Jump to content

Hjelp til valg av riktig rifle


ElvsbakkenT

Recommended Posts

Heisann! Har i flere år drevet med jakt på fugl/rev/rådyr med hagle, men har nå bestemt meg for å kjøpe ei rifle til jakt på hovedsaklig rev og rådyr. Valget står mellom 6.5x55. og 308. Fordeler og ulemper mellom de to?(pris på ammo osv). Hvilket merke er å anbefale? Kan det å benytte seg av såkalte riflepakker på f.eks jakt&friluft/ jaktdepotet være noe å anbefale? pris rundt 15 000,-
Takk for svar!

Edited by ElvsbakkenT
Link to comment
Share on other sites

Tja eg hadde gått for 6,5x55, andre automatdvergen ( .308) ammunisjonskostnadane er kanskje litt billigare for 6,5x55 men er litt på tynn is her.

Riflepakker, ja muligens kikkertsikte er ofta salderingspost på sånne pakka ser eg men går nok greit ann og jakta med i dagslys, ein må jo begynna ein plass. Du trør neppe heilt feil med ein sånn pakke iverfall.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 eller 308 er hipp som happ, sleng inn 223 også hvis det kun er rev og rådyr man snakker om. Ville ikke kjøpt ferdig pakke, du får veldig bra rifler med kikkert brukt til 15k, de kikkertene som står på pakkene til den prisen i butikk er som oftest ganske dårlige. De funker, men de man kjøper brukt til samme pris er betydelig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 223/222 Rem til rev og rådyr - ikke spar på optikken når du skal jakte i skumringen...

Her er en litt over budsjett (pruting er jo lov...) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=150405772

 

Må du holde deg strengt til budsjettet, og 6.5 eller 308 ville jeg likevel kjøpt en 223 og en storvilt-børse i tillegg. Rimelig 223: (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145841799)?
 

Til elg (som er bittelitt større enn en rev) trenger du ikke presis rifle eller dyr optikk - her kan du kjøpe deg ei brukt børse til 500,- om du bare skal sitte på post og vente på en elg som ikke kommer ;-) (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121947015). Eller for å bruke opp budsjettet på 15000 noe slikt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=152156654

 

Da sitter du med to halvgode våpen, som jeg ville fått mer glede av enn ETT godt våpen.

Velger du en annen strategi så går for den rifla med best optikk - 6.5 eller 308 spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, men er da ikkje bedre og ha ei forhåpentligvis bra i 6.5x55 som er ett veldigt annvendeligt kaliber?

Blir litt meir kjent med geværet da på ein måte, men for all del 222 og 223 er veldig greie og skyta med men da går jo ann og kjøpa fleire våpen etter kvart vis behovet melder seg.

Link to comment
Share on other sites

308 og 6.5x55 er vel mye "same shit" til det du nevner. Jeg har brukt begge på rådyr, og merker ikke forskjell. På fugl har jeg også brukt 223Rem, og den har en fordel der, du har mer kontroll uten rekyl, og den lille kula ødelegger mindre - men rådyr med musekaliberet er jeg skeptisk til. Skuddplassering er jo fix-all, og som haglejeger burde du jo komme nært nok...

På rev (kommer an på om du skal ha skinnet) så er de større varmintkulene (dvs. 308) veldig greie, alt som treffer mellom framenden og bakenden produserer ei sundsprengt fille som er grundig og gjennomført død og ikke hverken løper eller trenger å letes etter. Men det gjelder sikkert 6.5x55 også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å spore litt av fra spørsmålet. 

Skal du bare jakte rev og rådyr samt fugl burde du tenke på en 6 mm, f. eks 6 xc.

Da har du kulevekt god nok til rådyr samt en flatskytende patron egnet til fugl og småvilt,. Så kjøper du en 30-06 om du skal jakte stort storvilt, den holder godt til alt som rører seg i Norge, (og til det meste du vil kunne jakte i resten av verden).

Garderoben er til for å benyttes, og egnet verktøy er viktig for gleden ved jakten. Kjøp akseptabel kvalitet med en gang. Husk på ordtaket "you only cry once" når du kjøper kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er to strategier når det kommer til erverv, buy once cry once" - kjøp topp kvalitet med en gang så slipper du å kjøpe dobbelt. Eller du kan kjøpe noe gammelt ræl som duger en kort tid, mens du bruker tiden til å finne ut hva du virkelig vil ha. Kjøp billig og selg videre, uten særlig verditap.

 

Det sureste du kan gjøre er å kjøpe topp kvalitet for så å finne ut av du egentlig vil ha noe annet...

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig med Per-S (selv om han er blant de mest superkompetente på våpen).

“Beware of the man with one gun – he may know how to use it.”

For riflejakt i Norge holder det med en rifle. 6,5 eller 308W er et fett.

Jeg har 308W til jakt fordi jeg har rikelig tilgang på 7,62 Harald V. Alt fra gås til elg dør raskt av den. På jaktlaget mitt har halvparten 6,5 og halvparten 308W. Har ikke observert en eneste forskjell mellom de to.

Men trekker tilbake mitt utsagn om du er av dem som er mer enn 150 dager i året på jakt med rifle. For den jevne jeger med vanlig, norsk jaktaktivitet er det etter min mening en fordel å bruke hele jakttiden til å bli best mulig med en rifle.

Jeg bruker også bare to typer ammo på riflejakt: Helmantel og Lapua Naturalis. Da lærer jeg meg hvordan de oppfører seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 308

Mulighet for og bruke homogen kuler til storvilt jakt. Det kan man ikke i 6.5 så bortsett fra det spiller det kanskje liten rolle hva kaliber man har her i Norge. 

 

Brukt kvalitet kjøpt og inspisert av en børsemaker er kanskje ikke så dumt om 15k. Er busjettet. 

 

Lykke til. 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, ElvsbakkenT skrev:

 Kan det å benytte seg av såkalte riflepakker på f.eks jakt&friluft/ jaktdepotet være noe å anbefale?

 

Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til disse pakkene, først og fremst av samme grunn som @Sitka påpeker. Men at de isolert sett kan være gode kjøp er det liten tvil om.

 

Likevel vil jeg nok heller orientert meg mot bruktbua, dvs. Finn. Her er det tilsynelatende mange gode kjøp, der også kvaliteten på kikkertsikte er ivaretatt. Nå skal jo "alle" ha 6 eller 8 x zoom, så hvis du kan klare deg med 4, f. eks. 2,5-10 eller 3-12 bør det gå greit å finne noe.

 

Og kaliber? Skal du ha demper på våpenet er så vel 6,5x55, .308W og .30-06 hete kandidater. Styr unna de litt mer uvanlige kalibrene, da prisen på (trenings)ammunisjon fort spiser opp gevinsten av et godt kjøp. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takk for mye gode svar! Jeg skulle nok nevnt det at jeg ønsker muligheten til å kunne delta på storviltjakt. Har lett litt på finn og sett ut en del forskjellig. Hvordan gjøres det med våpensøknad når man ikke vet hvilket kaliber det blir, når selger gjerne ønsker en allerede godkjent søknad? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg skulle nok nevnt det at jeg ønsker muligheten til å kunne delta på storviltjak

308Win! Elgen merker ikke forskjell, men det sparer en masse diskusjon, og gir mulighet til å bruke homogene kuler. Og generelt større utvalg i ammunisjon.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok også tilhenger av å ha ei bøsje som en blir godt kjent med istedet for 3-4-6 forskjellige.
Hva har jeg? Joda, 3-4-6 forskjellige. Hver til sitt bruk. 

Ang. valg av kaliber så ville jeg ikke brukt så mye energi på det når det er snakk om 6,5x55 eller 308w.
Finn et våpen du liker og ta det derfra.
 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tusserud skrev:

Jeg ville satsa på en brukt Remington Seven eller 700, med låskasselengde og støtbunn som gjør det mulig for det kaliberet du velger,  satt på ny Waltherpipe, eller en brukt Anschutz i cal .222, og kjøpt en brukt kikkert av bra kvalitet.

Nye løp kosta jo omtrent som ei ny billigrifla så skifta løp blir fort ein dyr fornøyelse har eg funne ut, men viss ein veit kva ein vil ha eller har ei som ein lika med utskutt løp så synes eg da er ein god ide.

Mulig ein får presisjonsgaranti og av børsemakar viss han set i eit nytt ett.

Link to comment
Share on other sites

Fell patron mener du, den er jo samme kaliber som .308W-en du anbefaler :P

 

Jeg mener at det der ikke er noe dårlig kjøp, jeg ville kanskje prøvd å prute den ned noe. Treningsammo til .30-06, f.eks. Podium eller Jaktmatch, koster nesten eller akkurat det samme som .308W.

 

Skal du lade selv etter hvert blir det same shit.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, ElvsbakkenT skrev:

Hva tenker dere om denne, er det ålreit kjøp for prisen?

https://www.finn.no/148640905

Sjekk om det kan prutes. Rifla er mer enn grei, kikkerten brukbar men ikke i premiumklassen. Med demper er .30-06-rifler behagelige å skyte med.

Skulle jeg sette fingeren på noe måtte det bli at pipa ser veldig kort ut. Tipper at den er kappet ned mot 40 cm, uten at det betyr all verden.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Fell patron mener du, den er jo samme kaliber som .308W-en du anbefaler :P

Ja, når en skal være helt korrekt, har du rett.

Hadde jeg hatt en 30-06, hadde jeg ikke byttet den. Men jeg hadde ikke kjøpt 30-06 i 2019. Den er på vei ut. Det vises også på bruktprisene.

Sitter hver onsdag på Storviltprøve. År for år selger vi stadig mindre 30-06, og kjøperne blir stadig eldre. Nå går det i 6,5x55 og .308W

Link to comment
Share on other sites

Viss da er rekylen om og gjera 30-06 vs dei to andre så bør vel 30-06 kunne ladast til ganske mindre rekyl enn da ein får med fabrikkamunisjon.

Kan vel ladast med 110 gr kuler, men då må ein sjølvsagt vera heimeladar og da er da vel ikkje så mange nybegynnara som er, men ein som allerede lade har muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun teoretiske fordeler med 30-06 fremfor 308, men de faktiske fordelene med 308 er bedre utvalg og tilgjengelighet på ammunisjon. Verdi ved videresalg er også høyere.

 

Denne pakken er ganske komplett, her slipper du bytte noe, og riflen er bedre enn ca alt til den prisen. 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153124907

 

Prut ned til 15k og du har gjort en god handel.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

30-06 kan gjøre alt en 308 W kan, og i tillegg håndtere tyngre kuler. Tilgangen på ammunisjon er vel bedre, med større utvalg av kulevekter og typer.

Ulempene er at den krever lengre låskasse og at våpenet derfor blir tyngre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Per-S skrev:

30-06 kan gjøre alt en 308 W kan, og i tillegg håndtere tyngre kuler. Tilgangen på ammunisjon er vel bedre, med større utvalg av kulevekter og typer.

Ulempene er at den krever lengre låskasse og at våpenet derfor blir tyngre.

Hvor tunge kuler trenger man? 150 grs og 165 grs homogene ekspanderende blåser gjennom det meste. Det er vel en del år siden 220 grs blyspiss var det "frekkeste" man kunne lade med i 30-06? At kulebanen er flatere og rekylen mindre er to andre fordeler til de moderne lettvekterne.

At 30-06 krever lang låsekasse betyr bare noe om en velger ei rifle som kommer i forskjellige låsekasselengder. Noe Tikka T3, Mauser 98 med flere ikke gjør.

4 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Hadde jeg hatt en 30-06, hadde jeg ikke byttet den. Men jeg hadde ikke kjøpt 30-06 i 2019. Den er på vei ut. Det vises også på bruktprisene.

Derfor bør en kanskje velge nettopp 30-06 viss en kjøper brukt...

Edited by Tikka 512
Måtte rediger litt pga pølsefingre og tastatur.
Link to comment
Share on other sites

Hvis man kan kjøpe en 30-06 veldig billig er jeg  enig, men til 15k med semi-ok kikkert ville jeg valgt 308n, enda mer spesifikt, den jeg linket til :) Tror faktisk utvalget og tilgjengeligheten til 308 har gått forbi 30-06. 

 

Og som Chiefen sier, det er ingen forskjell på jakt. Forskjellene er som regel teoretiske blant  de som skal teste ørten ulike kuler på elgen. Fordel med 308 er mye bra og billig ammunisjon, både til jakt og trening.

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Tikka 512 skrev:

Hvor tunge kuler trenger man? 150 grs og 165 grs homogene ekspanderende blåser gjennom det meste. Det er vel en del år siden 220 grs blyspiss var det "frekkeste" man kunne lade med i 30-06

Her er du offer for minst to misforståelser.

Lette homogene kuler kan aldri erstatte 200 og 220 grn blyholdige kuler på jakt, de kan aldri få samme sårkanal og dybdevirkning. Slik er fysikkens lover.

 

Når det gjelder 30-06 håndterer den tunge kuler fordi den har lengre hals, og større volum. Lange (og tunge) kuler i 308 må settes så dypt i hylsen at det blir lite plass til krutt, derfor dårligere ytelse med slike. 165 gr monolittiske kuler er så lange at de begynner å ta for stor plass i 308W. Hjemmeladere vil  kunne få langt bedre ytelse på 30-06 enn 308 W om de ønsker.

 

Det er viktig at kulene faktisk "blåser gjennom" fordi det er utgangshullet som er det viktigste, men som mål på effekt er det en dårlig indikator, en vanlig helmantel blåser også gjennom det meste, men har liten effekt på viltet. De fleste monolittiske kuler penetrerer langt, men det skyldes at de oftest ekspanderer lite, og lager liten sårkanal. .Det ser du på gjenfunne kuler.

 

Men la nå ikke dette bli en debatt om kuler og effekt.

 

I den virkelige verden vil 308 og 30-06 være likeverdige som jaktpatroner for de aller fleste. For en nybegynner har det liten betydning hvilke av de som kjøpes. Begge har god tilgang på rimelig treningsammo som kan kjøpes over alt.

Kjøp gjerne brukt der det er et godt tilbud.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg 308.

Fordelen er kan være kort løp, (lurt å legge seg rundt 50cm, med tanke på hastighet på kule), få på en demper. Lad med 165 Accubond, da er du klar til det meste: elg, hjort, rådyr, rev, kråke, ku og hest.

Lad med 150 Lockbase til rype og hare.

Enklere er det ikke.

Har selv 308 og har vurdert litt mer spennende kaliber, men 308 dekker det meste som skal jaktes i Norge (kanskje ikke så godt egnet til bjørn).

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Lillefix skrev:

Fordelen er kan være kort løp

Dette er jo tull, løpslengde har ingenting med patrontype  å gjøre.

Løpslengde er en justering med skjærfil eller annet egnet verktøy. Amputasjonen foregår i motsatt ende av pipen i forhold til kammeret, og påvirker ikke den delen av pipen der kammeret er.

Å anbefale kapping av løp til nybegynnere er tvilsom praksis. Produsenten har valgt løpslengde av gode grunner, og det gir normalt ingen fordel å kappe løp. Dette er blitt en motesak uten hold i virkelige behov.

Edited by Per-S
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Løpslengde har absolutt noe med patrontype å gjøre. Er ikke særli lurt å kappe en 6,5x55 til 40cm, 308 passer bedre i så måte. Fikk kappet min 6,5 til 50cm, mistet mye fart. En kule på 150grain trenger lengre tid for å oppnå samme fart og energi i 6,5 kaliber enn 7,62, med samme trykk bak kula. Fysikkens lover, trykk x areal. Skal få montert et lengre løp igjen på min, for meg er 60cm passelig i 6,5x55 til jaktbruk. Har 9,3en til skogsjakt med 50cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling til ts er en 308 hvis du skal gå med børsa i skog/kort hold, da kan du ha en kort og hendig børse. Er det litt åpnere er 6,5x55 ypperlig med løp i standard lengde. Får du trent litt så er den fin å skyte på litt lengre hold. Har skutt mange ryper og harer med 6,5x55 og kjøttødeleggelsene er minimale med helmantel. Veldig god på småvilt, de dagene det blåser litt på sørøya har 223en blitt igjen i skapet og 6,5en har blitt med ut, er mere komfortabel med denne i litt vind. Tikka t3 pakke er et fint førstegangskjøp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Lillefix skrev:

Kjøp deg 308.

Fordelen er kan være kort løp,

Veldig enig. Standard lengde på f.eks Tikka T3 i 308 er 50-51 cm og du kan få den ferdig gjenget.

En kort grei lengde og børse til det meste av jakt. Stort utvalg i kjøpeammo og billig treningsammo.

Så kan du heller kjøpe deg en 6,5x55 senere hvis du begynner med plinking og gong, feks en Sauer 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Lillefix skrev:

Kjøp deg 308.

Fordelen er kan være kort løp

 

Trodde jeg garderte meg når jeg skrev er kan være fordel.

 

 

Til sakens kjerne: kjøp en 308 av de kjente merkene, vanskelig å trå feil da.

 

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Lillefix skrev:

Trodde jeg garderte meg når jeg skrev er kan være fordel.

Poenget mitt er at det samme gjelder 30-06, kort løp kan en få i alle patroner, det er ikke et argument for å kjøpe 308 W kontra noe annet.

Det at flere her skriver innlegg som kan tolkes som "jeg har 308W, og det er verdens beste patron til ditt bruksområde" er ikke objektiv rådgiving til en nybegynner.

 

@Super XXJeg påstår at nedkorting av våpen er blitt en motesak, det utelukker ikke at noen driver jakt eller ettersøk der kort, hendig rifle er en fordel. Selvfølgelig er dette min mening, men den bygger på observasjoner over tid.

Så står du fritt til å tilpasse dine våpen til ditt bruksområde med de ulemper og fordeler som et kappet løp har.

Når nybegynnere som her i denne råden oppfordres til å kappe ned løp før de har kjøpt våpen, og det brukes som argument for å kjøpe 308 W, da er argumentasjonen på viddene som råd til en nybegynner, og det viser nettopp at nedkorting er en motesak. Trådstarter skal bruke våpenet primært til rev og rådyr, muligens større storvilt. Da er det ikke optimalt med kort løp, standard lengde slik som våpenet leveres fra fabrikk er det beste.

Nå oppfordres trådstarter til å kjøpe brukt, å koste på våpenet nedkorting umiddelbart slik at verdien ved eventuelt videresalg blir redusert er jo meningsløst.

Trådstarter bør finne et våpen av anerkjent fabrikat på bruktmarkedet, om våpenet er i 308 W eller 30-06 er uten betydning, begge leverer det han har behov for. Om våpenet han liker er i 6,5x55 spiller heller ikke noen stor rolle. Etter å ha brukt våpenet en stund og fått noe erfaring kan det vurderes om et annet våpen passer bedre, da er det lett å selge et standard våpen og kjøpe et annet.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke gjøre alt så vanskelig.

Istedet for at en nybegynner skal plages med mange mange forskjellige synspunkter, så er det bare å kjøpe en 308 i kjent merke med ca 50 cm lengde, Og komme seg på jakt eller skytebanen.

Blir ikke feil, dersom det blir feil, selg sjitn.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg timeout i denne tråden, jeg reiser på jakt. Jeg skal ikke bruke verken 6,5, 308 eller 30-06, men noe som er mye mer gøy😁.

 

Lillefix  Du gjør det litt vanskelig når du ikke forstår at det blir like feil om han kjøper 6,5 eller 30-06. De samme argumentene gjelder begge veier.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

til Sitka, denne er mulig til 6.5x55

Brownells se4lger ferdige Shilen piper (en sjelden gang på tilbud) som en børsemaker tar noen kroner for å å montere. Ellers så er Walther noe børsemakere anbefaler, ferdig montert og for ikke alt for mange kroner og du har langt større sjanse for å få ei topp presisjonsrifle med bra avtrekk enn om en kjøper billig og nytt våpen. om du kjøper en litt ndyrere en så er det mulig en ikke trenger å skifte pipe.

https://www.jaktogfriluft.no/finnno

Edited by tusserud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...