Jump to content

Pulvermat inspirert av Go Light-tråden


Sakoen75

Recommended Posts

 

I fare for å ødelegge orginaltråden "Go Light" så starter jeg en egen tråd.

 

Kom tilfeldigvis over en som testet ut å bare leve på måltidserstatning, proteinpulver og sportsdrikke etc. 

I følge han selv gikk det greit under hans 4 dager lange jakt etter sau i fjellet. Tanken er at du slipper kokeutstyr, brennstoff og vekten av vanlig sunn og god mat/drikke.

 

Lurer på om noen andre har prøvd galskapen? Er mange dedikerte gramjegere her inne og sikkert noen som gått "all inn". Er jo endel å spare på vekt når det kommer til maten og kokeutstyr over noen dager. Blir fort maaange tusenlapper skal rifle, optik, sekk, telt, klær primus osv slankes bare for en ukes reinsdyrjakt. 

Tror det burde gå greit, kunne sikkert tatt med en skive spekepølse til måltidene.

 

Edited by Ei tohi varjata
fikset særskriving for å gjøre det litt lettere å lese. ei tohi varjata, mod
Link to comment
Share on other sites

Beef jerky er jo bra å supplere med.

Men absolutt interessant, skal man gå langt alene er det jo veldig mye vekt å spare på sånt.

 

Ville ihvertfall prøvd det en del før jakten, lett å bli litt urolig i magen av sånt første gangene. Blir jo mye lettere å kontrollere inntak av kalorier også.

 

For de som vil pushe den litt er det jo mye å hente fra idrettens verden. Feks bruk av elektrolytt tabletter er gull, både for å få noe drikke med smak, men også sørge for at man holder seg bedre hydrert. 

 

For min del kunne jeg godt testet noe sånt på en helgetur på reinsjakt, behagelig å slippe tenke på pakking av mat og kokeutstyr for korte turer. Trenger jo ikke dunken, så kan pakke klart i dagsrasjoner.

Link to comment
Share on other sites

ikke i sin helhet, men har av og til hatt noe mealtech eller tilsvarende i sekken for supplement. Det er veldig greit når man oppdager dyr å følge på mens man kjenner man egentlig burde spist noe. Er bare å riste sammen og kjapt å få i seg. Ulempen er at det er litt vrangt å røre ut uten shaker - og blåser for alle vinder om det blåser. Shaker synes jeg er klønete å drasse med da den er stor og tung, og er vanskelig å rengjøre skikkelig i felt.

 

Å skulle leve en tur utelukkende på slikt synes jeg høres kjedelig ut. Det smaker litt ymse, og man blir fort lei, legg da til en våt og frossen kropp som skal drikke mat utblandet i smeltevann fra en snøfonn. Vet egentlig ikke om havregryn høres tristere ut.  primusen blir nok også med framover. Tror det er andre steder jeg heller vil spare vekt... Men for all del - kunne vært interessant å prøve

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vannebo skrev:

Shaker synes jeg er klønete å drasse med da den er stor og tung, og er vanskelig å rengjøre skikkelig i felt.

 

Den erstatter drikkeflaske og primus og de veier ikke så mye?

 

Å skulle leve en tur utelukkende på slikt synes jeg høres kjedelig ut.

 

Enig så tror litt tørket kjøtt og frukt hadde hjulpet tror jeg.

 

legg da til en våt og frossen kropp som skal drikke mat utblandet i smeltevann fra en snøfonn.

Skal ikke si noe bombastisk, men jeg tror aldri jeg har blitt "frossen" så lenge jeg har spist riktig næring. Husker vi var prøve kaniner i Forsvaret og forskjellen var stor på hvor behagelig livet var. For meg var det litt fett/olje og rikelig med protein, drakk en eller annen sportsdrikk ca 1 liter og rent vann etter behov.

Skal ikke spare mye vekt før en dunjakke og bukse kan være med uten å legge mer vekt i sekken. Kuiu dun jakke og bukse sett veier 450 gram.

 

Ingen tvil om at det blir hat i forhold til egg og bacon, biff og hamburger og en kasse cola + øl dietten. 

Men jeg hater også å ha såre knær og skuldre og kramper om natta. Så tror muligens jakta blir bedre når jeg nesten kan jakte med en stor dagstur sekk noen dager. Skulle jeg få skutt noe så er det å pakke passelig med kjøtt og ned til bilen og hente stor sekken og ta en tur eller to til. Blir nok et kjøtt måltid med sopp, fløte, smør og alt gode nede med bilen før retur.

 

Våren er her så får prøve meg frem. Ender vel opp med sprengt kredittkort, karbon og titan utstyr og telt laget av NASA til slutt uansett 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Sakoen75 skrev:

Joda, men kalde havre gryn i vann døgnet rundt blir veldig kjedelig. Men til et av måltidene går sikkert fint.

Har du ikke fått med deg, at det går ann å varme veske (vann/melk)  :) , Da unngår du kaldt vann, som heller ikke bløter opp kornene?  Korn som ikke blir oppbløtt/kokt før en spiser det, fører også til seinere næringsopptak og ofte til at folk fiser/promber mer. :( Helt unødvendig! Med kokt, eller oppblott havregryn eller andre kornsorter. (Eks Firkorn, m.f.), blir næringsopptaket optimalt og en slipper å spise kald mat. Havregryn og andre kornblandinger er i hovedsak karbohydrater og det er det kroppen trenger når den skal jobbe. Ikke måltider med hovedvekt på fett og protiner. :( Det trenger kroppen for å restituere kroppen bl.a. reparere brutte muskelfibere og passer best når kroppen skal hvile over mange timer. Det vil si om kvelden. 

 

Det er også noe som heter for brødskiver, som kan brukes til både frokost og lunch. Eller som jeg ofte gjør, for å unngå ensidig het. Noe oppbløtt korn (korblanding med tørket frukt, rosiner, nøtter, m.m.) og så ei til to brødskiver i tilegg til frokost. Og så lager jeg niste for 1 - 2 lunch pauser (har ofte med korn i reserve) og vann på thermos, eller kokemulihghet med meg. Da kan enn varriere, selv om  basisen er oppbløtt korn på dagtid.

 

Ellers har jo Real (og mange andre produsenter), mye en kan varriere på, for smakens skyld. Selv bruker jeg det i hovedsak til kvelds, med noe tilskudd avhengig av tur- og eller jaktområde.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, msteiro skrev:

For de som vil pushe den litt er det jo mye å hente fra idrettens verden. Feks bruk av elektrolytt tabletter er gull, både for å få noe drikke med smak, men også sørge for at man holder seg bedre hydrert.

Skal en sammenligne fra idrettens veden og da bør en vel tenke på utholdensidrett som bl.a. langerenn. De spiser ikke pulver, eller elektrolytt tabletter", men korprodukter før løp! Sydeuroperere bruker mest pasta (korn), spessielt på korte distanser. Her i nord, benyttes korn i forskjellige varianter, men ofte "kokt" havregryn.

 

Link to comment
Share on other sites

Langrenn er jo ikke utholdenhet, det er oppvarming ;) 

 

Det er lite poeng med ekstra påfyll av energi under et renn på 2,5 time, men ser man mer på lengre triatlon etc er det betydelig mer fokus på kosthold og næring. Men det var mer i forhold til hydrering jeg tenkte nå, lite idretter som går over flere dager med jevn aktivitet og selvforsynt tilgang på næring.

 

Til syvende og sist handler det om to ting rent ytelsesmessig:

1. Antall kalorier per gram vekt båret

2. Riktig oppbygning av næringsstoffer 

 

Pulver er ganske overlegent på begge deler, spesielt hvis man regner med primus, servise, bestikk, søppel. Man kan også få versjoner med koffein bla, så da dekker man den også.

 

Trivsel derimot er en helt annen, og absolutt ikke uviktig, greie ;) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, msteiro skrev:

Pulver er ganske overlegent -

 

 

Intravenøs væske blir den suverene vinneren, den duger jo til å holde personer i dyp koma i live i årevis!

 

5 minutter siden, msteiro skrev:

Trivsel derimot er en helt annen, og absolutt ikke uviktig, greie ;) 

 

Noen av oss har jo hevdet det, blant annet i "veganer"-tråder i OT. Hvis reinsjakta blir så komplisert at jeg må leve på pulver og innsprøytet lurium, holder jeg meg heime, og ser etter råbukkene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, msteiro skrev:

Langrenn er jo ikke utholdenhet, det er oppvarming ;)

Tja... i forhold til jegere flest, er nok ikke en 5 mil. oppvarming. :) Mulig du tar en 5 mil, på 2,5 t. som oppvarming, med det er nok får andre. :)

Selv om "lengre triatlon" forgåer over lengere distanser, er fremdeles mat på dagtid - korn! Ikke fett og protiner! For øvrig tror jeg nok det forskes mer på ydelse til langrennsløpere, enn triatlon deltagere. Mer penger i lanrenn. :) Samme gjelder sykling, der er det også pasta/korn som gjelder.

 

Påfyll? Nei - for 2 - 3 timer, trenger en ikke påfyll av mat. Men det er karbohydrater en trenger både før en kraftutøvelse starter og ved nødvendig påfyll utover dagen. Samme mat! Det er ikke uvesentlig hvilken energi (kcal), som tilføres kroppen før, under og etter en kraftutøvelse. 

Link to comment
Share on other sites

Får nå håpe at DNT får bygd ut et enda bedre nett av hytter. Da kan en jo bare stikke innom en og kjøpe noe godt istedenfor å dra rundt på pulver som smaker drit. Men en så lenge får nå en matpakke med grove brødskiver med salami og kaviar (Ikke på samme skiva) gjøre nytten samens med primus og kaffekjel.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Varm mat/drikke trumfer ganske mye. Jeg har de siste 10-ish årene brukt en liten gassbrenner for å kunne koke opp vann og mat på tur.

Vektmessig ser det ca slik ut:

 

- Liten gassboks: ca 200g

- Optimus crux brenner: ca 75g

- Titankjele: ca 120g.

 

De 400 grammene dette utgjør prøver jeg heller å spare inn på andre ting.

 

Bacontips: stek det ferdig hjemme og putt i ziplockposer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sakoen75 skrev:

Ingen tvil om at det blir hat i forhold til egg og bacon, biff og hamburger og en kasse cola + øl dietten. 

Men jeg hater også å ha såre knær og skuldre og kramper om natta. Så tror muligens jakta blir bedre når jeg nesten kan jakte med en stor dagstur sekk noen dager.

Satt på spissen, men la gå.  Pakklista mi viser at jeg har ca 600g pr dagsrasjon til reinsjakta. Det som kommer i tillegg, er en gassbox, brenner på 40g og vindskjerm på noen gram, samt titankopp. Man kan jo evt spare litt på type ezbit til oppvarming om man er litt tøffere enn meg. Om man går for erstatter med 400kCal/100g så må man fortsatt ha 5-600g pr dag om man skal komme opp i 3000kCal, havregryn ligger vel på ca et samme. Jeg er dermed litt usikker på hvor stor besparelsen blir. Har også et vrangt kne, liker å gå langt og ikke pakke alt for tungt, men greier å pakke lett nok til at jeg får med ei simle ut sammen med grunnutrustning selv om det er en bit å gå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sakoen75 skrev:

Ingen tvil om at det blir hat i forhold til egg og bacon, biff og hamburger og en kasse cola + øl dietten.

Dette trykker vi jo innpå resten av året. Mye av stasen med reinsdyrjakta er jo å ha det litt jævlig. Da setter man mer pris på sofaen når man kommer tilbake😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Geco5 Joda men hele poenget er jo å slippe kokeapparat. Bål på fjellet i pøsregn og vind er lite gjennomførbart.

Høres ut som du har satt deg bedre inn i kostholdet enn det jeg har. Mener at de snakket om pulssonen vi gikk i var lav til moderat med tungt lastet, egentlig motsatt av alle idretts utøvere så vi forbrant/trengte mer fett og protein i kosten. Snakker da om vi hadde ekstra smør i middagen, en god bit med ost og spekepølse til frokost og mellommåltid pluss sportsdrikk og mye vann. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Får nå håpe at DNT får bygd ut et enda bedre nett av hytter. Da kan en jo bare stikke innom en og kjøpe noe godt

@bardp Ja det er baktanken min med å melde inn hele slekta mi. Donerer så mye av inntekta mi som jeg kan skrive av på skatten også til DNT.

Så håper på at jeg snart kan gå med rumpetaske og rifle 🙈

(Er faktisk ikke DNT medlem)

Link to comment
Share on other sites

På 26.3.2019 den 12.01, Sakoen75 skrev:

Lurer på om noen andre har prøvd galskapen? Er mange dedikerte gramjegere her inne og sikkert noen som gått "all inn".

 

Tja... jeg levde vel utelukkende på joylent i en mnd eller to. Mer eller mindre samme produkt som Soylent.

https://jimmyjoy.com

https://soylent.com

 

Artig å prøve. Fikk frigjort litt mer tid til hobby. Gikk greit ned og jeg følte at jeg hadde energi og næringsstoffer. Blandet riktignok skjiten med melk (og fløte) i forsøk på å maksimere næringsintaket. Ble litt tjukkere men bedre på smak. 

 

Nå skal det sies at disse løsningene er stort sett basert på myseprotein og havremel. Kan være litt tungt for magen å bare operere på det. Selv så er jeg litt usikker på om det var denne idiotdieten som førte til at jeg i en del år etterpå har hatt litt problemer med fordøyelsen. Blid og fornøyd læll.

 

For tiden så går det mye i tørket kjøtt på jakt om det skal være lett. Lettsaltet og tørket hjerte feks. Merk at jeg stort sett lever et normalt liv, spiser bacon og langt i fra er så sær som man kan få intrykk av gjennom mine, for tiden særs skjeldene, skriverier her inne.

Edited by Loddfåvne
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 27.3.2019 den 15.46, Sakoen75 skrev:

Joda men hele poenget er jo å slippe kokeapparat.  Mener at de snakket om pulssonen vi gikk i var lav til moderat med tungt lastet, egentlig motsatt av alle idretts utøvere så vi forbrant/trengte mer fett og protein i kosten.

Glemte vel din forutsettning om å unngå kokeapparat, eller bål.  :) Men det er vel ganske meningsløst, hvis en skal ligge i fjellet over tregensen i/over flere dager. Sitat: "mener de  snakkert om "pulssonen" vi gikk i ...." Tja... hvem da?

 

Tror du bør sjekke med en som har greie på kosthold, da din beskrivelse tyder likevel på et kosthold som bør være bassert på lettfordøyde karbohydrater. Selvfølgelig kan kroppen fungere på en basis av fett og protiner, men med dårligere resultat. :( En blir raskere sliten og må oftere ta pauser. En går lettere (med samme vekt), i tungt terreng, med basis av karbo, enn med fett og protiner! De som sleper pulk på mange hundre kg,  i vanslelig terreng (eks. i arktiske strøk) 7 - 10 timer i døgnet, krever nok mer av det du forfekter, men det blir vel noe anderledes. De forbruker ca. 7 - 10 tusen kcal/døgn. Det gjør vel ikke jegere, uansett terreng. De ligger vel mer på 2500 - 3500 kcal/døgn. Men du har rett i, at til middag er det greit med mye fett og protiner, for å restituerer kroppen. Men, det har jeg jo allerede nevnt tildligere. Litt fett og protin til forkost og lunch, er heller ikke noe problem. Men, basisen bør være karbo.

Link to comment
Share on other sites

Hvem "de" var er jeg usikker på, vi fikk bare forskjellige menyer utlevert, ble målt i "hode og reva" og gikk i felt med oppakking mens de målte puls kontinuerlig, blodsukkeret(?) ble med gjevne mellomrom målt. Etterpå krysset vi av på et skjema med våres opplevelser.

De skulle finne ut om de kunne forberede kostholdet i felt.

Jeg hadde det best med ekstra fett og protein

 

Når jeg gjør helt minimalt så ligger jeg på ca 2800Kcal, en typisk søndag på hytta med sofa og familie kos i dårlig vær. Hvile kalorier ca 2100 og det er bare for å holde maskineriet i gang.

En fysisk "hard" dag ligger det på 5000 og oppover for meg også.

Var inne og beregnet på nettet også for å sammenligne med mine målinger og de er innenfor 100kcal så det stemmer bra.

Din modell med 2500-3500 må være ei nett dame på 65kg med rype-sekk i flatt terreng sett i forhold til meg på 108kg.

 

Jeg snakker ikke om å spise rent fett og protein men at jeg må ha ekstra av dette i tillegg til normalt balansert kosthold for å gå tungt over flere dager uten å miste vekt og føle meg jævlig. Jevlig viktig å drikke nok også da.

Får jeg for mye karbohydrater blir magen trøbblete og jeg slappere, men er det et lite løp eller en søndags tur så går det fint på en red-bull og snikers for å holde til jeg kommer hjem.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spiser man kun korn over tid uten noe fett og protein tror jeg de fleste vil merke det. Man må huske at disse pulvemåltidene ikke er det samme som proteinshaker. Mange av de inneholder mesteparten karbohydratet, men med høyere proteininnhold enn normal diett. 

 

Tror inntil nylig at det har vært gjort særdeles lite forskning på ytelse innen jakt o.l. Alpinisme har nok kommet lenger, men der har det også vært mange vedtatte sannheter over tid. Akkurat her tror jeg de større markedskreftene i USA gjør en forskjell med større press på utviklingen. Lettere sekker, lettere sko og klær tilpasset været istedenfor full goretex hele året og tunge jaktstøvler.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fant en middelvei og byttet ut frokosten og andre uansett kjedelige måltider og hadde middagen fra Real og litt spekemat. Har fungert fint å ha en måltid erstatning i sekken og bilen som nød rasjon. Nå er det mulighet for at galskapen fortsetter og ny lettere sovepose og sekk må kjøpes.

Får ta fettsuging rett før jakta også for de siste kiloene også 😅

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...