Jump to content

Kva er det Sako brygger på?


Ellingskapteinen

Recommended Posts

9 timer siden, msteiro skrev:

Ligner litt, min tanke før lansering var A7 2.0, med T3 footprint feks. Men de slenger seg på med enda flere proprietære løsninger, som ikke akkurat har vist seg å slå an på markedet de ønsker, som er USA tydeligvis. Den jaktstokken er vel en tro kopi av Blaser sin?

Forstår ikke tummelhull på Blaser. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er jo ganske populært, så er nok noe i det.

Vekten er ikke helt feil heller mtp integrert "chassis", ligger på samme som R8, men så er jo den også regnet som relativt tung.

 

Patronutvalget og betegnelse med latterlige måleenheter tyder på fokus mot amerikanske markedet, som virker litt schizo da Hunter utgaven spesielt virker veldig rettet mot kontinentet.

Spørs hvor mye de selger der uten noe som helst utvalg i ettermarkeds utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere er så skuffet? Sako har da ryddet opp i flere av "tulletingene" sine. Endelig har de skjønt at picatinny er standarden, så hva annet kan man ønske seg? De har fjerna den tullete kontrolerte matingen og erstattet den med fjærbelastet utstøter  🥳. De har fortsatt 3 låseklakker👍. Justerbar avtrekssko kan man vel diskuter nytten av, men det skader kanskje heller ikke å ha det?

Så har de lånt litt design fra TRG og laget en delbar stokk. Det er vel heller ikke det dummeste man kan ha på ei rifle som skal ned i en sekk eller kanskje på en flytur? Og de har da også gjort det på en måte som sikrer treffpunktet👍

 

Magasin i plast kan man kanskje diskutere om er positivt, og det hadda ikke gjort noe om de laget det i stål, men de påstår at plasten er bedre enn "Tikka"? Den som kjøper får se? De har i det minste beholdt dobbeltraden. Plast er dessverre veien alle velger ser det ut som. Men det er da absolutt et pluss at de spanderer Cerakot på "rustfri" versjonen, som har rykte for å ruste👍.

 

Hva skal man si om stokken? Den Tæktikal versjonen er omtrent som om jeg skulle laget den selv. Den ligner litt på alt annet, også TRG, men har kanskje bedre jusetering på kinnstøtta? Jeg har ikke holdt eller prøvd den, men den ser da helt OK ut. Tommelhulsdingsen trenger man vel ikke velge om man ikke liker det.

 

Ingenting av det de har gjort er på noen måter banebrytende, men Sako har hatt en notorisk even til å kombinerte egenskaper som ikke virker optimalt sammen. Kanskje dette er rifla hvor jeg ikke finner opplagte feil?

 

Skulle jeg personlig ha ønsket noe, så hadde det kanskje vært at de putta den låsekassa ned i en Carbonlight stokk😉. Men da koster den neppe 22 lapper lengre? 

 

 

 

Edited by Bly
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt av Bly, det er ingen banebrytende konstruksjon dette, den nye rifla til Sako.

Det jeg lurer på er hvordan pipeinnfestingen er konstruert.

Er det gjenga pipeinnfesting?

Er det quickshift a la STR og 404?

Er det presspassning?

 

Noen som vet og evt har inside information?

 

Ut fra formgivning kan det se ut som denne rifla er ment å skyte med, om dere forstår. Vil da være katastrofalt om pipeinnfestingen er presspassning, dvs at det er umulig for eier å skifte pipe uten å ta en tur innom kirurgisk avdeling på Ullevåll.

Kjente ikke at det umiddelbart rykket til i "må ha" genet nei.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser på rifla er det vel ganske åpenbart hva Sako konkurrerer mot. Dette er jo en "sychro" til de som ikke vil ha Sauer eller Blaser, i en prisklasse som gjør den interessant spesielt når du har Sako-navnet på den. Kjedelig kan en godt si, men det er i praksis en "modernisering" av Sako i retning av det som er poppis i markedet. 

 

Tafsa litt på denne i november i fjor, og uten at jeg husker alle tekniske detaljer så var det i allefall ei velbalansert rifle som kjentes solid og stødig ut. Tror nok denne vil ta markedsandeler utover 2020, både fra riflene i 30-35.000 kronersklassen, men samtidig er antydet pris såpass gunstig at den nok også plukker en del markedsandeler fra de som ellers ville kjøpt ei litt rimeligere rifle - og da kanskje spesielt fra de som tenker våpen type T3x med GRS eller tilsvarende. 

 

Forsåvidt enig med Castor i at jeg heller ikke fikk noen "må ha" følelse, men min første tanke var hvorfor de priser denne i prisklasse rundt 22.000. Hvis jeg skulle ha gjetta prispunkt når jeg fikk rifla i hendene ville jeg tippa på et prispunkt rundt 29.900 

 

Edited by Jibrag
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Det jeg lurer på er hvordan pipeinnfestingen er konstruert.

Er det gjenga pipeinnfesting?

Er det quickshift a la STR og 404?

Er det presspassning?

Hvorfor skulle de ha endret på noe? Sako har da alltid brukt gjenger. Det krever nokså mye forandring om de skal gå over på noe annet.

 

1 time siden, Jibrag skrev:

men min første tanke var hvorfor de priser denne i prisklasse rundt 22.000. Hvis jeg skulle ha gjetta prispunkt når jeg fikk rifla i hendene ville jeg tippa på et prispunkt rundt 29.900 

De tar det nok igjen på tilbehøret slik de alltid har gjort. Plast for en 5,- selges billig til 1500,- 😉

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

Hvorfor skulle de ha endret på noe? Sako har da alltid brukt gjenger. Det krever nokså mye forandring om de skal gå over på noe annet.

På den "eksploderte" deltegningen, ser det ut som det er en presspassning ute og går. Ikke gjenget innfesting på pipa der. 

 

Forandringen kan for eksempel bestå i at det er billigere å lage presspassning, fremfor å slå gjenger.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

rare magasiner (det finnes standarder....)

De påstår at magasinene er laget med mulighet for lengre COL. Da er jeg solgt for standard suger😉 Men det gjenstår å se om det er hold i det og om det gir noe fornuft?

1 time siden, Castor skrev:

På den "eksploderte" deltegningen, ser det ut som det er en presspassning ute og går. Ikke gjenget innfesting på pipa der. 

Jeg vet ikke hvilken tegning du ser på, men er det denne animasjonen;

https://youtu.be/MSaoGrmw_-o

så mistenker jeg at de som har laget den bare har tatt en «enkel løsning» i animeringen. Du ser at pipa har frispor etter det som skulle være den «gjengede» delen. Jeg bruker (dessverre) så mye tid på å studere slike konstruksjons tegninger at jeg er rimelig sikker på at det ikke har forandret løpsinnfestingen. Det er f.eks heller ingen låsning i pipedelen (ala sauer) eller splint som går gjennom pipa (HK) for å sikker den fra og komme ut av låsekassa under trykk. Man kan ikke bare presse et stykke stål inn i hverandre som skal holde trykket til en patron alene.  Men 110% sikker er jeg selvfølgelig ikke 😬

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bly skrev:

 

Jeg vet ikke hvilken tegning du ser på, men er det denne animasjonen;

https://youtu.be/MSaoGrmw_-o

så mistenker jeg at de som har laget den bare har tatt en «enkel løsning» i animeringen. Du ser at pipa har frispor etter det som skulle være den «gjengede» delen. Jeg bruker (dessverre) så mye tid på å studere slike konstruksjons tegninger at jeg er rimelig sikker på at det ikke har forandret løpsinnfestingen. Det er f.eks heller ingen låsning i pipedelen (ala sauer) eller splint som går gjennom pipa (HK) for å sikker den fra og komme ut av låsekassa under trykk. Man kan ikke bare presse et stykke stål inn i hverandre som skal holde trykket til en patron alene.  Men 110% sikker er jeg selvfølgelig ikke 😬

 

Var ikke animasjonen i lenken over jeg har sett, men jeg har titta på animasjonen det lenkes til også. Så også at det var firspor, slik du observerte Bly.

Kan være at det er en forenklet animasjon, slik du nevner.

Når det gjelder å studere konstruksjonstegninger, så har jeg sett en del av de og konstruert en del selv. Har undervist i konstruksjonstegning i ca 10 år i skoleverket.

 

Når det gjelder presspassning så er det forskjellige måter å få det til på, for å få til en solid presspassning.

 

Mauser M12 har presspassning i pipa, men om bolten låser i pipa og ikke i låskassa, aner jeg derimot ikke.

 

Uansett for s20 sin del, så er det å håpe på at det er mulig å skifte pipe på en fornuftig måte, for som jeg nevnte i innlegget mitt litt lenger opp her, virker det ut fra formgivning som om rifla er ment og skytes med. Da må man nødvendigvis skifte pipe innimellom.

 

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36 Nei, du er ikke den eneste!

 

Jeg kunne tenkt meg Precision modellen men med det 18mm tykke flutede løpet til Hunter:) I kaliber 6,5x55 selvsagt... Så det blir det ikke noe av.. Enda... 
En lengde på kassen Som T3 og A7, da passer i det minste .300 Win Mag godt... Det ville vert kaliberet jeg hadde valgt om jeg skulle kjøpt Precision utgaven..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Bare jeg som syns det så ut som ei okey rifle?

Om jeg ikke hadde skapet fult fra før, og var i markede for ei rifle i 30-06, så hadde nok Precision stått på lista over hva jeg ville sjekka ut 😉. Men jeg hadde sikkert endt opp med en STR uansett 😂

Edited by Bly
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...