Jump to content

Hjelp til valg av riktig rifle


ElvsbakkenT

Recommended Posts

Til rev og rådyrjakt vil jeg anbefale en Tikka T3x Supervarmint i 308 med en "lett" kikkert. Dette er rifla en nybegynner vil skyte best med og som ikke er for tung eller uhåndterlig til posteringsjakt. Med en høvelig kikkert med 42-50mm objektiv veier denne komboen ca 4,6kg med riktig vektfordeling og er behagelig å skyte med. Det er ikke noe problem for en nybegynner å skyte 20-30 skudds serier innenfor 20min. Rifla tåler det også. Med en liten lett frontmontert demper på munning, fra TE Titan eller Ase Utra, på den tunge rifla får en nybegynner en skikkelig skytemaskin som inngir tillit til egen ferdighet. Rev og rådyr er "varmintjakt" på Norsk med rifle. Da er det meningsløst og ikke bruke ei varmintrifle for best resultat når man starter fra scratch. 

 

Hvorfor noen foreslår korte lette rifler til en nybegynner er uforståelig for meg. Det er meget stor forskjell på skyteegenskapene på std T3x og varmint. Jeg er ofte på en av Norges travleste skytebaner og har spesielt de siste årene sett jegere slite på oppskyting med korte moterigger med kiloszeisser på toppen. Veldig mange med slikt utstyr greier ikke å sette 5 skudd innenfor skiveramma stående eller sittende på en stubbe. Får de ei riktig "varmintrifle" mellom hendene går det straks mye bedre. Igjen, jeg forstår ikke hvorfor en nybegynner blir anbefalt å starte med et handicap som i enden av linja medfører mye større fare for skadeskyting.

 

Hvis noen er i nærheten av Oslo er dere hjertelig velkommen til Løvenskioldbanen.  Der skal jeg garantert kurere alle med kortmedkiloszeisssyndromet permanent på under 30 minutter.

 

Tikka Supervarmint. Med 3 skudds magasin blir den fin å bære også.

(GRS/KKC-skjefte er helt unødvendig. Snarere tvert imot. Orgskjeftet er meget fint å skyte med.)

 

t3x_super_varmint1.png

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Torf skrev:

Veldig mange med slikt utstyr greier ikke å sette 5 skudd innenfor skiveramma stående eller sittende på en stubbe.

Akkurat dette har vel mye med treningsgrunnlaget å gjøre. Jeg er også på en travel skytebane og ser noe av det samme. Men de det gjelder ofte de som tror det holder med 30 + 5 skudd i året for å kunne skyte godt nok til å greie prøven. 

Jegere som skyter mye og har gjort det over tid håndterer også lette rifler godt.

Selv jakter jeg nå med en rigg på 3,2 kg med demper og fullt magasin og legger ved et bilde av mine tre første skudd med den (etter innskyting) stående mot stillestående elgfigur.

At jeg skyter bedre med min litt tyngre S&L innrømmer jeg, men til min hovedtype jakt med mye trasking synes jeg den lette er verdt sin vekt i gull.

 

5 timer siden, Torf skrev:

Der skal jeg garantert kurere alle med kortmedkiloszeisssyndromet permanent på under 30 minutter.

Poenget mitt er at jeg ikke synes du trenger å skjære alle over en kam. Med trening, erfaring og en lettere Zeiss går det meste, men med tanke på nybegynnere er jeg helt enig. Lette våpen er for viderekommende med mer enn 30+5 som treningsgrunnlag.

 

DSC_0147.JPG

DSC_0473.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der er jeg ikke enig med deg.

Det er bare å skru til vanskelighetsgrad på skudd i forhold til evne.

Før eller senere kommer man da til et punkt hvor det er stor forskjell på hva man kan få ut av et våpen iforhold til hvordan det er konfigurert.

 

Hypotetisk: Du har 3 skudd i den elgskiva med sakoen. Hvis du skjøt 50 kunne det hende du fikk skivebom med et av dem. Med S&L-en sier du at du skyter marginalt bedre. Da kan det hende at alle skuddene hadde sittet i skiva. Skivebommen med Sakoen kunne vært skadeskyting eller råbom. Det hadde du i så tilfelle unngått med S&L'en.

 

Jeg har ei modulær konkurranserifle. Den kan jeg flytte balansepunkt på både i lengde og "høyde" med vekter, pipeforlengere og kikkerter med forskjellig vekt. Vi har testet ut dette på internasjonale toppskyttere og de er like følsomme for disse endringene som nybegynnere bare de blir utfordret nok på vanskelighetsgrad i forhold til evne.

 

I jaktterrengene vet man som regel ikke hvor mye man blir utfordret på evne i forhold til vanskelighetsgrad.  Det er feks stor forskjell å sitte på en stubbe med 60 graders skuddsektor når to sekstakkere kommer "joggende" etterhverandre kontra å ligge og skyte over tofot på en stillestående bukk i en 5 graders skuddsektor. (Jeg så en kompis plystre på de to første som da stanset for så å skyte begge i løpet av ca 3 sek på 60-70m. Han gjorde det med sin ca 5kg  tunge konkurranserifle. Han hadde ikke gjort det med en lettvekter).

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi trenger ikke være enige heller. Folk er forskjellige, og det er mange faktorer.

 

Skivebom i løpet av 50 skudd på stillestående elgfigur. Nei tenk det tror jeg ikke, så mye napper jeg ikke, men en treer kan hende hvis fokuset skulle glippe 😉 Jeg er enig med deg ang. balansepunkt. Det er meget viktig for gode skudd. Uten demper oppfatter jeg også rifla som vinglete og krevende. Men med demper balanserer den på "fremre skrue" og det passer meg.

 

Nå er jaktformer også forskjellige, jeg bruker Sakoen som hundefører på elgjakt og har stort sett skuddhold fra 10 til 40 meter. Og uavhengig av hva du mener, vet jeg at det funker fin fint for meg, Å gå som hundefører med en 5 kilos rigg med langt løp, lange og mange dager i ulendt terreng? Be my guest og gjerne for meg, men jeg foretrekker noe lettere og hendigere å drasse rundt  på.

 

Jegere er som sagt forskjellige med tanke på smak, behag og ferdigheter. Takk for det. Dette forumet hadde ikke eksistert hvis alle var enige om beste rifle, beste kikkert og  alle brukte det.

 

Nå var det vel strengt tatt ikke dette trådstarter spurte om heller, så vi får heller la det ligge. Jeg vet at du har veldig mye god(e) kompetanse, kunnskap og ferdigheter når det gjelder skyting. Og har ikke behov for å diskutere mye med deg da jeg for det meste er helt enig.

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, jmosbakk skrev:

Er det kombinasjonen lengde, vekt og balansepunkt som gjør utslaget

Ja! Men det er det sikkert mange konkurranseskyttere her inne som kan forklare i detalj. Jeg er bare en skarve jeger som har prøvd ulike rifler, og funnet ut at lengre pipe og høyere våpenvekt gjør meg til en bedre skytter. Det er derfor jeg av og til ikler meg den velbrukte GGG-kappa, og uttaler meg en smule negativt mot skamkappede piper som tydeligvis er på moten nå. (Nei, jeg snakker ikke om korte hundefører-rifler dedikert til slik bruk). Hvis det bare handlet om vekt hadde vi vel sett balansekunstnere med kort og tung balansestang?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sølvrev said:

Jeg er bare en skarve jeger som har prøvd ulike rifler, og funnet ut at lengre pipe og høyere våpenvekt gjør meg til en bedre skytter.

Og jeg vil påstå at det stemmer ikke. Det er bare utstyret/redskapen som har blitt bedre. Du som skytter er akkurat like god/dårlig som når du skyter med ei lettere og kortere børse. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også av den oppfattning at det blir for unyansert å påstå at den riflen som man scorer høyest med på en tenkt 50 skudds konkurransegren, er den riflen som er best egnet for div forskjellig jakt. 4,6 kilos oppsett for bevegelig jakt, der man går med rifla i "klarstilling" over lang tid, er i mine øyne ikke ideelt. Er det snakk om ren posteringsjakt stiller det seg anderledes. På ren drivjakt klarer man å stå lengre i " klarstilling" med ett oppsett på mellom 3 og 3,5 enn med ett på mellom 4,5 og 5. "Klarstillingen" kan være veldig avgjørende for resultatet. Man får ikke 1 oppsett som er best til alt.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, bback skrev:

Lite Blaser i denne tråden. Riktig rifle i dag er en R8. Ingen grunn til å velge noe annet 😁
Ville valgt 308 fremfor 6.5.  Selv valgte jeg begge.

Vi lot noen Blasereiere i klubben teste resultater på 100m løpende med sin egen Blaser mot klubbens T3 varmint med veldig lett kikkert. T3'ens totalvekt var ca 4kg. Alle blasereierne skjøt bedre med Tikkaen. Det var ikke det at Blaserne er dårlige våpen, de trengte bare en 20cm løpsforlenger for å simulere balansen.  Full lengde løp og frontmontert demper fikser det. Kapper man en allerede kort Blaser reduserer man faktisk anvendeligheten til rifla ganske mye. Slike test/simuleringer må oppleves i praksis. De fleste godt erfarne skyttere får som regel hakeslipp.

Anbefaler de blasereierne som har 22lr sett å teste skyteegenskaper mot en god gammeldags ukappet BRNO 2, gjerne med demper, på simulert drivjakt under kontrollerte forhold. Da ser man bokstavelig talt svart på hvitt hvordan dette forholder seg. 

 

Sjekk forøvrig den tyske prinsen på youtube som skyter haugevis av villsvin. Hans Sauer 202 med 60cm 19mm 270 pipe og Aimpoint veier over 4kg. Den rifla har identisk balanse og vekt som T3x supervarminten jeg anbefalte i mitt første innlegg.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, bback skrev:

Lite Blaser i denne tråden. Riktig rifle i dag er en R8. Ingen grunn til å velge noe annet 😁
Ville valgt 308 fremfor 6.5.  Selv valgte jeg begge.

 

Før en kjøper kan en jo bære rundt på en 36x198 plank en stund, ca samme ergonomi.

 

Var helt sikker på at jeg skulle ha R8 til jeg fikk håndtere en, gikk ikke lenge før fisken springeren fikk den tilbake. Den er ikke i nærheten av R93 som er en utrolig god rifle (bortsett fra den innebygde boltemaskefunksjonen..).

Men hver sin smak osv.

Link to comment
Share on other sites

En skivebom eller 2 mer pr 20 skudds serie på 100m, litt avhengig av vanskelighetsgrad. Dobbeltskudd pr sprang skrur dette skikkelig til.

På 50m hurtig gris er det vanskelig å få til kontrollerte skudd med en kort Blaser i 22lr. Der må man ha på en så tung som mulig frontmontert demper for å få skikk på det.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Interessant dette @Torf.

Det irriterer meg ganske mye, ettersom jeg liker håndterbarheten med korte våpen, men jeg skyter noe bedre med min M70 med 60cm pipe og demper som bygger 15cm. Med hurtigmontasje på demperen så er det overkommelig, men for å flytte på seg i skogen så er det stor forskjell mot ei rifle med 45cm pipe.

En Tikka SV/Sporter eller der omkring er ei god rifle til posteringsjakt og generelt i åpent lende, men som allrounder er jeg litt mer usikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 30.7.2019 den 18.09, Skjøttarstuggun skrev:

År for år selger vi stadig mindre 30-06, og kjøperne blir stadig eldre. Nå går det i 6,5x55 og .308W

 

30-06 er definitivt det vi sel mest av, og det det er mest av i hylsespanna.  Eg er usikker på om det er fordi det er mest brukt eller fordi det er færre heimeladarar.  (Vi er JFF, ikkje DFS)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...