Jump to content

Kikkertkjøp til .308, god allrounder?


arnegun

Recommended Posts

Skal kjøpe kikkert til min første rifle, en Howa i .308. Tenker det burde være en god allrounder. Vil ha muligheten til å justere forstørrelse ned mot 3x samt objektivstørrelse 50-56. Budsjettet er på max 5000. Forstår det slik at merker som Zeiss, Leupold, Burris, Meopta, Hawke, Swarovski ofte er gode kjøp. Noen som har gode tips, eventuelt har noe å selge, enten nytt eller brukt? Skjønner at jeg nok får endel mer for pengene på bruktmarkedet, så link gjerne til Finn-annonser.

Blir nok mest posteringsjakt/smygjakt på gås og rådyr i første omgang.

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

Ikke glem Nikon. Har en eldre Monarch (3 eller 5?) 2,5-10x50. Nikon kan å lage optikk, de er tross alt store på foto. zeiss/swaro/leica er nok hakket over på kikkertsikter, men de dyrere modellene er bra. 

Går an gjøre noen kupp brukt. Men er nok ikke så mange ute. 

Jeg selger ikke min, selv om den ikke er på noen rifle😉

 

Mulig denne er grei. Usikker på om lyset er bra, men om optikken er som på min funker den bra. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126571647

 

Ellers er det ofte mye bra brukt f.eks Zeiss ute ofte på finn. 

Edited by FreeSkier
Fant en på finn
Link to comment
Share on other sites

Har selv  bla en Zeiss classic 2,5-10x50 som jeg er godt fornøyd med. Ser at de ligger par ute på finn til rundt 6000-7000. Jeg syns kanskje det er litt dyrt i og med at den kostet 5000 ny for rundt 7-8 år siden. Ser og at det ligger en del zeiss concquest til under 5000 til salgs, dette  er heller ikke  dårlige kikkerter og de er bedre enn mye annet for samme prisen.

 

Kahles og leupold kan kanskje og være verdt en titt. Kahles har jeg aldri prøvd så kan ikke si noe om det, utenom at jeg vet om par som er godt fornøyd.

Har skutt litt med en leupold vxr på bane, og der fungerte den bra. Som førstegangs kikkert vil jeg tro den absolutt er bra nok, og man bør få tak i den for under 5000. Du må også huske å ta høyde for montasje i budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder montasjer....

Lett, billig, robust. Velg to.

 

Kikkertsikte på rundt 500g på ei børse i 308 så velger du noe midt i laget. 

Skal du ha alu så må du litt opp i pris kontra de billigste stålmontasjene.

Sun Optics har noen billige i stål. Ca 170g og tåler mye juling. Kjøpes fra beco trading (tror jeg) eller ebay. 3-400kr såvidt jeg husker.

 

Landrø har noen fine aluringer fra Osuma. 72g og tåler ekstremt mye. Koster rundt 1200kr mener jeg.

 

Vortex fra XXL har jeg ikke erfaring med, men jeg vil tippe på kinesisk aluminium.

Bruken din vil avgjøre om det er godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg tror mye er mentalt og ikke nødvendigvis faktabasert når man snakker om hva som er robust og ikke. Det kan ALLTIDS lages mer robust. Null poeng med en montasje som holder når kikkerten er i to deler. 

 

Tror ikke Melvin Forbes og Gunwerks ville levert riflene sine ferdig med en lite robust montasje med det ryktet de har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert helt rett og jeg har ikke hatt noen problemer med de jeg har, men innbilte meg at feilfrekvensen var tilsynelatende høy ved søk i diverse forum.
Dette kan selvsagt skyldes brukerfeil ved montering.
Uansett, Talley er nok det nærmeste en kommer "full pott" på de tre nevnte punktene, det er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Valget falt på en Classic Diavari 2,5-10x50 uten lys. Førsteinntrykket er bra, men gjenstår å skyte litt :D Endte opp med ringer fra XXL: https://xxl.no/warne-ring-max-fast-mont-30mm-medium-warne-svart/p/9004703_1_style Disse slo meg som veldig knotete å montere. Vanskelig å fjerne kikkerten fra rifla uten å måtte skyte inn på nytt, eller er det noe jeg ikke har skjønt? Når man løsner skruene inn mot basen løsner man jo også grepet rundt kikkerten. Så spørs om jeg ikke kommer til å gå for andre ringer.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, jmosbakk skrev:

Det er en sikker vinner du har valgt der.

Hvis du ser for deg å demontere kikkertsiktet med jevne mellomrom så er Warne litt knotete, men skal det bare stå på børsa så funker de bra.

 

Hvis jeg fjerner kikkerten fra børsa (kan være greit ved nøyere shinings osv), burde jeg da skyte inn på nytt eller kan jeg gå ut i fra at treffpunktet blir likt bare jeg fester ringene slik som de sto før demontering?

Link to comment
Share on other sites

På normale hold er det ikke så viktig om rifle og kikkert begge er i vater (paraleller). Det som er viktig er at du holder siktet i vater når du skyter. 

 

I praksis på jaktrifler er en enkel metode å montere siktet, finne rett øyeavstand, legg ann rifla imens du holder sikte øyet lukket. Hold rifla slik det er naturlig for deg å holde den, åpne så øyet imens du sikter mot f.eks bordkledningen på ett hus, eller annet som er i vater/lodd. Vri siktet å utfør øvelsen til det stemmer.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ladebenken skrev:

På normale hold er det ikke så viktig om rifle og kikkert begge er i vater (paraleller). Det som er viktig er at du holder siktet i vater når du skyter. 

 

I praksis på jaktrifler er en enkel metode å montere siktet, finne rett øyeavstand, legg ann rifla imens du holder sikte øyet lukket. Hold rifla slik det er naturlig for deg å holde den, åpne så øyet imens du sikter mot f.eks bordkledningen på ett hus, eller annet som er i vater/lodd. Vri siktet å utfør øvelsen til det stemmer.. 

 

Ser ut som jeg monterte det nokså bra når jeg bruker metoden din. Blir å skyte inn med warne ringene til uka, men skifter så snart jeg kommer over en bedre løsning. Orker ikke kjøpe ringer for tresifrede beløp, men vil heller ikke ha kinajuggel. Får se hva jeg finner :)

Link to comment
Share on other sites

På 25. august 2018 den 18.34, arnegun skrev:

Valget falt på en Classic Diavari 2,5-10x50 uten lys. Førsteinntrykket er bra, men gjenstår å skyte litt :D Endte opp med ringer fra XXL: https://xxl.no/warne-ring-max-fast-mont-30mm-medium-warne-svart/p/9004703_1_style Disse slo meg som veldig knotete å montere. Vanskelig å fjerne kikkerten fra rifla uten å måtte skyte inn på nytt, eller er det noe jeg ikke har skjønt? Når man løsner skruene inn mot basen løsner man jo også grepet rundt kikkerten. Så spørs om jeg ikke kommer til å gå for andre ringer.

Vurder Warne sine Maxima QD ringer, (eller Leupold QRW). Solide og gode, samme som du har, men beregnet på å ta av og på uten treffpunktforandring. Koster 12-1400,- nye, men følg med på finn.no og her på kammeret, blir lagt ut brukt rett som det er.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, ahumbo skrev:

Vurder Warne sine Maxima QD ringer, (eller Leupold QRW). Solide og gode, samme som du har, men beregnet på å ta av og på uten treffpunktforandring. Koster 12-1400,- nye, men følg med på finn.no og her på kammeret, blir lagt ut brukt rett som det er.

 

Virket som warne-ringene var av god kvalitet og godt maskinert sånn utover at de er vanvittig upraktisk så mulig at de du nevner kunne vært et alternativ :)

Men vil ikke alle ringer som kan løsnes fra basen uten å påvirke hvordan kikkerten er festet kunne skrus på basen igjen uten forandring av treffpunkt?

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, arnegun skrev:

Men vil ikke alle ringer som kan løsnes fra basen uten å påvirke hvordan kikkerten er festet kunne skrus på basen igjen uten forandring av treffpunkt?

 

Det var en av de "etablerte sannheter", som de fleste av oss trodde på, inntil vi fikk et akutt anfall av å bruke de små grå. Jeg hadde alminnelige Weaver-montasjer på jaktriflene, fulgte trosartikkelen, men traff, merkelig nok, akkurat der jeg var innskutt, etter å ha tatt kikkerten av, og på igjen. Forklaringen er jo enkel, "motsatt side" av der skruingen sitter, ligger an, metall mot metall, og ingenting kan gi etter, før man skrur til (hvis det var mulig) med en kraft over flytgrensa til metallet.

 

At det selges konstruksjoner som Warne-montasjer, der kikkerten løsner fra festeringene når den tas av, synes jeg er forunderlig. At noen kjøper noe slikt, - - - .

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

At det selges konstruksjoner som Warne-montasjer, der kikkerten løsner fra festeringene når den tas av, synes jeg er forunderlig. At noen kjøper noe slikt, - - - .

Egentlig helt enig. Konstruksjonene er idiotisk. Men... jeg har 2 stk selv:)

De har to fordeler. Pris og at de er veldig solide.

Om man ikke skal ta av siktet "noensinne" fungerer de meget godt. (Men man forkorter levetiden sin med minst en uke hver gang man må montere).

Bilde av herligheten...

WEB_Image%20Warne%20Maxima%20Ring%20Fast%201%20%20Medium%20Warne%20R-589567611.png

Link to comment
Share on other sites

Warne sine QD ringer er fast til røret med andre skruer enn de som fester ringene til basene/skinna og detter ikke fra hverandre slik som de faste Warne ringene. Ellers er jo Warne ringer av begge typer ganske bombesikre og solide

Edited by Elgjaeger
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Leupold QRW. Bedre på alt untatt utseende.

 

Har både QRW og Maxima QD, flere av hver. Må si jeg liker Maxima best. Forsåvidt like solide og funksjonelle begge to, men vingemuttern du skrur montasjen av med er lengre og enklere å få tak på hos Maxima. I tillegg må du ikke klipse ringene på kikkertrøret som med QRW med påfølgende stygge merker som resultat (om du er uheldig da..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...