Jump to content

Rasene over uvettig jeger!


Mtorg

Recommended Posts

Tror også jeg ville avsluttet denne tråden! For det er jo merkelig at så mange av forumets drukere iriterer seg over og reagerer mere på hva du skriver enn på det jegeren har gjort :shock:

 

 

Ingen her inne som vet hva jegeren har gjort, vi har bare noen innlegg og en link til en blogg som forteller hva trådstarter TROR har skjedd.

Om jegeren faktisk har oppført seg som trådstarter hevder er det forkastelig, men så langt fremstår trådstarter som heller lite troverdig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja du Mtorg du er nok bare et hysterisk menneske som overreagerer, ihvertfall i forhold til noen av innleggene her.

Med så mange detaljer enkelte av brukerne på forumet har klart å henge seg opp i for å rettferdiggjøre jegeren, synes jeg det er rart at de ikke har fått med seg budskapet i innlegget.

Du får trøste deg med at forumet her representerer mindre enn 2% av norges jegere.

Link to comment
Share on other sites

Takk for debatten, og jeg må si jeg glad for tilbakemeldingene! Det hjalp en hel del.

Skitt jakt videre til dere alle :)

 

Det skal du ha: Du har tatt alle uttalelsene om lite troverdighet og all pepper på en fin og grei måte uten å surmule. Det

er nok av de her inne som ville blitt pottesure med en gang. Håper ikke du får flere trasige opplevelser knyttet til andres jaktutførelse.

Link to comment
Share on other sites

Tror også jeg ville avsluttet denne tråden! For det er jo merkelig at så mange av forumets drukere iriterer seg over og reagerer mere på hva du skriver enn på det jegeren har gjort :shock:

 

 

Ingen her inne som vet hva jegeren har gjort, vi har bare noen innlegg og en link til en blogg som forteller hva trådstarter TROR har skjedd.

Om jegeren faktisk har oppført seg som trådstarter hevder er det forkastelig, men så langt fremstår trådstarter som heller lite troverdig.

 

Er for så vidt ikke uenig med deg.

Men jeg stusser på at så mange later til å tro at trådstarter lyver eller har en skult agenda, bare fordi hun er forbandet og har tatt litt hardt i språkelig sett.

Dette er jo et veldig forutinntatt syn å komme inn i debatten med :!:

Link to comment
Share on other sites

Er for så vidt ikke uenig med deg.

Men jeg stusser på at så mange later til å tro at trådstarter lyver eller har en skult agenda, bare fordi hun er forbandet og har tatt litt hardt i språkelig sett.

Dette er jo et veldig forutinntatt syn å komme inn i debatten med :!:

 

Tror du skal lese bloggen og innleggene hennes en gang til, hun (eller noen andre) har ikke sett det ulovlige hun hevder har skjedd, det hun har sett er avlivingen av et skadeskutt rådyr.

Bare valg av fremgangsmåte, illsint blogg med nokså ville påstander om lovbrudd hun TROR har skjedd og starte debatt på Kammeret FØR hun tar opp saken med jaktleder og jeger lukter TROLL lang vei.

Link to comment
Share on other sites

Her er det flere ting du får pepper for (blandt annet av meg).

De er:

 

Du antar han sto på vei, fordi han noen minutter før gikk på vei. (prøv selv, hvor lang tid bruker du på å gå av veien og gå ti meter). Ubrukligt ved en annmeldelse, kort og godt synsing.

 

to kjappe fangstskudd = automat våpen. I jeger verdenen snakker vi forøvrig om 1/2 auto våpen og ikke automat våpen som er militært i norge, men du klarer ikke å si om det var en rifle eller en haggle (betydlig forskjell med tanke på ting som sikkerhetsavstand og bakgrunn). Du klarer heller ikke å si om det var ett 1/2 auto eller om det var en vanlig rifle. siden du sier hylsene (i flertall) fløy, så var det kansje en 1/2 auto. Men det har fortsatt i seg selv ingen betydning for noe som helst.

 

Du bruker ord som Bananas (sidestilt med galskap og villskap) om fangstskuddene, men beskriver en kjapp og kontrollert avlivning.

 

Du tillater sønnen din å springe mot skyting, som du ikke engang var sikker på var jakt. Vitner ikke om mye fornuft.

 

Kort så er du forbanna på ham, og bruker muligheten til å slå ut. Men baserer mye på følelser og synsing. Det gjør deg lite troverdig.

 

Men, han har meget muligt postert i tettbygdstrøk. Dette er normalt i strid med politivedtektene, han har skremt deg og dine med sin fremferd. Igjen er dette nok i strid med politivedtektene. Dette er ikke bra.

 

Men man kan som nevnt være oppe i en ullen situasjon, der ett boligfelt som kryper utover. Etterhvert har kommet inn på tradisjonelle poster o.l. Ikke vet jeg, da jeg ikke har vært der.

 

Å slette tråden eller noe annet er det da ingen grunn til, du setter med rette søkelyset på ett etterhvert velkjent problem. Jeg ønsker bare at du ikke bruker ord og uttrykk som demoniserer andre, det slår nemlig hardt tilbake på egen troverdighet.

 

Sjekk med teknisk etat/lensmann om hvor grensen går for tettbygd strøk i ditt nabolag, og når du vet dette. Burde du ta en prat med jegeren selv, og få hans versjon. Om han synes å ta innover seg problematikken med skremmende oppførsel, ville jeg videre kun ha informert jaktleder om at tilsvarende episoder, for fremtiden vil bli annmeldt, om tettbygd strøk grensen er overskredet. Er jeger da arogant og ikke lite i møtekommende, er det da bare å ta veien ned på lensmanskontoret med en annmeldelse.

 

 

P.s Hans Kristian jaktleder har normalt ikke noe å si om jaktutøvelse i innmark (om ikke grunneierne har spesielle avtaler med jaktlaget). Slik som her hos oss, har han ingen innvirkning på rådyr og hjortejakt på innmark, utover å holde orden på felte dyr. Det er grunneier som bestemmer på innmark (jeg forutsetter dette var på innmark, i og med det skjedde så nært hus?). Jeg skriver dette siden jaktleders uttalelse får dette til å høres ut som ettt slikt typisk tilfelle.

 

P:P:s Ser mtorg har snakket med jeger, skyting fra vei er forbudt (førsteskuddet). Er det du skriver korrekt, er lensmann neste. For med den karen mangler det tydligvis både fornuft og ydmykhet. Da hjelper det ikke med annet.

 

Ser også at man fra enkelte hold påstår vi holder hendene over medjegre, og ja det gjør vi, og det skal vi. For det meste av det som blir beskrevet om jegre av folk som ikke har noen kunskap om jakt er så hodeløst, at man må kreve at man uttaler seg uten synsing, eller i spørsmåls form når man er i en slik situasjon som mtorg.

 

Frem til mtorg her sier jeger selv sier det ikke er forbudt å jakte fra vei (og avslører enten mangel på kunskap, eller mangel på evne til å legge seg flat når en har gjort noe galt), var det mye som ikke på noen måte underbygget mtorg's påstander (spesielt siden de er skrevet i en demoniserende form om det som man klart kunne se hvar normalt og lovligt).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig her, slik skal ikke skje og det blir iallefall ikke bedre av at vi her inne begynner å "synse" for å dekke over jegerens oppførsel i denne saken. Bare å legge seg flat.

 

:lol:

 

Bare å legge seg flat for alt, så til slutt så kan ikke Ola Normann ha våpen eller gå på jakt.

Man skal ikke legge seg flat uten videre, bare "faglærte" personer med alle detaljer på boret kan dra en konklusjon her. Så klart skal ikke synsing og en person som får hjerte i halsen pga. et rifleskudd vurdere dette.

 

Kan godt hende det har skjedd noe galt her og det forsvarer jeg ikke, men kan også hende ingenting ulovelig har skjedd. Mulig jegeren var mer ivrig på å skyte dyret enn å vise hennsyn til naboer. (Lyddemper? :D )

 

Anmeldelse, anmeldelse, anmeldelse... Saken er henlagt på grunn av bevisets stilling!

 

Haha, blei heftig diskusjon dette!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men jeg stusser på at så mange later til å tro at trådstarter lyver eller har en skult agenda, bare fordi hun er forbandet og har tatt litt hardt i språkelig sett.

Dette er jo et veldig forutinntatt syn å komme inn i debatten med :!:

 

 

Og det mener du trådstarters syn ikke er ??

 

Nei, hun skriver at hun er forbannet!

Hun er part i saken, så klart hun ikke er objektiv,

MEN det betyr ikke at hun lyver!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt utrolig at så mange her forsvarer en jeger som har skutt fra vei, i tettbebygd område, og etterpå påstår at dette er lov. Jeg mener det kommer mer enn tydelig nok fram at det er det som har skjedd, usaklig framstilt eller ikke Er det virkelig så mange uvettige jegere her inne? Vi må nå for guds skyld forsøke og holde oss innenfor lovens rammer for at vi skal få lov til å bedrive jakt også i framtiden! Å skyte flere skudd på eller fra off. vei, i et byggefelt (skadeskutt dyr eller ikke) er så nærme man kan komme og tømme bensin på bålet til jaktmotstanderne. Og det bålet er allerede mer enn stort nok! Jeg synes jegeren har vært heldig som har truffet en såpass real person mtorg, når han var først satte seg i en slik situasjon! Jeg skammer meg over hans oppførsel, og tar sterk avstand fra det. Jeg synes at de såkalte usaklige adjektivene til mtorg er helt på sin plass!

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er en skam for forumet.

Det må da gå an for en "ikke jeger" å fortelle om en ubehagelig opplevelse uten at 10 mann skal gå til frontalangrep og nærmest kjører et kryssforhør av vedkommende.

Uansett om denne jegeren har gjort noe ulovelig eller ikke, burde vi ta historien til etteretning og utvise særlige hensyn når vi jakter i nærheten av bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte flere skudd på eller fra off. vei, i et byggefelt (skadeskutt dyr eller ikke) er så nærme man kan komme og tømme bensin på bålet til jaktmotstanderne.

 

Det er ingen som vet om vedkommende skaut fra eller på off. veg. Det eneste som er sikkert her er mtorg's observasjon av personen gående på veien like før det smallt. Det tar ikke så lange tida å komme seg fra veien og forbi grøftekanten til lovelig grunn. Så lenge ingen med sikkerhet kan si at jegeren stod på veien når skuddet gikk, kan jeg ikke se ulovligheten i dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert over flere gode innlegg her, at jeg skulle få så mange spontane reaksjoner på innlegget mitt hadde jeg ikke drømt om.

Om dere tror meg eller ei får så være, men jeg ikke et troll og dette er en observasjon sett fra en ikke jegers ståsted. Dette er troverdig, og jeg har også jegerens innrømmelse på at han skjøt fra vei. Hvilket jeg har fått bekreftet her var ulovlig.

Jeg kommer ikke til å annmelde hendelsen. Jeg kan til og med opplyse om at det var ikke mindre en tre lensmenn som fikk med seg hva som hente. Ikke som direkte vitner men både fra og hvor det ble skutt og hvem det var, så jegeren som sådan har fått sin straff tenker jeg.

Jeg tok hendelsen opp med dem umiddelbart og fikk et klart svar, om at dette var ulovlig.

Jeg synes imidlertid at det er bra dere passer på og beskytter hverandre, det har jeg full respekt for. Jeg anser meg selv som et oppegående menneske og har evnen til å bedømme dette jeg skrev om like fult som alle andre. Helt ærlig så tror jeg heller ikke noen av dere kunne forsvart en slik jakt hendelse om dere hadde sett den.

Å ja, jeg ble forbannet og jeg mener det var med god grunn.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte flere skudd på eller fra off. vei, i et byggefelt (skadeskutt dyr eller ikke) er så nærme man kan komme og tømme bensin på bålet til jaktmotstanderne.

 

Det er ingen som vet om vedkommende skaut fra eller på off. veg. Det eneste som er sikkert her er mtorg's observasjon av personen gående på veien like før det smallt. Det tar ikke så lange tida å komme seg fra veien og forbi grøftekanten til lovelig grunn. Så lenge ingen med sikkerhet kan si at jegeren stod på veien når skuddet gikk, kan jeg ikke se ulovligheten i dette.

Har sagt det før og sier det igjen, en sak har alltid to sider :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert over flere gode innlegg her, at jeg skulle få så mange spontane reaksjoner på innlegget mitt hadde jeg ikke drømt om.

Om dere tror meg eller ei får så være, men jeg ikke et troll og dette er en observasjon sett fra en ikke jegers ståsted. Dette er troverdig, og jeg har også jegerens innrømmelse på at han skjøt fra vei. Hvilket jeg har fått bekreftet her var ulovlig.

Jeg kommer ikke til å annmelde hendelsen. Jeg kan til og med opplyse om at det var ikke mindre en tre lensmenn som fikk med seg hva som hente. Ikke som direkte vitner men både fra og hvor det ble skutt og hvem det var, så jegeren som sådan har fått sin straff tenker jeg.

Jeg tok hendelsen opp med dem umiddelbart og fikk et klart svar, om at dette var ulovlig.

Jeg synes imidlertid at det er bra dere passer på og beskytter hverandre, det har jeg full respekt for. Jeg anser meg selv som et oppegående menneske og har evnen til å bedømme dette jeg skrev om like fult som alle andre. Helt ærlig så tror jeg heller ikke noen av dere kunne forsvart en slik jakt hendelse om dere hadde sett den.

Å ja, jeg ble forbannet og jeg mener det var med god grunn.

 

Du har tydeligvis vært så uheldig å komme borti en av de "jegerne" som aldri skulle hatt tillatelse til å ha andre våpen enn muligens knallpistol.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte flere skudd på eller fra off. vei, i et byggefelt (skadeskutt dyr eller ikke) er så nærme man kan komme og tømme bensin på bålet til jaktmotstanderne.

 

Det er ingen som vet om vedkommende skaut fra eller på off. veg. Det eneste som er sikkert her er mtorg's observasjon av personen gående på veien like før det smallt. Det tar ikke så lange tida å komme seg fra veien og forbi grøftekanten til lovelig grunn. Så lenge ingen med sikkerhet kan si at jegeren stod på veien når skuddet gikk, kan jeg ikke se ulovligheten i dette.

 

Om du ser bedre etter ser du at jegeren har innrømmet at han skjøt fra vei, så jeg ser ikke helt poenget ditt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg nekter å fordømme jegeren for annet enn ikke å vise forståelse for mtorg sin situasjon. Uttalelser som ikke hendt til å inneha annet enn knallpistol o.l er ikke jegre verdige å komme med.

 

Men jeg har hele tiden tatt mtorg's opplevelser for god fisk, og ser ikke grunn til annet, men jeg ser på de som opplevelser og ikke fakta. I mesteparten av tråden har det manglet mangt og mye på å kunne støtte mtorg for annet enn at det har vært en ubehaglig opplevelse.

Etterhvert har det kommet flere opplysninger, som jeg fortsatt velger å ta for god fisk, selv om de egentlig ikke sier annet enn at jegeren påstår det er lovligt å jakte fra vei (ikke at han faktisk har gjort så).

I tillegg har det kommet opplysninger om at situasjonen ble sett av øvrigheten, så jeg er forsåvidt spent på oppdateringer fra mtorg når det må foreligge andre opplysninger om saken.

 

Det jeg hele tiden har slått hardt ned på, er det jeg kaller mtorg's demonisering av forsåvidt normal og nødvendig jaktpraksis.

Ikke at mtorg er forbanna på jeger X, for å skyte nært hus og skremme mtorg med sønn.

Jeg velger å tro at mtorg har lært litt om dette, og at vi har blitt påminnet viktigheten av god kommunikasjon med naboer til jaktutøvelse som kan skremme (lyddemper er ikke bare bra til å spare ens egen hørsel, men også naboers nerver), ja om det nå var rifle som ble brukt da.

Link to comment
Share on other sites

Takk Oddvar!

Så er jeg ikke sikker på hva fangstskudd er, men slik jeg ser det så er det ingen argumenter som kan slå ihjel det faktum at jegeren skyter fra en riksveig i et boligområde.

 

Ok, så hvorfor fokuserer du ikke på det du faktisk beviselig kan vise til at vedkommende jeger har gjort galt? Når jeg leser blogg-innlegget er min første tanke at dette må være skrevet av en lettere hysterisk jaktmotstander. Det trekkes fram en hel rekke antagelser og ideer om både en jaktsituasjon du ikke har bevitnet og tankegangen til en jeger du (formodentlig) ikke kjenner. Hele greia oppfattes (av meg) som tendensiøst og useriøst. Og det var vel neppe det du ville oppnå?

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere titter litt på hva mtorg har skrevet og lakt ut tidligere så tror jeg dere forsto at nok verken ho eller guttungen er jaktmotstandere. Dere som kritiserer bør uansett tenke dere litt om før dere forsvarer all ting. Noen ganger i livet lønner det seg kanskje å være litt ydmyk for hva andre føler og opplever. Ikke alltid sånn att ting oppleves helt riktig, eller på den måten det egentlig var men hvis folk rundt dere føler seg redde og tråkka på så er det noen ganger det bare lønner seg å beklage og ferdig med det. Må ikke vinne en hver diskusjon.

 

De fleste her inne er selfølgelig opptatt av jegernes renome. Tror dere denne jegern eller alle dere som forsvarer denne hendelsen har bidratt til dette i går kveld?? Hva hadde dere egentlig tapt på å beklage det hele?? Prøv å tenke litt før man skriver.

 

Til mtorg. Uansett om det som skjedde var ulovlig eller ikke så er det beklagelig at du og dine unger ble skremt. Det er unødvendig at slikt skjer og jeg synes det er synd at dere opplevde dette.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en viktig prinsipiell debatt, og det aller viktigste vi i jegerstanden bør dra lærdom av i dette tilfellet, er hvordan "vanlige" mennesker kan reagere på vår oppførsel. Lovlig eller ei!

Selv om Mtorg ordlegger seg uheldig og i affekt, så må jeg med hånda på hjertet si at jeg kan forstå hennes reaksjon og frykt.

Jeg tar ikke parti i saken siden bare en side av saken er fremlagt, men synes personlig ikke at jegerstanden nødvendigvis styrkes av hvordan folk her kommenterer Mtorgs opplevelse - for det er nettopp det det er: hennes opplevelse av saken.

Link to comment
Share on other sites

ku-ole:

Hvis dere titter litt på hva mtorg har skrevet og lakt ut tidligere så tror jeg dere forsto at nok verken ho eller guttungen er jaktmotstandere. Dere som kritiserer bør uansett tenke dere litt om før dere forsvarer all ting. Noen ganger i livet lønner det seg kanskje å være litt ydmyk for hva andre føler og opplever. Ikke alltid sånn att ting oppleves helt riktig, eller på den måten det egentlig var men hvis folk rundt dere føler seg redde og tråkka på så er det noen ganger det bare lønner seg å beklage og ferdig med det. Må ikke vinne en hver diskusjon.

 

De fleste her inne er selfølgelig opptatt av jegernes renome. Tror dere denne jegern eller alle dere som forsvarer denne hendelsen har bidratt til dette i går kveld?? Hva hadde dere egentlig tapt på å beklage det hele?? Prøv å tenke litt før man skriver.

 

Til mtorg. Uansett om det som skjedde var ulovlig eller ikke så er det beklagelig at du og dine unger ble skremt. Det er unødvendig at slikt skjer og jeg synes det er synd at dere opplevde dette.

+1

 

 

 

 

 

Dette er en viktig prinsipiell debatt, og det aller viktigste vi i jegerstanden bør dra lærdom av i dette tilfellet, er hvordan "vanlige" mennesker kan reagere på vår oppførsel. Lovlig eller ei!

Selv om Mtorg ordlegger seg uheldig og i affekt, så må jeg med hånda på hjertet si at jeg kan forstå hennes reaksjon og frykt.

Jeg tar ikke parti i saken siden bare en side av saken er fremlagt, men synes personlig ikke at jegerstanden nødvendigvis styrkes av hvordan folk her kommenterer Mtorgs opplevelse - for det er nettopp det det er: hennes opplevelse av saken.

+1

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

Begynner å komme fram mange gode meiningar her no.

 

For all del. Ein skal ved kommunikasjon og åpenhet prøve å redusere konfliktnivået mellom ikkje-jegerar og jaktutøvelsen vår.

Men, for enkelte er det sjokkerande og grusomt berre det å vite at eg tar livet av dyr. Greit nok at vi skal ta hensyn til det ikkje-jaktande fleirtalet av befolkninga. Men eg er ikkje villig til å tilpasse mi lovlege jaktutøvelse til dei som reagerar med avsky på det at dyr dør. (PS: seier ikkje at Mtorg er av desse, men dei fins)

 

Det graverande i denne saken er det som sannsynligvis er jakt frå offentleg veg. Det er ikkje lovleg, og slikt må ein ta tak i.

Den andre problemet er manglande kommunikasjon omkring jakt ved bebyggelse. Taktisk bommert av jeger og ikkje særleg smart. Men ullent tema juridisk sett, vanskeleg å trekke opp grenser her. Syns ikkje det ser ut som om det her har skjedd beviseleg lovbrot.

 

Eg for min del reagerer i likhet med andre på Mtorg si framstilling av det som har skjedd her. Det at det smeller fleire skot i ein jaktsituasjon, blir her framstilt med uttrykk som "Chuck Norris", "automatvåpen" etc. Skal vi tilpasse all vår jaktutøving til dette, må vi rett og slett kutte ut det meste av den jakt vi drive i dag...

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Nå forstår jeg espeng's "1+" post..

 

spetsduden, jeg foreslår du tar en titt i denne posten: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=11380

 

Mye fornuftighet i innleggene ja, man bør vise hennsyn til beboere, kunne aldri tenke meg å skyte så nærme hus uten demper i hvertfall.

Men grunnen til kritikken mot Mtorg var pga. en provoserende tekst. Hadde ho tatt vekk all synsinga, automatvåpen og Chuck Norris så hadde det nok ikke storma så mye her. Men det var vell akkurat det som var poenget med posten trur jeg?

Link to comment
Share on other sites

Hvis Mtorg, ikke er jeger, ikke skyter (med noe som heter våpen), ikke har hund og ikke,,,,

- ellers alt som vi her inne interesserer oss for...

 

Hvordan har hun funnet frem til dette forum :?::?::?:

 

Plantet innlegget :?::?::shock: , jeg tror mest på det, etter å ha funnet ut hvem dama er :wink:

 

Tror du skal gå inn på første innlegg i tråden og klikke på linken jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt rask på avtrekkeren og skrev noe jeg ikke hadde dekning for!

 

Men:

Jeg har også gjort meg tanker om at jegere/skyttere er våres værste finde når jeg ser hvordan vi rakker ned på og kritiserer de som har gjort noe galt! :?:?:?

 

Og saken her kjenner jeg ikke til utover det som her er skrevet. Men jeg ser at politet har informasjon om sake og da regner jeg med at de tar hånd om den hvis jeger her har gjort noe ulovelig.

Link to comment
Share on other sites

Forstår Mtorg sin reaksjon veldig godt..Det virker som en naturlig reaksjon fra en ikke-jeger ut fra det som ble beskrevet. Må si det er pinlig å lese noen innlegg med antydninger om usannheter og planting her. Håper du filtrerer ut de negative kommentarene og heller fokuserer på de objektive svarene du har fått Mtorg

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt rask på avtrekkeren og skrev noe jeg ikke hadde dekning for!

 

Men:

Jeg har også gjort meg tanker om at jegere/skyttere er våres værste finde når jeg ser hvordan vi rakker ned på og kritiserer de som har gjort noe galt! :?:?:?

 

Og saken her kjenner jeg ikke til utover det som her er skrevet. Men jeg ser at politet har informasjon om sake og da regner jeg med at de tar hånd om den hvis jeger her har gjort noe ulovelig.

 

Vil heller si at seriøse jegere er de beste vaktbikkjene overfor de som ikke oppfører seg

som de bør under jakta.

Link to comment
Share on other sites

Må sei at ein føler ein viss flau smak i kjeften som jeger, når enkelte fyrer avgårde her i denne tråden. Greitt nok at det finst ein del ute i vårt vidstrakte land, som ikkje gjer kvardagen til oss jegere, så enkel. Men når Mtorg beskriv det som vart opplevd, og ikkje jakter sjølv, så syns eg at det er litt flautt og sjå kva enkelte kan vri dette til.

Synst ikkje at det som Mtorg skreiv var så graverende utav fokus, så lenge me veit at ikkje vedkommende har så god peiling på jakt. Og det som jegeren gjorde i dette tilfelle, er langt meir på veg til å dra oss jegere ned i søla.

Så ikkje klag på Mtorg, så lenge ikkje det er bevis for at det motsatte er skjedd, tenk heller igjennom at DU som jeger bør unngå slike situasjoner, så slepp negative ting å komme på trykk på førstesidene rundtom. Trur organisjoner som motvirker jakt og jegere, har meir nok bensin til bålet frå før av.

Link to comment
Share on other sites

tenk heller igjennom at DU som jeger bør unngå slike situasjoner, så slepp negative ting å komme på trykk på førstesidene rundtom.

Det var dette som var min intuisjon, og at hendelsen blir tatt til eteretning for den det gjelder. Om jeg har fått strøket den omtalte "posten" fra jegerens liste, da er mitt mål oppnådd.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg opplevd både å være uvettig jeger og forbanna beboer. Min sympati ligger definitivt hos trådstarter.

 

Jeg er ganske overbevist om at dersom man ønsker å vidreutvikle seg som jeger så må man ha en stor dose ydmykhet. Dette gjelder både jaktfaglig og som deltager i et vellfungerende jaktlag. Mine "svin på skogen" fant sted i et hyttefelt. Reaksjonene var temmelig kontante og det var en nyttig lærepenge for meg. Skal man bære våpen og løsne skudd i nærheten av "vanlige" folk må det være en felles forståelse for dette. Selv om jegeren har paragrafene på sin side blir det garantert spetakkel når man bryter god folkeskikk.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er ganske overbevist om at dersom man ønsker å vidreutvikle seg som jeger så må man ha en stor dose ydmykhet.

 

Greit å være ydmyk hvis kritikken er berettiget. Noe annet er det når man skal "tas". Og litt slik opplever jeg blogginnlegget trådstarter lenket til. Som flere før meg har sagt har jeg ingen problemer med å kritisere jegeren for skyting fra offentlig vei - det er alt det andre jeg reagerer på.

 

I praksis er det fjæra som blir til ti høns.

 

Jeg har opplevd det et par ganger, og da har jeg funnet ut det er best å stenge ørene og trekke seg rolig tilbake i sikker avstand. En gang når jeg ble kjefta huden full av en huseier fordi han mente vi holdt på å utrydde rådyra, og det var ikke måte på hvor forferdelige vi var. En annen gang av et nabojaktlag, etter at jeg - helt uforvarende - hadde trådt 50 meter på feil side av grensa og skutt et rådyr der. Og ikke bare hadde jeg skutt det rådyret, men de hadde en 3-4 andre skrekkhistorier (hentet helt ut fra fantasien) om skadeskyting, manglende ettersøk, hvor forferdelig hundejakta var for rådyra og andre jegere, hvordan vi skjøt osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag skreiv :

Som flere før meg har sagt har jeg ingen problemer med å kritisere jegeren for skyting fra offentlig vei - det er alt det andre jeg reagerer på.

 

Jibrag, det er "alt det andre" som du må ta hensyn til, når du blir gjort oppmerksom på, at vedkommende ikkje jakter, og derfor automatisk ikkje veit alle aspekter rundt dette. Stort sett dei fleste jegere har opp gjennom åra, gjort tabber, frå små til store, meg inkludert.( trur naboen til kompisen min, husker .22 kulene fly rundt seg, den dag i dag.. ) Og dei flest har vel kome opp i situasjoner med folk, som ikkje akkurat deler det synet me har på jakt. Men ein treng ikkje akkurat bruke sine eigne dårlige erfaringer, som grunnlag/unnskyldning, for å så i tvil det som f.eks Mtorg her kjem med ?

 

Syns iallefall at ein kan prøva å lytta litt til det Mtorg skriv, istadenfor å prøva å hentyda at det er oppspinn og hykleri.

Også kalt normal folkeskikk, spør du meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjære Monica (Jeg syns nick ala "bompiBjørn" og "starivarwars" er rimelig lame saker, så tilgi at jeg tiltaler deg ved navn).

 

La meg først få si at jeg syns det er leit at du og dine barn fikk en ubehagelig opplevelse, og at det er bra at det blir tatt affære ovenfor både lovbrudd og uvettig utøvelse av jakt - slik jeg forstår det er forsholdet påtalt ovenfor jeger og at det derfor ikke burde bli et problem i fremtiden. Bra!

 

Dernest lar jeg meg undre over hva som var poenget med å starte denne tråden her? Da ingen reaksjon ovenfor utøvende jeger har blitt fremkalt på grunn av innlegg på dette forum får det meg til å tenke på om det var bare for å fyre opp en diskusjon, og kanskje i samme tid få litt lesermasse på bloggen sin? Din artikkel "Bensin på bålet" i bloggen din styrket min tro på dette, og slik jeg leser artikkelen er den vinklet dithen at det er for dårlig "jaktmoral" på den gemene hop av jegere i dette landet. Det er trist at du oppfatter det slik, men jeg kan langt på veg forsikre deg om at sånn er det ikke! Det er klart at det finnes nok uvørne jegere der ute, men akkurat som at det f.eks i motorsport nok finnes duster som kjører ulovlig både av og på vei, så er disse jegerne også i klart midretall - heldigvis!

 

Håper du får klarer se på oss jegere som folk som etterstreber human utøvlese av jakt, og ikke ønsker å skape frykt blandt vanlige folk (pokker - vi er jo bare vanlige folk vi også!).

 

Jeg syns ikke du behøver anklage samtlige utøvere av jakt i Norge, det holder i massevis men han ene dusten som tulla det til!

 

Med vennlig hilsen (Langt langt bortefra)

Anders G. Jensen

Link to comment
Share on other sites

Syns iallefall at ein kan prøva å lytta litt til det Mtorg skriv, istadenfor å prøva å hentyda at det er oppspinn og hykleri.

Også kalt normal folkeskikk, spør du meg. :)

 

 

Problemet med Mtorgs historie er at hun fremstiller hva hun TROR hendte som fakta; hun har ikke sett jegeren skyte de første skudden fra vei, hun har ikke sett retning og bakgrunn.

Litt senere har hun, minutter etter oppfordring om å gjøre nettopp det, plutselig snakket med jaktleder og jeger, og jøss-der dukket det opp ikke mindre enn 3 lensmenn. Kanskje ikke rart folk stusser litt?

 

Om det faktisk har foregått som hun skriver er det over streken og jegeren fortjener en smekk over fingrene, og har hun en så god sak som hun hevder er det bare å ringe 02800.

Link to comment
Share on other sites

så tilgi at jeg tiltaler deg ved navn

Ja du er tilgitt for det. Mitt fulle navn og hvem jeg er kan hvem som helst lett finne utav med litt research på siden min, som jeg valgte å poste link til her på forumet.

Når det er sakt så ble jeg så sterkt provosert i går at jeg skrev mitt blogginnlegg. Det er ikke som du antyder en anklagelse til samtlige jegere! Det er feil, samtidig så synes jeg ikke det kan skade at flere jegere leser innlegget mitt. Jeg ville belyse et svert ømt tema samtidig få med meg hva andre mener om en sak som denne.

Om jeg hadde postet innlegget mitt direkt inn her på forumet, så hadde det kunnet blitt oppfattet som mye mer provoserende. Det er ikke min mening å skjelle ut gud og hvermann som jakter. Om dette blir tolket dit hen beklager jeg det.

 

f.eks i motorsport nok finnes duster som kjører ulovlig både av og på vei, så er disse jegerne også i klart midretall - heldigvis!

Å ja det finnes mange som gjør ulovligheter, det er ingen som er feilfri. Ikke jeg heller om det er noen trøst.

Vi er bare vanlige folk ja, men overtramp av denne grad synes jeg forplikter å bli belyst.

Om jeg hadde vært ute etter sympati så hadde jeg nok valgt et annet fora. Men det er jo mer rellevant å få synspunkter fra noen som har greie på dette skulle jeg mene...

Link to comment
Share on other sites

Mtorg.....

 

Artig hvordan en kan få polarisert en hendelse. 8) (Ikke din skyld).

 

Men: Du har min støtte og fulle sympati. Og; få innprentet i poden, når du tror det er uvettige folk med våpen rundtomkring, jegere eller ei; "pell deg vekk...." Det er også en liten fare for rikosjetter, selv om jeger prøver å være ansvarlig, i dette tilfellet, så virket det ikke som at jegeren brød seg om en del andre bagatellmessige hensyn...

 

Og; det var antakelig ei halvauto rifle (lovelig på jakt, litt forbehold om antall skudd (ladet)) ikke et automatvåpen (fyfy på jakt), for å ha den betegnelsen mere korrekt. I stressede situasjoner, så kan enkelte lade himla raskt med ei boltrifle også, og enkelte andre igjen, greier ikke å lade i det hele tatt.

 

Jeg hadde personlig muligens vurdert hardere en anmeldelse... Men som du skriver; 3 lensmenn fikk med seg hendelsen, så en kan nok anta at slengbemerkningene de neste 20 årene vil hjelpe :roll: .

 

Når det gjelder uvettig omgang med våpen, så har jeg dessverre litt erfaring med å være i den gale enden... Likte det ikke noe særlig, noen av gangene... Og det er lite som kan få meg til å flippe mere enn slike situasjoner. Så generelt, så bør jegere holde seg unna bolighus/ områder, eller kjenne de som bor der godt (godt nok til å ha en aksept ifra disse..).

Link to comment
Share on other sites

Synes dette blir litt av en mobb...

 

Ja .. det kan godt hende tråstarter synes det var det ene og det andre ..

Det som forbauser meg er at jeger ikke har tatt høyde for dette..

Regner med de fleste som driver med jakt tenker seg en runde eller to i denne situasjonen..

Selv ville jeg selvfølgelig informert om hva som var utført på stedet. regner med det var forbipasserende / tilskuere til dette.. om ikke annet for å fjerne litt av inntrykket av tilfeldigheter.. usikker bakgrunn etc.. synes det er bra å hive ut slikt her , så er det en debatt på det, som er oppdragende.

Trenger ikke å undergrave trådstarter av den grunn, ta heller høyde for at det var de inntrykkene som satt igjen....

 

 

Kos dere med gode biffer og steiker i vinterkulda :)

smaken av helstekt ytrefilet av hjort med alt tilbehør sitter fortsatt i korttidsminnet :)

Link to comment
Share on other sites

Beklager O.T, men hvor langt fra bebyggelse må man være? Tror jeg har hørt 300m?

 

Er ingen lov på det, går under denne:

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

Der hvor jeg jakter har grunneierne laget et lokalt krav på 200 m fra hus.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt at jeger har innrømmet at han ikke burde skutt, og at han opptråtte uaktsomt.

Da har jeg oppnådd det jeg ville, og velger å tro at han har tatt lærdom av det.

Mulig jeg hetset opp episoden unødig med sterke adjektiver osv. men om jeg ikke hadde gjort dette så tror jeg episoden hadde blitt feid under teppe og vi hadde vært like langt. For meg har verden gått et skritt videre.

Da sier jeg takk for alle gode innspill og meninger og takk for meg. Jeg synes det i det store og hele ble en saklig debatt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis Mtorg syns denne debatten i det store og hele ble en saklig debatt så er hun sannelig ikke godt vant... :D

 

Nå er hele tråden gjennomlest, innlegget i bloggen analysert, og konklusjonen er klar.

 

Det finnes fortsatt jegere som vi helst ikke vil identifiseres med, som kanskje ikke er representative for den jevne jegerstand, men som likefullt eksisterer.

Lurer på om ikke jeg også var sånn i 18-19 års alderen... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...