Jump to content

Hjelp min kjæreste vill ha engelsk staff


Savage85

Recommended Posts

 

Som tittelen sier har min kjæreste bestemt seg for att vi skal få oss ett nytt medlem av familien.

Problemet er att hun vill ha en engelsk staff og jeg tok jegerprøven I fjord. Så nå må jeg finne en god allround jakt hund og kalle det ett kompromiss.

Jeg er en helt fersk jeger som har en sesong bak meg, som for det meste gikk til sjøfugl jakt og en del trost (som faktisk smaker utrolig godt). Jeg var forresten med på reinsjakt en tur å da uten våpen siden jeg kun hadde hagle.

Jeg ble derimot bitt av jakt basillen og til sesongen nå er 30.06 og 22wmr også kommet I hus.

Så var det valg av hunde rase og her er det litt av hvert og velge I.

Til sjøfugljakten tenkte jeg tideligere på Labrador men har funnet ut att kansje hunden blir mer I veien en til nytte.

Hadde med meg min nåværende jakthund (meget vannglad schæfer) men hun ble stort sett liggende I bilen da det var vanskelig for henne å ligge stille over tid. Hun hadde foresten ingen innteresse 

av fugl men henter alt du kaster, så en velplassert stein som plasket ved siden av anda fungerte bra å anda kom I land :P

 

Jeg ønsker meg en allround jakt hund jeg kan bruke til litt av hvert, jeg har tilgang til sjøfugl jakt og gås. Og smårovvilt via statskog. Rype er det lite av her men mye trost :) 

Har også fått tilbud om litt rådyrjakt. Og jeg synnest hijakt virker veldig spennende. Så for å si det enkelt jeg ønsker en hund som apporterer I vann loser rådyr mink mår og grevling, sprenger rev og står for fugl :P og gjerne går blodspor også.

 

Nei da jeg vet att det ikke finnes en hund for alt.

 

Har vært inne på tanken om både laika og tysk jakt terrier. Men etter det jeg leser er tysk jakt terrier ikke noe for nybynnere. 

Jeg er vand til hund som aldrig beveger seg utenfor synsfelt med båndet av :) 

 

Laika hadde min far når jeg vokste opp og kan huske att den aldrig var stille når den sto ute og jeg bor ikke landlig til så vill ikke plage naboene for mye.

 

Jeg ønsker meg en hund som kan brukes på smårovvilt (mye mink her) som også kan finne og eventuelt apportere påskutt fugl I tett skog. en mest mulig allrounder og trenger tips.

 Vill en parson russel eller dachs finne å apportere fugl?

Noen spaniel som loser på mink/rev/grevling?

 

Er redd min neste hund blir en engelsk staffordshire bull terrier (kan den I det heletatt brukes til noen form for jakt?)

 

Alle tips til rase for småvilt jakt og information vill bli satt pris på takk.

 

Fjernet gedigent tomrom nederst i innlegget. Ei tohi varjata, mod

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Savage85 skrev:

Er redd min neste hund blir en engelsk staffordshire bull terrier (kan den I det heletatt brukes til noen form for jakt?)

 

Nei......... Men kjøper du en Mini-Staff så kan du i det minste fortsette å skyte i høna hjemme i dobbeltsenga. Det går fint å jakte uten hund, men å håndjage alene er kjipt i lengden.😉......Også er det jo kule hunder da.

 

Hmmmm....Det at du skriver her kl. 00.30 kan jo bety at du allerede har skutt høne i kveld (og mot normalt ikke sovnet etterpå).... MEN, det kan også bety at noen har begynt å «strupe tilgangen» . Og da gjelder det å «gre katten med hårene».

 

Kjøp en Engelsk Staff og kom deg «tilbake i sporet»!

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Kjøp staffen, og la dama deale med den, så kan du jakte i fred...

De eneste jeg har sett ila. 30-40 år med jakt, som har hatt jakthunder som faktisk hjelper på jakt, er de som har hunden vel så mye som jakta som hobby.  Eller iallefall jakt og hund som livsstil. De som er hobbyjegere, med hund - slik som meg selv - så så er hunden kun i veien på jakt. Og ellers.

 

K

Link to comment
Share on other sites

TS. Ser du søker "alt mulig hunden" og som "dasser" rundt beina dine. :) Tror ikke du kan forvente det med jakthunder. :) De er dummere, enn "sauehundene" (alla din "schæfer"), men har normalt mye mer viltbegjær og ønsker å søke ut og finne det. Og selv dressur kan bli mer utfordrende av nevnet grunn, enn "vokter" hunder. De fleste "allsidige" jakthunder (eks. kontenitale fuglehunder) kan dresseres til å holde en viss avstand. Enten det er 20 m, eller 500 m fra eieren. Men finner de hårvilt ute i søk, vil de gå etter. På fugl er det enklere (hvis de er stående fuglehunder), da skal de ta "stand".

 

Mange raser kan preges og brukes på hårvilt, i tilegg til de klasiske hårvilt hundene. Og samme raser kan brukes på fugl, hvis de bilr preget på det. Men det er ofte her, det blir et problem når en skal ha en alt mulig hund. Det blir som oftest mer tull, enn hjelp på jakta. :( Fungerer nok best hvis en benytter en "støtende fuglehund", eller trener hunden til å støte på kort hold. På fugl bør nok ikke hunden søke ut mer en maks 15 - 20 m og rampe opp fuglen, for å være innenfor skuddhold. (fuglen letter jo oftest en del meter forran hunden og så kommer jegeren reaksjonstid inn i bildet). På hårvilt er man vel mer avhengig av et team av jegere og postering, for å ha nytte av en hund som støter på; eks. hare, rådyr, o.l. Personlig så mener jeg det blir få skuddsjanser på håvilt, hvis en bruker en støtende hund (på nevnte hårvilt), uten andre jegere. Andre har nok mer å bidra med her, da jeg selv tidlig så dette skapte problemer for bekjente med allsidige fuglehunder. Og selv om bekjente også har andre raser, har jeg ikke sett eller hørt at de fungere tilfredstillende, både på fugl og hårvilt.

 

Men benytter en "allsidige" hunder (som de kontenitale fuglehundene), som stående fuglehund og bandhund på eks. rådyr, samt apporterende hund, vil nok dette fungere bra med rett trening. Mye trening! Samme hundraser kan også bli godkjent som "ettersøkshunder", men det kan svært mange raser.

 

Har selv mest erfaring med div. vorsteh hunder, men har bevisst kun brukt dem på fugl. Og da de ikke har fått være med på hårviltjakt, har de gradvis sluttet å støte på slikt vilt. Men de har hjemlig drept en fremmed katt (jaget andre), sloss med grevliger, jaget rev og rådyr ut av eiendommen. Om de egner selv på mink vet jeg ikke, men har sterk mistanke om at min siste SV overtok en halvspist ca 2 kg ørret, her inne på eiendommen. Tror minken brukte en vedstabbel (ikke oppkappet og kløyvet), som lagerplass av mat. Og at hunden overrasket minken. Hadde jeg ønsket kunne jeg brukt dem på hårvilt, men det ville ha gått ut over fugle jakta. Ellers er vel terriere, pinchere og kanskje strihåret "dacks", gode på både rotter og mink.

 

Tviler på om en staff, vil bidra så mye på jakt. Men den som andre, kan sikkert apportere.

 

Så uansett, tror jeg du må inngå noen kompromier. Først med dama og så med valg av "jakthund". Enten la det bli med en staff og se om den kan brukes til noe. Eller finne et kompromi med dama, i valg av annen hund. Beste løsningen er vel, at hun får sin hund og du velger din hund. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Wachtel og en irsk setter. 

 

wachtel er "støtende" hund, men den loser med drevtider opp mot 5 min er lovlig.  Det fungerer veldig bra for oss og vårt terreng, brukes hovedsakelig på Hjort og rådyr. Dyra kommer rolig 1-2 minutter forran hunden og turer fint. Vi hadde en godt premiert Dachs på besøk hvor vi byttet mellom wachtelen og Dachsen ei helg hvor vi jaktet hjort og rådyr. Joda Dachs har sine fordeler, men det har jammen sine bakdeler også i stupbratt terreng. Det går en time å søke gjennom området Wachtelen bruker 5 minutter på.  Den er også veldig ivrig på rovvilt. Når vi jakter mink, bruker vi vanligvis båt, kjører til holmen og slipper hunden og kjører rolig rundt holmen imens hunden søker. Blir det los går vi iland.  Den er også veldig ivrig på vann og apport.  

 

Wachtelen har en voldsom jaktlyst, som også medfører en del bakdeler hvis man ikke er vandt til hund, første bud er at grunnleggende dressur sitter SKIKKELIG.   

 

Hund er ett godt hjelpemiddel hvis det brukes riktig, men du som ikke har jaktet før og har helt fersk jegerprøve tror jeg egentlig at jeg vil anbefale deg til å jakte noen sesonger først slik at du lærer deg å jakte, før du kjøper hund.Tror det blir mye tull hvis ikke. Ved jakt på rådyr og hjort er det ikke akkurat nødvendigvis de enkleste skuddene når dyra kommer fremfor en hund. 

Ved annen jakt hvor du skal bruke hunden som apportør er du helt avhengig av at bikja hører etter..

 

Jeg kjenner mange som har hund, men fy faen det er ikke mange som har en hund hvor grunnleggende dressur sitter skikkelig... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladebenken: den siste setningen din stemmer i mitt syn særdeles godt for mange eiere av staff/liksom-amstaff/lignende å-så-søt-men-kjempetøff-liten-vovve som jeg kjenner. På "bygda" hvor jeg bor er staff superpopulære blant unge par som kjøper dem utelukkende for utseendet og behandler dem som bortskjemte unger. Med dertil varierende lynne....

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som de kamp-mopsene er ganske på moten om dagen ja.

Kommer gjerne med pigghalsbånd (pigger utover) og null dressur - for de som er for tøffe for veskehund.

 

Men vil anbefale uansett rasevalg å ta dressuren alvorlig, og ikke bare la fruen holde på hvis hun ikke har erfaring med hun.

En kompis gjorde det samme, og må nå leve med et mareritt av en hybrid mellom traktor i knehøyde og kruttønne.

Angrer som en hund (pun intended) på at han ikke involverte seg mer i dressuren, eller i det minste dresserte den litt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Kjøp staffen, og la dama deale med den, så kan du jakte i fred...

De eneste jeg har sett ila. 30-40 år med jakt, som har hatt jakthunder som faktisk hjelper på jakt, er de som har hunden vel så mye som jakta som hobby.  Eller iallefall jakt og hund som livsstil. De som er hobbyjegere, med hund - slik som meg selv - så så er hunden kun i veien på jakt. Og ellers.

 

K

Enig med M67 når det gjelde kjøp av bikkje. Hunden du ønsker deg finnes ikke uansett. Da kan du likegodt la kona "få viljen sin" og ha velvilje til gode. Når det gjelder det som skrives om jakthunders funksjonalitet på jakt, er jeg uenig, eller jeg har i det minste andre erfaringer. Vi jakter med dachser, gråhunder og jamthunder som tilbringer hele året som familiehunder. I jakta finner de vilt uansett. De fire siste årene har vi jaktet rådyr 1-3 ganger i uken i hele jaktsesongen. Vi har ennå ikke opplevd at hundene ikke har tatt ut dyr på jakt. Det samme terrenget (sinnsykt tett vegetasjon) kan du smyge i, i flere år uten å skyte rådyr. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt litt tid på å tenke hvordan den eventuelle hunden kan få det best mulig. Og da tenker jeg på mosjon, forskjellig  stimuli, sosialt samvær og slike ting. Når man har tenkt grundige gjennom hva man kan tilby hunden så kan man begynne å vurdere vilken rase som kan passe. Man finner fort ut at det og ha en hund er på hunden sine premisser og ikke dine. For å si det rett ut på godt norsk så er det tidkrevende å ha hunder. Jeg husker det var en stund alle skulle ha border collie med det resultatet at overalt hvor man gikk var det nervøse understimulert gjeterhunder som kjedet vette av seg og oppførte seg som gal med en gang de fikk sjangsen til å stikke fra eierene. Lysløypa var full av disse skapningene som skulle gjete på alle de kom over. Det var få av de som så ut som om det hadde det godt.

 

Nå har jeg og madammen en 13 år gammel labrador schæfer rottweiler blandingshund og jeg tror ikke jeg kunne hatt han alene med tanke på hvor mye mosjon og aktivitet han trenger for å være tilfreds og ikke oppføre seg som en rastløs rabiat masete bajas, selv om han har et fantastisk gemytt man skal lete lenge etter. Da hadde jeg antagelig ikke hatt et liv uten annet enn hund og jobb. Sånn som med unger bør man kanskje tenke grundige gjennom hva man går til før man lar det stå til. Selv om det er enklere å bli kvitt en hund enn barn, bør man ikke ta for lett på anskaffelsen.

Link to comment
Share on other sites

Labrador krever heldigvis ikke allverdens aktivitet i det klimaet vi har her. Et par sykkelturer om dagen i hurtig trav og å løpe rundt i hagen av og til for å skjelle ut veskehundene til naboen holder stort sett.

 

Jeg har og har hatt andre raser, som krever mye mer. Sovner jeg i stresslessen foran TVen, våkner jeg garantert med 35 kg sjokolade-lab som pledd. Det skal ikke mer til for å holde ham rolig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tysk jaktterrier dekker flere av dine behov. Den kan fint læres opp til å apportere til lands og til vanns. Er en fin hihund og minkhund. I tillegg driver de vilt med los (rådyr). Tyskeren er vel den eneste hunden som kan gjøre alle disse tingene på en bra måte. Samtidig får dama en skikkelig tøffing av en hund.

Link to comment
Share on other sites

Tysk jaktterrier er vel ikke førstevalget når det er kjæresten som vil ha familiehund..? Jeg har jaktet med TJT, og den jaget elg i full los. Skikkelig jaktmaskin! Første prioritet for bikkja var forøvrig å drepe de andre jakthundene, så den måtte slippes alene. Hjemme måtte den passes på konstant. Katter, kaniner og mindre hunder ble av prinsipp forsøkt avlivet dersom muligheten bød seg. Barna og kona er i følge bikka langt under på rangstigen, med de utfordringene det medfører... 

Strihåret dachs gjør vel det meste en TJT gjør samtidig som de er meget bra familiehunder...

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Cruiser skrev:

Tysk jaktterrier er vel ikke førstevalget når det er kjæresten som vil ha familiehund..

Støttes 100%. Man behøver ikke søke mye for å skjønne at dette må være TS sitt aller dårligste valg, hvis han ønsker å beholde dama:

https://dyrebar.no/raser/hund/tysk-jaktterrier/

 

Stitat:

«Dette er en typisk enmannshund, som knytter sterke bånd til sin herre.»

 

Garrantert farvel til den høna!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter forrige talers kommentar om tysk jaktterror, fantastiske jakthunder, men også sterke tendenser til drapsmaskin.

Når jaktkameratens tysker kommer så skygger det som er av vorstehere, elghunder og laikaer banen lynraskt. 

 

I forhold til aktivitetsnivå er dette noe man delvis kan styre selv.

Begynner du å gå lengre tur hver eneste morgen med hunden når den er valp, kan du vedde på at den forventer enda lengre turer når den blir eldre.

Og den driter i om det er hverdag eller helg...

Link to comment
Share on other sites

Mye bra tilbakemeldinger her,  dama var også godt fornøyd med att så mange tok hennes parti etter att hun leste kommentarene her og vurderer nå å strupe tilgangen på høna I dobbeltsenga etter att jeg tok mot til meg å brukte veto retten min angående  innkjøp av kamp-mops.

 

Jeg har kommet fra til att Tysk jakt terrier virker som den beste allrounderen, men jentungen vill gjerne att pusen skal få leve noen år til og mitt argument med att Katter har 9 liv falt I dårlig jord.

Så jeg har desverre måttet utlelukke Tysk jakt terrier fra listen over potensielle alternativer til ny hund.

 

For å ressonere meg frem til ett godt valg har jeg matte satt en del kriterier for hva jeg ønsker av hunden bade I og ikke minst utenfor jakt sesong.

 

Fyfy liste: 

 

Rase som typisk stikker av og drar alene på jakt så fort jentungen åpner døra (er dachs da utelukket?)

Bjeffer mye når den står ute I løpestreng å varsler alt fra bil til spurv (Finnsk spets min personlige erfaring)

Jakter på motsatt fjelltopp av den jeg er på (britiske fuglehunder?)

Hund som vill avlive egen katt (Tjt) Gjelder dette for andre terriere alla jack/parson russel?

 

Ok liste:

 

krever mye mosjon/hjernetrim (dette er vi forberedt på)

mye pelsstell/røyting (har Schæfer hvor mye værre kan det bli) robot støvsuger er fint.

 

Hunder på lista over potensielle: (hjelp meg å luke ut her)

 

dachs?

 

jack russel

 

parson russel

 

cocker spaniel

 

labrador

 

engelsk springer spaniel (er det stor forskjell på springer og cocker?)

 

munsterlander. har disse like stort søk som di britiske vet for lite om denne rasen.

 

toller retriever

 

vorstehhund (mulig jeg tar meg vann over hodet her)

 

Sikkert flere alternativer her men nå måtte jeg dra på jobb :P 

 

Fjernet langt tomrom på slutten av innlegget. Ei tohi varjata, mod.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en jaktlabrador? Du får jo ikke alt i en pakke uansett! Jaktlabrador er jo en fin kombinasjon mellom familiehund og turkamerat som kan læres opp til mye rart siden de har sånn passe med intelligens og er lettlærte skapninger. Personlig liker jeg ikke små hunder så veldig godt siden de funker dårlig i snøen på vinteren. En jaktlabrador står høyt på min liste over hunder jeg kunne tenkt meg å ha som etterfølger etter den vi allerede har, som forøvrig har vært en utmerket altmulighund bortsett fra å være i båt på havet 🙄

Link to comment
Share on other sites

Kleine Münsterländer regnes jo som en allsidig jakthund som kan læres opp til forskjellige typer jakt. I hovedsak brukes den på skogsfugl her i landet, så vidt jeg vet, men den kan læres opp til andre typer jakt også. Om en fuglehund også samtidig kan fungere på jakt på andre viltarter, som rev og hjort, feks, er jeg usikker på. 

 

Les mer her: http://www.munsterlender.net/

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, absolutatle skrev:

Tysk jaktterrier dekker flere av dine behov.

Synes jeg ser den - apportere gås! :) Store gjess, veier vel nesten like mye som hunden.   Og de færreste klarer vel å dressere hunden, så da spørs det om den vil apportere i vann også. Tror TS vi ha store nok utfordringere med annen jakthund, når det kommer til dressur på heite jakthunder, kontra en gjeterhund/brukshund.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

 TS. "Fylista" di utelukker jo alle jakthunder, som har noe jaktlyst, uten meeeget god dressur og oppfølging, når det kommer til å stikke av. Bjeffing utelukker alle spisshuner og andre som kan ha tendens til å varsle. Men når du nevner fuglehunder som jakter på "motsatt fjelltopp", så går dette på dressur! Men en god hjelp, er å velge hund, etter linjer som ikke er stortgående. Kan gjelde mange stående fuglehunder, ikke bare de engelske.

 

Det er ikke alle jakthunder dreper katter og de fleste gir seg med et klor på nesa. Men, bl.a. Vorsteh kan gjøre det. Det er likevel ikke noe problem å få den til å akseptere husets katt, men kan likevel drepe (eller forsøke) naboens katt. Men det gjelder ikke bare vorsteh.

 

Skal du jakte fugl opp til gås, ville jeg valgt en mellomstor hund. Fortrinnsvis fuglehund. Men, få av dem vil nok egen seg på mink. Så hvor mye betyr minkjakt, for valg av hund? Personlig så ville jeg valgt en hund for jakten som betydde mest, eller den jakte du tror du vil bruke mest tid på. Som jeg har nevnt er alle kontinetale fuglehunder allsidige, de blir brukt på både fugl og hårvilt. Noen til og med på villsvin!

 

Kanskje en ide å gå inn på NKK og ser på "valg av hund, for meg". Dette er gennerelle tips i valg av rase, hvor mye dressur, fysisk og psykisk trening, om hunden egner seg som familiehund, m.m.

 

 

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Savage85 skrev:

etter att hun leste kommentarene her og vurderer nå å strupe tilgangen på høna

Oi..... Jeg trodde denne forhandlingsteknikken lå medfødt i ryggmargen på alle jenter (den har gjordt det på alle jeg har vært borti). Hvis dette ikke var tilfelle med din, skjønner jeg at jeg har gjordt en ubotelig skade. Og beklager selvfølgelig på det sterkeste......😆

 

Når det gjelder hunden:

Dere har ei lita jente og en katt.

Du drar på jobb på ettermiddagen.

Kona ønsker seg en «familiehund»..........Vorstehhund=Nesten like dårlig ide som TJT.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Ja. Når du ikke tar med HELE argumentet mitt, så blir det jo det!

Sikter du til "familiehund"? Dresserte vorsteh hunder, er yppelige familiehunder. Og sikter du til "liten unge", så skal ALDRI en hund og et lite barn være aleine!

 

Men det er ikke noe større problem med vorsteh, enn andre hunder. Og det er vel "sofahunder" og brukshunder som biter flest folk.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Vil si at en vorsteh er ganske ypperlig familiehund, de kan ihvertfall være det.

Vår er ihvertfall veldig rolig når den er hjemme (bortsett fra når nabotispa har løpetid), og kan trygt slippes ut døren uten å tenke på at den drar avgårde.

Når han er på jakt eller tur er det full fart, men ikke til nabofylket som noen settere.

Ellers er han en del alene uten problemer, bråk eller ramponering, og aldri vist noe tegn til dominans over hverken frue eller nyfødt. 

 

Vi har nok vært heldig med vår, men synes generelt vorstehrne er stabile og fine hunder, som ofte går veldig bra med barn og familie.

 

Skal nevnes at jeg kun har hatt fuglehund i oppveksten, og dette er første hund jeg har oppdratt "selv".

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, 32-40 Win. skrev:

Siktet vel mest til at han dro på jobb mens de andre to ble alene med bikkja. Men det var det kanskje for vanskelig å lese seg til?

Det skrev du ikke. :) Og familier organiserer dette veldig forskjellig. Så, det var ikke innlysende.

 

Men en dressert hund (også jakthund), skal være underdanning alle i mennesker familien! Det er heller ikke alle som lar hunder gå fritt rundt i huset, når eieren (eller de voksne) er ute av huset. Dette kan ordnes på mange måter. Og har lite med vorsteh å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

 

 

«

3 minutter siden, Geco5 skrev:

Hva har det med saken å gjøre, når folk drar på jobb?

Det har jeg også allerede skrevet:

 

«Siktet vel mest til at han dro på jobb mens de andre to ble alene med bikkja.»

 

Trengs det briller?

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

«Siktet vel mest til at han dro på jobb mens de andre to ble alene med bikkja.»

 

Nei, jeg leser det du skriver. :) Men, jeg ser ikke problemet. Hva er problemet? Og kanskje du skulle lese det jeg skriver.  :)

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Problemet er: Hvis han jobber kveld og hun enten har fri eller jobber dag - så vil mere av den dressuren du snakker om nødvendigvis havne hos henne. Og er du kjent med rasen, så vet du hvor mye energi disse hundene har og må få utløp for.

Link to comment
Share on other sites

Dette ville i så tilfelle gjelde alle hunder/jakthunder og ikke kun vorsteh! Ennå værre med "Tysk jakt terrier. :) Hvis du kan så lite om dressur og hvordan få hunder til å underordne seg alle familiemedlemmer, så må jeg skive en bok.

 

Jeg har hatt to av vorsteh rasene (KV og SV), over de siste 40 år. Til din opplysnig, så er det mange vorsteh raser. Men i Norge er det 3 raser, som er mest vanlig. KV, SV og LV.

 

Og har vært aktiv medlem av vorsteh klubben like lenge. Har ti-talls av andre bekjente, med vorsteh. Og de, samt jeg har hatt ganske mange, i løpet av årene. Har ikke folk dressur i dem, kan det bli problemer med at de tar over. Men det gjelder da mange andre raser også og ikke noe spessielt for vorsteh. Til og med "sofahunder" kan bli sjef i huset. :( Har da sett det også.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Geco5 skrev:

Dette ville i så tilfelle gjelde alle hunder/jakthunder

Det blir det samme som å si at alle jakthunder er like krevende å ha. Det VET du er feil.

 

8 minutter siden, Geco5 skrev:

Ennå værre med "Tysk jakt terrier.

Det var derfor jeg skrev: «NESTEN like dårlig ide.....». Men du leste vel ikke det heller før du avfeide det som tull?

 

Du må gjerne skrive bok. Men regn ikke med at jeg bestiller en.😉

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Geco5 skrev:

Du som ser slike problemer (som du har omtalt), har nok dressuren i orden.  He...he...

Jeg har nok lært av min fars mange feil med hunder. Hans siste strihårede vorsteh, som vi måtte avlive for 30 år siden, var fæl til å jage biler.

 

Jeg har nå en blandingshund på nesten 40kg. Og hvis du ser en fyr der det ser ut til at hunden er i bånd (selv om den er løs) fordi den hele veien går 1-2 meter fra eierens høyre kne. Og står helt stiv i ro hvis det løper ett rådyr over veien 10 meter fram, når eieren hvisker «bli her!». - Da er det mest sansynlig meg du ser.

 

Hunden er selvfølgelig lite til nytte på jakt.

Link to comment
Share on other sites

NB: Når jeg tenker etter så har kanskje dame-håndteringene mine også blitt formet av å se min fars mange feil med damer..........uten at det har gitt meg den samme «stålkontrollen» med dem.😆

Edited by 32-40 Win.
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

 Til TS. "Dagens" KV- og SV hunder er ikke, som de var for 40 - 50 år siden. Men da var det heller ikke så vanlig å dressere så mye, de skulle jo bare jakte. :( (Samme med andre jakthunder). Og avel de siste ti-årene har hjulpet godt på å redusere striheten. (Henger kanskje noe igjen hos LV).

 

Men jeg har sett, at mange raser kan ha utfordringer. Så jeg mener dette går mer på individ enn rase, når det kommer til jakthunder gennerelt, spessielt for fuglehundene. Jeg kjenner personlig til problemer med munsterlendere (og andre kontenitale fuglehunder), rettrivere (bl.a. jaktlabb), drevere, "dacks", til og med settere (med amerikansk blod), som kan være i samme kategori som vorsteh hunder. Og jeg har opplevd vorsteh,  som nærmet en blyg sofahund, som utfordret lite og ingen ting. :) Dressuren var dårlig og hunden diltet forran (10 - 40 m) en eminent støkkjeger, da hunden vsist at "far" fant fuglene. Så kunne hunden løpe etter, når den støkket ryper/skogs fugl. Men hunden var så medgjørlig (men feildressert), at den trengte knapt dressur. Eieren (en kammerat) fortalte en engang stolt, at kjøteren hadde apportert levende hareunger! :(  Tragisk, både at han lot hunden være løs (på det tidspunktet) og at ungene kom levende fra det.

 

Rundt her (i Lier, liten kommeune, men med ca 25 tusen innbyggere) er og har det alltid (spessielt fra begynnelsen av 70-tallet) vært mye hunder. Alle skal ha hund, eller har hatt hund. Og noen har (har hatt), ganske mange hunder. Og i tillegg kommer folkerike nabokommuner, med mye hunder. Så det er ikke til å unngå, at en hundeperson får en del kjennskap til div. hunder. Og er en aktiv både jeger- og jaktprøve deltager, kommer en kanskje i kontakt med ennå flere hunder. Og hundefolk finner hverandre, spessielt når hunden/hundene er med "over alt", unntatt på jobb, på pubb og i senga. :) 

 

Begge mine brødere hadde også liten kontroll på sine hunder, men de trodde ikke det krevde noe dressur. Bare menneskelig godhet. :(Den ene med en "Rodisian Rigdeback" som tok kontroll i huset, tross mine advarsler. Hvis det ikke var noe viktig, hørte hunden (kun) hvis min bror ble sint (ubeteksomt). Men han tørte aldrig å ta fra hunden maten, eller kjøttbeinet. :( Den andre hadde 2 forskjellige Golden Rettrivere, etter hverandre. Mislykkes med den første, den bet. Samme med den andre. Den andre tok de med til en "hundepsykolog", grunnet strihet og at den også truet familien flere ganger. Psykologen tok med hunden opp på en låve, bandt hunden og avfyrte et hagleskudd. :(  Hunden ga ingen negativ reaksjon (positiv jakthund egenskaper, tross brurtal test) og fikk tilbakemeldig at hunden burde avlives, grunnet hardhet. Ingen familiehund! :( Så ingen problemer med egenskapene, eller hunden, kun manglende dresssur!

 

Min siste SV (3/4 tysk) og faren var av gammelt blod. Hans sæd ble tappet da hunden var 8 år gammel og lå nedfryst i 17 år og faren ble født for ca 40 år siden. Moren var heltysk import. Så aldri at den hunden var redd for noe, enten det var store hunder, eller dyr. (Men den var både sisoalisert og dressert!). Heller ikke da Sea King helikopteret (som var på søk etter savnet mann, senere funne druknet, noen hundre meter fra min einedom), ca 30 m, avstand og 12 -15 meter over bakken. Det blåste kraftig og bråket var betydelig, da den søkte langs elven her. Den 3 mnd. gammle valpen søkte fremover, ganske nyskjerrig. Men, han angrep aldri andre hunder. Og katter (i hus jeg besøkte), lot han være. Men ikke fremmede katter, som kom inn på min eiendom. De ble forsøkt drept. Alle kunne ta fra han matfatet, også unger på besøk (som de andre jakthundene mine). Men, selvfølgelig var det under overvåkning av meg. Lar ikke unger og hunder være aleine!

 

Så etter min mening, kan det være utfordringer innen de fleste raser. Du har vurdet raser, som er betydelig være å ha med å gjøre, enn vorsteh rasene. Og en av dagens vorsteh raser, er lite problem med konsekvent dressur! :) Men det trenger alle hunder, i større og mindre grad, mer avhengig av idivid og ikke så mye rase.

 

Hva du velger er opp til deg, men vorsteh bør være en av kandinatene. Men dette krever uansett mer av deg/dere, enn din GSD.

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. Har selv en korthåret vorsteh. Vi er godkjent ettersøksekvipasje, hun står på fugl, apporterer (selvfølgelig i vann også), støter rådyr (ikke skutt rådyr for henne enda). Hun loser dessverre ikke. Håper å få preget mer på rev i år, og ikke umulig at det blir felt et rådyr eller 2. I tillegg trekker hun meg på sykkel og ski, samt bærer kløv. Kan absolutt anbefale vorsteh til allsidig bruk, men vær klar over at det er mye arbeid.

 

Tysk jaktterrier er en rase som tiltaler meg litt, men har ingen personlig erfaring utover å ha blitt lost på i båt av en.. Men inntrykket jeg har fått er at de kan være litt skarpe mot andre hunder, og på fall. 

 

Uansett rase må nok hunden være like mye hobby som jakta er, om du skal ha noe nytte av den på jakt, så jobb blir det uansett rase. Munsterlander har nok mange av kvalitetene du ønsker.

 

Spaniel er også raser som er kjent for å spore godt, ha høy vannpasjon og er gode apportører. Så vidt meg bekjent gode familiehunder også. Her er det jo et par størrelser å velge i også.

 

Lykke til med valg av hund=)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt staff og det ble vel skutt et sted mellom 10 og 20 rådyr for denne. Bikkja gikk mye løs som ung og lærte seg å løpe en 150 - 200m ut før den returnerte og deretter rett ut igjen. Fin måte å få ut rådyr på når man driver «manuelt». Hvis den så et rådyr så bjeffet den en gang eller to men den jaget de aldri. Hadde den med på rypejakt også og hadde trent den til å gå bak meg. Kunne sende den inn i vier for å få opp fugl eller bruke den til apport. Genialt når en er så uheldig å skadeskyte fugl som lander i tett vier.

 

Om ikke den beste jaktbikkja så kan den brukes gitt at dressuren er god. Helt klart den triveligste bikkja jeg noen gang har hatt og den beste turkompisen en kan få.

Link to comment
Share on other sites

Leste for en stund siden om en Engelsk Staff som var godkjent ettersøkshund. Hadde visstnok lagt ganske mye jobb i det, men hunder kan jo trenes til det meste. Og hunden er jo familiehund mesteparten av året for mange. 

 

Men det er klart, man får noe mer "gratis" med instinktene som følger med om man kjøper seg en jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Det er (minst) en Papillion som gjør det skarpt på blodsporprøver og er godkjent ettersøkshund.  Har hunden nese og føtter kan den gå spor..

(Noe av det dummeste jeg vet er folk som skal lære en hund å gå spor😂😂😂).

 

Jeg tror egenrlig det blir i overkant for en ny jeger å skulle lære opp både seg selv og en hund og ser for meg at det fort kan bli frustrerende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...