Jump to content

Valg av Våpen (223 /6.5x55)


StephanH

Recommended Posts

Litt av utfordringen, er at de fleste skyter altfor lite med ei god .22rifle. Litt seriøs "Plinking" sittende på ein stubbe, stolsekk eller slikt, gjør faktisk underverker. 

Salongrifla er undervurdert, kanskje fordi få tar seg råd til ei god rifle med en god kikkert. Faktisk er "salongen" den børsa man bør bruke penger på. Litt merkelig at ikke flere skjønner dette.

Her trenes inn gode avtrekk, og grunnlaget legges. Jeg vil faktisk påstå at handterer du ikke "salongen", så handterer du ikke grovkaliber.

DFS er meget gode på å trene nybegynnere, men kanskje ikke direkte jaktrelatert. "Stubbetrening" er litt som "pottetrening" serru. 

Etter hvert så blir man bedre og bedre, og til slutt er man fullgod skytter.

 

Rent presisjonsmessig, så er det vanskelig å matche en god DFS-skytter, men det er nok litt forskjell på rein baneskyting og jakt, lell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Salongen har stått i skapet i 10 år her nå.. skulle gjerne skutt mer med den, men tilgang på skytebane bare 10-12 ganger i året blir den nok stående der. Skjøt mye salong i hagen før, men så flytta det stadig flere byfolk ut hit, og nå blir det dårlig stemning om det smeller.. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, viktig å unngå dårlig stemning. Men seriøst så er det som nevnes over faktisk et problem. Ikke alle bor slik til at man har skyteområder i nærheten.

Og jeg prøver også å sette fokus på at det er skilnad mellom rein baneskyting og jaktskyting. Mange episoder fortelles hvor baneskyttere faktisk sliter litt under jaktmessige forhold.

Å bære ei ladd rifle over skuldra, er noe annet enn under kommando på standplass. Du må sjøl ta eget valg; avsikre, skyte, ta konsekvenser. Ikke bare en nier på pappen, men kanskje skadeskudd. Men selvfølgelig er det god trening i å skyte på banen under veiledning. Kanskje enkelte synes det er litt flaut å ikke skyte like godt som sidemannen (joda, vet at om man trener så kan man bli god).

Jaktfelt er nok god trening, så flere jegere/skyttere  burde deltatt her. Variert hold og figurer. Her er det mye å hente.

Har du ein stubbe (stolsekk, da) et sted, så kan du sjøl sette opp noen figurer på forskjellig hold, da er salongen en god treningspartner.

Sittende er tryggeste og beste skytestilling, synes jeg. God oversikt, god støtte.

Kanskje ein Brno mod2, Ruger 10/22 eller en Winchester 9422 er våpenet du har, ikke noe banerifle.

Mange skytterlag kan kanskje bistå her, de vil jo gjerne at medlemmene skal bli bedre skyttere vil jeg tru, sjøl om ikke Sauer benyttes.

Og så må man akseptere at ikke alle er like gode som en sjøl, og kanskje aldri vil bli det, heller. Viktig.

Sjøl har jeg skutt "endel" skudd, men jakta bare litt, det er min ballast. Men føler meg svært trygg om jeg har ladd børse over skuldra. 

 

Og så til slutt bare for å være tydelig, slik at ingen misforstår:

- Det er en klar jaktfordel å være god til å skyte, og trene mye.

- Og enda viktigere at man handterer ladd rifle sikkert.

- Men det viktigste skuddet er det du "holder igjen" - og ikke fyrer av...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Er nå mange som kommer på 100m banen får å få skutt med alskens slags 22 rifler. En del billige 22 rifler fra Brno og Cz har faktisk forbausende bra presisjon. Det jeg har sett og testet av halvautomater og bøylerifler har vært ræva presisjon i. Meld deg inn i nærmeste skytterlag og dra på banen med det du måtte ha. Som oftest er det noen der som kan hjelpe litt til om det skulle være ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med bra 22 rifler er at avtrekket er alt for bra. Latterlig presis og god å skyte med, men som en matchrifle, ikke nødvendigvis overførbart til en ren jaktrifle. 

 

Tikka T3x i jaktkaliber pluss en T1x i 22lr er ganske ideell kombo med mindre man tar steget opp til Blaser o.l. Men ville holdt en knapp på 2 rifler så man kan bytte mellom de når man først kommer seg på banen.

Link to comment
Share on other sites

Eller så er det som nevnt ovenfor veldig god trening med litt "plinking" selv på 100 meter banen, sjelden på jakt man ligger på helt flatt underlag. Liggende uten støtte er vel noe av det mer ubrukelige på jakt, man kan som regel finne anlegg, så bedre å fokusere på sittende eller stående.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, msteiro skrev:

Problemet med bra 22 rifler er at avtrekket er alt for bra. Latterlig presis og god å skyte med, men som en matchrifle, ikke nødvendigvis overførbart til en ren jaktrifle.

Synes ikke forskjellen fra Sauer 200 STR til min jaktrifle er så stor. Har en automatisert et godt avtrekk, skjer det også på jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, automatisering av gode avtrekk er viktig. Trening og repetisjoner, innlæring. Og som det sies: noen vil alltid hjelpe skytterne.

Med slike holdninger vil dørstokkmila bli mindre også. Skytterlagene er hyggelige sosiale arenaer og kulturinstitusjoner.

Du treffer alltid dedikerte og hyggelige folk der. 

 

Også viktig at den enkelte får skyte med det våpen han har. Kan være grunner til valget av rifle, kanskje arv, noe han har ønsket seg lenge, spart til lenge.

Kanskje den børsa han har råd til eller kanskje det er drømmevåpenet hans, hvem vet. Han om det.

Om jeg skyter med en kostbar og ultrapresis Manurhin Matchrevolver, så bistår jeg gjerne en som kommer med en Arminius eller Taurus for den saks skyld.

Hans skytterglede er min glede. Jeg veileder ham, hans våpen - hans valg. Han vet nok at det fins bedre og dyrere våpen. Tro meg.

(Taurus`er går forresten overraskende godt, så det er nevnt)

 

Slik sett bør han få bruke eget våpen, trene, øve seg, få mengdetrening. Han er nok ikke der for å trene til LS.

Mest sannsynlig vil han kjøpe ei rifle til, men ikke snakk ned våpenet han kommer med.

Når han gleder seg med sin onkels gamle Winchester 9422, så la ham gjøre det.

 

Men litt "sånn tilfeldig" kan han jo få prøve ei matchrifle sånn forsiktig...

La han skyte litt med den seinere også, om han vil..fortsatt sånn tilfeldig...

Så kanskje han sjøl kommer på at han trenger ei rifle til...

Og da er han i gang...🌟

 

Skyting er jo moro, og mer moro dess bedre du treffer. Etter hvert.

Men sånn til opplysning for de uinnvidde: Bøylebørser har sjel!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, BC.Airn skrev:

.

 

Rent presisjonsmessig, så er det vanskelig å matche en god DFS-skytter, men det er nok litt forskjell på rein baneskyting og jakt, lell.

 

Ære være DFS som lærte oss å skyte ,men tida er kanskje gått litt i fra Skyttervesenet.Forsvarets opplæring er muligens mer i tiden.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Problemet med bra 22 rifler er at avtrekket er alt for bra. Latterlig presis og god å skyte med, men som en matchrifle, ikke nødvendigvis overførbart til en ren jaktrifle.

Alle mine 22 rifler har 1,5 kg avtrekk på samme vis som alle mine grovkalibrede rifler.

Det eneste jeg har med lettere avtrekk er luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, moviken skrev:

Tenkte mest på jaktskyting noen ganger blir det feil med pressavtrekk på urolige dyr

Tenker du da at det er best om jegere ikke kan å skyte presist?

Selv har jeg aldri opplevd det som noe problem å få til et raskt og presist avtrekk når jeg ar hatt behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal greit klare å ta et pressavtrekk på et kvart sekund. Det smeller på 1,5 kg, jeg går på med ~1480 gram og presser hardt derfra. Krever trening, ja, men det er derfor noen av oss er så opptatt av å ha alle avtrekkene justert likest mulig, ikke lettest mulig. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, moviken skrev:

Imponerende men hvorfor? 

 

Hvis det er meg du mener vil jeg snu på det, hvorfor ikke? Klippavtrekk er bare handicap. Såklart, om storoksen står på sju meter trenges det ikke, men hvor skulle jeg dra grensen? På tolv meter? Femogtredve? Femti? Det er bare en måte å automatisere vekk en usikkerhetsfaktor på. Mye av det å bli en brukandes skytter handler om å automatisere og trene ting til refleks, så man kan ha fokus på det viktige. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, boble skrev:

Hvis det er meg du mener vil jeg snu på det, hvorfor ikke? Klippavtrekk er bare handicap. Såklart, om storoksen står på sju meter trenges det ikke, men hvor skulle jeg dra grensen? På tolv meter? Femogtredve? Femti? Det er bare en måte å automatisere vekk en usikkerhetsfaktor på. Mye av det å bli en brukandes skytter handler om å automatisere og trene ting til refleks, så man kan ha fokus på det viktige. 

 

Ut fra dette leser jeg at det er noen som tenker avtrekksteknikk når de skyter på vilt under vanlig jakt? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, BC.Airn skrev:

Dyr i bevegelse krever at du ikke trykker på avtrekkeren.

 

En elg er egentlig en fantastisk stor blink, selv om beina går... Og spesielt, som det ble sagt i innlegget du svarte på, om avstanden er under 100m. Det er jo bare å bestemme seg... 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Jibrag skrev:

 

Ut fra dette leser jeg at det er noen som tenker avtrekksteknikk når de skyter på vilt under vanlig jakt? 

 

 

 

Hele poenget med avtrekkstrening er vel å slippe å tenke på avtrekksteknikk på stevner og jakt?

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, bardp skrev:

Alle mine 22 rifler har 1,5 kg avtrekk på samme vis som alle mine grovkalibrede rifler.

 

Er det som er poenget mitt, men ikke alle 22lr rifler som kan justeres så høyt, feks Anschutz matchrifler etc. Hvis man har 22 rifle hvor avtrekket kan justeres til samme som jaktriflen er det gull.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Synes ikke jeg når du både skal løfte og avfyre fem skudd på fem ulike skiver. Men vi er forskjellige. 

Er vel noe i den løypa jeg tenker,både hastighetsmessig og at blinken flytter seg og man må ha i bakhodet at det må være tid til et oppfølgingskudd.Da er ikke jeg god nok til et godt pressavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Anschutz-avtrekket som sitter i skiskytterriflene, 550g trykkpunkt, virker beviselig for trente skyttere under alle forhold.

Dette avtrekket er etter min mening "gullstandarden" for avtrekk.

Sauer har 500g avtrekk til STR. Jeg har ikke prøvd det men det står "på blokka".

 

Nå er jeg på hytta. Ungene og jeg er allerede ferdig med den første 500-esken med blypotter.

Luftskyting med kvalitetsvåpen er undervurdert og det kan man gjøre nesten over alt.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, boble skrev:

 

Hvis det er meg du mener vil jeg snu på det, hvorfor ikke? Klippavtrekk er bare handicap. Såklart, om storoksen står på sju meter trenges det ikke, men hvor skulle jeg dra grensen? På tolv meter? Femogtredve? Femti? Det er bare en måte å automatisere vekk en usikkerhetsfaktor på. Mye av det å bli en brukandes skytter handler om å automatisere og trene ting til refleks, så man kan ha fokus på det viktige. 

Har jeg god nok tid klarer også jeg et noenlunde greit avtrekk det er når det blir travelt jeg sliter,men jeg ser vær varsom plakaten er oppe så jeg skal ikke utdype.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Torf skrev:

Luftskyting med kvalitetsvåpen er undervurdert og det kan man gjøre nesten over alt.

Gjør ei grundig vurdering av nesten. Jeg tør iaf ikke å skyte med luftgeværet i hagen lengre (bynært), da det er innsyn fra en vei som går forbi. Om man egentlig ikke har gjort noe ulovlig, er " egnet til å framkalle frykt" tilstrekkelig og ordensmakten på døra med påfølgende tomt våpenskap i uoverskuelig fremtid er en realitet. En hysterisk observatør er alt som skal til. Mulig jeg er overdrevent negativ, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

 

Sauer har 500g avtrekk til STR. Jeg har ikke prøvd det men det står "på blokka".

Jeg har et, som jeg bruker mye. Akkurat står det på Saueren som er jaktrifle.

Jeg har brukt det i alle grener og disipliner der det er tillatt. Og det er et topp avtrekk. 

Men når det skal gå fort og stillingene er ustø og blinkene små (PRS) så understreker det fort at en bør trene med avtrekk med lik vekt...90% av min trening og skyting er jo med Sauer 1.5kg avtrekket -  men jeg har blitt flinkere på å stille meg om. 

Jeg har jo også en 1022 med amerikansk søppelavtrekk (BX) som jeg trener litt stående med - det har nesten ingen motstand, (500g ?) og er et slags «trykkpunkt» i og med at slepet blir tyngre på et «punkt» men det fyrer på bevegelse, ikke vekt - du drar det lenger og lenger bakover, og så smeller det... litt ALA original M98, men det er topp trening i å holde, trekke, vente og håpe det beste... slagtiden på 1022en har også en veldig oppdragende effekt 🤥

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...