Jump to content

Pris jakt, hvordan skytes det så mange dyr?


h2k

Recommended Posts

Älgkungen Lundin ligger vel på rundt 1500 elg. Han går rundt i skogen og skyter elg som andre gjør opp og kjører ut. Vanlige dødelige som jeg kjenner, som jakter MYE og har jaktet i 40-50 pr ligger på litt over 100 elg. Altså cirka 2 i året. 

 

I bygdeboka oppi her står det om en som (for flere år siden) hadde skutt 1000 elg. I en tid da det ikke fantes stort med elg... Hadde han skutt 20 elg i året i 50 år, eller 50 elg i året i 20 år? Men nå skal det sies at jeg ikke stoler helt på min egen fødseldato i den bygdeboka, så det er mye annet svada der også. 

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det er snakk om hjort tror jeg mer på det enn elg. Kjenner ihvertfall en jeger som skyter sikkert 20-30 hjort per år (vet det sånn tålelig sikkert fordi jeg får sinnsykt irriterende bilder fra han HELE tiden). Men han kan vel nesten regnes som profesjonell, og har nok ikke 50 år bak seg i det tempoet. Han er ihvertfall avhengig av et stort nettverk og grunneiere som er interessert i å ta ut dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Noen lyver nok, og noen overdriver en del, men det er mange som skyter 20-50 hjort i året. Og da er det sikkert noen som skyter flere.

 

Kjøtt har en verdi. Jakt har en verdi, forutsigbarhet, fred i nabolaget har en verdi, det at kvoten faktisk blir skutt har en verdi osv. Alt dette taler mot å leie ut jakta til byfolk. 

De fleste av de som skyter flere titalls dyr årlig gjør dette på egen mark, og effektivt og renslig, slik at kjøttverdien iallefall kommer opp mot det jakta kunne vært solgt for. Andre gjør det på andres mark, av samme grunn - grunneieren vet hvem som er på marka hans med våpen, får solgt pent kjøtt for gode penger, får fred, Ingengjestejegere som klager og skal administreres, holdes i ørene - ryddes opp etter - og alt som skal skytes blir skutt.

 

Det er folk som gjennom jakt og talent har blitt effektive jegere, de er ettertraktet, og blir invitert over alt, for da vet man at det ikke er noe tull, og at det som kan skytes blir skutt. Og da skyter de fort en del hjort ;)
Sånn er det over alt, i alt vi gjør - vil jeg seile Færdern, så tar jeg med noen som kan seile. Trenger du opplæring, så må du betale uansett hva du skal her i verden. Er du bedre enn de andre, så slipper du som regel - eller du får betalt...

 

Og noen er så jaktgale at de betaler. Jeg kjenner flere som er i utlandet flere ganger i året, og skyter gjerne 5 dyr minst hver gang. En kjenning skjøt 27 hjort på 3 dager, og en annen skjøt 53 rådyr på en ukes tur i Polen. det er jo en i timen så lenge det er lyst... En annen, som jeg egentlig ikke kjenner, men var på en fest hos, hadde rundt 150 utstoppede trofeer fra hele verden på veggene i to store rom kun til det... Og en vegg med sikkert 150 rådyrgevirer. Og han har sikkert skutt noen som han ikke har stoppa ut også. Penger er et stikkord. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kjenning som har "rundet" Tinder:)

Men helt seriøst, har man en stor kvote og jakter aleine, er det jo en kurant sak å skyte mange dyr. Dette er ofte synonymt med å være stor grunneier selv eller ha mye penger. Jeg er medlem i to jaktlag som totalt sett disponerer 20 dyr (hjort og elg) + at jeg jakter villrein alene. Hadde jeg disponert alt selv hadde man ent opp på rundt 20 + fellinger i året. Typisk resultat som lagsmedlem er mellom 1-4 pr. år.  Litt avhengig av hvor og hvordan man jakter, så er det ikke akkurat noe kunststykke å felle mye storvilt. Åkerjakt er jo et sikkerstikk om "ting" bare skal havne i fryseren. Et annet aspekt er at en plass går grensen (min) for hva som er artig/trivelig. Skulle jeg selv ha skutt og tatt meg av mellom 20 og 30 storvilt i året, tror jeg at jeg kunne "gått lei".  Litt som å k..... hver dag, sjarmen og spenningen blir redusert.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Super XX skrev:

Jeg er medlem i to jaktlag som totalt sett disponerer 20 dyr (hjort og elg) + at jeg jakter villrein alene. Hadde jeg disponert alt selv hadde man ent opp på rundt 20 + fellinger i året. Typisk resultat som lagsmedlem er mellom 1-4 pr. år.  Litt avhengig av hvor og hvordan man jakter, så er det ikke akkurat noe kunststykke å felle mye storvilt. 

Hvis du hadde disponert 20 dyr alene i terrenget jeg jakter i, hadde du aldri klart å skyte ut kvoten alene. Hvordan skulle det i praksis la seg gjennomføre? Elgen her, har en tendens til å rase avgårde en mil i samme retning og langt ut av terrenget så fort den ser hunder. Min erfaring med storviltjakt, er at man må legge ned mange timer i skogen pr felte vilt.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Cruiser skrev:

Hvis du hadde disponert 20 dyr alene i terrenget jeg jakter i, hadde du aldri klart å skyte ut kvoten alene. Hvordan skulle det i praksis la seg gjennomføre? Elgen her, har en tendens til å rase avgårde en mil i samme retning og langt ut av terrenget så fort den ser hunder. Min erfaring med storviltjakt, er at man må legge ned mange timer i skogen pr felte vilt.

Jeg må ta utgangspunkt i de terrengene jeg jakter i Cruiser. Hvordan det i praksis lar seg gjennomføre å fylle kvoten under solojakt i ditt terreng vet jeg av naturlige grunner ikke:)

Jeg skriver også at det er avhengig av hvor og hvordan. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Super XX skrev:

Jeg må ta utgangspunkt i de terrengene jeg jakter i Cruiser. Hvordan det i praksis lar seg gjennomføre å fylle kvoten under solojakt i ditt terreng vet jeg av naturlige grunner ikke:)

Jeg skriver også at det er avhengig av hvor og hvordan. 

Ja, du har ikke sagt noe galt 🙂, men hva er det med terrenget ditt som gjør at du kunne klart å skyte bortimot hele kvoten alene? Jeg tipper hjorten klumper seg sammen på jordene, men gjør elgen også det? 

Link to comment
Share on other sites

I et av terrenget jeg jakter elg i kunne jeg uten problem skutt kvota aleine. Dett er i lavlandet i Telemark, forholdsvis mye elg i terrenget og elgen står godt for bikkjer. Når jeg også bor midt i terrenget, så hadde dette gått greit.

Men jeg jakter også i et annet terreng i nabobygda, fra bygda og opp til fjellet. Her er det nærmest fritt for elg og den vi får tak i, står ikke for bikkja. Det reiser flere km, i verste fall mil. Men for 15-20 år siden var det også her slik som det er hjemme, da hadde det nok gått.

I tillegg jakter jeg på fjellet i ei anna bygd, det er ikke så lett som i de andre terrenga. Store avstander, tynt med dyr og utrolig lettbeint elg.

 

For ikke å snakke om terreng i ulveland eller i områder med mye streifulv,  der tror ikke elgen står for bikkjer der før den må. De blir jo slitne etterhvert.

Vi hadde streifulv innom et av terrenga for 3 år siden. Her aldri sette elg som har reist så fort og langt noen gang. Jeg sto og så på elgen i uttaket. Et boff, så reist kviga manen og la av gårde i et forrykende tempo. Og den reiste langt og lengre enn langt.

 

Men hadde jeg hatt tilgang til å jakte aleine i de to lavlandsterrengene, når jeg starta for 25 år siden og fram til nå. Så hadde jeg hatt endel hundre elg på samvittigheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg "gjenoppliver" denne tråden, fordi den hadde "Pris jakt" i overskrifta. Her er det noen som har "satt pris på" elgjakta, eller, rettere sagt, beregnet den samfunnsmessige verdien på den. Kjekt å vite at man snart skal ut på en "milliard-forretning":

 

https://www.nationen.no/nyhet/elgjakta-har-en-totalverdi-pa-over-1-milliard-kroner/

Link to comment
Share on other sites

Og mens vi har denne tråden om dagsaktuelle elgjakt-tema oppe, kan vi jo se på denne saken på NRK-sidene i dag:

 

https://www.nrk.no/innlandet/den-norske-turistforening-mener-folk-bor-ga-andre-steder-enn-i-skogen-under-elgjakta-1.15174646

 

Jeg synes både journalister, NJFF-representanter og andre bør understreke hvor "den frie ferdselsretten" nå er hjemlet, nemlig i "Lov om friluftslivet":

 

"§ 11.(Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe".

 

(Storvilt-) -jakta er grunneiers (ofte ved utleie til andre jegere) utøvelse av sin "bruksrett" til eiendommen, og da må øvrige "opptre hensynsfullt og varsomt" i forhold til dette.

 

Den nevnte lovparagrafen gir også grunneier rett til å vise bort personer som måtte prøve å sabotere jakta, hvis slike skulle dukke opp her til lands:

 

https://www.kammeret.no/topic/87369-anti-jakt-aktivister/#comments

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...