Jump to content

Rifle til dame - Hva skal en velge?


Zetor

Recommended Posts

Kona skal ha seg ei rifle i 6,5x55 eller 308 win. Søknaden er innvilget.

 

De fleste børser vi har sett på er noe for lange, men det går jo an å kappe kolben. Det virker i midlertid som om riflene blir veldig ubalansert om man kapper kolben. Jeg har sett at Remington har en model Seven CDL i 308win, som kanskje kunne vært noe.

 

Har dere forslag på andre rifler som bør vurderes og som er tilpasset en dame?

Link to comment
Share on other sites

Remington har en del "youth" modeller som har kortere stokk og løp en ellers. I alle fall SPSen kommer i sånn utgave, hvilke andre tar jeg ikke på strak arm. Det kan være verdt å ta en kikk på. Fordelen med 308 franfor 6,5en, særlig i slike tilfeller er at den bruker kort låskasse, så du får ei kortere rifle, med samme løpslengden. Derfor bedre balanse med kort kolbel, spesielt om du også skal ha lyddemper med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Seven CDL i 308 er ei flott damebørse..

Få et pakketilbud med montasje, kikkert, demper, reim, futteral osv.

Sørg for å få den beddet og evt justert avtrekk, om du ikke gjør det selv.

Jeg tipper du havner nærmere 13-14000,- om du velger f.eks en Leupold VX-II.

 

Denne rifla ligger fortsatt ute til 6250,- på Jakt og Friluft sine hjemmesider, men har hørt rykter om at salget kun var i november.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da oppsummerer med følgende mulige alternativer:

 

- Remington Seven CDL i 308

- Browning A-Bolt Stainless Stalker i .308

- En Tikka t-3 hunter kaliber 308 win kappet i begge ender

- Ruger M77 Compact

- Howa 1500 lightweight i youth-utgave

- Diverse Remington'er i youth-utgave

 

Flere muligheter ?

Link to comment
Share on other sites

Det sies at rekylen kan være litt kraftig med 308 winn på en Remington 7.

 

Har selv en i Seven SS i 223rem, men ingen problmer der.

Liker denne riflen da den er liten, lett og hendig i alslags terreng.

 

Ville heller kansje sett på mulighetern for en Seven i kaliber 260 remington (6,5x51 ( en 6,5 kule i en 308 hylse)) eller 7-08 remington (7x51(7mm kule i en 308 hylse)).

 

Disse kaliberene er litt snillere enn 308 win i forhold til rekyl.

Men hvis dama di er av det tøffe slaget, burde det ikke være noe problem med Remington 7 i 308win :wink: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Husk at lettvektsrifler har relativt mye rekyl i forhold til mer normalt tunge rifler, det er ikke sikkert at Fruen synes det er noe gøy... Standard mod Seven med 180 grains kuler til elgen, er relativt frisk i frasparket. :wink:

 

Uten at jeg har noen mulighet for å utale meg om kortere stokker, kan jeg bare bemerke at jeg personlig liker rifler som er fremtunge, jeg synes det stabiliserer bedre ved stående og knestående skyting...

Link to comment
Share on other sites

Kona mi hadde en Ruger Compact i .308. Heftig rekyl. Hun fikk det ikke til med det våpenet. Endte opp med en Tikka T3 Hunter i 6.5 x 55. Kappet 2 cm. bak. Hun er kjempefornøyd og skyter stort sett midt i på 100 meter. Klarte skyteprøven på 1. forsøk. Trener mye med Norma Jactmatch 100 grains. Tilnærmet uten rekyl.

 

Remington model Seven i .308 er mye likt Compacten. Liten, lett og mye rekyl. Absolutt ikke egnet for nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

Prøv flere rifler om mulig, i butikken eller på skytebanen.

 

Velg rifle etter bruken. Lette rifler er vanskeligere å skyte med. Skal den bæres langt og bratt, skal en sitte på post eller kanskje bare skyte på bane? Hvis prisen ikke er avskrekkende, ville jeg valgt en Sauer 202 med KKC stokk. Dette gir mulighet til å tilpasse rifla til skytteren, justerbar kolbekam og forholdsvis kort stokk med mulighet for forlenging. Godt utstyr blir mer brukt, og gir større mulighet for mestring.

Link to comment
Share on other sites

Remington Seven og andre lette kompakte rifler som er i kal. godkjent til storviltjakt, f.eks. i kal. 308W har endel mer "følt" rekyl enn rifler i standardutførelse.

En lett rifle er en fornøyelse å bære men man bør tenke på at man skal skyte med den også.

Det er ikke helt uvanlig at den lette "damerifla" blir skutt minimalt med.

Link to comment
Share on other sites

Har en Kimber Montana 84m i 308 Win.

Den er svært kresen på ammo og må stelles og dulles med for å prestere maksimalt.

Når det er sagt er det ei nydelig lita rifle, men som andre også har nevnt, lettvektsrifler er ikke de letteste å skyte presist med etter min mening.

 

Den 308 win rifla som uten tvil ga meg mest for pengene og i tillegg leverte varene på en topp måte var en BRNO 601.

Kort mauserkasse, bra løp, funksjonsikker til tusen, integrerte spor for montasje i låskassen, SUPER presisjon nesten uansett hva den ble matet med, nøttetrestokk som kan kappes og tilpasses...

Har originalt kolbekappe i bakelitt, denne kan/bør byttes til eks en 1" Pachmayr Decellerator.

Ble levert med snellertavtrekk pluss ekstra "normal" avtrekker.

Finner du ei slik i god stand får du ihvertfall ei gjennomprøvd, presis og driftsikker rifle.

 

Min ble solgt meget billig til ei ung jente som ville begynne å jakte.

Og bare positive tilbakemeldinger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...