Jump to content

Blyhagl og trang choke


Lynxhunter

Recommended Posts

Blypatroner kan du skyte i så trang choke du bare vil og bly er det tyngste ikke-radioaktive metallet du finner i det periodiske system (etter gull). De andre legeringene de utviklet var for å imitere mykheten til blyet (men tyngden er det i mitt hode verre med). En liten funfact er at mange av de metallene de brukte istedenfor bly, er langt verre miljøgifter enn bly.

 

Når det gjelder chokes og metall som skytes igjennom så er det noen pekepinner.

Bly: Skal ha spredningen som er choken er laget for.

Stål (i samme børse): Du må et hakk større choke for å få spredningseffekten som den choken du skjøt bly med har

Andre legeringen: Skal i utgangspunktet ha det samme som bly, men vil anta at realiteten er en plass mellom bly og stål mtp spredningseffekten av choken.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Rausheim said:

 bly er det tyngste ikke-radioaktive metallet du finner i det periodiske system (etter gull).

Dette er bare tull, fra ende til annen. For det ene blir alle metaller tyngre jo mer du har av dem, så du må sammenligne tetthet.

Osmium, platina, iridium og wolfram er det jeg kommer på umiddelbart, som har større tetthet enn bly. Alle er på nær det doble.

 

5 hours ago, Rausheim said:

 

De andre legeringene de utviklet var for å imitere mykheten til blyet (men tyngden er det i mitt hode verre med). En liten funfact er at mange av de metallene de brukte istedenfor bly, er langt verre miljøgifter enn bly.

 

Igjen nesten helt rent tull. Giftige, ja, jo - men på et helt annet nivå enn bly. Hvilke legeringer er det du tenker på?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Rausheim said:

En liten funfact er at mange av de metallene de brukte istedenfor bly, er langt verre miljøgifter enn bly.

Er det ikke «plast» de blander inn i skiten for å imitere myke hagl?

Av det jeg kommer på som legeres inn i wolfram som jeg ikke har lyst å spise, så må det vel være nikkel.

De lette greiene er et ikke tema siden de er helt ubrukelig!

Når det gjelder hagle og trangboring, så må man huske på at det finnes to typer patrondesign. En med plastforladning og en med filt. For den med plast gjelder helt andre regler enn den med filt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Dette er bare tull, fra ende til annen. For det ene blir alle metaller tyngre jo mer du har av dem, så du må sammenligne tetthet

Du er vel klar over at du nettopp sier at 1kg bly er tyngre enn 1kg ull?

 

Dessuten tar du feil, da atomvekten sier noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Nå Rausheim får du stryk i kjemi og fysikk. Det finnes mange metaller tyngre enn bly med isotoper som ikke er radioaktive. Det finnes også radioaktive isotoper av bly, derfor er hele utsagnet ditt totalt feil. Du bør også forstå forskjell på vekt og tetthet.

Av de metallene som har blitt brukt i haglpatroner er wolfram det med høyest tetthet. Det kan gi hagl med tetthet over 18, men de blir svært harde og krever spesielle forladninger. Det er prøvd wolframpulver i en plasmatrise, det gir høyere tetthet enn bly med hagl som ikke er for harde.

Hvordan haglpatroner bygges opp for ikke å ødelegge chokene er noe produsentene utvikler, og de vil kunne gi råd om best egnet trangboring.

Generelt vil harde hagl fungere dårlig i vanlige trange choker fordi det blir for stor belastning på choken og gjengepartiet i løpet, men med en lang kon kan også harde hagl bruke full trangboring, men det krever en spesiell choke.

Alle choker som er beregnet for stål og wolframhagl kan uten problemer skyte bløtere hagl, men hvilke skuddbilder du får må du gjerne teste. Våpen med faste choker vil normalt ikke kunne skytes med stål eller andre harde hagl om trangboringen er mer enn halv. Det gjelder også de tidligste utskiftbare chokene.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Rausheim said:

   -   bly er det tyngste ikke-radioaktive metallet du finner i det periodiske system (etter gull).

 

13 hours ago, M67 said:

Dette er bare tull, fra ende til annen.

 

2 hours ago, Rausheim said:

Du er vel klar over at du nettopp sier at 1kg bly er tyngre enn 1kg ull?

 

2 hours ago, Olesøn said:

Han prøver å forklare deg hvorfor en kg bly har mindre volum enn en kg fjør... 

 

Og da er det tid for ei trøndersk "visdoms-gåte":

 

"Ka e tøngst, eitt kilo bly, eiller eitt kilo dun?".

"Slæpp de' på stortåa, så får du kjeinn'!".

Link to comment
Share on other sites

Lettere avsporing her, i ekte kammeret stil ! Men jeg kan leve med det, ikke noe problem. 😛Savner et seriøst svar på det egentlige spørsmålet. Ja, jeg vet det beste er å teste selv, har testet mye hagleskudd tidligere. Har en gammel tråd om emnet her et sted. Men jeg lurte da på om noen annen har prøvd? Tunge ladninger med bly i vanlig full orginal choke ( jeg har remchoke ) kontra trangere med lang konus. Effekt? Forsvarlig med 12/89 63 gram ? ( jeg vet ikke tranghetsgraden ) men den heter wingmaster turkey predator. 

Edited by Lynxhunter
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, amatør said:

Ikke slurv du også

Stand corrected.

Atomvekten som er oppgitt er et gjennomsnitt av de normalt forekommende isotopene, det forteller bare vekten av atomene.

I et metall er det hvilket krystallgitter atomene ligger i som avgjør tetthet.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, hovdeknuten said:

Tror du har fått svar jeg da. Er det forsvarlig med 12/89 63 gram stål, så er det forsvarlig med 12/89 63 gram bly. Bly er forresten ikke best. Gull er.

Jo, men det blir jo ikke sånn i praksis. 63 gram gir mye trykk. En patron med stålhagl har en mye lettere ladning. Med 63 gram stål vil jo patronen bli lang som ei grillpølse 😄

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Per-S said:

Stand corrected.

Atomvekten som er oppgitt er et gjennomsnitt av de normalt forekommende isotopene, det forteller bare vekten av atomene.

I et metall er det hvilket krystallgitter atomene ligger i som avgjør tetthet.

I moderne kjemi snakker man mer om molmasse enn atomvekt. Men det er jo i prinsippet det samme. Som @Per-S sier er tettheten til stoffet avhengig av hvordan atomene er ordnet i forhold til hverandre. Et god eksempel er karbon, som f.eks. kan forekomme som grafitt og diamant. Atomene er de samme, men tettheten til diamant er omtrent 50% høyere enn for grafitt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Lynxhunter said:

Det, det er ihvertfall tull ! 😛

Legger du alle faktorene på bordet kan ikke jeg finne noe som er bedre egnet.

Det er klart at man kan bruke gull, men det koster!

Wolfram er bra til noe, men koster og finnes bare i begrenset mengde, pluss at det ikke er mykt foruten i en matrix. Matrix er ofte dårlige greier sammen med bismuth.

Stål suger og det gjør andre lette tulleprodukter også. Stål er i tillegg farlig i steinura.

 

Konklusjon bly er best på nesten alt! (Få unntak) Men kjøp nå en skikkelig patron og ikke billigste rælet fra hylla.

10 hours ago, Lynxhunter said:

63 gram gir mye trykk.

63 gram gir stort sett bare veldig lav fart og samme trykk som det meste annet man finner i lettere ladninger med god  fart. 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/5/2020 at 8:10 PM, Lynxhunter said:

Hallo 🙂

I perioden med blyhagl forbud ble det brukt endel ammunisjon med tunge legeringer. Dyre patroner, men gode og effektive. Til disse ble det anbefalt og brukt veldig trange choker med lang konus.

Det er ikke det jeg verken har lest eller erfart selv. Har skutt en del med Remington Wingmaster HD og Federal Premium HD. Disse fungerer best med halv chok eller åpnere. Det samme gjelder for moderne blypatroner som Federal Prairie Storm. Skuddbildet bli jævlig med for eksempel full trangboring. Men trygt er det helt sikkert i og med at bly er mykere enn disse. Har testet Winchester Super XX 12/89 63grams med full trangboring for "langskudd" på over 40 meter. Absolutt alle "HD-patronene" er bedre på avstander over 40m enn denne. Det samme er Federal PS (Bly). Disse HD patronene er særdeles effektive på lange avstander og på vilt som beveger seg relativt sakte. På fluktskudd (fugl) på normale avstander er de dårlige da de "sammler" som f... uansett trangboring. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet med mykt bly, tunge for kaliberet ladninger og for trange choker er at halvparten av haglene blir deformert og forsvinner fra hovedsvermen. Har bodd 3 år i USA (flyttet tilbake til Europa i vinter) Hadde ikke mye tro på disse super loads og monster chokene de brukte på kalkun, da eg flyttet bort der. Etter litt testing av div i en 20 kal benelli fikk eg troen. Patronene var noe fra Federal 10 USD per patron egenvekt på 18,noe sg, nr 9 hagl. Blåste ett 15 cm diameter hull i papiret på "the paterning board" på 40 yards. Ut på vårjakt på kalkun. Satt med ryggen mot et svært tre, brukte avstandsmåler for å sjekke i alle rettninger for å ha litt ide om hvor eg kunne skyte. Plutselig så eg knotten på en i knehøyt gress, trodde det var ca 48 yards. Fyrte på, den ble borte i gresset og 5-6 fløy bort. Da eg kom bort lå det 2 stk døde 21 lbs kalkuner der. Sjekket avstand tilbake til treet eg satt ved, 63 og 69 yards. I fjor skjøt eg en svær faen på 50 yards med samme skudd og 20 kal beretta o/u med vanlig full choke. Har kjøpt ny beretta her en 693 kal 20 med korte løp, de nye løpene og optima hp chokene er bedre på lerduer. Skyter en del på Dornsberg Schutzen i Tyskland.

 

Edited by oldmann
trykkleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så må jo også ammo være balansert. Er det snakk om harde hagl, så har de makstrykk å forholde seg til de også, selv om amerikanerne kan lade ammo hardere enn britene. Så er det en grense der over også.ø, lettere ladninger går fortere og slår hardere. Men trenger ikke slå mer enn hardt nok. Spesialchoker til til kalkunjakt som er laget for en spesifikk ammo og trange skuddbilder. Trenger ikke flytte seg så fort.  Og ikke gjør de det heller. Men nytteverdien er vel heller liten til annen jakt enn kalkun. Mer normale patroner og moderate choker er nok en fordel på all norsk jakt. Tror jeg. Men lurer litt på hva en skal jakte med 64 gram og supertrang choke i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...