Jump to content

Begrense vår luktbarhet i naturen...?


John H

Recommended Posts

Beklager dårlig formulert heading men eg går ut fra at dere skjønner hva eg tenker på.

Har hørt rykte om en del jegre som lar habitten henge foreks i fjøsen osv.

Er det noen gode triks som kan vere med på og begrense vår luktbarhet for viltet i skogen?

Regner jo med at her må være noen "garva" jegere med noen tjutriks som de kan dele bort.

Kjerringa begynner så smått og lure på hva eg driver med.

Reiser ut på jakt gang på gang på gang og ingen ting med tilbake.

Lure på om hu tror eg driver og jakter på et soverom i stedet en plass.. :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

må du pisse ute på post så prøv å finn en bekk :lol:

 

Leste netop en atikkel av Jørun lien om det der.

Han ment det ikke spilte noen rolle om du pissa på post eller ikke. Det som spilte noen rolle var å

mot vinden...

 

Ikke veit jeg. Kjører taktikken med at alle monner drar.

Link to comment
Share on other sites

Leste et tips et sted som skal testes utpå nyåret når reven skal tas.

Man samler litt vekster, løv og slikt fra området der man skal jakte.

Koker opp dette, siler av og avkjøler koket. Kvist og kvast kastes.

Så tømmer man luriumen over på ei sprayflaske og så sprayer du klærne med dette.

 

Har som sagt ikke fått testa det enda, men det skal jeg altså.

Så får vi se. Kanskje jeg kan slenge på en fancy etikett og selge det for et par hundre kroner flaska!?

Verden vil bedras! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Reven er jo et nattdyr, så enten jakter du med hund på dagtid eller så posterer du på åte nattestid. Å komme seg innpå reven i dagleie uten hund er bare flaks. Reven er lite aktiv på dagen, så skal du se reven må det skje på kveld nattestid. En mulighet er å lokke på reven i kveldingen, og det er helst ung-revene som faller for den slags. Revefeller er også en mulighet, men du må ha grunneiers tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Er jo helst ute og roter om morningen, hadde meg en fin tur i dag på et par timer.

Ingen Mikkel, men skal heller ta turen ut på kveldinga i stedet og se om dette kan

snu litt på lykken.

Og eg skal prøve og pisse før eg reiser ut... he-he

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bål!

Lag bål ofte, eller det at det lukter bål røyk er ett pluss.

Vanligvis er vilt ikke særlig redd for røyklukt, og den tar bort, eller har en tendens til å overskygge annen lukt...

 

Parfyme og eller såpe er bannstekt i jaktsammenheng.

 

Postering: sitt høyt, posteringstelt er også lurt, og spesielt på rev.

 

En annen ting når en går på post, du setter spor etter deg, viltet slår på sporet ditt.

Jeg går noen ganger frem og tilbake på plasser som jeg vil at viltet IKKE skal komme, da kan viltet vinkle og komme til der du sitter istede.

 

Ikke piss, bæsj, eller spytt på post.... :D

Link to comment
Share on other sites

En annen ting når en går på post, du setter spor etter deg, viltet slår på sporet ditt.

Jeg går noen ganger frem og tilbake på plasser som jeg vil at viltet IKKE skal komme, da kan viltet vinkle og komme til der du sitter istede.

 

Vel. Min erfaring er at de bryr seg heller mindre om det hvis de hare en bikje etter seg.

Kanskje det kan funke på posteringsjakt etter rev, uten hund. Men hva er det som tilsier at hvis de treffer dine spor. Så vil de vinkle og gå etter lukta. Ville vel tro at det hadde en motsatt virkning. Noe som er effektfult er å bruke merke bånd. De ønsker de i vertfall ikke og krysse.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, eit arti tema med mykje "overtru".

 

Eg trur uansett vinden og vindretning er det viktigaste.

Dyra kan spore kvarandre ut i frå rein vitring og "kroppslukt" Ser i utgangspunktet ikkje for meg at diverse triks og tips kan dekke over dette 100%. Einkvart varmblodig dyr, menneske inkludert, vil avstette lukt der det går eller oppholder seg til ei viss grad.

 

Men å styre unna veldig kraftig luktande greier som parfyme etc kan nok vere lurt.

 

Fjøslukt vil eg definitivt ikkje ha på jaktklea mine. Har ingenting mot fjøslukt i fjøsen, men vil helst sleppe det på jakt.

Bålrøyk og andre meir eller mindre heimelaga lurium kan sikkert funke til ei viss grad.

Sjølv har eg lite trua på det, og tenker egentlig mest på vinden.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting når en går på post, du setter spor etter deg, viltet slår på sporet ditt.

Jeg går noen ganger frem og tilbake på plasser som jeg vil at viltet IKKE skal komme, da kan viltet vinkle og komme til der du sitter istede.

 

Vel. Min erfaring er at de bryr seg heller mindre om det hvis de hare en bikje etter seg.

Kanskje det kan funke på posteringsjakt etter rev, uten hund. Men hva er det som tilsier at hvis de treffer dine spor. Så vil de vinkle og gå etter lukta. Ville vel tro at det hadde en motsatt virkning. Noe som er effektfult er å bruke merke bånd. De ønsker de i vertfall ikke og krysse.

På elg fungerer det i mange tilfeller, også med hund etter..

Hvis du har et tett kratt en trang dal eller lignende, som elg ofte kan stikke seg ut i, der det er vanskelig å få skutt...

Elg snur eller vinkler ofte der folk nettopp har gått, den kan også stoppe opp på sporet av deg...

Du må bare tenke på hvordan du går, det kan ha stor betydning for utfallet på jakta...

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt varianten med granabar i søpple sekk sammen med klærne + sko i et døgn eller to i roms tempratur skal hjelpe.Uten at jeg kan verifisere dette.Gran og furu inneholder en masse C vitaminer,kan hende at det er netopp dette som hjelper? skal se det bare er å ta et rør med C vitaminer oppe i ei spray flaske å spraye i vei

 

 

Dette skal jaggu testes ut!

:D

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ånden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Fokuser på ånden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Der er der mye av vitringa kommer. Og hvordan skal man klare å kamuflere den? Ikke enkelt. (Være drøvtygger en måned i forveien og unngå animalsk føde kanskje??) Det eneste som hjelper er å spille på lag med vinden. Sidevind/motvind. Det skal en del flaks til å lure rev eller hjort med noe spraygreier. Det er kanskje mulig om reven er tett i nesen, men ellers tror jeg ikke på det.

Link to comment
Share on other sites

Jahti Jakt / vildmarks.no har også klær med "scent controll". Det hele går ut på at man benytter sølv i vevingen, sølv nøytraliserer lukt (katalysator for luktmolekyler / etere, slik at de omdannes til vanlige gasser).

Platina kan også benyttes men er langt dyrere.

 

Men om du har aldri så mye dilldall på deg så er "ånden som går" det du ikke får gjort stort med. Enten stinker du hvitløk eller så stinker du tannkrem. Uansett lukter du ikke hjortebukk med morrabrød eller kolle med en bekk mellom bena. :wink:

 

Tror Sako .30-06 har det beste trikset, nemlig å spille med vinden som medspiller, men vær ops på at den ofte snur ved høydedrag (har en tendens til å trekke nedover eller oppover etter temperatur).

Ellers så kan man lukke inne lukten i hytter, telt, fjellposer el. hvis man er i ro. Eller komme seg opp i høyden slik at man kommer over det draget dyra bruker til overvær, ved f.eks. jakttårn, trær el.

Link to comment
Share on other sites

Leste et tips et sted som skal testes utpå nyåret når reven skal tas.

Man samler litt vekster, løv og slikt fra området der man skal jakte.

Koker opp dette, siler av og avkjøler koket. Kvist og kvast kastes.

Så tømmer man luriumen over på ei sprayflaske og så sprayer du klærne med dette.

 

Har som sagt ikke fått testa det enda, men det skal jeg altså.

Så får vi se. Kanskje jeg kan slenge på en fancy etikett og selge det for et par hundre kroner flaska!?

Verden vil bedras! :lol:

 

Drikk litt av dette også så får du kontroll over ånden. Smaker dritt i starten men etterhvert venner du deg til det. Det hjelper også når du får skutt noe vilt pågrunn av denne metoden. Det hjelper på motivasjonen. Pleier også og rulle meg selv i brunstgroper etter hjortevilt og gni møkk utover klærne. Veldig effektivt. Prøv dette så kan jeg nok nesten garantere rev. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Gammel tråd, men sikkert relevant for noen disse tider.

Buejegere er veldig fokusert på å avsette minst mulig vitring, og de over dammen bruker vel alt som kan frembringes av scent-control produkter.

 

Det er 4 faktorer utenom vinden som spiller inn:

 

1; Klesvask med en form for scentcontol prod + oppbevaring av klærne (ute i friluft f.eks)

 

2 ;Personlig hygiene. Her brukes det spesialshampo, antiperspirant, våtservietter, lotion, tannkrem, munnspray og tyggegummi som alle er lagd med et formål- ødelegge/nøytralisere og kontrollere menneskelukt.

 

3; Feltrutiner. Med det mener jeg bl. annet hvordan du opptrer i teig ift avføring, urin. "Må du skyte med toern", gjør dette isåfall på en tett pose. Ellers bør dette absolutt gjøres før man går ut.

i tillegg brukes scentstomper spray ca annenhver time på post.

 

4; Dekkduft. Noe ikke alle er klar over er at reveurin er en utmerket lukt for å dekke over din egen på feks elg og hjortejakt. Dette har du med på ei lita sprayflaske og dusjer på vegetasjon og trær der du sitter. Denne er også flott å bruke under skoene for å kamuflere lukten din der du har gått.

Et bål fungerer også ok som dekkduft hvis du ikke har reveurin.

http://www.youtube.com/watch?v=y3rOBE5IEvA" target="_blank

 

Skitt jakt i høst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke svare på hvordan luktsansen er på rev og andre dyr enn hunder. Men og lure en trent hund er håpløst. Eneste som funker er og bruke vinden til din fordel og holde ett så høyt tempo att han som holder i hunden blir trøtt før deg..

 

Hunden klarer finne sporet selv om man heller ut litervis med flybrænsle i sporet..

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har drevet litt med hundetrening/redningshund og eksperimentert litt på dette med å skjule lukt for hunder som skal finne meg. Jeg bruker klær som ikke er vasket i parfymert såpevann.Utluftede luktfrie klær. Jeg vasker meg ikke med såpe/shampoo den dagen. Jeg sitter ikke i helt åpent terreng, vinden vil dra duften med seg i flere retninger. Om det er mulig å finne en liten grop i terrenget å gjemme seg litt ned i, så er det en fordel. Om man sitter på post så er det også mulig til en viss grad.

Temperatur og vindretning har mye å si for duftspredning, og også øvrige værforhold (regn/sol). Det ser man godt på sporarbeidet til hundene, at vitringene kan spre seg over ganske store flater.

 

Og for all del, gå stille....

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte dette en del med de amerikanske buejegerne jeg delte camp med i Sør Afrika i 2008.

Troen på alskens lurium varierte, men en ting var tabu, og det var pissing på post.

Menneskeurin inneholder stoffer som gjør at dyr tar skrekken umiddelbart...hevdet de.

Når det gjelder å drite, gjorde det ikke noe. De hevdet å sett whitetail deer rusle rolig forbi "a steaming hot human dung pile" som de sa, uten å reagere i det heltatt.

 

Jeg har i mange år brukt "pisseflaske" på post (viktig å ikke forveksle med drikkeflaska :wink: )

Elgjegerne jeg jakter sammen med i Nordland, har klokkertro på bål.

Faktisk finner en de gamle postplassene ved å kikke etter bålrester.

Dette er tradisjon der oppe, og noen vedpinner er alltid med i sekken.

Om det har beviselig effekt, eller bare er overtro, se det vet jeg ikke......

 

Som Mork sier, den kanskje største luktkilden er utpusten vår, og der hjelper det lite med Scentlock eller andre greier.

Jeg har et par slike Scentlock dresser fra Cabelas, men kan ikke se at det gjør noe forskjell, når også pust, hender, våpen, sko, sekk, sitteunderlag, kikkert osv osv, også avgir lukt i større og mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

Parfyme og eller såpe er bannstekt i jaktsammenheng.

Jeg tar aldri noen hensyn til hvordan jeg lukter. Går som regel på jakt rett etter jobb og da henger fremdeles parfymelukta og shampooduften i.

Jaktklærne mine vaskes helst ikke i løpet av høsten - med mindre de er fulle av størkna blod etter vomming i felten. Da får de seg en omgang i maskinen.

 

Jeg kommer meg innpå dyr og får skutt sjølv med Dovelotion i ansiktet, deodorantlukt under armene og "white musk" på halsen.... i sammensurium med "Myggmelk" überalles i den verste knott-tida.

 

Gå mot vinden er vel det som er aller mest effektivt ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar aldri noen hensyn til hvordan jeg lukter. Går som regel på jakt rett etter jobb og da henger fremdeles parfymelukta og shampooduften i.

Jaktklærne mine vaskes helst ikke i løpet av høsten - med mindre de er fulle av størkna blod etter vomming i felten. Da får de seg en omgang i maskinen.

 

Jeg kommer meg innpå dyr og får skutt sjølv med Dovelotion i ansiktet, deodorantlukt under armene og "white musk" på halsen.... i sammensurium med "Myggmelk" überalles i den verste knott-tida.

 

Gå mot vinden er vel det som er aller mest effektivt ja.

 

og snur vinden står vell ho dyrene og skuler olmt på deg, og bukkene gjør seg klar til dyst.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I høst har jeg og brutter testet ut produktlinjen til dead down wind. Dette er produkter som skal nøytralisere menneskelukt. Produktene er også luktfrie.

Fra denne produsenten benyttet vi til;

Hygiene før vi gikk ut:

Kropps og hårshampo

Antiperspirant

Tannkrem.

Body lotion på hender i ansikt, lepper og skritt

I felt:

Feltspray og munnspray samt dekkspray rundt posten (reveurin)

 

Metode:

 

Vi har begge to gjennom jakta valgt oss bakposter og rene vindbæringsposter som ellers ingen vil ha. Dyra søker gjerne dit, men kaster inn mot holdlinja igjen lenge før posten har sett dem pga "værstøkking"

 

Resultat:

 

Selv har jeg skutt tre av fire elg i et jaktlag på 9 mann.

Samtlige av disse kom mot vinden, og jeg hadde vinden i ryggen. Ingen gjorde antydning til å kjenne lukten av meg.

 

Nevner også en episode med min bror.

Han sitter med vinden i ryggen, og får se en 14 takker komme rett imot vinden mot han. Denne kommer på egen vandring, og er ikke støkt fra før. Elgen kommer ruslende rett mot bruttern, som vil vente til elgen vinkler av og viser bredside. Det gjør den ikke! På mellom 10 og 15 meter tør ikke bruttern og vente lenger da han sitter helt åpent. Han gjør et par forsiktige smattelyder, og elgen stopper og ser forundret på han. Skuddet går skrått inn fra front, treffer kula (ledd) som er festet i bogfjøl og videre gjennom motorrom og sitter i skinn motsatt side. Elgen ruser ut utrolige 200 m etter denne smellen, men allikevel imponerende av kula og tåle dette sammenstøtet. (Hornady ib)

 

Konklusjon:

Disse nevnte hendelsene er dyr som har vært riktige ift kvote, og det har vært mange lignenede hendelser i høst men med "feil" dyr.

Summen av disse erfaringene gjør at jeg er overbevist om at produktet leverer.

Kommer aldri til å gå på elgjakt igjen uten.

Kommer selvfølgelig til å benytte meg av dette når jeg lokker rev også!

 

Hva andre velger å tro og gjøre er ikke min sak ,men jeg er ganske sikker på at å redusere egen vitring på jakt er gunstig uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...