Jump to content

Valg av Våpen (223 /6.5x55)


StephanH

Recommended Posts

God morgen mine kammer venner 😊

 

Har tidligere vurdert 6.5x55 som en erstatter for 308en men må er jeg i tvil å ber dere om hjelp i valget. 

 

Jeg vet at 308en kan lades slik at den kan brukes på alt fra rype, gås, rev og elg men ønsker i grunn en mer rekyl vennlig børse for denne type jakt. 

 

 

Er vel ikke til å stikke under en stol at jeg fikk meg en rekyl smell av noe gammel fabrikk jaktammo og fikk litt skrekken etter dette. 

 

Har vurdert opp og i mente om jeg skal selge 308en og kjøpe en 6.5x55 som dekker alt da jeg går en del på elgjakt også. 

 

Men så er jo 6.5x55 i grenseland og siden jeg ikke er så erfaren så ønsker jeg å ha marginene på min side. 

 

Hva tror dere om å beholde 308en til elgjakt/seljakt og trene 40% av sesongen med denne, og ha en 223 som jeg trener de resterende 60% med? 

 

223en vil jo bli brukt til en å annen rype, en god del rev og en del gås. 

 

Kan forøvrig opplyse om at 17hmr var lenge en aktuell kandidat men når den ikke kan lades selv så forsvant litt av cluet med å ha ett slikt kaliber da jeg nettopp er startet med hjemmelading 

 

Samtidig så er vel en dempet 223 mer lydløs enn en dempet 6.5x55? 

 

Jeg trenger fordeler og ulemper med å beholde 308en og kjøpe en 223 i forhold til å kun ha en 6.5x55 

 

Jeg lader 308 og evt 223 selv så ammo pris spiller ingen rolle for meg. 

 

Har fått tilbud på en xbolt til 9000kr inkl montasje og grovt regnet så må jeg ut med ca 15.000 for en 6.5x55 med montasje og demper. 

 

Er det dumt å trene mesteparten av tiden med en 223? 

 

Mange spørsmål her nå, men har fundert mye på dette de siste dagene uten å bli klok. 

 

For å oppsummere alle spørsmålene mine

 

*Er det dumt å trene mesteparten av tiden med en 223? 

 

*Hva tror dere om å beholde 308en til elgjakt/seljakt og trene 40% av sesongen med denne, og ha en 223 som jeg trener de resterende 60% med? 

 

*Jeg trenger fordeler og ulemper med å beholde 308en og kjøpe en 223 i forhold til å kun ha en 6.5x55 

 

*Samtidig så er vel en dempet 223 mer lydløs enn en dempet 6.5x55? 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Wintel skrev:

Bruk 223 til trening og all jakt den er lovlig til, supert kaliber!

Så bruker du en 6.5x55 med demper til storviltjakt - det holder i massevis.

 

 

 

 

1 minutt siden, Wintel skrev:

 

Blir ikke både 223 og 6.5x55., det blir enten 223 og 308 eller kun 6.5x55 😊

 

Men forstår det slik at du anbefaler 223 og 308 feks? 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, StephanH skrev:

Jeg vet at 308en kan lades slik at den kan brukes på alt fra rype, gås, rev og elg men ønsker i grunn en mer rekyl vennlig børse for denne type jakt. 

 

Er vel ikke til å stikke under en stol at jeg fikk meg en rekyl smell av noe gammel fabrikk jaktammo og fikk litt skrekken etter dette. 

Hvis du ikke liker rekylen på 308en bør du sette på lyddemper. (For du gikk vel ikke på en "rekyl smell" av en 308 med lyddemper?) Det er uansett lurt å trene med våpenet du skal bruke på jakt. Hvis du er redd for rekylen rifla gir, vil det ofte føre til at du kvier deg for å trekke av og gjør rare ting i skuddsituasjoner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Cruiser skrev:

Hvis du ikke liker rekylen på 308en bør du sette på lyddemper. (For du gikk vel ikke på en "rekyl smell" av en 308 med lyddemper?) Det er uansett lurt å trene med våpenet du skal bruke på jakt. Hvis du er redd for rekylen rifla gir, vil det ofte føre til at du kvier deg for å trekke av og gjør rare ting i skuddsituasjoner.

308en vil jo i teorien kun brukes på elg og sel. Så om man trener 400 skudd i året (lå på 550 skudd i fjor) med 308en og resten med 223 så vil jeg tro man er godt i treningen. 

 

Jeg anser 308 som en grovt kaliber for litt skyting på jordene etter reven bla pga lyden. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp begge :-)

Eller bytt til 6.5x55 og tren masse med rekrutt-ammo fra DFS (redusert rekyl) - kjøpe deg en god demper som tar mest mulig rekyl og smell!

 

Så får du en kompis til å "lade ned" noe ammo til rev, fugl og rådyr og så kjøper du stor-vilt ammo på butikken.

 

Link to comment
Share on other sites

Vurder en demper på 308’n. Det hjelpe på rekyl og kan gjøre det mer behagelig å skyte med den. 

Ellers så skal du være litt obs på at om du har en 223 med demper og en 308 uten demper er forskjellen ganske stor og om du stort sett trener med 223 kan overgangen til 308 være ganske hard etter å ha vent seg til lite smell og spark med 223. 

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden hadde jeg fri tilgang til 7,62 nato. Da trente jeg med den i Sauer 200 str men brukte 6,5x55 til stevner da den gikk mye bedre. Kan nå ikke si at jeg merket noen særlig forskjell på rekylen fra disse. Skal du ha skikkelig merkbar forskjell så kjøp deg en 223 den er helt rekylfri.

Men for å få mengdetrening å bli god å skyte er det nå 22 LR eller luftgevær som gjeller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, StephanH skrev:

 

 

*Hva tror dere om å beholde 308en til elgjakt/seljakt og trene 40% av sesongen med denne, og ha en 223 som jeg trener de resterende 60% med? 

 

*Jeg trenger fordeler og ulemper med å beholde 308en og kjøpe en 223 i forhold til å kun ha en 6.5x55 

 

*Samtidig så er vel en dempet 223 mer lydløs enn en dempet 6.5x55? 

 

 

Behold børsa du har, dersom du har plass i garderoben, kjøp 17hmr (kan ikke lades selv, men det kan jo også til tider være en fordel) monter lyddemper på denne, blir da lite smell og ingen rekyl.

Det er jo bestandig bra å ha flere børser i våpenskapet du kan velge imellom. 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, snekkern skrev:

Kjøp 223 og behold 308. Det er alltid morsomt med flere ting som smeller. Og med to børser kan du ta med dama/kona/unga/kompis/venninne på skyting og dermed bidra til rekruttering. 

Endelig noen som forsto spørsmålene mine 😊

 

Luftgevær, 22lr og spretter med bestemors erter utgår. 

 

Spørsmålet ble kansje vanskelig for noen, men spørsmålet var om 223 og 308 var veien å gå eller KUN ha 6.5x55. 

 

Blir nok 223 som kan laddes litt ned i hastighet for minst mulig havari av kjøttet 😊

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Lillefix skrev:

 

 

Behold børsa du har, dersom du har plass i garderoben, kjøp 17hmr (kan ikke lades selv, men det kan jo også til tider være en fordel) monter lyddemper på denne, blir da lite smell og ingen rekyl.

Det er jo bestandig bra og ha flere børser i våpenskapet du kan velge imellom. 

17hmr ser jeg for meg kan være genial til dama, ungene og meg selv. Både pga rekyl fritt, lite smell og kan så å si skytes med hvor som helst uten å ta større hensyn til 2000m sikker bakgrunn. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mer nysgjerrig på hvilken rifle du har jeg da...?.Hvordan er stokken? Passer den deg? Kikkertmontasjen? Er kikkerten montert riktig ift øyeavstand etc? 

 

20 minutter siden, StephanH skrev:

 

Luftgevær, 22lr og spretter med bestemors erter utgår. 

 

 

Å skyte mye med 22 kurerer faktisk rekylskrekk og napping, så at du kimser av dette, overrasker meg litt.

 

Hadde folk skutt mer mengdetrening med salongriflene sine, så hadde vi sett mange flere gode skyttere på banen under oppskyting, som tok prøven på første førsøk, men letthet.

Billig trening er det også.

 

Treningsverdien pr smell med 22 er lik om du skyter med en 308, men til 1/8 del av prisen.

Om du skyter 500 skudd med 308 i året, og 500 smell med 22, så er det faktisk en dobling av din treningsmengde, og du vil se stoor forbedrig i skytinga di..

 

17HMR er heller ikke dumt mtp rekyl, men her snakker vi forholdsvis dyr ammo igjen, så da blir det ikke så man skyter så mye likevel.

 

Om du har fått rekylskrekk av en dempa 308, så hjelper det ikke å bytte den med 6,5 ivertfall. En 223 vil ikke hjelpe så mye heller.

 

Da hadde jeg heller sett på stokken på børsa. Kan liksom ikke se for meg at du får "En smell" av en dempa 308 uten at noe er galt med stokkmål, etc.

 

 

Edited by hewi
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Deler litt samme tanker som @hewi her.

En dempet 308 sier ikke veldig hardt ifra, men hvis skjeftet er konstruert sånn at du får en dask i kinnet på hvert smell så blir det plagsomt.

Ei dårlig (hard/tynn) kolbekappe kan også gi en dårlig opplevelse ved liggende skyting.

Jeg har fremprovosert napping på meg selv med 6,5kg Mauser M67 i 6,5x55 pga dårlig kolbekappe.

 

Ang. kaliber så har jeg både 22WMR, 223, 6,5x55 og 308. 

22wmr/17hmr er greit å jakte med ut til 100m. 

223 gjør alt bedre, smeller ganske likt med demper, ingen rekyl. 

6,5x55 med demper og kuler fra 95-140gr funker til alt. Ikke rekylfri, men med litt vekt i børsa så er den ganske rolig.

308 med demper blir mye det samme som 6,5. Forskjellen for mitt vedkommende er at børsa er rundt 2,5kg så den innbyr ikke til mengdeskyting uansett.

 

De få gangene jeg tenker rasjonelt så finner jeg ut at til mitt bruk så er alt annet enn 22LR og 6,5x55 bortkasta tid.

Hadde jeg brukt tid og penger på å trene nok med disse så hadde jeg trolig vært en mye bedre skytter.

Alt man bare MÅ prøve da vet du. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

De få gangene jeg tenker rasjonelt så finner jeg ut at til mitt bruk så er alt annet enn 22LR og 6,5x55 bortkasta tid.

Amen til den. Evt. 308Win og 22LR, eller alle tre, eller hiv inn en 223 også...

 

Ad rekyl, dattra mi er snart 12, 145cm høy og så lett at jeg kan hive henne lenger enn mange her inne kan skyte presist.. Hun skyter 6.5x55 (hardt ladd) til du tar fra henne børsa.

 

Samtidig, rekylskrekk av en 308? Det høres mer ut som du trenger å trene, med 22LR kanskje først, men også lære deg noe teknikk, for du må gjøre et eller annet feil om du får "rekylskrekken" av en 308. Uansett, har du fått den, så hjelper ikke hverken 223 eller 6.5 - du må mengdetrene, tørrtrening og 22LR er vel std. kurene mot skuddreddhet. Skyting med grovt med tilfeldig med skarp eller dummy patroner i magasinet, og den type ting. Du må trene til du ikke napper, og så skyte litt med grov, men ikke nok til at du begynner å nappe - osv... jeg tviler på at noe sentertent "hjelper" mot dette. Og ja, jeg vet flere som strever med dette.

Hvor mye trener du?

 

Og forresten

Sitat

Luftgevær, 22lr og spretter med bestemors erter utgår. 

Luft eller 22LR er veien til å lære seg å skyte - og om du er så skuddredd som det høres ut - så trenger du mye, riktig, og målrettet trening - selv med disse - uten? Lykke til!

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, StephanH skrev:

Spørsmålet ble kansje vanskelig for noen, men spørsmålet var om 223 og 308 var veien å gå eller KUN ha 6.5x55. 

 

Blir nok 223 som kan laddes litt ned i hastighet for minst mulig havari av kjøttet 😊

Jeg har 2 stk Sako i 308 og 223 som brukes til storvilt og småvilt. Riflene er helt likt med tanke på vekt, lengde, stokk, avtrekk, lyddemper og kikkertsikte. Eneste praktiske forskjell er rekylen.

Dette for å få overført treningsverdien mest mulig. Tidligere hadde jeg en 223 som var veldig "forskjellig" fra 308`en og dette følte jeg at hemet skytingen noe. Kunne jeg har klart meg like bra med en rifle til alt? Ja, muligens. Men 223`en er særdeles bra når det kommer til å treffe små "ting" i fra "krøklete" stillinger under tidspress. For eksempel under lokkejakt på rev. Den ekstreme ekspansjonen i fra varmintkuler i 1000m/s kan også bidra til å "redde inn" litt dårlige treff på for eksempel kråke og rev. Minimal rikosjettfare er også et stort pluss.

Ening med bardp i at rekylforskjellen mellom 6,5x55 og 308 er så liten at det å bytte til ny 6,5 har ingen ting for seg.  

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

dattra mi er snart 12

All respekt for jenta, men jeg synes ikke noe om argumentet. Rekyl handler om så mye mer enn masse, jeg føler i det minste ikke at min 3-sifrede vekt gir meg noen store fordeler. Min gamle 3006 gav meg juling hver gang. Myk kappe gjorde bare at børsa hoppet mer, så det ble ikke så mye bedre. Smeller j*vlig gjør de også, og med demper har en mirage etter noen få skudd. Ikke at jeg er redd for rekylen, men det er lenge siden jeg følte for å skyte mengder med slikt. 

Link to comment
Share on other sites

.308 og .223.

 

Rekyl fra 6,5x55 og .308 Win skal være nærmest identisk, med samme rifle, kulevekt og løpslengde. 

 

Selv vurderer jeg å selge .22en og kjøpe .223. Synes salongammunisjon har blitt dyrt i forhold til billig .223 eller hjemmeladet. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 jeg synes ikke noe om argumentet. Rekyl handler om så mye mer enn masse, jeg føler i det minste ikke at min 3-sifrede vekt gir meg noen store fordeler

Jeg er enig - og det er kanskje noe av poenget. Rekyl, og å håndtere rekyl handler om teknikk (slapp av bli med bakover, og nyt turen ;) ). Da jeg begynte å skyte mye grovkaliber, sånn i 1980-something, så fikk jeg alltid svære blåmerker etter kolben, pga rekylen. Det var ikke så nøye om det var Mauser med rekruttammo, Rano Super eller AG3 med NM60 - og jeg grudde meg litt til rekylen i AG3en. Nå merker jeg den knapt - det er litt irriterende at børsa beveger seg så mye att og fram, noe gruing er det ikke snakk om, og blåmerker har jeg aldri. Ikke med 338LM jaktrifle uten brems heller. Så noe er forskjellig, og jeg tror det er måten jeg holder børsa. Det er jo også kanskje 100 000 skudd i mellom. Men viktigst antakelig et fokus på teknikk, stilling, og holding, og mye mer. Vi ser jo toppskyttere som veier i området 50-60kg - med 6.5x55 ladd til atomnivå på felt. Det ser ikke ut som vekta er et problem.

Jentungen bør egentlig ikke få lov til å skyte så mye med 6.5 som hun vil - for selv om hun digger å være "karslig" - og vise de voksne at hun kan, så viser all erfaring at "småfolk" som skyter for mye med grovt, blir skuddredde. Det gjelder også for voksne, store folk...

 

Det som derimot er interessant med henne og den 11-13 år-gjengen, er jo mest at en på kort tid (<10 turer på banen) kan lære dem å skyte langt bedre enn minst 50% av de som skyter storviltprøvene gjør, etter >30 år. Det jeg tar ut av det er at mange "skyttere" rett og slett "gjør det feil", uten at jeg vet hva de gjør feil, eller ikke gjør.

Jeg hadde en jentegjeng på banen - ei som er skytter og venninner fra klassen hennes. Som aldri hadde tatt i våpen. Alle ville uten videre stått på skyteprøven når kvelden var omme. Men her inne kurerer man manglende skyteteknikk med nye kaliber, eller nye våpen. Det er selvsagt ikke feil, man må ha nye kaliber og våpen - men svært mange ville hatt mer utbytte av våpenens sine med litt målrettet trening av og til.

 

Sitat

Synes salongammunisjon har blitt dyrt i forhold til billig .223 eller hjemmeladet

Man får jo uten videre 22LR ammunisjon til 65 øre skuddet, og man får ammunisjon som samler på et kronestykke på 100m til 1.50. Jeg klarer ikke å lade til under 4.5. Med 1,- til løpsslitasje, så er det 5.5. Altså over 5 skudd 22LR per skudd grovt. I tillegg slipper jeg å pusse og lade når jeg skyter 22LR. Jeg tror jeg skal gå og skyte litt 22LR nå faktisk :)

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, StephanH skrev:

For å avklare dette med rekyl skrekken så er det ikke så å si at jeg har skrekk i den forstand. 

 

Uhellet skjedde under oppskyting, mye folk, stresset og muligens for nærme kikkerten? 

 

Blir nok en 223 i tillegg til dagens 308.

Kanskje du rett og slett bør flytte kikkerten litt fremover...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Edward said:

 

Selv vurderer jeg å selge .22en og kjøpe .223. Synes salongammunisjon har blitt dyrt i forhold til billig .223 eller hjemmeladet. 

 

223 er moro å skyte med, ingen tvil om det.

Hadde uansett aldri valgt den foran 22LR.

Den lokale pusheren leverer god ammunisjon på døra mi til under 1kr pr. smell.

 

Jeg har lyst på 6XC. Ikke er det fornuftig, ikke gjør det meg til en bedre skytter, men det er nytt og spennende, en liten stund.

 

Hvis jeg kjøper kuler og krutt for pengene istedet for å spekulere i spennende kaliber så kanskje jeg treffer der jeg skal, neste år, eller noe.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Hvem leverer 223 til under en krone? 

 

I forhold til betyr ikke nødvendigvis at det er dyrere enn. .223 er et mer komplisert produkt enn salongammunisjon og dermed gjerne dyrere. 

 

Men siden sist jeg kjøpte salongammunisjon i store kvanta, til 30 øre skuddet, har .223 blitt billigere mens .22 har gått togangen. 

Edited by Edward
Edit: prissjekk
Link to comment
Share on other sites

Jeg var livredd for .30-06 før (fem skudd kvassladd .30-06 i en Mauser med stålkappe setter sine spor.. bokstavelig talt) og beit/kneip godt igjen når jeg skjøt kvass 7,62x54R eller NM60 i lett rifle. ca 10k .22LR og noen tusen luftkuler senere merker jeg det knapt.. og jeg tror det har veldig mye med å være sikker på egen skytestilling og rekylopptak. .22 og spesielt luftgevær er nådeløse når det kommer til å vise deg hvor mye dumt du gjør når skuddet går. Jeg er ei lita kvist på 1,8 m/65 kg og burde vel egentlig blitt sendt bakover av det meste som er større enn .22, men nå klarer jeg også ti kjappe NM60 i halvauto uten å merke noe til det. 

Link to comment
Share on other sites

Mine 0,02$;

Behold 308, kjøp. 223. Det er fint at du har selvinnsikt til å erkjenne at du har fått et problem med rekyl. Mange vil ikke innse nettopp dette, de kommer ikke videre, bommer på prøven etc.

 

Du kommer over det. Målrettet trening med rekylsvakt kaliber er oppskriften.

223 er hyggelig, praktisk, lett å lade til. Du har åpenbart jaktmessig alibi for et slikt våpen også.

En annen sak er jo at alle egentlig burde ha 22lr og et anstendig luftgevær 😀

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Sånn apropos billig .223- ammo, denne

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=17259

 

går bra i min rifle. Har ikke gjort formell presisjonstest i benk, men 5skudd/30mm/100m liggende med anlegg på sekk er bra for billig treningsammo. Hylsene har jeg ikke ladet om ennå, ser ok ut men krever kanske brotjing av hettelommer (niting).

Link to comment
Share on other sites

Datteren til @M67 er et litt ekstremt eksempel, hun har sannsynligvis fått best tenkelig instruksjon fra hun var lang nok i armene til å nå en avtrekker og har hatt jevn oppfølging. Det er heller ingen bakdel å være tynn og lett, man klarer ikke å 'holde imot' all rekyl uansett. 

 

Når det er sagt, de aller fleste ordentlig instruerte juniorer klarer å skyte bra med udempet 6,5 og hard feltammo. Til sammenligning er det mange godt voksne 30+5-skyttere som napper. Dette sier jeg helt uten ironi eller agg og ikke nødvendigvis rettet mot TS eller for å virke smart: Å ta imot instruksjon er ingen ting å skamme seg over, ikke umandig eller tegn på at man er en dårlig skytter. Det er lurt, og gode skyttere retter på hverandre hele tiden. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har drevet med barne og ungdomsskyttere i mange tiår nå og at mange av dem skyter bra er det ikke tvil om. Men en ting en må ta med i betraktningen er at de fleste av disse skyter mange hundrede skudd i uken. Men når det kommer til de yngste rekruttene som for eksempel en 11 åring får ikke disse konkurrere med annet en 22 lr i DFS. Men uansett fyller nå de fleste av dem glatt på 100m skiva til DFS.

Den 100m skiva til DFS er jo stor og god og  skyte på og enten en er barn, ungdom eller voksen er det nå ingen vits i å starte skyting med noe annet en 22 lr før en skyter 50 på den skiva på de fleste seriene med 22 lr. Klarer en ikke det kan en rett og slett ikke skyte å mer trening og instruksjon må til. Om en skal lære seg å skyte med noe som koster en masse å skyte med kan det jo fort bli dyrt da det for de fleste kreves adskillig hundrede om ikke tusen skudd til før en er en god skytter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Samfunnet burde gi alle barn en Sauer eller Anschutz i 22lr på 10-årsdagen

Samfunnet gjør det. De må bare møte opp på en skytebane og bruke dem. Det er dette DFS er virkelig gode på, og om ikke annet, så får en barn som kan behandle våpen trygt.

 

Sitat

Datteren til @M67 er et litt ekstremt eksempel, hun har sannsynligvis fått best tenkelig instruksjon fra hun var lang nok 

Strengt tatt ikke. Hun har skutt sine rundt 50 skudd i uka siden hun var 7, og ja hun har fått kvalifisert instruksjon. Men den er langt fra best tenkelig. Det er langt bedre skyttere og instruktører enn meg over alt, og de fleste av dem har barn som skyter. I DFS sammenheng er  jeg og jentungen nokså like, høyst middelmådige.

Et ekstremt eksempel er ei som bor " i nabolaget" her, Datteren min snakker ennå om den gangen denne jenta strigråt på et stevne, hun hadde skutt en nier. Det er 2-3 år siden tenker jeg.  
Men alle disse ungene er eksempler på at kvalifisert instruksjon hjelper. Mannfolkene som tror de kan det kommer aldri videre, fordi de tror de kan det. Mange vet ikke at det faktisk er noe å kunne.

 

Sitat

enten en er barn, ungdom eller voksen er det nå ingen vits i å starte skyting med noe annet en 22 lr før en skyter 50 på den skiva på de fleste seriene med 22 lr. Klarer en ikke det kan en rett og slett ikke skyte å mer trening og instruksjon må til.

Det er faktisk et svært godt poeng. 100% enig.

 

Sitat

det mange godt voksne 30+5-skyttere som napper

Ja, og mange vet faktisk ikke at det er feil... Jeg har sett voksne, erfarne mannfolk med 10-20 år med skyting og storviltprøver bak seg, forbedre seg dramatisk på 5min, fordi jeg satt og så på hvordan de trakk av, og så fortalte hvordan de heller burde prøve å trekke av. En holdt fingeren ca 1cm foran avtrekkeren, og fullførte så avtrekket i en rask bevegelse derfra. Da jeg forklarte han et "riktig" avtrekk, gjorde han det (altså han gjorde det, fikk det til, og tok gode avtrekk) og traff derfra og inn - det var som å slå over en bryter. Men det er et ekstremt eksempel. Andre har ikke visst at det hjelper å holde pusten under avtrekket... Eksemplene er mange.

 

Vi må huske at det ikke eksisterer obligatorisk kvalifisert skyteopplæring for å jakte, bare en skyteprøve. Skytingen i jegerprøvekurset er bra noen steder, og ikke eksisterende andre steder. Hvordan skal folk lære å skyte?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, bardp said:

 

Den 100m skiva til DFS er jo stor og god og  skyte på og enten en er barn, ungdom eller voksen er det nå ingen vits i å starte skyting med noe annet en 22 lr før en skyter 50 på den skiva på de fleste seriene med 22 lr. Klarer en ikke det kan en rett og slett ikke skyte å mer trening og instruksjon må til.

 

Så det er altså definisjonen på å kunne skyte.

Og jeg som ikke skyter 50 hver gang kan da bare drite i å bruke de andre børsene mine?

Hvis du hadde fått bestemt så hadde ingen fått tillatelse til å kjøpe seg en Tikka T3 i 308w for å bli med far på elgjakt før de jevnlig hadde skutt 50 på skiva di?

 

Ære være gamle gubber, men tror det er lurt å skille mellom jeger og skytter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis du hadde fått bestemt så hadde ingen fått tillatelse til å kjøpe seg en Tikka T3 i 308w for å bli med far på elgjakt før de jevnlig hadde skutt 50 på skiva di?

Det gjelder her i familien ja. Skal de jakte, så må de kunne skyte ;) Det er jo ikke sånn at det er vanskelig 😎

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, jmosbakk skrev:

Og jeg som ikke skyter 50 hver gang kan da bare drite i å bruke de andre børsene mine?

Hvis du hadde fått bestemt så hadde ingen fått tillatelse til å kjøpe seg en Tikka T3 i 308w for å bli med far på elgjakt før de jevnlig hadde skutt 50 på skiva di?

Nå skrev jeg ikke at må skyte 50 vær gang men de fleste gangene.

Men Ja jeg synes faktisk at folk bør lære seg å skyte før en går på jakt. Mulig jeg er en ser gammel gubbe av den grunn men det kan jeg fint leve med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@M67 Du har stort sett børser levert av hjelpemiddelsentralen så det er klart det er enkelt for deg. 😂

 

@bardp Jeg skjønner poenget ditt og diskusjonen kommer opp hvert år, typisk i Juli/August, om at skyteprøven er for enkel osv.

Jeg ønsker å bli en bedre skytter, men respekterer at folk prioriterer forskjellig. Det må være opp til hver enkelt. Vi har alle en plikt til å sørge for at ting går riktig for seg, så får den enkelte vise seg tilliten verdig.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp systemvåpen jeg har Blaser R93 med 9.3x62 /6.5x55 og 22LR. Har i tillegg en Blaser kombi. Kona har også R93 men med KKC stokk ( hun er litt sær på våpen)

jeg skyter masse med 22lr og bruker resten på jakt. I tillegg går kikkertsikter om hverandre. 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...