sites

Sender til børsemaker :)

Ikke noe poeng med pipetvinge med mindre du skal bytte mellom forskjellige piper, skal du kun skifte ut når den er utskutt kan du like gjerne bare sende til børsis.

Går gjengende ad skogen, kan børsemaker alltids friske de opp eller montere en muffeløsning, men tror ikke det er et veldig stort problem for de aller fleste.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper STR 😉 

 

neida, seriøst jeg skyter mye med ei Hansen rifle, jeg bruker å få børsemaker til å lage 2 identiske løp, så bytter jeg selv når det første er utskutt.  Tar jo ofte noe tid med disse børsemakerne, får man produsert opp flere identiske løp så reduserer man nedetiden tilsvarende.. 

 

i mitt tilfelle så går det ofte ca ett løp i året på den rifla. Skal jeg vente 3-5 mnd på nytt løp så får jeg brukt den bare halve året.. 

 

i tillegg har jeg STR..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Sender til børsemaker :)

Ikke noe poeng med pipetvinge med mindre du skal bytte mellom forskjellige piper, skal du kun skifte ut når den er utskutt kan du like gjerne bare sende til børsis.

Går gjengende ad skogen, kan børsemaker alltids friske de opp eller montere en muffeløsning, men tror ikke det er et veldig stort problem for de aller fleste.

Bagrunnen for Remington prosjektet var å ha ei bane/ jakt rifle. Hadde ønske om større kaliber en str tilbyr, så løpsbytte for kaliberbytte var jo da også i tankene.. Baneskyting 9/12 månder og resterende månder med annet løp samt kaliber for elgen.  Ei presisjonsrifle man kunne ha glede av på banen og på jakt. 

Sikkert mye lettere å bare kjøpe en STR so man bruker på banen + småvil og heller bare kjøpe ei Tikka t3 eller noe i 3006/300wm som man bruker på elg :) Minuset jeg ser med denne løsningen er at den rifla jeg da blir å bruke på elg kanskje dunker avgårde 100 skudd før den blir med ut i skogen...

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, PRS said:

bane/ jakt rifle.

Ahhh, da skjønner jeg hvorfor :) 

Børsemaker kan uansett freshe opp gjengene hvis det er behov for det, men ellers tviler jeg på at det er noe problem. Hvis det en gang blir slitt kan man jo sette inn en muffe.

 

Med mindre du allerede har en Remington 700 du vil bruke, ville jeg sett etter en rimelig Tikka T3 i 30-06 feks. Kassen er mye rettere og bedre maskinert, avtrekket trengs sjelden gjøres noe med og utvalget stokker etc begynner virkelig å komme seg.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, PRS said:

Hei.

Hva gjør dere når løpet trenger å bli bytet?

Man bestiller ny pipe i god tid. Så har man gjerne et par halvbrukte stående, og kanskje ei halvny, som bare er testet og funnet ladning til, så man bare kan bytte og være good to go når den som står i må ut.

I tilfellet 200STR har man 2-3 nye eller mer eller mindre nye stående, og sikkert 2-3 man ikke tør bruke i konkurranse. Lange, korte, 6.5x55, 308, 6XC, WTF...

 

3 hours ago, PRS said:

Eller er dette noe man bare kan gjøre 1-2 ganger osv før gjengene tar skade?.

1-200... ganger burde iallefall ikke være noe problem. Jeg har byttet ca 20 ganger i Hansen-rifla mi, og det vises ikke slitasje. (Eller merker av noe slag)

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2020 at 6:27 PM, msteiro said:

Ahhh, da skjønner jeg hvorfor :) 

Børsemaker kan uansett freshe opp gjengene hvis det er behov for det, men ellers tviler jeg på at det er noe problem. Hvis det en gang blir slitt kan man jo sette inn en muffe.

 

Med mindre du allerede har en Remington 700 du vil bruke, ville jeg sett etter en rimelig Tikka T3 i 30-06 feks. Kassen er mye rettere og bedre maskinert, avtrekket trengs sjelden gjøres noe med og utvalget stokker etc begynner virkelig å komme seg.

Har allerede en 700 stående i skapet... Løpet har nokk gjort jobben sin og da var jo første ideen å rett og slett bygge seg en "laserigg". Men hvor dårlig er ei Remingtonkasse 700 kasse fra 1994?

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2020 at 8:05 PM, M67 said:

Man bestiller ny pipe i god tid. Så har man gjerne et par halvbrukte stående, og kanskje ei halvny, som bare er testet og funnet ladning til, så man bare kan bytte og være good to go når den som står i må ut.

I tilfellet 200STR har man 2-3 nye eller mer eller mindre nye stående, og sikkert 2-3 man ikke tør bruke i konkurranse. Lange, korte, 6.5x55, 308, 6XC, WTF...

 

1-200... ganger burde iallefall ikke være noe problem. Jeg har byttet ca 20 ganger i Hansen-rifla mi, og det vises ikke slitasje. (Eller merker av noe slag)

 

K

Da blir nok ikke jeg å slite ut noen gjenger ;) Når du bytter løp i Hansen- rifla, kjøper du løp på nett og setter inn selv? Eller er de innom børsemaker for gjenging først for gjengin og div? Setter børsemaker inn det nye løpet eller bruker du tvinge?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, PRS said:

Men hvor dårlig er ei Remingtonkasse 700 kasse fra 1994?

De er ikke helt verst, men ikke helt godt å si heller, veldig varierende.

Men en ny pipe er fort rundt 6-7000. Og kanskje man vil bytte avtrekket etterhvert, og da er man fort oppe i 8-9000.

Har muligens selv gått i fellen å tenke at en billig kasse er bra utgangspunkt for custombygg, men blir fort dyrt når ting skal rettes, skiftes piper etc etc. 

Og får den prisen får man en lite brukt Tikka T3 med ok jaktpipe feks... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte tidligere i år et lite brukt MDT ESS chassis til Tikka T3.

Venter på søknader nå for 2 stk T3, en i 223 og en i 308.

Hvis jeg ender opp med å skyte mye konkurranse med et kaliber kjøper heg en komplett mekanisme til slik at alltid en er operativ med "ny". Da har jeg også reservedeler på kryss og tvers. (Gjør dette idag med Anschutz konkurranserifler i 22lr.)

Kommer til å gå for std T3 light med 56cm pipe og balansere med div dempere.

Har også endel org Tikkakoski DL montasjer fra gamledager for det freste sporet i låskassa slik at jeg unngår vekt på skinner og tunge pic-ringer.

Det kommer også til å bli "lettelser" i bakskjeftet og det kan hende jeg freaker ut med et karbon forskjefte som er temperaturnøytralt for skyting med lang arm i kunde. Lettere er det jo også.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, PRS said:

Da blir nok ikke jeg å slite ut noen gjenger ;) Når du bytter løp i Hansen- rifla, kjøper du løp på nett og setter inn selv? Eller er de innom børsemaker for gjenging først for gjengin og div? Setter børsemaker inn det nye løpet eller bruker du tvinge?

Jeg har mest byttet fra en til et annen og tilbake igjen. Nye piper bestilles hos børsemaker, som må ha kasse og sluttstykke inn for å tilpasse den nye pipa. Hvor lang tid dette tar er i stor grad personavhengig, og jeg tror av kundeforholdet. I nyere tid har dette tatt noen dager. Tror jeg er på pipe 5, men bytter litt hit og dit, jeg skyter ikke ut ei pipe helt før jeg får tak i ei ny.
Jeg bytter pipe selv etter at den er tilpasset, enten med tvinge, (pipestikke tror jeg det heter) og låskassenøkkel, eller med en fastnøkkel, i spor for denne utenpå pipa.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Korriger meg om jeg tar feil.

Dersom målet til Ts er å lage seg en topp rifle til div PRS/Lh /jakt og kanonkaliberene ikke er nevnt "338lm osv" så ville jo Sauer 200 STR opfylle 2 av 3 formål.

Til STR får man to kalibere som er godkjent til alt norsk vilt (6,5*55 og 308w). Begge nevnte kaliber fungerer fint på elg opp til 200-230 før de kanskje kan ansees som krampeaktige/upassende.

Om TS sitt mål med større kaliber er å kunne felle store dyr på lengre hold, ja da vil jo ei pipe med krapp stigning+ 200-220gr kule i 30-06 felle elg på relativt druge hold. Er man trefsikker nok vil det nok ikke være problem å felle de opp til 350m "nermer seg nok grensen for uetisk jakt, men men". 308 og 3006 har vanlig bolthode "ingen behov for magnumbolt". Str har lang kasse.. så vil det ikke være mulig å få ei pipe i 30-06 til str? Kjenner ikke trykkbegrensninger til STR osv, så skal ikke si sikkert att dette er mulig men sikkert noen som vet det også. 

Link to comment
Share on other sites

30-06 fungerer utmerket i STR.  

Jeg har tom ei pipe liggende.

Den SSG3000 jeg hadde var for tung og uhåndterlig for meg til jaktformål. Selv med nevnte Sauer 202 30-06 19mm/50cm pipe med demper. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Biltema said:

Korriger meg om jeg tar feil.

Kjenner ikke trykkbegrensninger til STR osv, så skal ikke si sikkert att dette er mulig men sikkert noen som vet det også. 

Trykstandarden er høyere i 308 win enn i 30-06, så det ville jeg ikke vært spesielt bekymret over.

Link to comment
Share on other sites

Mange/ de fleste mener at en stor ulempe med 200STR er magasinkapasiteten. PRS har beveget seg mot mange skudd på kort tid - og 10sk magasiner (som virker) er en fordel. Større for noen enn for andre, men likevel.

Magasinene i 200STR er 5-skudds. Det fins 7, men de er så upålitelige at de færreste vil bruke dem, det er bedre med et planlagt skift (ekstra) enn en uforutsett "utblåsning" av patroner på et tilfeldig tidspunkt. Det er ikke alltid de mater godt heller.

Mange tror presisjon er så superviktig i PRS, og det er jo viktig, men det er mange flere poeng som forsvinner til dårlig funksjon enn til dårlig presisjon om en ser totalt på et stevne. De fleste går selvsagt til dårlig skyting, men det er liksom noe annet.

 

Men begynner en med ei Remington låskasse, så må den nesten rettes, og en bør ha nytt avtrekk - en må vel ha ny boltstopp også egentlig. Nytt løp seff - og mange vil ønske seg Sako type utdrager. Om den er nødvendig vet jeg ikke. Det blir fort lite Remington igjen.

 

 

Skal en "begynne med PRS", som i ikke bare prøve med den rifla man har, så er likevel en 200STR et godt valg uansett. En vinner sannsynligvis ikke uansett til å begynne med, og da spiller det liten rolle om en mister 1 av 100 oppnåelige poeng til et fomlete magasinskift ekstra, når Jarnes har 95 og en selv 58... 

Kjøper en en brukt Bolthorn, McMillan eller tilogmed Vision, så har en topp utstyr, som man fint KAN vinne med. Det er langt ifra alle stevner som inneholder så mye fart at man vinner noe på de lange magasinene, og noen ganger er de bare i veien. Og en veldig stor fordel med en 200STR er at den er tilnærmet "fixed price". Kjøper du brukt så får du igjen hver krone, og den går ikke av moten. En Remington er bare en sminket gris, og ingen vil betale for den om PRS ikke var så gøy og gav deg.

De pengene får en også igjen om PRS er The Shit, og du går Bananas og bygger ultasuperduperrifle (som uansett ikke kan bli veldig mye bedre enn  den 200STRen, forskjellen i reell ytelse begynner å krympe der et sted)

EI ferdigPRS-rifle er også et godt valg, Tikka T3 Tac A1, eller Ruger RPR, eller ei av de andre riflene som nå er kommet på markedet spesifikt for dette.

 

Å bygge "selv" på en Remington (eller hva som helst) før en er i gang og har sett hva som skal til og hva en liker, hvor ens svakheter og styrker er - er neppe det mest effektive

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil fikle med 10-skudds magasiner for 6,5 i STR er dette en mulighet: 6,5x55AI for å unngå behov for bananmagasin.

 

Custom 6,5x55 AI pipe, fra feks Hansen, for å få korrekt headspace i hylseforming med rekruttpatroner ( skutt på elgbanen :-)  )

X antall piper omkamret med samme kammerbrosj

Skjøte 2 magasiner og avstivet med "spacer" innvendig i bakkant av magasinet (som i utgangspunktet er for langt til 6,5x55) og magasinfjær fra 8 skudds wildboarmagasin eller tilsvarende.

Det burde funke..  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Torf said:

Hvis man vil fikle med 10-skudds magasiner for 6,5 i STR er dette en mulighet: 6,5x55AI for å unngå behov for bananmagasin.

 

Custom 6,5x55 AI pipe, fra feks Hansen, for å få korrekt headspace i hylseforming med rekruttpatroner ( skutt på elgbanen :-)  )

X antall piper omkamret med samme kammerbrosj

Skjøte 2 magasiner og avstivet med "spacer" innvendig i bakkant av magasinet (som i utgangspunktet er for langt til 6,5x55) og magasinfjær fra 8 skudds wildboarmagasin eller tilsvarende.

Det burde funke..  

Skal du skyte eller skal du fikle? Finner du ut at du vil skyte, og er så god at du MÅ ha det ene poenget du taper i 3. hvert stevne, og kanskje hente et på mindre rekyl enn 6.5x55 også - og driter i at det koster dobbelt så mye og er tre ganger så tungvint.

Skal du først ha custom pipe så har 200STR ingen fordeler

Skal du mekke magasin... 

Skal du først ha noe annet enn 6.5x55 så går du NED. 6XC fungerer utmerket i 200STR, men er noe poengløst, siden 6.5x55 fins...

Skal du ikke ha "melk og brød"-piper og HELLER IKKE 6.5x55 så har du lagt fra deg fordelene en 200STR har...

Skal du ha poeng så er det aller viktigste at rifla VIRKER, NÅ, ikke om 30 sekunder når RO har ropt STAAAANS.

 

Vil/ Må du ha 10 skuddsmag, så se heller på T3 eller TRG, der får du 10 skuddsmagasiner som ikke er så lange at de er i veien, hekter i ting, eller gir dårlig mating fordi de ligger an på noe.

PRS er ungt, men har konvergert fort til det som er mest effektivt for å sanke poeng, med noen få kompromisser om lettvint og ikke for dyrt å skyte mye (derav 200STR)  - og du ser INGEN

INGEN, som skyter 6.5x55AI

Du ser heller INGEN som skyter 200STR med 10sk magasin, selv om det tilogmed er i salg, fra Accurate-mag, og virker utmerket med 308.

 

Tror forresten jeg må begynne å foreslå lure riflemods til viltmålsskyting ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg skyter ikke STR.

Bare påpekte en mulighet for å få 10 skudd i STR med 6,5x55 ladekomponenter.

 

Har ikke sett det 10-skudds AM magasinet men ser at intern lengde tilsvarer std STR-magasiner.

Da burde 6,5x55AI også fungere.

Det er til hylseforming man trenger custompipe. Ellers er det en grei omkamring av smør og brød-piper til mengdeskyting. 

 

Jeg er også mottagelig for riflemods til viltmålsskyting..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Torf said:

Nei, jeg skyter ikke STR.

Bare påpekte en mulighet for å få 10 skudd i STR med 6,5x55 ladekomponenter.

 

Har ikke sett det 10-skudds AM magasinet men ser at intern lengde tilsvarer std STR-magasiner.

Da burde 6,5x55AI også fungere.

Det er til hysleforming man trenger custompipe. Ellers er det en grei omkamring av smør og brød-piper. 

 

Jeg er også mottagelig for riflemods til viltmålsskyting..

Og jeg kunne veldig gjerne tenke meg å prøve viltmålsskyting, men her på sørlandet ligger det så brakk at tilogmed de landsens "løpeelgene" har gått i stå.

Når jeg tenker over det, så er ikke det 10sk magasinet så dumt - men jeg ville brukt det i 6XC, og tatt utgiften med hylser.

 

Min egen siste utgave av "a better mousetrap" er forøvrig en Sako TRG, i 6XC - i Vision chassi... "TRGer er rimelige brukt" 🙄

 

K

Link to comment
Share on other sites

Magasinene er etter min mening absolutt det største minuset med STR til PRS. Skulle helst ha 12 eller 14 skudds magasin. På finalen i år hadde vi vel to stager med 16 skudd, da måtte de fleste fore på med ekstra magasin eller reserveskudd. Vi hadde også en stage med 12 skudd på 30 sekunder, men da begynte vi med rifla i stilling så jeg fikk vel ut 10 skudd på den og traff 8 med ett magasinskifte.

 

Har også vært inne på tanken med 10 skudds magasin og 6XC, men blir voldsomt dyrt å skifte pipe til 8-9k hvert 1500skudd, så er vel mer hensiktsmessig å gå over til the dark side med Tikka eller en Rem 700 klone da.
 

Skulle fått presset noen stålplater i bananform så vi kunne fått lange 6,5x55 magasin som funket, 10 hadde nok gått greit, 12 kanskje litt for lange siden enkeltrad. Men nå får vi jo ikke lov å kjøpe større enn 10 skudd heller......

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Elgjaeger said:

 Vi hadde også en stage med 12 skudd på 30 sekunder, men da begynte vi med rifla i stilling så jeg fikk vel ut 10 skudd på den og traff 8 med ett magasinskifte.

 

 

På MSRC i 2017 hadde vi en stage med fritt antall skudd på 30 sekunder, tror det var en 30cm på 400m. Jeg mener jeg skjøt 17 og traff med 14. Flere skjøt også uproblematisk 11-skuddsøvelsen (30cm gonger på 500m) på Abusdal i år på godt under minuttet - jeg brukte 42 - det var typ "sikte grundig" til å begynne med, før jeg fikk angst på slutten og dro på litt fart ;)

På Røyseland var det en hurtigøvelse en gang i PRS-barndom - jeg ble slått av Thomas Stavdal fordi jeg hadde glemt å smøre sluttstykket og utfordret ham til en runde til på den øvelsen. Da skjøt jeg 15 og han 14 - skudd, om jeg husker rett hadde vi like mange treff - husker ikke hva vi skjøt på - 

Men jeg er jo enig - dog tar Saueren det litt igjen med at det er så raskt å skifte magasin.

 

En ting er fritt antall skudd. Men å lage 16-skuddsøvelser er etter min mening bare tull, som sliter unødvendig mye løp. Nå er uansett toget gått for både 12 og 14 skudds magasiner

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

På MSRC i 2017 hadde vi en stage med fritt antall skudd på 30 sekunder. Jeg mener jeg skjøt 17 og traff med 14. Jeg skjøt også uproblematisk 11-skuddsøvelsen på Abusdal i år på 42s - det var typ "sikte grundig" til å begynne med, før jeg fikk angst på slutten og dro på litt fart ;)

Men jeg er jo enig - dog tar Saueren det litt igjen med at det er så raskt å skifte magasin.

 

K

Det vanskeligste med klokkespillet på Abusdal og Sauer er jo å huske på hvor langt man har kommet etter magasinskifte...greit så lenge gongene svinger, men lett å komme ut av tellingen etter skifte...

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Elgjaeger said:

Det vanskeligste med klokkespillet på Abusdal og Sauer er jo å huske på hvor langt man har kommet etter magasinskifte...greit så lenge gongene svinger, men lett å komme ut av tellingen etter skifte...

Kjenner jo det ganske greit når man tar ladegrep på vei bakover at magasinet er tomt, er ikke mye du taper på å bytte midt i ladegrepet kontra før

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Dodraugen said:

Kjenner jo det ganske greit når man tar ladegrep på vei bakover at magasinet er tomt, er ikke mye du taper på å bytte midt i ladegrepet kontra før

Tenkte her hvor mange av de elleve gongene man hadde skutt før magasinskifte, ikke så lett å telle til 6 i kampens hete.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Torf said:

Da burde 6,5x55AI også fungere.

Det virker! Men de er så jævla lang, og i veien 🙄


Jeg synes forresten hver gang jeg ser en YouTube med PRS og et 10 skudd magasin i remetellerannet så er det mateproblemer...

Ikke vet jeg, men det ser jo ikke særlig pålitelig ut? Og hver gang de bytter magasin så blir jo alt feil.  

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Dodraugen said:

Kjenner jo det ganske greit når man tar ladegrep på vei bakover at magasinet er tomt, er ikke mye du taper på å bytte midt i ladegrepet kontra før

Kjenner du virkelig det i "kampens hete"? Jeg gjør det iallefall ikke, og teller stadig feil, enda verre er det å telle til 10 enn 5.

 

3 hours ago, Elgjaeger said:

Tenkte her hvor mange av de elleve gongene man hadde skutt før magasinskifte, ikke så lett å telle til 6 i kampens hete.

Ja du skal fortsette på rett gong, utrolig mange som ikke klarte det, selv uten magasinbytte... Jeg spottet jo den øvelsen, og jeg tror ikke det var noen sammenheng mellom magasinbytte og skyte på feil gong. Det var mye "spray&pray" igrunnen. Og jeg tror mest fordi folk tror de har dårligere tid enn de har. Meg selv inkludert.

 

1 hour ago, Bly said:

Det virker! Men de er så jævla lang, og i veien 🙄


Jeg synes forresten hver gang jeg ser en YouTube med PRS og et 10 skudd magasin i remetellerannet så er det mateproblemer...

Ikke vet jeg, men det ser jo ikke særlig pålitelig ut? Og hver gang de bytter magasin så blir jo alt feil.  

Det er utrolig vanlig, og så mye ball det er med AICS magasinene så fatter jeg ikke hvordan de har blitt så populære. Selv har jeg dem kun i 223, i plast, og de er 100% pålitelige, så lenge man ikke dytter mot dem når man lader - de faller jo heller ikke ut når en løser de ut, så det tar jo en evighet å bytte. 200STR magasiner blir jo kastet ut av ei egen fjær.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Elgjaeger said:

Ja, og når de faller ca en meter ned og treffer en stein deler de seg opp i molekyler..

Nei, bare 7-skuddsmagasinene. Men det blir mange deler ja... Jeg har nok dumpet flere 5-skuddsmagasiner enn de fleste i PRS her i Norge, og jeg har aldri sett et 5-skudds løse seg opp på samme måte, faktisk ikke i det hele tatt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Nei, bare 7-skuddsmagasinene. Men det blir mange deler ja... Jeg har nok dumpet flere 5-skuddsmagasiner enn de fleste i PRS her i Norge, og jeg har aldri sett et 5-skudds løse seg opp på samme måte, faktisk ikke i det hele tatt.

 

K

De tåler mer ja, men synes det er stor fordel å bruke 6 skudd (får de ikke til å funke sikkert med 7), oftest fordel å bytte på partall da man ofte skifter posisjon eller mål annenhvert skudd eller annet partall.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Elgjaeger said:

De tåler mer ja, men synes det er stor fordel å bruke 6 skudd (får de ikke til å funke sikkert med 7), oftest fordel å bytte på partall da man ofte skifter posisjon eller mål annenhvert skudd eller annet partall.

Jeg brukte lenge to 7-skudds, starta gjerne med et 7 skudds i. Jeg hadde aldri problemer med matingen, bortsett fra en eneste gang. men ble så lei av at de løste seg opp oftere og oftere at jeg er på kun 5 skudds igjen. Hvis man kunne maskinere en bunn ala den +2-bunnen av aluminium eller noe så ville det kanskje virke, for det er plasten som gir etter.

 

Kan mateusikkerheten ha noe med patronlengden å gjøre? Jeg vet noen er opptatt av friflukt og liten sådan, kanskje gir det en effekt på matingen? - selv har jeg alltid ladet patronene til 77-78mm og ferdig med det.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Jeg brukte lenge to 7-skudds, starta gjerne med et 7 skudds i. Jeg hadde aldri problemer med matingen, bortsett fra en eneste gang. men ble så lei av at de løste seg opp oftere og oftere at jeg er på kun 5 skudds igjen. Hvis man kunne maskinere en bunn ala den +2-bunnen av aluminium eller noe så ville det kanskje virke, for det er plasten som gir etter.

 

Kan mateusikkerheten ha noe med patronlengden å gjøre? Jeg vet noen er opptatt av friflukt og liten sådan, kanskje gir det en effekt på matingen? - selv har jeg alltid ladet patronene til 77-78mm og ferdig med det.

 

K

78 ish lengde, første patron stuker seg for ofte nedover og mater ikke. Kan nok justere magasinlepper, men skjer ikke hver gang. 6 skudd virker og ser som sagt fordel med partall. Kunne egentlig tenkt mer +1 bunner som bygde litt mindre og var mer solide (aller helst +5 banan forlengelsei stål)

Link to comment
Share on other sites

Høres som bulka magasinleppe, eller slitt magasinholder. Jeg hadde litt problemer med det der, men diverse testing avslørte at det var samme magasin hver gang (jeg har 9-10stk) Og bare om jeg tok ladegrep litt brutalt - jeg klarte ikke å bøye så det ble 100%, så det gikk i metallsøpla.
Jeg opplever ikke 5-skuddsmagsin som så begrensende at jeg gidder å tenke så mye på det, men jeg prøver med TRG-22 som PRS rifle fra nå i høst. Ikke at jeg forventer så mye bedre resultater, men mer at jeg koser meg mer når jeg skyter.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Det er utrolig vanlig, og så mye ball det er med AICS magasinene så fatter jeg ikke hvordan de har blitt så populære.

Jeg sliter også med å se det. Hadde man trent litt kunne man sikkert byte nesten 10 STR magasin på tiden man ser noen kuke rundt med et havarert AICS. STR funker jo bortimot alltid! Hadde nå "Vision" tenkt på en bedre design til chassiset sitt så kunne sikker magasinskiftet vært enda raskere og enklere 😏

 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil du ha den da? Jeg klarer faktisk ikke å se for meg ei raskere løsning? Større "flare" mag-brønnen"? Jet laga det jo opprinnelig mer tungvint enn originalt for å unngå utilsiktet utløsning av magasinet. (som jeg aldri har sett med 200STR)

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Hvordan vil du ha den da?

Åpen på høre side og en utløser som er tilgjengelig fra orginalt sted og på siden for venstre hånd. Jeg har hatt den på tegnebrettet i noen år. Den er jo ikke laget siden jeg ikke skyter PRS 😏. Kanskje jeg lager den en gang..?

Link to comment
Share on other sites

"originalt sted", originalt fra hva? Enig i åpen fra høyre side. Jeg kunne tenkt meg en som en når med høyre hånd uten å flytte den fra pistolgrepet, ala AR. Men jeg må holde rifla med venstre når jeg bytter siden jeg ikke klarer "mousegun-hold" med 10kg rifle.

Løser ut med høyre, finner mag med høyre, og klasker det i. Når magasinet da sitter med en magnet på høyre side av rifla, så begynner det å gå unna.

 

Uansett, i PRS, så har man ikke SÅ dårlig tid. Man mister poeng fordi man stresser og bommer, ikke fordi man ikke rekker ting. Vi snakker jo minutter på en øvelse, og om du bruker mer enn 3s på å bytte magasin på en STR så somler du bra mye...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, M67 said:

"originalt sted", originalt fra hva?

Orginalt der STR har knotten. Den man bruker venstre lillefinger på om man har gode gitarfingre (selv om det ikke er vanlig teknikk for de fleste). Det funker på STR (selv om jeg ville hatt ekstra på den også), men skal man ha "barrikadeting" som på jet så hadde ekstra knott lettere tilgjengelig vært et OK supplement. Jeg vet ikke om jeg synes AR15 løsningen er god? Jeg har heller lyst å hente nytt magasin med høyre hånd mens jeg løser ut tomt magasin med venstre hånd.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bly said:

Orginalt der STR har knotten. Den man bruker venstre lillefinger på om man har gode gitarfingre (selv om det ikke er vanlig teknikk for de fleste). Det funker på STR (selv om jeg ville hatt ekstra på den også), men skal man ha "barrikadeting" som på jet så hadde ekstra knott lettere tilgjengelig vært et OK supplement. Jeg vet ikke om jeg synes AR15 løsningen er god? Jeg har heller lyst å hente nytt magasin med høyre hånd mens jeg løser ut tomt magasin med venstre hånd.

Jeg henter som std nytt magasin med høyre, og løser ut det gamle med høyre langfinger. Hva du mener med at du vil ha den på "originalt sted" skjønner jeg ikke, det er jo der den er? Og om det funker på STR så må det vel funke på Vision?
Enig i at AR-løsningen ikke er perfekt, men det er vel den raskeste jeg har sett til nå?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om omladning tar mer enn 1 sekund ish, er det treigt. Bør også kunne gjøres i bevegelse. 

Jeg har trommel både for 223, 308, 6.5CM/260rem osv med 60/50 skudd er det sjelden jeg må bytte. I pcc er det max kapasitet limit, og man blir tvunget til å bytte, og vi kommer da til første setning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...