Jump to content

Til dere som skyter mye..


PRS

Recommended Posts

14 minutes ago, M67 said:

Jeg henter som std nytt magasin med høyre, og løser ut det gamle med høyre langfinger.

Det er jo standard måte å gjøre det på, men hva om du kunne løse ut magasinet med venstre hånd som du holder i fortre på rifla mens du henter nytt magasinet med høyre hånd? Da er tomt magasin allerede ute av rifla når du stapper inn nytt med høyre hånd.

Jeg bruker den teknikken på karbonstokkene mine, men det er litt lettere å få det til på disse enn std STR.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Bly said:

Det er jo standard måte å gjøre det på, men hva om du kunne løse ut magasinet med venstre hånd som du holder i fortre på rifla mens du henter nytt magasinet med høyre hånd? Da er tomt magasin allerede ute av rifla når du stapper inn nytt med høyre hånd.

Jeg bruker den teknikken på karbonstokkene mine, men det er litt lettere å få det til på disse enn std STR.

Nå er det i PRS iallfall, kanskje ikke alltid man holder i fortreet. I beste fall varierer det dramatisk hvor man holder. 

K

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke være lenge borte før man har fått en rekke svar og info om mye annet også! -takker for det.

Om jeg går inn for remington prosjektet mitt, så blir det nok. Ny bolt/bolthode, retting avkasse, mdt acc chassi, ++ så reiner ikke med at dette blir noe billig rigg ;) men man kan vel alltids argumentere med seg selv lenge nokk til å rettferdiggjøre slike bygg, hehe. Mulig man heller kjøper en tikka t3 i 3006 for å slitte å tenke på bolt, retting av kasse osv... + at jeg da bare må kjøpe 1 løp - om det som medfølger er lite brukt osv.

 

Av ren nysgjerrighet.. Noen som kan si meg sånn passe nøyaktig hva vekta på STR med pipe på ca 50-60 cm, moderat stor kikkert og Visjon chassi vil veie? Skjønt det slik at Jet-01 ikke er å få tak i lengre :( 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, PRS said:

Av ren nysgjerrighet.. Noen som kan si meg sånn passe nøyaktig hva vekta på STR med pipe på ca 50-60 cm,

STR uten stokk veier mellom 3 og 4+ kg avhengig av løpstykkelse og lengde. Løp utgjør mellom 1 til 2,6 kg. Standard 67 cm 19 mm pipe veier rett over 2 kg.

Kikkert med montasje er 1,5 kg +/- alt etter hva du velger.

Vision? Alt for mye synes jeg. Den er blytung. Egentlig helt ubrukelig tung. Men det skal visst være sånn..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bly said:

Vision? Alt for mye synes jeg. Den er blytung. Egentlig helt ubrukelig tung. Men det skal visst være sånn..

Denne tråden er rettet mot PRS-skyting såvidt jeg har forstått. En av fordelene med Vision, som også er rettet mot PRS, er at den har fester for vekter/ lodd. Et av "problemene" med 200STR er at du ikke får piper som er tjukke nok, gjør den tung og framtung nok. Derofr putter folk på lodd. På en Remington setter du bare ei MTU eller bull-profil pipe.

Jeg skjøt litt "PRS-type øvelser" med benkerifla mi for noen dager siden. Den har 100% sylindrisk pipe, 32mm eller hva det er, og det fungerte helt utrolig bra.IMG_1136.jpeg.0d3c916e868253b767e1df57d86842ad.jpeg

 

En av fordelene med 200STR er at den har skikkelige, nesten ufeilbarlige magasin - ulempen er at de er 5 skudd. Så i mitt hode - om du ikke skal ha 200STR, så skal du nå iallefall ha noe med skikkelige, 10-skuddsmagasiner. Og det får du ikke på Remington. Du får AICS, jam-for-sure, som stikker så langt ut at de er i veien til stadighet. 

En stor fordel med T3 er at du får chassi som kan bruke TRG-type magasiner.

 

Og en annen ting med Remington - før du har gjort alt du nevner med den, kanskje den ikke engang er dyrere enn en Stiller, eller en Surgeon eller Hansen, og de får du faktisk penger for når du selger dem.

 

Og enda en ting før du bruker et tonn penger. Hva med en AI? En "ekte" AI, med ordentlige magasiner, og alt den er - ferdig liksom. Ikke er utgangspunkt...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Bly said:

STR uten stokk veier mellom 3 og 4+ kg avhengig av løpstykkelse og lengde. Løp utgjør mellom 1 til 2,6 kg. Standard 67 cm 19 mm pipe veier rett over 2 kg.

Kikkert med montasje er 1,5 kg +/- alt etter hva du velger.

Vision? Alt for mye synes jeg. Den er blytung. Egentlig helt ubrukelig tung. Men det skal visst være sånn..

 

38 minutes ago, PRS said:

Av ren nysgjerrighet.. Noen som kan si meg sånn passe nøyaktig hva vekta på STR med pipe på ca 50-60 cm, moderat stor kikkert og Visjon chassi vil veie? Skjønt det slik at Jet-01 ikke er å få tak i lengre :( 

Sånn het ribba, dvs basic Vision uten vekter og overdel på handguard veier .22 STR en min 8,2 kg med standard .22 pipe uten demper men med kikkert og tofot. Må fylle på med en del vekt for å få balansepunkt på Arcaskinne rett foran magasinbrønn. PRS børsa med rett balanse og 74cm pipe med demper veier vel sånn ca 11,5kg nå.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, jmosbakk said:

Har TS gått bort fra å jakte med børsa som diskuteres her? Ref. første post. 

Hele det spørsmålet er jo meningsløst. "Jeg ønsker å bygge en 300km/h banebil for turer offroad i skogen" 

 

4 minutes ago, Elgjaeger said:

 

Må fylle på med en del vekt for å få balansepunkt på Arcaskinne rett foran magasinbrønn. PRS børsa med rett balanse og 74cm pipe med demper veier vel sånn ca 11,5kg nå.

Jeg slipper vekter, for jeg har demper, ikke den andre faenskapen ;)

 

25 minutes ago, Bly said:

 

Vision? Alt for mye synes jeg. Den er blytung. Egentlig helt ubrukelig tung. Men det skal visst være sånn..

Til jakt, ja. Helt ubrukelig, og den skal være sånn ;) 200STR er jo ikke noe godt utgangspunkt til jakt den heller, selv om det går.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

 

Jeg slipper vekter, for jeg har demper, ikke den andre faenskapen ;)

 

Jeg har også lagt den andre faenskapen på hylla, nok øresus og skallebank, så bruker PRS demperen til Atec nå. Har gamletypen forskjefte som ikke er beregnet for å feste vekter på, men mitt er i stål, og ikke frest bort mer enn høyst nødvendig, så veier nesten 2 kg bare det.

Link to comment
Share on other sites

Hverken Vision eller ACC er særlig egnet for jakt, de er tunge, kantete og skal vektes ned for å få rett balanse til PRS. Kan til nøds brukes til bøjakt der man ikke trenger å gå mer enn 50 m fra bilen. PRS rifle skal jo helst være 10+ kg.
 

Jeg skjønner ikke vitsen med å prøve å kombinere dette i en rifle. Kan jo selvfølgelig skifte alt, stokk, pipe etc frem og tilbake mellom jakt og trening/konkurranse (så lenge man gidder det). Blir jo kompromisser i begge retninger dersom man skal bruke en rifle til så vidt forskjellige bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå tanken om 10+++ kg rifle er noe tullete selv til PRS. Det går i mitt hode helt fint å få en rifle på 5-6 kg til å oppføre seg like dø som ei på 10-12. Man må bare skru sammen de rette delene og kanskje til og med ekstra godt da de vibrerer fra hverandre litt fortere enn vanlig 😉

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bly said:

Jeg synes nå tanken om 10+++ kg rifle er noe tullete selv til PRS. Det går i mitt hode helt fint å få en rifle på 5-6 kg til å oppføre seg like dø som ei på 10-12. Man må bare skru sammen de rette delene og kanskje til og med ekstra godt da de vibrerer fra hverandre litt fortere enn vanlig 😉

Har du prøvd det til PRS?

Link to comment
Share on other sites

Nei men jeg har «dreiebenksertifikat» og har bygd STR i område 10 ++ kg til nesten ned i 4 kg så jeg vet godt hvordan de oppfører seg og hvordan man fjerner rekyl. Alt handler ikke bestandig om vekt. Veldig mye har med balanse og valg av bremsdesign å gjøre. Det går ant å få en 5-6 kg rifle i 6,5 til å bli bortimot rekylfri. Men prisen er jævlig for ørene, og jeg gidder ikke holde på med brems lengre. Jeg synes det er uinterressant. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bly said:

Jeg synes nå tanken om 10+++ kg rifle er noe tullete selv til PRS. Det går i mitt hode helt fint å få en rifle på 5-6 kg til å oppføre seg like dø som ei på 10-12. Man må bare skru sammen de rette delene og kanskje til og med ekstra godt da de vibrerer fra hverandre litt fortere enn vanlig 😉

Jeg tror også 10+ er i overkant. Og det tar vekk en del av aspektet skytterferdighet, og komplett eller allround skytter. For det er nesten bare stillinger med støtte som virker.

Som MD i sommer turte jeg rett og slett ikke å ha øvelser som krevde skyting uten støtte - dvs, jeg la inn to obligatoriske treff, der jeg hadde trodde folk skulle brenne av 2 skudd, og kanskje rote det til 4 - på frihånd før de løp videre, og lage litt underholdning. Men alle (unntatt jeg selv) bygde støtte, og tok seg tid. For å treffe en 20cm gong på 200m. Men det var altså mest effektivt, jeg lå langt nedpå på den øvelsen - selv om jeg traff med de to skuddene knestående. Såsnart du prøver noe med reim, eller sittende, knestående, eller lignende, så får du det av enkelte av toppskytterene, "DFS-skyting", "jaktfelt" - det er ikke populært, og de tunge riflene har gjort det verre. Stående, Gud forby...

Men PRS er faktisk et ekte demokrati. Det er ikke ting og ombudsmøter, skytterene stemmer ved å komme på stevner eller ikke. Og MDene liker å ha masse fornøyde skyttere, så man lager ting folk vil ha, og alle er fornøyde. Bortsett fra noen surmulere som har masse meninger, men som ikke deltar ;) DET har vi jo aldri sett i DFS heller 🙄.

Det er heller ikke bare rekyl, ei tung rifle ligger stødigere i hendene på en stressa skytter, og beveger seg mindre når han røsker i avtrekkeren - spesielt når avtrekket er superlett.

En annen ting som kanskje trekker mot lettere rifler, er trenden mot "shoot & go", når en uansett skal opp og videre etter hvert skudd, så er det mindre behov for ei tung rifle som ligger i ro gjennom "rekylen", og den skal være lett og vendbar nok til å snus og tres gjennom en stige, hvert 10. sekund...
Jeg tror riflene vil bli lettere igjen, og stadig mer kompetente skyttere vil fokusere på balanse istedenfor.

Man skal håndtere 11kg rifle også - og vi ser jo allerede trenden mot at de sprekeste skytterene skyter best - men det er uansett ikke uventet. For min egen del, med 50 år med herjing, og skader i alle ender, så merker jeg godt at 11kg er mye - og mine rifler vil nok gradvis bli lettere. Men at det virker, slik man holder på nå - å ja.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, M67 said:

Hele det spørsmålet er jo meningsløst. "Jeg ønsker å bygge en 300km/h banebil for turer offroad i skogen" 

Spørsmålet er vel ikke meningsløst hvis det kan få trådstarter eller andre til å tenke seg om to ganger før man går i samme fella som en del andre?

Alt for mange ganger har jeg forsøkt å sette sammen noe som funker bra til både jakt (der man faktisk må bære børsa for hånd) og langhold, det ender opp som et halvdårlig verktøy til begge deler.
Etter 500 høydemeter på alt for kort tid så fantaserer du om å dytte Sauer`n langt ned i myra og etter 50 skudd på skiva med en kort Tikka T3 i et kaliber godkjent for storvilt så savner du den samme Sauer`n veldig.

Hvis TS ønsker seg børse til PRS så er det jo bare å kopiere oppskrifta til noen av dere som har drevet med dette en stund og hvis vedkommende skal ha børse til jakt så er det stort sett bare å se bort fra alt som brukes i PRS.
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, PRS said:

Man skal ikke være lenge borte før man har fått en rekke svar og info om mye annet også! -takker for det.

Om jeg går inn for remington prosjektet mitt, så blir det nok. Ny bolt/bolthode, retting avkasse, mdt acc chassi, ++ så reiner ikke med at dette blir noe billig rigg ;) men man kan vel alltids argumentere med seg selv lenge nokk til å rettferdiggjøre slike bygg, hehe. Mulig man heller kjøper en tikka t3 i 3006 for å slitte å tenke på bolt, retting av kasse osv... + at jeg da bare må kjøpe 1 løp - om det som medfølger er lite brukt osv.

 

Av ren nysgjerrighet.. Noen som kan si meg sånn passe nøyaktig hva vekta på STR med pipe på ca 50-60 cm, moderat stor kikkert og Visjon chassi vil veie? Skjønt det slik at Jet-01 ikke er å få tak i lengre :( 

Ikkje slutt på jet01. I følge nettisida til LRD skal det komme ein ny batch i oktober. Har og fått svar av langhold.no at dei skal få inn fleire. https://www.longrangedesign.com/shop

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, jmosbakk said:

Har TS gått bort fra å jakte med børsa som diskuteres her? Ref. første post. 

Neida, langt i fra :) Ts er bare litt treigere til å komentere enn andre brukere greier å kommentere, jakt er fremdels stort fokus på fra min side, så noen rigg til 8 kg osv blir nok i det drøyeste laget for mitt bruk.

 

12 hours ago, Elgjaeger said:

 

Sånn het ribba, dvs basic Vision uten vekter og overdel på handguard veier .22 STR en min 8,2 kg med standard .22 pipe uten demper men med kikkert og tofot. Må fylle på med en del vekt for å få balansepunkt på Arcaskinne rett foran magasinbrønn. PRS børsa med rett balanse og 74cm pipe med demper veier vel sånn ca 11,5kg nå.

Byner nok å blir i overkant av vekt for mitt bruk, men takker for svar!

 

11 hours ago, jmosbakk said:

Spørsmålet er vel ikke meningsløst hvis det kan få trådstarter eller andre til å tenke seg om to ganger før man går i samme fella som en del andre?

Alt for mange ganger har jeg forsøkt å sette sammen noe som funker bra til både jakt (der man faktisk må bære børsa for hånd) og langhold, det ender opp som et halvdårlig verktøy til begge deler.
Etter 500 høydemeter på alt for kort tid så fantaserer du om å dytte Sauer`n langt ned i myra og etter 50 skudd på skiva med en kort Tikka T3 i et kaliber godkjent for storvilt så savner du den samme Sauer`n veldig.

Hvis TS ønsker seg børse til PRS så er det jo bare å kopiere oppskrifta til noen av dere som har drevet med dette en stund og hvis vedkommende skal ha børse til jakt så er det stort sett bare å se bort fra alt som brukes i PRS.
 

Man forspørr seg aldri :) Når det kommer til mitt "prs" bruk så har jeg tidligere beskrevet dette som amatørutgave. Det jeg bruker rifla til er å skyte på mye forskjellige avstander, vinkler, skytesituasjoner. Ser at prs blir mere "kullesprøyting" på rekortider, noe jeg ikke kan si beskriver det jeg gjør- er vel jeg som kaller det noe det kanskje ikke er inærheten av en gang.. Har tidspress på skytinga mi osv, men fyrer av 1 skudd. Rett og slett for å drille på det med vindbereininger, kuledropp, osv osv. Kanksje jaktfelt/lh ville være mere passende beskrivelse. 

 

Tråden begynte igrunn med at jeg spurte om hvordan folk løste pipebytte, men ettersom den har utviklet seg mere til mitt "prosjekt" så får man jo mye innspill-. kjekt det og:)

Di siste 10 åra har jeg jakta med remington 700,, og vekta på denne + kikkert ligger vel på 4kg om jeg ikke husker helt feil. Til jakt så trenger jeg ikke mere, men som du sier så blir ei t3 / remington fort "slitsom" å ha med på banen/ skyte mye med. 

Hender man sitter på Youtube og der finner man ekempoelvis sauer 200 str i jet-01 chassi på jakt "reinsjakt", men om dette er en fornuftig løsning vet jeg heller ikke... :) Om riggen veier 2 kg så får man vel bare spise litt mindre kake til neste jakt så utgjevner man forholdet  :) "for min del hvertfall".   Men som du nevner så har mange prøv lignende, og om ingen har funnet noen gode løsninger så får man vel bare legge ideen død- Tenkte at acc var smart der man kunne legg epå vekt og ta av vekt for jakt, men mulig den blir tung og klompete for jakta. 

Link to comment
Share on other sites

Min mening er ihvertfall at du ikke får noe som funker bra til både jakt og PRS eller annen baneskyting.

Du kan vurdere en T3 SuperVarmint eller lignende for så å regulere litt med stor demper til bane og kanskje uten demper på jakt. Hvis du samtidig kan bytte mellom optikk som veier under 400g til jakt og noe annet til bane så kan det funke - en liten stund.

Det beste er dog å drite i tanken om å finne den ene børsa som funker til begge deler (alt) og heller glede deg over at du faktisk trenger flere børser.
Lett og kort til jakt, tung og stødig til bane.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jmosbakk said:

Min mening er ihvertfall at du ikke får noe som funker bra til både jakt og PRS eller annen baneskyting.

Det er nå mulig å finne noe som ligger i brytningspunktet midt i mellom, men jeg er redd for at det fort kostere mer enn en PRS Sauer og en lett T3 tilsammen. Uten at jeg har så mye erfaringer med det så kan man få f.eks noe fra Gunwerks med karbonstokk og pipe som sikkert egner seg greit til begge deler.

Jeg er jo selv interessert i dette brytningsområdet mellom hvor stabilt kan man få til en rifle som faktisk kan bæres med på jakt. Jeg bruker nesten bestandig STR som utgangspunkt. Det var jo litt synd at aluminium versjonen av kassa ble avlyst. Jeg hadde noen tanker i hode med den 😟

Jeg er ikke selv så interessert i T3, men den har mange muligheter om man ikke kan lage egne deler. Den er vel snart i kategori "rem700 light" med tanke på deletilgang.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Bly said:

Det er nå mulig å finne noe som ligger i brytningspunktet midt i mellom

Ja, og jeg har skissert en mulig mellomting. Litt for tung til å ikke bli irritabel på jakt og sikkert ikke tung nok til PRS o.l. Ergo, en halvdårlig løsning. Jeg ser på en Gunwerks til 70k som en like dårlig løsning. Den vil helt sikkert funke greit til både jakt og bane, men vil være tyngre enn en T3/Finnlight/X-bolt osv, men blir for spretten og skjør til den voldtekten PRS-skyttere driver med.

Problemet med STR som utgangspunkt er jo at du nærmer deg 1,5kg før du har begynt å vurdere pipe, stokk og optikk - altså har du allerede her et forsprang på 500g ift f.eks. T3, men dette vet jeg at du vet alt om.
Hvis man ikke skyter DFS, bruker 1-2 piper i 308w eller 6,5x55 i året eller er avhengig av noe annet som bare STR kan tilby så er den et dårlig utgangspunkt for å finne den gyldne middelvei.

Merk at dette er basert på mine erfaringer og de er i beste fall begrenset. Jeg har gjort et seriøst forsøk på å få STR til å funke til både jakt og bane, to ganger, men må innrømme at jeg har feilet så langt. Hadde jeg fått kloa i et av dine chassis så skulle jeg brukt den til alt, på ren trass. Du er nok den jeg vet av som har kommet nærmest en bra løsning.

Hvis man faktisk beveger seg litt på jakt så er det STOR forskjell på å gå med 3kg i nevene kontra 4,5-5kg.

Det ER bedre med ei børse til hvert av disse to formålene.

Link to comment
Share on other sites

Apropos Gunwerks, så er denne her ganske interessant, hvor de diskuterer pipelengde og patronvalg for jakt på litt druge hold: https://www.gunwerks.com/blog/long-range-pursuit-2/post/podcast-ep-59-choosing-barrel-lengths-for-long-range-hunting-232

 

Ikke for å forsvare T3 eller R700, men det du kan gjøre med en Gunwerks rifle kan du like gjerne gjøre med en av de to, men ikke nødvendigvis STR grunnet ganske høy egenvekt på kassen og litt dårlig utvalg i lette stokker (nei @Bly, ikke alle er like handy som du er med karbonduken ;) )

 

Mye av det du får hos Gunwerks er jo et custombygg satt i system, istedenfor å starte fra scratch som mange børsiser gjør. Det er nok en økende trend på andre siden av dammen, tilby hyllevare piper med kanskje egne kasser og ferdige stokker fra tredjepart. Gunwerks tar det enda lengre hvor de leverer våpenet ferdig innskutt med tilpassede tårn og ballistisk data lagt inn i avstandsmåleren feks. 

 

Min "perfekte" allrounder ville vært en bra kasse og avtrekk (T3, Bergara, Hansen...) med en småfeit ( kanskje flutet eller karbonkledd) pipe på rundt 50cm i 7-08 feks, satt ned i en McMillan Gamescout Edge eller lignende karbonstokk. Hvis du ikke skulle brukt den i konkurranse, men kun PRS øvelser for å trene, ville jeg vurdert hengslet underbeslag for å holde det enkelt hvis det er mulig. Blir ikke kjempelett, men en rifle på 3,5kg feks er ok å skyte med og vekt i pipen hjelper på skytbarhet.

 

(jeg er noe partisk da jeg har en T3 Sporter i 308 m vanlig Game Scout stokk, men løst AICS magasin irriterer meg litt) 

 

Skulle man virkelig strukket på bena og hatt pipeskift i tillegg kunne man hatt en lettere karbonpipe i noe hissig 7SAUM med atomladning forbehold jakt, og en 308 pipe til trening.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jakt, jakt heller. Utallige jaktformer og varianter... 

 

Jeg har både lette og tunge rifler til jakt. Skal dyret skytes på 400m + så bærer jeg gladelig 3kg ekstra, for den ekstra stabiliteten en slik rifle gir. En spretten T3 med kort løp er ikke ideelt til slik bruk, den brukes når jeg jakter hjort og rådyr med drivende hund.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare rable ned litt mer om dette temaet da det interesserer meg.
Forskjellige jaktformer er nevnt som noe man bør ta med i vurderingen og jeg er absolutt enig.

De siste ukene har gått med til elgjakt med trasking i tett skog, mange høydemeter og en god del sniking med børsa i hendene. Til dette så ville jeg ikke byttet bort børsa på 3-3,5kg mot noe som er enklere å skyte på 600m+, men som veier 5kg+.

Hvis jaktformen derimot tillater at børsa kan bæres i en riflesekk så spiller ikke vekt i nærheten like stor rolle. Hadde jeg hatt børsa i sekken ut til post for så å sitte der så hadde jeg fint drassa med meg noe på 5-6kg. Til toppjakt f.eks. så har jeg ei mye tyngre børse, godt plassert i en Vorn sekk. Da er det snakk om å skyte på en ganske liten blink på noe lengre hold enn hva som er vanlig under elgjakta, for min del.

Jeg har hengt meg opp i at PRS er nevnt ganske mange ganger i denne tråden og det er helst der jeg sliter med å se at det skal være mulig å kombinere konkurranseformen med jakt i samme børse.
Til blinkskyting på lange hold og kanskje litt jaktfelt kombinert med jakt så er du, om ikke annet, mye nærmere å kunne kombinere.
Stryker du altså PRS og/eller "snike med børsa i nevene" så blir alt mye enklere.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, jmosbakk said:

Hvis TS ønsker seg børse til PRS så er det jo bare å kopiere oppskrifta til noen av dere som har drevet med dette en stund og hvis vedkommende skal ha børse til jakt så er det stort sett bare å se bort fra alt som brukes i PRS.
 

Så sant. Og de to riflene jeg viser bilde av er nær optimale til hver sin ting. Jaktrifla kunne nok vært i et grovere kaliber, og PRS-rifla i et mindre - men de er i 6.5x55 for enkelhets skyld.

 

15 minutes ago, jmosbakk said:

Det beste er dog å drite i tanken om å finne den ene børsa som funker til begge deler (alt) og heller glede deg over at du faktisk trenger flere børser.
Lett og kort til jakt, tung og stødig til bane.

Det er jo tre grunnalternativer:

- ei rifle som er et best mulig kompromiss. 

- ei rifle som er optimalisert mot det ene, og som kan brukes, med en viss lidelse, til det andre

- to (mest mulig innen budsjett) optimale rifler

 

Hvis trådstarters "erversgrunnlag" først og fremst er jakt og trening til jakt, så ville jeg glemt at som går mot PRS, alt som har med chassi , MTU-profiler, lodd, osv. å gjøre, og sett meg om etter ei langholds, jaktrifle. Da ville jeg i enda større grad holdt meg unna store og skranglete AICS-magasiner
Vi er da ikke langt fra den gamle "snauflaterifla", og en kan bygge seg mye fint over det temaet. 
Min egen er en Rem700 "klon", startet livet som enkeltskudds, men er konvertert til AICS, noe jeg angrer sterkt på, det gjør rifla MYE mindre trivelig å jakte med. Trolig lager jeg en blindplugg av tre. Jeg bruker samme låskassa til altmuligrifle i 223, og der er magasinet kjekt.

Det er en McMillan HTG-stokk, som er fin til jakt, men A-serien til McM er jo nice... Pipa er "Remington Varmint" profil, og 65cm. Hele stasen, med en PM2 på veier såvidt over 5kg, noe som er fullt spiselig som jaktrifle, og skytbart i massevis.

Skytemessig er det mye lenger (og det bekrefter vel det Bly sier om balanse og vekt) mellom denne på 5kg og Finnlighten på 3.5, enn det er opp til PRS-rifla. 5kg jaktrifla kan jeg skyte hele dagen. I 7mm WSM.

Og når jeg ikke skal svinge meg fra barrikade til barrikade på tid, så skyter jeg akkurat like bra med den. Gonger på 1200m, null stress.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Berre sånn for og spørra, noko eg har tenkt litt på men eg har aldri skutt på noko over 200 meter. Så derfor eg synsar litt her.

Mi ringe erfaring er at dersom rifla ligg skikkelig med støtte sekk/tofot/pinnar i kors, eit eller anna og avtrekket er bra (viktig) så sit skuddet der det skal.

Dersom ein skal jakta på litt hald så brukar ein vel ei eller anna form for støtta. Ergo har ein da nytte av eit tungt våpen? Eller kan ein klara seg med eksempelvis mitt oppsett ei tikka t3x med ein litt liten dempar og eit zeiss classic kikkertsikte, alltså ei vanlig jaktrifle.
 

Dette gjeld alltså skyting med støtte helst både framme og bak dersom mogleg eg tenker ikkje på baneskyting eller skyting på frihand der ei tyngre utvilsomt er til hjelp.

Mulig ei tyngre ligg litt stødigare men ein bør vel kunne få ei lettare ei ganske så stabil og. 
Grunnen til at eg stiller litt spørsmål med dette er at det blir svært dyrt dersom ein må finne ut av alt ved prøving og feiling. Greit og lære av andre og tenka på forhand. Det burde iverfall eg ha lært meg før.

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Sitka said:

Eller kan ein klara seg med eksempelvis mitt oppsett ei tikka t3x med ein litt liten dempar og eit zeiss classic kikkertsikte, alltså ei vanlig jaktrifle.

Man kan skyte langt med nesten hva som helst, men det som fort begrenser muligheten er hvilken kunnskap og skyteferdigheter du har.

Med det utstyret du nevner ville jeg kanskje si at det første du får utfordringer med er kikkertsikte, men det finnes måter å jobbe rundt problemer som f.eks mangel av parallakse.

Link to comment
Share on other sites

Eg tenkte eigentleg meir generelt enn akkurat meg sjølv i dette eksempelet her sjølv om eg bruka rifla mi som eksempel.

Eg tenkte eit vanleg jaktkaliber alltså ganske flattskytande. 
For min eigen del vil eg laga meg ei god støtta til sittande skyting sidan det er mest aktuelt for min del. 

Link to comment
Share on other sites

Selv med anlegg er det mye å hente på ergonomi og vekt på riktige stedene. Ikke minst hvis du skal følge med på dyret ved litt avstand. 

 

Jeg har vært inne på, og er fortsatt inne på, en ide knyttet til det @M67 sier om at mengdetrening med en lett rifle ikke alltid er veldig behagelig. Og en allround jaktrifle burde være ganske lett. 

Selv om det kan sitte litt inne å bruke mye penger på en 22lr, så er det ikke nødvendigvis helt dumt å ha noe som ligner mest mulig på jaktriflen i ergonomi, vekt og kikkertsikte å øve med. Da spesielt stokken og tilvenning til å bruke kikkertsikte på forskjellige hold.

Link to comment
Share on other sites

 

2 minutes ago, msteiro said:

Selv med anlegg er det mye å hente på ergonomi og vekt på riktige stedene. Ikke minst hvis du skal følge med på dyret ved litt avstand. 

 

Jeg har vært inne på, og er fortsatt inne på, en ide knyttet til det @M67 sier om at mengdetrening med en lett rifle ikke alltid er veldig behagelig. Og en allround jaktrifle burde være ganske lett. 

Selv om det kan sitte litt inne å bruke mye penger på en 22lr, så er det ikke nødvendigvis helt dumt å ha noe som ligner mest mulig på jaktriflen i ergonomi, vekt og kikkertsikte å øve med. Da spesielt stokken og tilvenning til å bruke kikkertsikte på forskjellige hold.


Dersom kaliberet er 6,5x55, med reduserte ladningar og dempar så opplever eg det som svært behageleg og skyta med.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så vet jeg ikke. Har den ikke foran meg.
Det dukka opp noe kinesisk "søppel" til en grei pris og jeg har ikke tålmodighet til å vente på at det dukker opp noe på Finn så da ble det en sånn.
Du får sikkert en brukt Manfrotto med kulehode til bare litt mer penger.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bly said:

På generelt grunnlag så går det meste med rett kunnskap og ferdigheter 😏, om det forklarer noe?

Det er mulig. Men jeg skyter iallefall bedre uansett hold (både med og uten støtte) med en TRG22 enn en Finnlight... Den første er langt enklere å holde i ro, med eller uten støtte, og det skjer ekstremt mye mindre når det smeller. Hvordan du holder den betyr nesten ingenting, den er balansert, og siger litt bakover i rekylen. Finnlighten hopper som en kenguru som landa på et pinnsvin, og retningen er sterkt avhengig av hvor hardt og hvordan du holder - og jeg tror du må passe bedre på den lille børsa når du trekker av enn den store uansett kunnskap og ferdigheter.

 

Nå har jeg jaktet fuck all lenge med Sauer og TRG, og tar ikke 5 øre for å skyte f.eks. rådyr på 200m - sittende eller knestående, om planetene liner opp - jeg skjøt et på mye lengre hold enn det fra tripoden som nevnes lenger opp her for et par uker siden. Med selvtillit og god tro. Uproblematisk.

Saueren slik den er på bildet her er forresten ei utmerket langholds-jaktrifle, og jeg slapp da unna flere PRS-stevner med den uten å drite meg ut alt for mye...

IMG_4630.jpeg.d12d989b07309faee1c59a0f79fea0b5.jpeg

 

Derimot, satt jeg og siktet på et kje på målte 138m, med anlegg på begge knærne, med Finnlighten noen dager senere. Og ikke faen om jeg klarte å trekke av, det hele beveget seg rett og slett alt for mye.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Finnlighten hopper som en kenguru som landa på et pinnsvin, og retningen er sterkt avhengig av hvor hardt og hvordan du holder

Jeg synes det er lurt å trene med lette/lettere rifler fra tid til annen (om ikke annet skru av brems/demperen). Da legger man fort av seg alle uvanene man slipper unna med på de tunge med alt stæsjet som ikke egner seg for en par mil gåtur i ulendt terreng. Skyter man med rekyl så blir man vant til rekyl, og klarer å håndtere rekyl. En annen sak er at man også lærer seg hvilken rifle/stokkdesign som er egnet og hvilke som ikke fungerer når det blir litt bevegelse i jernet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har studert endel videoer fra konkurranser i USA hvor mange (topp)skyttere bruker BR avtrekksteknikk på tunge rifler, ved nesten ikke å holde i pistolgrepet når skuddet avfyres, og bruker tofot og barrikadestopp etc for å få kolben inn i skulderen. Denne teknikken fører ikke noe godt med seg når man skal skyte med lettere rifler i felt i forskjellige stillinger. Man får til og med problemer med rekylopptak og treffavvik med 22lr med forskjellig skuldertrykk.

 

Igjen, øvelse til felt: Skyt grupper hvor hvert skudd er tatt fra forskjellig stilling og gjerne med noen minutter mellom hvert skudd. Alt annet er innskyting av kikkertsiktet 8)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Torf said:

 

 

Igjen, øvelse til felt: Skyt grupper hvor hvert skudd er tatt fra forskjellig stilling og gjerne med noen minutter mellom hvert skudd.

Man gjør jo ikke annet i PRS? Tiden mellom hvert skudd varierer fra et par sekunder til timer - og man er helt avhengig av et konstant treffpunkt, uansett nesten hva som helst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...