Jump to content

Steyr Monobloc rifle


klabbogbabb

Recommended Posts

https://www.thefirearmblog.com/blog/2018/10/08/new-steyr-monobloc-bolt-action-rifle/

 

Interessant konsept, og litt morsomt at Steyr-konsernet allerede har Steyr Monobloc dieselmotor hvor motorblokk og sylindertopp er freset ut av et stykke stål.

 

Nesten som om diesel-gutta vandret over til børsemakerne med en lyspære svevende over hodet..

 

Ja, jeg vet at de er uavhengige selskap nå, men samtidig et morsomt sammentreff.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Tja, i 308 vil den holde livet ut or de fleste jegere. For ikke å snakke om 8x57.

Prinsippielt er det ikke så stor forskjell fra Blaser. Hvis ny strippet kasse/løp koster ca 2000 euro er ikke det veldig mye dyrere enn et litt fancy løp til R8. 

Med utskutt pipe kan denne monoblokken også senere bli et veldig fint grunnlag for rafdalmuffe uten muffe.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nåja, den ser ut til å ha stillbar kolbekam, kanskje også kolbekappe, så det er vel ikke det største problemet.

 

Jeg anser dette som enda et "ingeniørvåpen", enda en "ideell løsning på et ikke-eksisterende problem". Noen vil vise hvor "innovative" de er, og at de kan dreie/maskinere både "låskasse" og "pipe" fra samme stålklumpen (er da vel INGEN som har sett et munnladningsvåpen, vel??? :mrgreen: ).

 

2 timer siden, Torf skrev:

Hvis ny strippet kasse/løp koster ca 2000 euro er ikke det veldig mye dyrere enn et litt fancy løp til R8. 

 

Hvis dette skal være et "systemvåpen", der man kan "bytte pipe/kaliber", hva er, i så tilfelle, "registreingspliktig del"? Sluttstykket? Eller avtrekkermekanismen?? Eller kanskje et påkostet sølvbeslag, med monogram i gull, på pistolgrepet???

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

Som systemrifle er den lik Heym SR21/30 -

 

 - og disse ingeniørbørsene kjenner jeg ikke til, jeg hadde, i sin tid, en utmerket SR 20 ("luxus-Mauser"), innkjøpt til familiens linksskyttere.

 

Jeg gjentar spørsmålet: Hvis pipe og låskasse henger sammen, hva er da "registrerpliktig del"?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jegermeistern skrev:

Nåja, den ser ut til å ha stillbar kolbekam, kanskje også kolbekappe, så det er vel ikke det største problemet.

 

Kolben virker uansett være alt for lav ift. senter av pipe og senter av eventuell kikkert. Jeg vedder en valgfri pils fra polet på at den vil ha mer munningsvipp og er adskillig verre å oppnå god kinnkontakt på enn hvilken som helst vilkårlig annen boltrifle for jakt.

 

Dersom en napper ut pipa (les: skjærer av fremre 70% av våpenet og borer opp kassa for nye gjenger..) vil kassen være "våpenet".

Link to comment
Share on other sites

I praksis låskassa på Heym på de våpenkortene jeg har sett. De er som regel registrert som konvensjonell rifle.

Litt rart er Husqvarna M98/640. De har serienummerpå løp og ingen nr på kassa. Bytter man løp må nummeret slås inn på kassa på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke uviljen mot denne. Teoretisk er pipe og kasse i en del den beste konstruksjonen. 

Jeg synes rifla ser fin ut med fint skjefte.

Jeg skulle gjerne ha hatt konvensjonell mekanisme uten oppspenner og SSG69P2 boltkule.

Skulle jeg kjøpt den hadde det nok blitt i 308 eller 8x57.

Steyrpipene holder lenge og i 8x57 tipper jeg de har 10-12000+ skudds levetid. Det greier ikke jeg å slite ut i ei jaktrifle i mitt gjenværende jaktliv..

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke verre enn at man på monoblocen har nummer på bunnmetall/avtrekk og evt bolt. Hvis man kan effektivisere produksjon av disse, så er det jo potensielt enklere enn en produksjon hvor løp og kasse skal tilpasses hverandre. Betydelig mindre kilder til feil og.

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, msteiro skrev:

nummer på bunnmetall/avtrekk og evt bolt

Hvorfor i all verden skal man det.

Det er pipe og låskasse som er registreringspliktige deler og som skal nummereres, ingen andre deler har behov for nummer.

Jeg forstår heller ikke hvorfor mange er negative til denne, dersom man ikke liker den så ikke kjøp den, velg noe annet.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Per-S skrev:

Jeg forstår heller ikke hvorfor mange er negative til denne,

 

Neida, dere ingeniører må jo ha sysselsetting!  :mrgreen:  Og dagens produksjonsmetoder er jo hinsides det børsemaker Jørgensen kunne oppvise. Men noen av dagens "nyvinninger" har jo preg av "bare-for-derfor". Og så er jo custom-Mauser-kasser så forskrekkelig dyre - !

 

Mitt spørsmål gikk på om, og i tilfelle hvordan, dette våpenet (og Heym SR 21, som jeg ikke kjenner til) er et "systemvåpen". Kan man da kjøpe et ubegrenset antall "låskasser med sammenhengende pipe", og få det registrert som "pipe", tilhørende  et stk. våpen på (den helvetes) "garderoben"? Og hva skal i så tilfelle være "hoveddelen"? Og hvis kolbe/"underdel av låskasse"/underbeslag IKKE er registreringspliktig (det er jo dette som er "hoveddel" på Blaser), kan man da køpe N antall slike fritt, og sette sammen (neppe helt lovlig, "ulovlig våpenproduksjon"?), og ha en masse våpen i skapet?

Link to comment
Share on other sites

Bare å kjøpe et ekstra "løp" med bolt og et nytt avtrekk/magasinbrønn.

 

Men ville ikke kunnet komme med veldig sterke argumenter for at det skulle kalles rifledel og ikke et registreringspliktig våpen hvis noen spurte. Uansett hvor mye leverandøren kaller det system eller ikke...

Link to comment
Share on other sites

Underbeslaget på Blaser har akkurat samme funksjon som kassen på andre våpen; styre sluttstykket, holde magasin og avtrekk, og feste hele sulamitten i kolben. Derfor er den registrert som kasse - altså våpenet.

 

På denne rifla er det så utrolig enkelt som at våpenet er registrert som "rifle boltrepeter Steyr Monobloc kaliber .308W/7,9x57 IS/9,3x62/3,8x15mm petit basset". Setter du vinkelsliperen i en Monobloc, skjærer av pipa, og beholder den må den registreres som ei pipe, kassen hvor pipa festes er uansett våpenet. Akkurat som en R700, Tikka T3, Sauer 101, Mauser M18, wtf, hvor kassa er våpenet og selve pipa kan du eie så mange som du vil av.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

På denne rifla er det så utrolig enkelt som at våpenet er registrert som "rifle boltrepeter Steyr Monobloc -

 

 - og for meg ser det da ut til at dette våpenet IKKE er et "systemvåpen", som vi kan ha "piper" (eller hva man nå skal kalle det) i ørten forskjellige kalibre til. Som @Bly konstaterer, det er ingen "løsning" på "garderobe-problemet".

Link to comment
Share on other sites

Alle rifler i verden er systemvåpen. Noen krever bare mer energi og jobb for å la deg kunne bytte piper på farta.

Igjen - kjøp en Monobloc, få børsis til å kappe av selve pipedelen, gjeng opp (eller lag hylse a la Sauer) i låsekassa, og skru/sett inn piper. Det er absolutt ingen verdens ting som stopper noen fra å bytte piper i ei rifle, uansett hvordan kassen er utformet eller ser ut. Det går fint an å bytte piper i våpen hvor de er presset inn, Steyr SSG69 og Mauser M18 f.eks., det er bare mer arbeid enn å skru ut/inn ei ny pipe i f.eks. R700 eller M98.

 

En kan ikke ha uendelig med Steyr Monobloc, ei heller Blaser R93/R8-kolber med innmat, fordi disse teller som "kasse" eller "våpen", og derfor vil en slik telle som en av seks jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

I hine hårde dager var det ikke uvanlig at de som hadde en litt påkostet Blaser. Å kjøpe en offroadstokk, for bruk i drittvær. Disse var i fritt salg til langt ut på 2000 tallet. Selv om noen nå, teoretisk kan sette sammen en rifle utover garderoben. Så har dette gått overraskende bra, sett med storsamfunnet øyne. Tipper det går like greit hvis noen kjøper seg et ekstra pipesett til en slik Steyr. Hvis det skulle lå seg gjøre å registrere det som våpendel. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, klabbogbabb skrev:

Eller, det vil si, man kunne få.

 

Både fabrikken og våpenmodellen eksisterer vel fortsatt? Riktignok ikke under det flotte navnet "Waffenfabriek Friedrich Wilhelm Heym", men det mer prosaiske Heym AG. Som jeg har nevnt lenger oppe i tråden, de lager (laget hvertfall før) meget flotte våpen, modell SR 20 er en tilnærmet "custom-Mauser".

 

Konstruksjonen av SR 30 ser også ut til å være mer sikker enn "Gardena-koblingen" til en viss annen (unevnelig!) våpenmodell, alle låsekulene må knuses, for at skytteren skal få sluttstykket i ansiktet. Og så er våpna pene! Hmmm - godt jeg ikke har ledig plass på "garderoben", ellers kunne det faktisk blitt ei "ingeniør-børse" på meg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...