Jump to content

To avtrekkere, hvilket løp?


Virrus

Recommended Posts

Frk.Usikker her igjen. 

 

Er to avtrekkere på hagla, men hvilken avtrekker er til hvilket løp?

 

I mitt hode er den bakerste(nærmest skytter) det nederste løpet og den fremste øverste løp. Stemmer det? 

 

Kanskje ikke så usikker, men har enorm respekt for våpenet iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som er hva på din hagle (særlig ettersom du ikke opplyser om hvilken hagle det dreier seg om), men "hovedregelen" er (var hvertfall, da salige Magne Søilen skrev sin utmerkede bok om haglgeværet) følgende:

 

A: Fremste avtrekker skal ta det løpet som har minst trangboring (logisk - fuglen flyr fra deg, så neste skudd må ha mer samling).

 

B: Det løpet som avfyres først, skal være det som gir minst munningsvipp (opp på o/u, til høyre (venstre for linksskyttere) for s/s-våpen).

 

Ut fra dette skal DET NORMALE være at fremre avtrekker utløser VENSTRE løp på en sideligger for høyreskyttere, og UNDERSTE løp på en o/u, og at disse løpa skal ha minst trangboring.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Ut fra dette skal DET NORMALE være at fremre avtrekker utløser VENSTRE løp på en sideligger for høyreskyttere, og UNDERSTE løp på en o/u, og at disse løpa skal ha minst trangboring.

Nja, helt sikker? På mine hagler (Sauer/Merkel modell 8 og drilling 96K) er det slik at høyre løp går på fremre avtrekker. Det har også vært slik på andre s/s hagler jeg har prøvd. På o/u er vi helt enige ;).

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Sølvrev skrev:

Nja, helt sikker? På mine hagler (Sauer/Merkel modell 8 og drilling 96K) er det slik at høyre løp går på fremre avtrekker. Det har også vært slik på andre s/s hagler jeg har prøvd. På o/u er vi helt enige ;).

Høyre løp på fremste avtrekker på min amerikanske sideligger, og på sauer drillingen min.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

Nja, helt sikker?  ;).

 

Neida, jeg må vel slå opp i Søilens bok. Den er skrevet for ca. 60 år siden, så det kan jo også være endret siden den tid. Og jeg har heller ikke (og har aldri hatt) noen sideligger.

 

Det er jo, som flere har pekt på, relativt enkelt å gjøre et eksperiment. En patron i et løp, trykk på en avtrekker, og det sier enten "klikk" eller "pang". Og så er man blitt litt klokere.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Neida, jeg må vel slå opp i Søilens bok. Den er skrevet for ca. 60 år siden, så det kan jo også være endret siden den tid

Jeg tror ikke det hjelper, jeg har en del hagler, og det har nok vært normalt at fremre avtrekker fyrer høyre løp helt fra flintlåshaglenes tid. Unntak finnes sikkert også.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

TS. Du har spurt akkurat det samme i en annen tråd ganske nylig.

 

Jeg gav deg et korekt svar der.

 

 

 

Ja, jeg mente også at jeg hadde fått svar på det, men klarte ikke og finne svaret(fant det nå da, selvfølgelig...) så ikke verre enn det. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

 

B: Det løpet som avfyres først, skal være det som gir minst munningsvipp (opp på o/u, til høyre (venstre for linksskyttere) for s/s-våpen).

 

Ut fra dette skal DET NORMALE være at fremre avtrekker utløser VENSTRE løp på en sideligger for høyreskyttere, og UNDERSTE løp på en o/u, og at disse løpa skal ha minst trangboring.

 

Du bommer her også. - Pipene på en sideligger,.. åpneste /trangeste løp har ingenting med "Høyreskyttere vv linksskyttere" å gjøre.

Mange er "meister", men i realiteten kun i egne øyne. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Er det ikke slik at man kan trekke av begge samtidig for å være heeelt sikker på å treffe?

Det kan man, men likevel ikke helt sikkert at man treffer....

Jeg gjorde det en gang, under vinterjakt på ski. Vanter med dårlig fingerfølelse. Haren løp videre som om ingen ting hadde skjedd, mens skytteren lå på ryggen og glante opp i himmelen.

Edit: vondt gjorde det også!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Gjort dette en del med Silma hagle, setter man løpsvelgeren på midten går begge skuddene samtidig (det er ikke feil med hagla). Skutt ett par seier trap med det for gøy altså 50 skudd på 25 smell. Skjedde på jakt i kano engang med 2x 12/89 blackcloud, det var litt ugreit, men helt overkommelig. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Dodraugen skrev:

Skjedde på jakt i kano engang med 2x 12/89 blackcloud, det var litt ugreit,

Det vil jeg tro, jeg syns det er nok med ett slikt skudd om gangen. I kajakk ville dette kanskje blitt en veldig kjapp assistert eskimorulle. 😂

Link to comment
Share on other sites

Sideliggere bruker å ha fremre på høyre løp, ja. Det ser man forsåvidt også på avtrekkerne; den som står lengst til høyre har høyre løp. 

 

I en O/U belaster nederste løpet låsingen mindre fordi det ligger nærmere aksen i hengslebolten. Derfor er det naturlig å ha førsteskuddet, som skytes mest, nederst. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...