Jump to content

Prosjekt M67


Mausermekk

Recommended Posts

Her kommer nok et «M67 prosjekt».. Som alle vet, får man omtrent disse børsene «kastet» etter seg, og det er aldri lønsomt å koste på de.. Jo takk, jeg vet det og jeg trenger ikke bli påminnet galskapen.

 

Når det er sagt, er ikke hensikten med denne tråden å hverken spare eller tjene penger.. Men mer et slags prosjekt for å se hva jeg får til på egenhånd, samt med en forhåpning om å få omgjort en støvete gammel banemauser til en lett(ere) jaktrifle primært tenkt til bruk på småvilt.

 

Planen er å bytte stokk, montere kikkert, ny sikring, samt å lette litt på vekta i pipa.

Sistnevnte er jeg litt spent på hvor godt kommer til å gå.. Men planen er å kappe, dreie ned og muligens flute eksisterende banepipe.

Her har jeg lest litt forskjellig om kaldhamrede piper og diverse problemstillinger knyttet til dette. Tanken min er at jeg forsøker, og om det ikke blir noen suksess blir det heller ny pipe. 

 

Tanken er å bruke denne tråden som en slags byggedagbok, samt mulighet for å få innspill fra andre folk med antakeligvis mer erfaring og kompetanse enn meg selv. 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Takker for interessen.. 

 

Som vanlig (i alle fall på mine prosjekt) er halve jobben oppsett, samt å lage seg verktøyet som trengs til jobben. Siden jeg ikke er våpensmed, har jeg selvfølgelig ikke alt av verktøy til en slik jobb.

 

Første steg ble da å lage en jigg, eller holder til å montere låskassen på for videre arbeid i skrustikka/fresen.

Her ble min gamle M98 brukt som mal, da M67 befant seg i våpenskapet til forhendværende eier (fatten). Satser på at de er rimelig like, da jeg var gjerrig på toleransene (liker det tight).. 

6D62865B-BC70-4525-B685-9C9363545BBB.jpeg

85C486DA-EC7D-4F38-9086-1DC713AF7104.jpeg

4FDB9A8D-8946-456B-AD29-7BD83C7BB8D1.jpeg

Edited by Mausermekk
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig begynt i det små. Børsa ligger i deler på benken, og planlegginga har startet.. det blir nok en del grubling frem og tilbake, og fremdriften sikkert laber. Men veien er målet, og jeg satser på å kose meg gjennom prosessen. 

 

Har også bestilt litt deler: ny stokk, BUEHLER sikring, picatinny «blanks», beddemasse +++

Jeg beholder «KV-avtrekket», ser ingen grunn til å bytte ut dette.

 

Benyttet anledningen til å sammenligne M67 og M98, og det er da noen forskjeller, særlig på låskassas øvre del. Dette medfører at kikkertbaser ikke er hyllevare (så langt jeg har funnet).  Man kan sikkert «jukse til» en M98 base, men det har jeg lyst til å prøve å unngå. 

Løsningen blir muligens picatinny blanks, og maskinere denne til å passe (forhåpentligvis). 

 

Sjekket også litt vekter. Startvekta er 4,2kg (ca). Dette er da med orginal stokk og pipe. Målet er å få ned vekta. Det medfører da primært kapping av pipe. 

Har vurdert litt frem og tilbake, men tror jeg går for noe mellom 55-60cm. 

Pipa er i dag 70cm, så 10-15cm vil jo hjelpe litt. Avhengig av ny stokk, blir det muligens også anledning til å ta ned diameteren noe. 

 

Legger ved noen bilder, selv om det sikkert ikke er noe nytt her heller :)

 

7E9D89B4-942C-4E68-B9B2-98152CA0531B.jpeg

7ADC17E4-34CC-4841-82C0-D511D5DFE1E0.jpeg

596688AD-73DE-477F-87BF-5E25341493BD.jpeg

7E2B84CC-7E80-4A4B-B4E7-C5A22E2CDFFC.jpeg

276CEDC3-1E99-4E56-AB57-4CC7B9A05A15.jpeg

5BD83C61-3713-4AC3-9617-636D02C98FCF.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Jegerbombom skrev:

Må du smi om hevearmen på sluttstykket for å få plass under kikkerten?

Og eventuelt hvordan løses det?

M67 er ferdig omsmidd fra KV. Tror derfor ikke det blir nødvendig i mitt tilfelle. På en orginal M98 må man vel «smi om», men dette slipper jeg. Hvordan det evt gjøres har jeg ikke fasit på. Jeg hadde nok kappet av den orginale og tigsveiset den på i riktig vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med prosjektet. Har en slik med lyddemper og kikkertsikte mitt gamle banegevær. Som du sier trenger du ikke gjøre noe med hevearmen den er fin som den er. Avtrekket er også noe av det beste som finnes, men om du mot formodning skulle ønske deg noe annet kan du få byttet det mot et direkte jaktavtrekk fra timney av meg. Jeg valgte og beholde den originale stokken da den er svært god å skyte med og om den er skikkelig beddet gir den flott presisjon. Fjernet bare overtreet og kappet den litt. Løpet kappet jeg til 60 cm såpas må det være om en vil ha noe fart på litt tyngre kuler. Jeg har også satt inn lettere tenn stempel og hardere fjær for å få lit raskere avfyringstid. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne nok ha beholdt og modifisert orginalstokken også. Den er beddet og fungerer feilfritt. Men nå har jeg kjøpt ny og litt mer fancy stokk.

 

Valget falt på en At-one stokk fra Boyds. Litt overasket av hvor kort stokken er, så jeg må muligens sette på et distansestykke for å få den litt lengre.

Men ellers ser den da fin ut. Fargevalget heter «pepper».

 

Banepipa mi er for tjukk til å passe stokken, så neste steg blir nå å dreie ned og korte inn pipa. Må også tilpasse stokken litt for å passe omsmidd hevearm, da det ikke er utfresning til dette fra fabrikken.

 

I og med at denne rifla ikke vil bli brukt på storvilt (har også en 30-06), så bryr jeg meg ikke så mye om kulehastighet, og går heller for mindre vekt. Men usikker på akkurat lengde. Vurderer 55cm som en mellomting, tiden vil vise.

Tofoten på bilde er kun montert for å gjøre det lettere å arbeide meg stokk og låskasse. Den kommer nok ikke til å bli brukt i jaktsammenheng (vekt).

953AAD56-FC5D-4A75-A643-661A56CAA908.jpeg

556037E9-F08E-481A-B678-36E032BA5A67.jpeg

F5F60195-165F-442F-A074-E2927DC78D3D.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det er vel på tide med en aldri så liten oppdatering.

Det har vært stusslig med fremdrift på mausermekkprosjektet. Delvis på grunn av sjuk unge, men vel så mye av den grunn at diverse utstyr må på plass før jeg kommer videre.

 

Neste steg er som tidligere nevnt å dreie ny profil på pipa, både for vekta sin del, samt for å slippe å gjøre modifikasjoner på stokken. 

 

Med fare for å gjøre dette om til en «verktøymakertråd», tar jeg med stegene jeg må gjøre på veien, som innebærer både modifikasjon av verktøyet jeg har så vel som noe nytt verktøy jeg må lage for å gjøre jobben enklere. Og for min egen del synes jeg dette (prosessen) er vel så viktig/morsom som resultatet. 

 

For å dreie riktig utvendig profil på pipa, tar jeg den enkleste veien og vinkler toppsleiden på dreiebenken til korrekt vinkel. Pipa skal ha en konisk reduksjon på ca 1mm per 100mm for å matche stokken. For å sette opp denne vinkelen korrekt, bruker jeg et måleur. Og jeg har lenge tenkt tanken på å lage en måleurholder som holder måleuret nøyaktig på senterlinja, for enklere kunne gjøre disse målingene. Som tenkt så gjort...

 

Siden pipa ikke er sylindrisk, er det viktig å holde målepunktet nøyaktig på senterlinja. Med dette verktøyet blir dette riktig med en gang, og det er raskt å sette opp. 

BAAA7B6F-DEA2-4FF6-8347-74BA72CCEA8F.jpeg

58BA9035-C07C-47EF-A7D0-06A8B6A0444D.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For å fortsette fra forrige innlegg, så må jeg også modifisere litt på tilbehøret til dreiebenken. Dreiebenken er en gammel, men veldig god solid svensk jernklump på 2,5 tonn.

 

Jeg har tenkt å prøve å unngå å demontere pipa fra låskassa, rett og slett fordi jeg er litt lat (og mangler nødvendig verktøy til dette, men ender sikkert opp med å lage dette etterpå likevel...). Jeg vil derfor spenne opp låskassa i bakkskiva og bruke senterspiss i munningen.

Siden jeg skal kappe pipa, må jeg uansett krone munningen på nytt. Å for å greie å krone munningen uten å demontere pipa, må jeg bruke ei støttebrille på ytterste del av pipa. Pipa vil få en sylindrisk diameter på ca 17mm ved munningen, og støttebrilla må derfor kunne justeres til 17mm. Her oppdaget jeg at den minste brilla mi ikke greier å lukke til mindre enn ca 25mm. 

I tillegg er «fingrene» i brilla godt slitt, og skulle hatt en liten shining. 

Disse fingrene er laget av støpjern, og fungerer godt på harde materialer som stål. Jeg har lenge fundert på en måte å forbedre dette designet. En vanlig metode er å bruke bronse på tuppene, evt ruller. 

 

Jeg tok en liten leterunde i diverse rotekasser og fant begge deler (bronse og ruller). Siden dette blir så smått, ender jeg opp med å modifisere fingrene og sette på bronsetupper. 

 

Jeg raidet derfor en gammel havarert hydraulikkmotor jeg hadde liggende, og plukket ut stemplene i denne. Disse er av bronse (en eller annen legering), og er allerede formet slik jeg trenger. Så langt har jeg freset «fingrene» plane på tuppen. Det gjenstår nå å dreie ned lengden på bronsetuppene, samt maskinere hull i tuppen av hver finger. Deretter loddes (evt limes) bronsetuppene på plass.... 

52175C17-3D9F-4E39-B0D5-F8D77F126509.jpeg

D64E7517-C62C-46CC-ACCB-1F2D35D6927D.jpeg

B95EC9CB-B919-4DD3-A158-ADC9AC7E26E3.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Vel, da greide jeg å få presset inn noen ettermiddagstimer i verkstedet, og fikk gjort siste rest på prosjekt «støttebrille»... 

Sett bort fra den falmende malerjobben, synes jeg resultatet ble ok, tatt i betraktning «man tager hvad man haver» prinsippet..

 

Da er det snart bare å spenne opp pipa i benken å kjøre på....

90F699D6-67A6-4B76-98AE-3E107CB6E30B.jpeg

82FD8FEE-D790-47B0-B48F-78ACE620DFD9.jpeg

E4A5CE9D-9514-4640-B3EF-C5236788146D.jpeg

2DCF4938-E6C3-4E96-B079-C8139867750E.jpeg

2164DBD7-47D4-4B28-B967-4374100B9D06.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Enda litt mer fremgang å melde på mauserprosjektet.

Pipa er kortet med nesten 20cm, og er foreløpig på ca 54 cm. Kommer nok til å bli enda litt kortere etter hvert.

 

Har spent opp pipe og låskasse i dreiebenken, stilt inn riktig vinkel på toppsleiden. Støttebrille og klokkeholdern funker utmerket.

Ved neste ledige stund begynner pipeprofileringen for fullt.

 

 

 

175738CB-3B28-4C92-88B1-2F0EF2A10469.jpeg

57D34CE2-4AB3-4885-B894-BA72CFDFB7F7.jpeg

A22D153C-ABCE-464D-9983-73E1C856D45C.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

En liten teaser / oppdatering på M67 prosjektet.

 

Har fått dreid ned hovedprofilen, og det gjenstår nå å dreie ned overgangen fra gjengepartiet i låskassa og «tuppen».

 

Jeg kommer til å gjenge munningen til M14x1 (tror jeg) for å kunne montere demper. Må bare finne ut hva jeg vil ha...

 

Fikk også picatinny «blank» fra Brownells i går. Denne skal etterhvert tilpasses låskassa... 

 

Slenger ved noen bilder...

5EE13025-C749-476D-AD80-6D841CC6BA31.jpeg

EC9BBA33-4FE5-488B-92D6-E14D4818F1B9.jpeg

5C161E2E-F7CE-4FA1-86FC-8312E3ECCC36.jpeg

F06BDA6E-856D-4F91-9886-F189F8801FE1.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Etter noen sene timer i går kveld, har pipa nå inntatt sin endelige form.

Profilen følger utfresningen i stokken så godt det lot seg gjøre, og jeg er vel i utgangspunktet fornøyd med resultatet. 

Det viste seg å være vanskelig å dreie ned så mye av diameteren (har tatt av nesten 5mm), da det var en del spenninger i metallet som kompliserte prosessen. I korte trekk så begynte pipa å bøye seg i flere plan underveis.. dette medførte behov for litt konstruktiv maskineringspraksis.. Det skal bli veldig spennende å se resultatet av dette til slutt.. Jeg stiller meg per nå litt tvilende til om det er mulig å få presisjon ut av pipa som følge av dette. Men dette var jeg jo klar over på forhånd, og det var en sjangs jeg var villig til å ta. I verste fall blir det ny pipe 😎 time will show... 

 

Syns forøvrig at det ble fint med blank pipe... Så i utgangspunktet for meg svart cerakote, men heller nå mot å finne noe mer grå/metall-ish.. 

 

 

 

 

5A2D2B4E-F116-4291-AAD6-3BCF5222D5FA.jpeg

153F108E-9EC5-4EC3-BEFC-BDC2D36111DE.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ny dag, nye muligheter.

 

Fikk begynt å se litt mer på kikkertmontasje i dag.

Som tidligere nevnt, vurderer jeg en modifisert picatinny variant. 

I og med at bakre låskassebro er modifisert av KV, er det lite å jobbe med der.

Låskassa har nå en slags V-form og 4 stk M3,5mm skruhull. Jeg ser her for meg å lage et distansestykke tilpasset denne v-formen. Distansestykket formes ellers sylindrisk med radie 17,5 og blir dermed identisk med fremre del av låskassa. Tanken er det dermed blir lettere å tilpasse skinna, da den blir lik i begge ender.

 

Jeg dreide til en stålbit på ø35mm, merket av den endelige formen og freste vekk mesteparten av det overflødige. Det gjenstår nå å fintilpasse, samt bore hull som matcher det usymetriske boltmønsteret på låskassa. 

3AFCBC25-6CB0-47A6-84F0-0684D61DF860.jpeg

4F603D16-8A12-4C5C-AEEC-5B8C6EDB66AE.jpeg

93AAD0FC-D55D-4FD1-924D-32215A9B2559.jpeg

6231B911-B54A-425B-A603-B2B6AF8A3E38.jpeg

5EA3EC39-3A3C-4E5A-91A8-5F794866E26F.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Trenger noen råd, dersom det er noen som mot formodning følger med på fremgangen her 😁 

 

For det første, noen synspunkter rundt løsningen med distansestykke på bakkant av låskassa? 

For det andre... noen synspunkter på å sveise (forsiktig) distansestykket fast i kassa? 

Jeg hadde tenkt å skru denne, men må da bruke 4 st m3,5, og jeg tror ikke det blir veldig pent. Leker med tanken på å tigge distansestykket fast.. ser ikke for meg at dette skal av igjen. Tror heller ikke det vil ha noen negative konsekvenser praktisk sett? 

 

Noen som har noen tanker?

DEEEAF4E-855E-4226-A517-AEDD1CF9E494.jpeg

6F8781B3-CC68-47C3-A854-64C015DE4AFF.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke forsenkerskrue og de eksisterende hullene. Du forsenker bare litt i distansestykket og skrur fast til kassen. Det som blir stikkende over grovkapper du bort. Deretter klinker du skruene og sliper/pusser til slutt. Denne metoden vil bli totalt usynlig😉

Bruk gjengelås på skruene.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, bbdg skrev:

Hva med å bruke forsenkerskrue og de eksisterende hullene. Du forsenker bare litt i distansestykket og skrur fast til kassen. Det som blir stikkende over grovkapper du bort. Deretter klinker du skruene og sliper/pusser til slutt. Denne metoden vil bli totalt usynlig😉

Bruk gjengelås på skruene.

Ja, jeg har vært inne på tanken. Evt bare sveise fast skruene i distansestykket, og slipe etterpå. Det blir jo sikkert sterkt nok i massevis. 

Utfordringen ligger i de to fremste hullene, disse vil komme veldig nære kanten. En annen utfordring er å «treffe» med alle fire hulla. Det er desverre ikke særlig stor presisjon på plasseringen av de eksisterende hulla. Men det lar seg nok gjøre. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

mauser og sveising har jeg lest her inne at er dårlig kombo, har noe med hvordan kassa er herda å gjøre. 

Tror jeg ville sparklet med epoxy siden du uansett skal cerakote. Litt epoxy mellom kasse og distansestykke vil nok heller ikke skade, smør skokrem på de delene du ikke vil at epoxyen skal sitte fast i. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Dodraugen skrev:

mauser og sveising har jeg lest her inne at er dårlig kombo, har noe med hvordan kassa er herda å gjøre. 

Tror jeg ville sparklet med epoxy siden du uansett skal cerakote. Litt epoxy mellom kasse og distansestykke vil nok heller ikke skade, smør skokrem på de delene du ikke vil at epoxyen skal sitte fast i. 

Så sant man ikke trenger å bore/gjenge i det sveisepåvirkede området tror jeg ikke det er noen større fare (med vekt på tror). Det vil nok påvirke herdingen på en eller annen måte.

 

Jeg får prøve å se litt nærmere inn på en skrudd løsning. Dersom det blir veien, er planen å lime fast stykket med epoxy i tillegg. Fordelen da, er som du skriver at jeg får sparklet alle overgangene i samme slengen. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Torf skrev:

Ragnar Hansen lager vel ferdige pic-skinner som passer rett på skamfreste M67-kasser.

Ja, har sett det.. Men det er jo ikke noe gøy 😎. Desuten syns jeg kassa blir finere når den får tilbake mer av den opprinnelige fasongen...  Det meste av det jeg gjør her, er jo egentlig bare tull (med tanke på arbeid, kostnad og verdien på sluttproduktet).. så da må man jo i alle fall ha det gøy..

Å så hjelper det jo at jeg er 3.generasjon som bruker børsa.

Link to comment
Share on other sites

Skinna begynner å ta form, og det er snart klart for montering på låskassa.

Litt usikker på om den kommer til å forbli skinne, eller om jeg bare kapper bort den midterste biten og lager løse baser 😎

Tanken var at skinna kanskje ville gjøre låskassa mer solid. Men i og med at den er av aluminium, og jeg er nødt til å frese ut såpass mye for tilgang til magasinet. Så blir det lite «kjøtt» igjen, og dermed lite reell styrke.. Tror jeg prøver meg litt fram for å se om det fungerer, og så får vi bare se.

179434E0-6630-476B-8246-F76B1EF06142.jpeg

628FC02D-98B3-441D-9A82-0BB186EF3BA2.jpeg

EE49A805-90E3-4745-9D98-6B2A6C6BC6E7.jpeg

3A03A88C-87F5-4B3F-AE79-75DC19D7DA68.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, tjensve skrev:

Setter stor pris på å følge med på denne tråden. Men tilbake til kikkertmontasjen. Jeg tror det vil ta seg bedre ut med løse baser kontra hel skinne. Slik det ser ut virker det litt "forstyrrende" med skinnen over magasinbrønnen.

Takk for gode ord :) Arti med litt positiv og konstruktiv tilbakemelding,

Jeg er forsåvidt enig i det visuelle, og det kan godt hende at vi ender opp med løse baser. Det er uansett fort gjort å gjennomføre en amputasjon senere. 

Det er egentlig bare tull å ha hel skinne slik den er nå.. Nesten så jeg har ombestemt meg mens jeg skriver dette.. hehe.. dere får vente i spenning... 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Bell skrev:

Samtidig gjør en hel base det enklere å få det 100%. Og kanskje litt stivere. Det ville jeg valgt. 

For å få basene korrekt på linje, kan det borres når skinnen er hel, og deretter kan basene kuttes ut av den hele skinnen. Da er de 100% riktig montert.

Uten at jeg har fasiten på det, så tror jeg at det er litt overvurdet med å ha en hel skinne på topp av låskassen for å få den stivere og dermed forhåpentligvis bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det ble litt fremdrift i går også. Har nå borret og gjenget skinne og låskasse.

Når det gjelder å få basen(e) montert på linje, er dette forsåvdt grei skuring takket være låskassejiggen jeg lagde. Jeg har lest at det finnes et standardoppsett på hullavstand for mausermontasjer. Jeg valgte å ikke følge dette oppsettet, da min låskasse nå ikke er «standard» uansett. Jeg har også gjenget låskassa for M4 skruer, det bør bli litt mer solid enn det «vanlige» som jeg har forstått er M3,5 (eller evt 6-48). Ser ingen god grunn til ikke benytte M4.

 

Ved å bruke låskassejiggen, er det enkelt å spenne opp låskassa i fresen og finne senter. Alle montasjehullene blir da automatisk på senter og i linje.

Da er det kun avstanden mellom hullene som er viktig å passe på (noe som også er enkelt med digitale akser på fresen). 

På bakre ring er det gjennomgående hull og gjenger. På fremre er det bakerste hullet gjennomgående, plassert rett foran låseklakken mens det fremre hullet er et blindhull (for å ikke ende opp i kammert).

Grunnen til at jeg ikke har fulgt «standard» hullavstand, er at dette ville medført at det bakerste av de fremre hullene ville endt opp i selve låseklakken. Dette har jeg lest meg frem til at ikke er optimalt (selv om det sikkert ikke hadde gjort noe så lenge man ikke borer gjennom akkurat i låseflata).

 

Det gjenstår nå å forsenke hullene på skinna (manglet forsenker av rett størrelse), samt å frese ut «picatinny-sporene».

Selve skinna må også beddes mot låskassa, her vurderer jeg å bruke biltema metall epoxy. Usikker på om denne har noen fordeler kontra annen epoxy. Om noen har erfaringer med denne er det bare å dele. 

 

Legger som vanlig med noen bilder fra prosessen.

 

D103CDEC-3AC1-49F5-990A-CACE7CB3CC66.jpeg

46ECC292-8D31-492C-A780-5E4FFD23BF29.jpeg

B97751C3-D35E-4571-AE4A-33B94BD38644.jpeg

A52407FE-1773-4933-B08A-2F86033D1B12.jpeg

897DABC9-0C48-4D47-AC06-2E2CC84B51CE.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Da er utformingen av skinna ferdig for denne gang. Det ble en liten hybridløsning av weaver og picatinny, en  weavertinny 🤪

Har planer om en sauer 200 «langholdsrigg» etterhvert, og vil da benytte meg av samme løsning der.. Det får bli en annen historie.

 

Nå er i allefall spor freset ut og monteringsskruene er forsenket. 

Det gjenstår da «bedding» av skinne mot låskasse og kroning av pipe før testskyting.

Vil også bedde stokken etterhvert, men vil gjøre meg «ferdig» med det mekaniske først, samt ha litt erfaringer fra før bedding (sammenligningsgrunnlag)

 

Vurderer også anskaffelse av A-tec H2 demper med M14x1 gjenger etter hvert, men jeg venter med gjenging av pipa til jeg har testet ut tilstanden/presisjonen. 

 

Det er også mulig at jeg kommer til å flute pipa dersom den funker ok, men er litt ubestemt på dette enda. Det blir vel i grunn en kosmetisk, mer enn funksjonel greie... 

 

7A42CA5E-B344-4AFB-BE96-10153EE46037.jpeg

44FB7E55-3B68-46C1-979A-AF28F3F5A959.jpeg

83CF5337-9FCF-4913-8B03-BFBD13588E38.jpeg

E7AEC89B-9D76-4CF2-9327-F729C9D5F362.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Da er endelig børsa klar for prøveskyting.

 

Bedda skinna og krona pipa i går. 

I dag fikk jeg freset ut spor for håndtaket på sluttstykket, da dette har en spesiell innsving på m67 og derfor nærmest må felles inn i stokken.

Det ble derfor mange runder med rettsliper for å få passformen helt rett. 

 

Arvingen måtte selvfølgelig inspisere, og det ble heldigvis godkjent under tvil.

 

AC5B69E0-D42F-4737-83E6-428006D72A85.jpeg

44F2B749-FA42-4F59-90D3-508320D5323B.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Det der var et nydelig prosjekt. Moro å følge med på.

Har stående en m67 jeg også og har attpåtil vurdert den samme stokken.

Men jeg har ikke tilgang på verktøyet du har og heller ikke kunnskap nok til å bruke slikt. Hehe. Så jeg må nok satse på en litt ‘enklere’ versjon med kjøpte detaljer etter hvert.

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, raybotn skrev:

Det der var et nydelig prosjekt. Moro å følge med på.

Har stående en m67 jeg også og har attpåtil vurdert den samme stokken.

Men jeg har ikke tilgang på verktøyet du har og heller ikke kunnskap nok til å bruke slikt. Hehe. Så jeg må nok satse på en litt ‘enklere’ versjon med kjøpte detaljer etter hvert.

 

Det er bare å kjøre på det vetu! 

Jeg har jo gjort mye, på mest mulig tungvindt måte.. Mesteparten av det jeg har gjort/laget kunne jo vært kjøpt like rimelig ferdig, For min del Var det litt av morroa å lage litt selv. 

 

Det eneste du må huske på med denne stokken, er at pipa på en orginal M67 er tykkere enn løpskanalen i stokken. Om du kjøper stokk direkte fra Boyds, tror jeg man kan spesifisere løpsprofil.

Edited by Mausermekk
Link to comment
Share on other sites

Da er børsa prøveskutt, og til min overraskelse gikk børsa trådbeint. 

Har ikke skutt pipa glovarm for å se om det vil medføre treffpunktforandring (det gjør det antakeligvis)

Som jeg har nevnt et sted her tidligere, «slo» pipa seg ganske mye under maskinering. Jeg greide å lure det til underveis, og det har tydeligvis gått greit. 

 

Etter innskyting, samler den nå 3 skudd innafor femkroningen på 100 meter. Det er jeg fornøyd med, og skytteren er nok tross alt da den største begrensningen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 1.11.2019 den 22.30, Mausermekk skrev:

Det er bare å kjøre på det vetu! 

Jeg har jo gjort mye, på mest mulig tungvindt måte.. Mesteparten av det jeg har gjort/laget kunne jo vært kjøpt like rimelig ferdig, For min del Var det litt av morroa å lage litt selv. 

 

Det eneste du må huske på med denne stokken, er at pipa på en orginal M67 er tykkere enn løpskanalen i stokken. Om du kjøper stokk direkte fra Boyds, tror jeg man kan spesifisere løpsprofil.

Ja der kan man legge inn tre typer kanaler. Har handlet stokk direkte fra dem før. En tommelhulls-stokk til en arvet M98 jeg pusset opp. Den stokken ble ikke brukt da, men ligger an til montering på m98’en nå. Må bygge den lettere. 

Så det er alltids noe å henge fingrene i. Liker Mauser godt, solide og driftssikre våpen. Helt sikkert noen som er bedre på markedet. Men pytt pytt. Så langt har jeg greid meg med de jeg har i skapet. Og det er som du skriver moro å lage/bygge opp noe selv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...