Jump to content

Pistol kaliber 22 - S&W41


Vampyrjeger

Recommended Posts

Hei

Har et teknisk spørsmål om kaliber 22 pistol.

Har fått meg en Smith & Wesson modell 41.

Har kjøpt denne brukt. Våpenet er lite brukt og tydeligvis sjelden eller aldri rengjort. 

Nå har jeg hatt problemer med at samtlige typer ammo jeg har prøvd har kilt seg eller har hatt matningsproblemer. 

Etter en kraftig rengjøring er pistolen nå rimelig pålitelig da jeg kun har fått problemer med ca 10 av 150 skudd idag.

Det jeg lurer på er: Er det noen her som vet eller kjenner til at S&W 41 er kresen på ammotype?

Har hørt at CCI SV er å foretrekke.

Noen som har erfaringer med dette?

 

Typer ammo jeg har prøvd:

Topshot 

CCI SV 

Winchester

Eley Club

Eley High Velocity (Black)

Fiocchi

CCI Minimag

RWS Subsonic (denne er full av bivoks og skal aldri brukes igjen i pistol !) 

All voksen samler seg og fører til at hver hylse kiler seg. Prøvde denne kun for å teste. Bruker denne vanligvis på salongrifle.

Har hørt at subsonic ikke er gunstig i halvautomatvåpen, erfaringer?

Av alle disse typene er det Eley som har vært mest pålitelig, men disse har en prislapp på godt over 100-lappen for 50 stk.

 

Tips tas imot med takk!

53870447-6ABE-449B-826A-33423EDB7455.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke hva problemet er etter rengjøring. Du sier bare at det er problemer med 10 av 150

og ingen aner hva symptomene er. Da må man bli presis i beskrivelsen av problemet.

 

- Driver den ikke patronene ut av magasinet ?

- Driver den ikke patronen inn i kammeret ?

- Får den ikke tak på neste patron ?

- Klarer den ikke kaste ut hylse ?

- Er det slik at etter rengjøring så begynner problemene etter kanskje 80-100 skudd, slik

  at kruttslagg og for mye olje gir en passe seig grøt (dem fleste oljer jo for mye)

- etc, etc

 

Jeg kjenner ikke den 41 saken, men har en feeling på at det er en tungdreven sleide,

d.v.s  at skal den veksle godt så må ikke rekylfjæra vere for sterk, samtidig så vil

en for svak rekylfjær ha problemer med å drive frem sleiden og gi sikker mating.

Det må vere en god ballanse.

 

Tipper at fjæra ikke har vært skiftet på en stund, så den kan vere litt svekket, og da

kan den få problemer med å drive frem patroner. Da skal det ikke mye til før det henger seg.

 

Men alt blir så mye enklere om du forteller hva som skjer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

Takker for gode svar!

 

S.O.N: Problemer med å kaste ut hylsa samt å drive ny patron inn i kammeret.

Tomhylsene blir kilt fast av sleiden, som om den ikke kaster ut hylsene raskt nok før sleiden driver ny patron inn i kammeret slin at disse treffer hverandre.

Har også vurdert om jeg skal skifte

fjær som du skriver.

 

Før rengjøring så kilte 90% av hylsene seg.

Etter rengjøring er det snakk om 10%.

 

Tror konklusjonen er at våpenet trengte en skikkelig rens, skifte fjær, samt bruke korrekt ammunisjon. Ikke fettete patroner for dette sammen med kruttslam ender opp som en grøt som du skriver.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kammeret?

 

Hold løpet vertikalt og slipp en patron nedi. Patronen bør gå rett til bunns med et karakteristisk 'klakk' idet rimmen treffer kanten på løpet. Hvis det er friksjon mellom kammeret og patronen vil energi gå med til både å skubbe patronen inn og trekke den ut.

 

I min Sako hadde jeg samme problemet og det forsvant når jeg fant rett ammo - som for mitt vedkommende er Rws.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skriver et case. Vet ikke om det er relevant.

En dame i klubben kjøpte er X-esse Sport. Til å begynne med var den "håpløs" med forkiling/matefeil i sgs hver 5-skuddserie. Kammer og løp ble pusset, og den ble litt bedre, men fortsatt ikke god. Funkfeil i hver match. Men etter hvert som rengjøringsprosedyrene ble gjentatt og gjentatt over mange måneder, ble det færre og færre funkfeil. Hun prøvde ulike sorter ammo og havnet på SK std som har et lite oljelag på seg. Tror ikke hun har hatt funkfeil siste sesong. Obs: Hun bruker ikke SK om det er riktig kaldt ute. Da blir oljen for tykk.

Relevansen til denne tråden? Om skikkelig puss og rens gjorde den langt bedre på første forsøk, kan den fortsatt bli bedre ved å gjenta prosedyren flere ganger. Dette ikke i motsetning til andre gode råd som er gitt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Prøv å tørk av fett fra patroner. De CCI std velo er de som har minst fett på seg. Det er eneste ammo som X-esse funker med. Ser at Wolff springs har rekylfjær i flere styrker, prøv en slakkere fjær enn original = lengre dvell time ( sleiden kommer lengre bak og utkastet blir kraftigere og magasinet for bedre tid til å plassere ny patron klar for uttransport.).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig 2 problemer her.

 

Sleiden har for liten fart, og hylsa dette ut av støtbunn før den treffer utkasteren. Nå jernet ble pusset, så

gjekk sleiden raskere og hylsa holdt plassen sin inntil utkasteren fikk kastet den ut. Litt mere tight klaring

på utdrageren vil gi bedre støtte på hylsa så den ikke faller ut av støtbunn.

 

Mateproblemer kan vere mere et rekylfjær problem. Er fjæra slakk, så klarer den ikke å drive patroner ut av magasinet

og inn i kammeret. Her kommer det jo inn litt marginer som går på hvordan patroner er smurt, og hvor trangt kammeret er.

 

Men det ene her vil ødelegge for det andre. Setter du inn en ny fjær, så vil det senke hastigheten på sleiden, så det beste er

å se på om utdrageren også kan bankes mere tight vist du skifter fjær.

 

Å vaske og tørke patroner er ikke noe fix. Man må prøve å løse problemet der det er, og noen jern er kanskje også litt

marginale på funksjonen i sin helhet. Veldig ofte så er vel 1911 i 22 og slike S&W 41 som du har avhengig av hissig ammo

for å få god drift. Har du en hissig 22 og en ny rekylfjær og et rent jern, så funker det nok. Da får man god hastighet på

sleiden, og god fremdrift for mating.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å tune en litt kranglete 22 kan være krevende, det er så mange ting som kan gå galt.

Det første jeg sjekker på en 22 er stuking i kammerenden fra tennstift. Skjer dette kan en få store problemer. Både kamring og ekstraksjon kan gå tregt, og i ekstreme tilfeller kan det gi nesten uhelbredelige problemer med klikk. Hvis en tar slikt i tide kan en redde våpenet, men det krever et spesialverktøy for å rette ut bulken som dannes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På min egen 41 måtte jeg profilere om utdrageren så den matchet utdragersporet i pipa før pistolen ville virke. Profilen på utdrageren var slik at pipa dyttet den ut av inngrep med hylsa.

Stuket kammerende, grov overflate i kammer og på glideflater, skadde magasiner, utstøterens form, alt sånt er verdt å undersøke.

Ferske rekylfjærer er heller ikke dumt for å sikre kamring.

Noen har også beskrevet at sluttstykkehodet kan sitte løst i sleiden, og at det kan gi funksjonsproblemer.

 

41'n er i det hele en konstruksjon som ligger og vipper på kanten av funksjon, høy sluttstykkevekt og minimal utkasteråpning er liksom ikke optimalt for å få en .22lr til å fungere.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Lykke til med en nydelig .22 pistol!

Jeg har (for lenge siden) skutt en del med Smith mod 41, og det er en pistol jeg tror du kan ha mye glede av.

For at den pistolen skulle fungere, så husker jeg den måtte den fores med kraftig ammo, og med kuler som var rene for fett.

De fleste .22 pistoler er etter min erfaring "kilne" på ammunisjon, så et godt råd er å ikke gi opp, men prøve forskjellig ammotyper.

Noen av mine pistoler jeg bruker i dag, har også samme problem. Men med RWS SEMI-AUTO .22lr og Lapua .22 Polar Biathlon er det 100% funksjon.

Husk bare på at det kan variere noe med LOT-nr (står stemplet i lokket på eskene), noen kan gå bedre enn andre.

Foreslår at du prøver RWS`en først, mener Jakt og Friluft har den på tilbud i disse dager.

Good Luck  :-)

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar!

Her har jeg mye å teste ut, har til nå prøvd en del forskjellig ammo og det er uten tvil tørre fettfrie som funker best.

Så det var tabbe å teste subsonisk med fett.

Men men, nå har jeg nettopp kjøpt 500 CCI SV som skal testes i morgen!

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎07‎.‎2018 den 13.57, BC.Airn skrev:

Først og fremst: Lykke til med en nydelig .22 pistol!

Jeg har (for lenge siden) skutt en del med Smith mod 41, og det er en pistol jeg tror du kan ha mye glede av.

For at den pistolen skulle fungere, så husker jeg den måtte den fores med kraftig ammo, og med kuler som var rene for fett.

De fleste .22 pistoler er etter min erfaring "kilne" på ammunisjon, så et godt råd er å ikke gi opp, men prøve forskjellig ammotyper.

Noen av mine pistoler jeg bruker i dag, har også samme problem. Men med RWS SEMI-AUTO .22lr og Lapua .22 Polar Biathlon er det 100% funksjon.

Husk bare på at det kan variere noe med LOT-nr (står stemplet i lokket på eskene), noen kan gå bedre enn andre.

Foreslår at du prøver RWS`en først, mener Jakt og Friluft har den på tilbud i disse dager.

Good Luck  :-)

 

 

 

Hjelper lite med en nydelig pistol vist det ikke virker, eller man må bruke mere tid på å få det til

å virke en å bruke den.

 

Alf for mange kjøper jern etter utseende og ikke etter funksjon, og det spiller ingen rolle hvor

mye man advarer mot det, folk går i den samme fella hver gang. Det skal se tøft ut og helst

ikke koste noe. Når slike jern er tungdrevne og man må bruke kraftigere ammo for å få det til

å virke, så har man allerede et rekyl handikap.

 

Men bevares.......det er jo selfølgelig sjarm i å finne ut av ting, og fikser man det så er det jo

flott. Tipper at vist man skal få den saken til å funke med all ammo (noe den burde), så

har man en kammerbrosh jobb, utdrager jobb og rekylfjær man må eksprimentere med.

 

Jeg hadde aldri slått meg til ro med å bare finne hva ammo som funker. Hadde mekket den

til suksess eller destruksjon. Det må vere enten det ene aller andre.

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, S.O.N skrev:

 

Hjelper lite med en nydelig pistol vist det ikke virker, eller man må bruke mere tid på å få det til

å virke en å bruke den.

 

Alf for mange kjøper jern etter utseende og ikke etter funksjon, og det spiller ingen rolle hvor

mye man advarer mot det, folk går i den samme fella hver gang. Det skal se tøft ut og helst

ikke koste noe. Når slike jern er tungdrevne og man må bruke kraftigere ammo for å få det til

å virke, så har man allerede et rekyl handikap.

 

Men bevares.......det er jo selfølgelig sjarm i å finne ut av ting, og fikser man det så er det jo

flott. Tipper at vist man skal få den saken til å funke med all ammo (noe den burde), så

har man en kammerbrosh jobb, utdrager jobb og rekylfjær man må eksprimentere med.

 

Jeg hadde aldri slått meg til ro med å bare finne hva ammo som funker. Hadde mekket den

til suksess eller destruksjon. Det må vere enten det ene aller andre.

 

 

S.O.N:

Nå har det seg slik at denne pistolen er ikke valgt bare pga utseende eller pris.

Jernet koster tross alt 20k ny i butikk, så billig er den aldeles ikke.

Kostet meg 10-lapper brukt.

Den ble valgt fordi jeg utelukkende hadde hørt positive ting om denne fra erfarne skyttere, fra forskjellige pistolklubber.

Og jeg er ikke ute etter en Pardini eller Morini som ser ut som om de er fra en annen planet, dog gjerne dette blir kjøpt ved en anledning senere når jeg faktisk har lært meg å skyte og kan delta i konkurranser etc.

Som en bra begynner-pistol har jeg blitt anbefalt denne SW41 på det varmeste.

Og jeg er i god gang med testing.

 

Renser denne nå etter hver gang, og skal bestille en ny rekylfjær for å se om det kan være noe her.

Kan også være at kammeret bør brosjes.

 

Har idag testet ca 200 CCI SV skudd og av disse så hadde jeg vel ca.7-8 tomhylser som «jammet» / kilte seg.

Det virker som om sleiden smekker igjen før hylsa har blitt kastet skikkelig ut.

Ellers så er våpenet lite brukt og gjerne den må «innkjøres»? 

 

Vi får se. Det er mye billig «jalla» ammo der ute.

Pr. nå er det CCI SV som har funka best.

 

Høyhastighet ammo er ikke

anbefalt i pistol nevner noen her? 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen halvautoer har vel godt av å slamre og gå mye HV-ammo typ Stinger eller Yellow Jacket og de gir unødig mye munningsvipp. Hvis du får tak i Remington Target standard velocity så prøv. Den er den litt hissigere enn CCI std, men ikke som minimag, og har ganske lite fett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Vampyrjeger skrev:

 

...Har idag testet ca 200 CCI SV skudd og av disse så hadde jeg vel ca.7-8 tomhylser som «jammet» / kilte seg.

Det virker som om sleiden smekker igjen før hylsa har blitt kastet skikkelig ut...…

 

Nå kan det hende vi nesten har en beskrivelse. En ting er at hylsa ikke er ute og setter seg i veien, men

smekker sleiden igjen med en ny patron forran seg som kiler seg mot hylsa, eller har den ikke fått hentet

opp en ny patron ?

 

Forøvrigt, så er ikke CCI noe som verken er bra eller dårligt. Det er en helt grei rimelig ammo. Det er mange som

kaller det jalla, men det er fordi noe andre har sagt det og ikke fordi dem selv nødvendigvis har erfaring med det,

og så blir det en sjargong å gå rundt å snakke om at CCI er jalla. Man får ikke en skytter på topnivå til å bruke

CCI, men for den generelle skytter der eget nivå er mere utslagsgivende en ammo's, så er CCI helt greit. Det må

testes ut i hver enkelt jern hva spredningen blir sammenlignet med noe annet. Før man gjør det, så kan man ikke

kalle det jalla. Men man må gjerne betale mere for noe annet vist man synes CCI er for billig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, S.O.N skrev:

 

Nå kan det hende vi nesten har en beskrivelse. En ting er at hylsa ikke er ute og setter seg i veien, men

smekker sleiden igjen med en ny patron forran seg som kiler seg mot hylsa, eller har den ikke fått hentet

opp en ny patron ?

 

Forøvrigt, så er ikke CCI noe som verken er bra eller dårligt. Det er en helt grei rimelig ammo. Det er mange som

kaller det jalla, men det er fordi noe andre har sagt det og ikke fordi dem selv nødvendigvis har erfaring med det,

og så blir det en sjargong å gå rundt å snakke om at CCI er jalla. Man får ikke en skytter på topnivå til å bruke

CCI, men for den generelle skytter der eget nivå er mere utslagsgivende en ammo's, så er CCI helt greit. Det må

testes ut i hver enkelt jern hva spredningen blir sammenlignet med noe annet. Før man gjør det, så kan man ikke

kalle det jalla. Men man må gjerne betale mere for noe annet vist man synes CCI er for billig.

 

Begge deler har skjedd.

At sleiden har smekket igjen med ny patron og kilt tomhylse, men også at den ikke har henta opp ny patron.

Men, i de aller fleste tilfellene så er det det at den ikke kaster ut tomhylsene før en ny patron blir matet, så blir det krasj inni der.

 

Igår hadde jeg et tilfelle hvor tomhylsa sto fast i kammeret og jeg måtte vippe den ut med knivspiss.

Noe sier meg at kammeret bør brosjes,

men hvordan kan kammeret plutselig bli «deformert» i mangel av et bedre ord?

Våpenet er i følge selger lite brukt siden det var nytt i 2010 (cirka).

 

Når det gjelder CCI så synes jeg den er billig og bra. Har ikke sagt noe annet.

Det er den ammoen jeg liker best til nå hvis man ser vekk ifra Eley Club.

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket for bulk i kammer-enden fra tennstift? Ikke brotsj kammer før dette er sjekket, da gjør du bare vondt verre. Jeg har riktig verktøy for slike skader.

 

Hvis den ikke plukker opp ny patron kan det skyldes både magasin og for slapp ammo. En tomhylse som står igjen i kammeret kan tyde på det siste den har ikke blitt kastet ut og så blitt matet inn igjen. At den da sitter godt er ikke helt unormalt.

Tomhylser som ikke kastes ut kan komme av flere grunner. Bulk fra tennstift eller røft kammer er en mulighet, dårlig utdrager en annen (gjerne i kombinasjon med slapp ammo).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ekstrajobb hos S&W importøren Gresvig på slutten av 70-tallet. Dengang importerte de sikkert et par tusen smith'er i året. Mod 41 toppet reklamasjonslista. De fleste pga dårlig funksjon, og noen pga at de ikke hadde rifling i deler av eller hele løpet.. Av samtidige våpen dengang var det liten tvil om at man fikk en bedre pistol til konkurranse i samme prisklasse hvis man kjøpte en HiStandard Citation eller Victor istedet. Mest pålitelig i denne prisklassen var FN. Hammerli 208 og GSP var i en helt annen divisjon. 208 har vel fortsatt verdensrekorden i std-pistol.

 

S&W 41 solgte vi helst ikke hos Gresvig. Da fikk vi misfornøyde kunder.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, nhd skrev:

@S.O.N: Det er vunnet NM på bane med CCI std. I Vapentidningens test av 44 ulike ammotyper i .22 i tre ulike matchpistoler, var det CCI std og Eley Sport som kom best ut.

 

Jeg skyter bare CCI standard. Holde for meg og mine jern. Aldri tull og det går godt nok for meg.

Men som sagt, det er mange som kaller det jalla bare fordi dem har hørt noen andre si det.

 

Men når det gjelder den 41 saken, så tror jeg man må ta noen grep, men litt av problemet i en slik

tråd som dette er at det ikke er lett å få hele bildet på hva som skjer, for det er hver minste lille detalj

som teller og man må hale og dra i årsaksforløpet.  Men skal man får et tungdrevet jern til å funke, må

kamringen gå smertefritt, og man må ha en utdrager som støtter hylsa så den ikke faller ut av støtbunn

og setter seg på tvers. Det at hylsa også setter seg på tvers kan vere vinkelen på magasin leppene

som er årsak. Patron som kommer opp undenfra vipper hylsa ut av støtbunn før den blir kastet ut

fordi tuppen sitter for høyt.

 

En test er å skyte 200 skudd med fullt magasin hver gang og telle hvor mange feil man får. Så tar man og skyter

200 skudd med bare 3 skudd i magasinet hver gang. Får man signifikant merkbar forskjell i feilrate, så

er det en indikasjon på at tomhylse er påvirket av patroner som kommer opp undenfra og styrken er

gitt av hvor kraftigt dem blir presset opp av magasin fjæra og vipper den ut av possisjon før den blir kastet ut.

Men siste melding var jo at hylse også sitter igjen i kammeret, så det er kanskje flere ting som er galt.

Men utdrageren tror jeg uansett må til dokteren.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hva som er godt nok avhenger av behov og våpenets egenpresisjon. I min 1022 er CCI og tilsvarende ammo temmelig kjip, men så jakter jeg også på samlinger under 15mm på 50m. Til normal pistolskyting er den vanligvis helt OK, selv om bedre (dyrere) ammo som regel gir bedre presisjon.

Hvis det ikke er bulk i kammeret vil jeg si meg enig i at utdrager er en del av problemet. Den skal holde tomhylsene godt fast, for å oppnå det må en ha godt press og lite endeslakk. Utdragersporet i løpet har også blitt nevnt, om dette er for grunt kan det gi samme problemer selv med god utdrager. I mange tilfeller kan en klare å stuke kloa nok til å gi bedre grep, men det er lurt å kjøpe en ekstra før en begynner. Mod41 har et ganske enkelt design på utdrager, er en litt nevenyttig kan en file til en ny selv.

 

Men våpenet virker også litt tungdrevet, dette pleier å forverre problemer med utdrager. Klipping av fjærer bør en være forsiktig med, men en liten justering kan gi god effekt. Om en har kraftig anslag og tungt avtrekk ville jeg vurdert å klippe slagfjær først, denne har et vesentlig bidrag på låsingen. Men først bør en eliminere alle kilder til friksjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange gode tanker her. Du har fått fatt i et lite stykke amerikansk historie, en pistol designet etter WWII og med Colt 1911 som et aldri så lite "forbilde". Samme grepsvinkel, og gode balanse. Keep It as is! Som de aller, aller fleste erfarne skyttere vet, så er .22 pistoler "kilne" på ammunisjon, både  mtp funksjon og presisjon. Amerikanske våpen synes generelt å foretrekke kraftig ammo. Kanskje derfor f eks CCI minimag selger godt i USA. Det ville vært interessant å høre om din pistol fungerer med slik ammo som RWS semiauto, Lapua, Biathlon, CCI minimag og flere andre kraftige du finner i butikkene. Prøv! Pistolers kammer varierer også endel i forskjellige produksjonsserier, fabrikkene har toleranser å gå på. .22 ammo har også forskjellig dimensjoner i hylse/kule. Så ofte handler det om å finne den beste ammoen i akkurat ditt våpen. Mye billigere enn å levere pistolen til en børsemaker, og kanskje kurerer du problemet sjøl. Kult, hva? Og det er jo noe av sjarmen med .22 våpen: billig tilgang på ammo slik at du kan teste og skyte mye! Tips: Ikke lytt for mye til "eksperter" som framsnakker akkurat en bestemt ammo, de kan fort mangle egen bred erfaring. Spent på å høre dine erfaringer, da det sikkert er flere som lurer på det samme, men med andre .22 pistoler. Om dette ikke fungerer, så kan du jo kontakte børsemaker, ikke sant. Lykke til!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, BC.Airn skrev:

Mange gode tanker her. Du har fått fatt i et lite stykke amerikansk historie, en pistol designet etter WWII og med Colt 1911 som et aldri så lite "forbilde". Samme grepsvinkel, og gode balanse. Keep It as is! Som de aller, aller fleste erfarne skyttere vet, så er .22 pistoler "kilne" på ammunisjon, både  mtp funksjon og presisjon. Amerikanske våpen synes generelt å foretrekke kraftig ammo. Kanskje derfor f eks CCI minimag selger godt i USA. …..

 

Det er ikke så kjent som du vil ha det til at "alle 22 er kilne på ammo".

 

Det er dem amerikanske tungdrevne jerna med tunge sleider som er slik. Derfor så vil dem ha ammo som er kraftigere for

å få dem til å veksle sikkert. Man får ikke en 1911 i 22 til å bli driftsikker fordi om en 9mm eller 45 kan bli det.

Derfor så blir "forbilde" prinsippet helt feil i denne sammenhengen. Skal en 22 bli driftsikker, så må den 'konstrueres' for det, og

ikke 'kopieres' for å bli det. Det er jo grunner for at ikke hverken 1911 eller S&W 41 er i verdenstoppen i konkuranser, men

dem er i verdenstoppen for å 'se ut som pistoler' for dem som synes det er viktigere, men da har man også tatt et valg

på at man må bruke ammo som gir handikap, og at man kanskje også må bruke masse til på å få det til å virke.

 

Da har man bare en mulighet, og det er å mekke og forske til man får det til,  eller selge og kjøpe noe annet som virker.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

La oss bevare saklighet her. Trådstarter ønsker løsning på et problem, og da bør vi prøve å hjelpe ham med å få sin mod 41 i full drift. NHD gir gode råd om ammo, Meyer mener utdrager og andre forhold bør sees på. Jeg en knapp på litt kraftigere ammo. Dette er to gode bidragsytere som igjen prøver å hjelpe en skytterkamerat, og deler av sin erfaring. Synes de er verdt å lytte til, da de har sagt mye fornuftig her på kammeret, og hjulpet mange. Start med det som koster minst penger. De fleste av oss respekterer at andre skyttere velger andre pistoler enn oss selv, selv om det ikke er rene Poengsankere som Benelli, Pardini m fl. Let' s keep it that way.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt forskjellige halvauto 22LR-våpen. De fleste har ammunisjon de liker, og ammunisjon de ikke liker. Og utkastet er det som svikter. Den Ruger Mk3en jeg har nå har hyppige feil med f.eks. CCI og SK Std, om den ikke er 100% ren og sausa inn med olje. Men med Geco Rifle går den som ei klokke. Det er detaljer helt ned til fettet på patronene tror jeg.
Prøv mange sorter ammo, og puss og olje....

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kamerat er meget fornøyd med prisen, presisjonen og funksjonen på TopShot, men han tørker av fettet på dem med en klut før han fyller magasinet.

Kjøpte nettopp 5000 Eley Sport for 0,85. De virker å ha lite fett på seg. Lovende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye bra tips her! 

Skal teste masse forskjellig ammo og ta en skikkelig kontroll av kammer, utdrager, magasin, og fjærer.

Var også mye ammo nevnt her som jeg ikke kjenner til, det vil bli spennende å prøve!

(Har prøvd CCI Minimag, gikk godt men et par som trøblet der også).

Eneste som ikke har feilet til nå er Eley Club og Eley HV.

Skutt 50 av hver uten problem, selv om det ikke er nok til å kvalifisere som en «test».

 

Nå nærmer det seg sommerferie så da blir det mange turer på banen! 

Holder tråden oppdatert underveis om ammo-oppførsel etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Adskill pistolen og sjekk først om rekylfjæra din er deformert. Det er fort gjort å få en bøy på den ved adskillelse og sammensetning. Kontroller deretter utdrageren. 

 

Jeg hadde litt prakk med min Model 41, men skiftet til Volquartsen utdrager og kjøpte etter hvert et sett rekylfjærer med ulik styrke fra Wolf. Brownells har begge deler. Jeg har også justert original rekylfjær, men er litt enklere å ha flere med ulik styrke. 

 

Edited by glockoman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle! Takk for

mange gode tips! Dere har vært til meget god hjelp for en amatør-skytter!

En liten oppdatering siden sist:

 

Har testa rundt i overkant av 500 skudd siden siste melding fra meg og har nå ekstremt få tilfeller av problemet jeg hadde.

Det har vært klatt med ca 10-15 av disse. 

Dette etter mye grundig rengjøring.

Har også skiftet rekylfjær så det kan absolutt være noe her.

Det må sies at hvert fall 300 av disse skuddene var CCI Standard.

Har også testet Eley Sport,

CCI Minimag, SK og Winchester Lazer uten problem. Ca 50 skudd av hver av disse sistnevnte.

 

Link to comment
Share on other sites

På 14.7.2018 den 17.58, Vampyrjeger skrev:

Og jeg er ikke ute etter en Pardini eller Morini som ser ut som om de er fra en annen planet, dog gjerne dette blir kjøpt ved en anledning senere når jeg faktisk har lært meg å skyte og kan delta i konkurranser etc.

 

Det er ingen grunn til å vente med å delta i konkurranser. Du blir kjent med mye trivelige folk, og du kommer til å lære mye om våpen og skyting. Noen driver såklart med vranglære, men det vil du også finne her inne. Så last ned startkort og sjekk terminlista!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 7/10/2018 at 10:16 PM, nhd said:

Styr unna både subsonic og High velocity i pistoler. Prøv CCI std, SK std og Eley sport.

 

Det er "opplest og vedtatt" at man ikke skal bruke high velocity i pistol fordi det røyner hardt på ramma, men er det noen her som kan vise til praktisk erfaring - egen eller andres - der slik ammo har blitt brukt og faktisk skadet pistolen? Grunnen til at jeg spør er at pistolen min ofte sliter med å sykle skikkellig (sluttstykket går ikke langt nok tilbake) og jeg har trua på at kvassere ladninger vil løse problemet. Frykten for å skade våpenet har imidlertid avholdt meg fra å teste hypotesen, men jeg lurer altså på om noen av medlemmene har konkrete erfaringer med slik kraftig ammo eller kan vise til noen kilder? 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om noen som har fått jernet ødelagt, men man kan jo aldri vite.

Tror det er typisk sjargong som folk bruker fordi dem har 'hørt andre si det'.

 

Det er nemlig ulogisk at alle 22 skulle bli ødelagt av slik High velocity ammo nettop

fordi dem er ulikt konstruert og vil tåle belastningen ulikt. Derfor så tror jeg på

at hver enkelt må gjøre sine egne vurderinger rundt dette avhengig hva jern dem har.

 

Jeg er også rimelig overbevist om at vist et jern ikke tåler slik ammo, ville det

vært advart om det fra fabrikken. Det er også forskjell på det å ikke tåle ting ved

at det bryter sammen og det å få større slitasje.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bruk high-velocity (-speed) ammo så mye du orker. Men styr gjerne unna CCI Stinger i autopistoler.

Denne hylsa er nemlig lenger enn i annen .22 lr ammo. Dette for å få inn mer krutt+ lettere kule= høyere hastighet.

Hylsa kan "stuke" i løpet der riflinga starter, og dette kan være ødeleggende for presisjon. Sier kan, fordi friflukt i løp gjerne er forskjellig fra våpen til våpen.

Gjelder også .22lr  rifler, så det er sagt. Men for .22 revolver kan du skyte så mye Stinger du bare har råd til! Artig er det også med den ekstra snerten!

Jeg har skutt mye high-speed ammo uten problemer. Om fjørene er gamle og slappe, og pistolen forkiler, så kan kraftigere ammo faktisk løse det hele. Min erfaring.

 

Ellers har det seg slik at om et rykte stadig gjentas av erfarne skyttere, så lyttes det gjerne til.

Kanskje har disse også hørt ryktet, for så å videreformidle det som en sannhet.

De mener ikke å spre usannhet, de bare tror på det selv også...rett så snurrig.

Spør gjerne om: Hva ødelegges? Hva har du erfart? Hva går galt?

Ofte er svaret: "Sånn er det". ..å sånn går no dagan...

 

Lykke til med ditt .22 High-speed bekjentskap.

Og du: rapporter gjerne om dine erfaringer - avtale?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Morsom gammel tråd om M41 mellom amerikanske toppskyttere når Julie Goloski vurderte å begynne med ISSF olympiske program:

 

https://forums.brianenos.com/topic/98537-olympic-sport-pistol-with-a-sw-model-41/

 

 

"Julie,

I don't know if this will be of any help... When I was shooting for S&W I had Derrick Martin sleeve a Model 41's barrel with a used piece of an Anschutz rifle barrel - man, did that turn that pistol into a shooter. (And, it looked factory on the outside.) It's unbelievable. Doug Koenig offered to buy if from me for any amount of money every time he saw it. :)But I'll never sell it. :(

be (Brian Enos)"

 

Bruk av gamle Anschutz piper er et gammelt triks i Norge.

High Standard Citation er perfekt til dette pga at det er utrolig lett å lage piper til denne pistolen. En HS med Annietupp skyter bedre enn det aller meste uansett pris.

Nevnte vi 22lr Dan Wesson revolvere i "productionutførelse" til metallsiluett?  Det er en grunn til at noen DW i 22lr gikk vanvittig bra i gamledager.. 8)

 

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mye 22 ammo. Og har finni ut at federal bulk ammo som er kobber mantla funker best for meg. Får den i bokser a 525skudd på jaktdepoet. Også er det nesten ikke noe dritt den legger igjen i pistolen. 200 skudd med den griser mindre enn 30 skudd med cci standard. Også er det bittelitt mere futt i dem en cci standard og topshot osv. Og det virker som det gjør underverker på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...