Jump to content

Kikkert til 7mm Rem Mag


0ko

Recommended Posts

Hei! Jeg er på let etter et kikkertsikte til en 7mm rem mag rifle til langhold(topp ca400m) og jakt(hjort). Har lett litt men er relativt ny til dette, jeg har ikke noe referansepunkt til hva som er bra og ikke så bra. Min far anbefalte meg 3-12x50mm minst og miltårn. Budsjett er ca 7000, men vil gjerne bruke mindre hvis det går ann! Fant et på finn men den er vi litt usikker på om tåler rekylen, det sto at den tåler «moderat rekyl» og jeg vil helst ikke ta noen sjanser. Takk på forhånd for svar! :) 

 

Mvh Ole :) 

Link to comment
Share on other sites

Hei! Forstår at du er «nybegynner» i denne rifleverden?:) Av mange dyre erfaringer😂Styr unna sikter det står «tåler moderat rekyl», de med både  grønn og rød lys, knapper å tårn i flertall med nypris på 2-5 tusen. Du skriver 400 m maks? Vi snakker lite erfaring med rifleskyting? Du har ett kaliber som skyter fort, og litt grøvre en nybegynnerkaliber 6,5 eller 308’n. Du skriver hjortejakt, snakker vi måneskinnsjakt? Eller dagjakt? Tett skog eller åpne landskap?

 

Jeg hadde kjøpt brukt av merker som Zeiss, Swarovski, Schmidt&Bender, Meopta, Leupold, Kahle osv.  I disse kjente merkene dukker det opp modeller med tårn om man ønsker å klikke seg te 400m.  2,5-10x50 eller 3-12x56 med lys eller grove stolper. Ca 1,5-6x42 om det er dagjakt. De fleste jaktsikter med utvendige tårn leverer nok klikk te 400m. Og fancy retikkel hiver jeg ut en brannfakkel å sier ikke trengs til moderat skytetrening på 100-400meter når man ønsker ett jaktsikte også:)

 

Se På Vortex, de har noen sikter som jeg kan like, spesielt garantien. Men til nattjakt/tett skog syntes jeg retikkel blir tynt og de rene jaktsiktene har fordelene. 

 

Noen får arrestere meg i mine meninger😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi snakked dagjakt i både tettskog og åpne områder, og 400 meter eg den lengste avstanden jeg kjenner til på bane;) tørr nok ikke å skyte hjort på 400 meter😁

150 max på jakt tenker jeg:)

 

Takk! Jeg skal se mer på vortex og de andre du skrev her, og skal skrive om jeg finner noe jeg lurer på igjen! Du har vært god hjelp :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skal du konkurrere i noe? PRS, UNL, F-class? bytte mål fort? trenger du et mildotretikkel - egentlig? Jeg lukter en jaktkikkert med kulebanekompensator, Zeiss ASV eller noe.

En brukt, Zeiss, Swarovski, Meopta, den type ting vil gi mye for pengene, Til dagjakt  trenger den ikke ha stjernekikkertobjektiv, 40mm er mer enn nok, og til det meste av skyting til 400m er 8-10-12 nok. Eneste gangen jeg skrur mine kikkerter over ca 12 er ved presisjonstesting, uansett hold, og ved UNL/F type konkurranser. Og da er det greit med en dedikert kikkert uansett. En kikkert til under 7000,- som skal ha mye forstørrelse, åpne ratt, dagjaktegenskaper (dvs ikke for stor, og zoom ned i 2.5-3 med tilhørende synsfelt) blir er håpløst kompromiss og dårlig kvalitet.

 

Men brukt går det bedre.

Noe ala denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108383066

Eller denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109046398

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

6x som minste forstørrelse kan kanskje være i meste laget.

og 400m er ikke langt, jeg ville valgt en 3-9, 2.5-10 eller 3-12 til det beskrevne bruksområdet. Det er igrunnen sjelden at en bruker full forstørrelse. Har man en billig/dårlig kikkert, så er den dårlig på full forstørrelse, og har man en dyr/god så ser man det man trenger, med mer synsfelt, på lav forstørrelse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, M67 skrev:

og 400m er ikke langt,...

K

 Nå er ikke akkurat jeg noen dreven langholdsskytter, snarere tvert i motxD Men den ene gangen jeg prøvde meg, på noe som lignet på langhold, så nådde jeg ganske greit 600m med 6x forstørrelse. Nå hevder jeg på ingen måte at så lite forstørrelse er ideelt til langhold, men jeg vil heller skyte langt med lite forstørrelse enn kort med (for) mye.

For øvrig, så er jeg også enig i dine betraktinger om aktuelle forstørrelsesintervaller, og i at 400m ikke er langt.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, 0ko skrev:

Da er 6-18 lagt vekk.. den andre som m67 sendte link til..

https://www.finn.no/108383066

Er det noe jeg bør Gå for isteden da?

takk for gode svar alle sammen! :)

Uten å verken anbefale eller ikke denne, så er jo generelt Meopro serien til Meopta en god del optikk for penga.

Husk bare at denne koster 4990,- ny, så du bør i så fall få pruta den en del ned.

Link to comment
Share on other sites

Meopta Meopro har ifølge info kun 75 mm. øyeavstand.
Nå sier du ikke hvilken rifle du har og vekt på den, men 7 mm. Rem mag har en kjapp rekyl, så jeg ville valgt et sikte med større øyeavstand.
Et par hakk i øyebrynet og litt blod er nok til at du blir skvetten når du trekker av, og dette går uvilkårlig ut over presisjonen.
Jeg tror heller jeg ville sjekket opp den her, Zeiss Classic 2,5-10x50 til 5000 :   https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110392828

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, ope skrev:

Jeg hadde nok handlet kikkerten til Torf hvis planen var å skyte på litt lenger hold, evt annen brukt classic. Knakende godt sikte.

Sko gjerne gjort det, men det blir litt for dyrt, vi ser på en zeiss classic diavari 25-10x50 akuratt nå, men vil helst ha mildot..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt et 2,5-10 eller 3-12x 42/50/56, med et vanlig retikkel som 4 eller 4A. Du får europeisk kvalitetsoptikk fra Zeiss, Swarovski, SuB eller Kahles for en 5-7000,- på Finn. Hvis det er utvendige tårn eller dette kan ettermonteres er det sikkert fint, men du kan jo stille på siktet selv om det ikke er det. Kjøp deg først og fremst et sikte som er godt egnet til jakt. Siden kan du heller kjøpe deg et dedikert langholdsikte hvis behovet og interessen er der. Jeg har egentlig sansen for løsningen med flere sikter til ei rifle, med gode repeterbare montasjer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, 8X68S skrev:

Jeg hadde kjøpt et 2,5-10 eller 3-12x 42/50/56, med et vanlig retikkel som 4 eller 4A. Du får europeisk kvalitetsoptikk fra Zeiss, Swarovski, SuB eller Kahles for en 5-7000,- på Finn. Hvis det er utvendige tårn eller dette kan ettermonteres er det sikkert fint, men du kan jo stille på siktet selv om det ikke er det. Kjøp deg først og fremst et sikte som er godt egnet til jakt. Siden kan du heller kjøpe deg et dedikert langholdsikte hvis behovet og interessen er der. Jeg har egentlig sansen for løsningen med flere sikter til ei rifle, med gode repeterbare montasjer.

*tommel opp* :D 

 

8 timer siden, ope skrev:

Hvis det er uten ASV er det mulig å ettermontere. Jeg personlig ville lagt mer vekt på god optikk enn mildot. Skal man skyte på litt hold er det mye bedre å ratte seg inn.

Jeg tenker det er løsningen ja! Takk for gode svar alle sammen, dere har alle vært til stor hjelp ;) Jeg ender nok på asv i tilleg ja:)

Link to comment
Share on other sites

På ‎14‎.‎12‎.‎2017 den 7.09, 0ko skrev:

Vi snakked dagjakt i både tettskog og åpne områder, og 400 meter eg den lengste avstanden jeg kjenner til på bane;) tørr nok ikke å skyte hjort på 400 meter😁

150 max på jakt tenker jeg:)

 

Et sikte til flere bruksområder må nødvendigvis bli et kompromiss.En ting som synsfelt er veldig viktig til jakt,men ikke særlig viktig til baneskyting.Lavere forstørrelse=bedre synsfelt.Hvis det er jakt som er hovedformålet og baneskytinga er for trening,ville jeg valgt et forholdsvis lite sikte med godt synsfelt på laveste forstørrelse.Mange 3-12 sikter har et synsfelt på 11-12m  på 100m som maks,det blir for trangt for jakt i skogen.Med 2-8, 2-10,2,5-10 kan du komme opp i 18-20m synsfelt som er langt bedre og alikevel se blinken godt på 400m.Nå kommer 1-8 sikter også,kanskje enda bedre.Når det gjelder asv,mildot og andre rare remedier til jakt med 7 rem mag mener jeg altså min mening dette er mer et handicap enn hjelpemiddel.7 rem mag er et flattskytende kaliber,skyt inn på 200m,da er du noen få cm over på 100m og kan holde rett på på alle normale hold

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

En ting som synsfelt er veldig viktig til jakt,men ikke særlig viktig til baneskyting

Baneskyting. Men til langholdskyting, som f.eks. er PRS så er det veldig viktig med stort synsfelt. Du må finne blinken, og så neste blink, osv.

 

Sitat

Når det gjelder asv,mildot og andre rare remedier til jakt med 7 rem mag mener jeg altså min mening dette er mer et handicap enn hjelpemiddel.7 rem mag er et flattskytende kaliber,skyt inn på 200m,da er du noen få cm over på 100m og kan holde rett på på alle normale hold

Hvordan det kan være et handicap å ha hjelpemidler til å levere sikre skudd er over min fatteevne. Jeg er enig i at mildot er unødvendig, og laaaaangt ned på prioriteringslista ved jakt - men f.eks. et Tysk #4 retikkel som er medforstørrende (det må det være for å ha noen verdi) er VELDIG tykt når du klasker det oppå et dyr på 400m... Bedre med P4 mildot ;)

Merker for overhold er gull når det haster, og ASV-lignende ratt er gull når du har bedre tid. Jeg liker å IKKE ha forventet treffpunkt i ytterkant av ønsket treffområde, og det får du med "Point Blank Range" - skyting som moviken beskriver. Innskutt på 200m er 6-7cm over på 100, og da har du lite slignringsmonn på et rådyr - og det samme om det plutselig er 250, og du må vite hvor stort dyret er for vite hvor du skal holde...

Mildot er unødvendig (men kjekt),  FFP, og "ASV" (høydejustering uten lokk over), er etter mitt syn krav ved skyting, og spesielt ved jakt på lengre hold.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Mener jeg beskriver jakt i skogen og normale jakthold.Skyting på lengre hold har jeg ingen erfaring med og det skal jeg ikke mene noe om.Du nevner prs og langhold og synsfelt og uten å ha noe erfaring med dette vil jeg tro at synsfelt i de fleste kikkerter er bra nok når du kommmer såpass langt ut.Det er på nært hold synfeltet kan bli for lite

Link to comment
Share on other sites

Synes "problemet" med medforstørrende heller ligger på min. forstørrelse. På kanten til ubrukbart med et syltynt retikkel som nærmest forsvinner, spesielt når lysforhold er dårlige. Ok om det kan kompenseres for med opplyst retikkel (dot ell.) for dagslysbruk. (som feks I Zeiss Varipoint, SuB Zenith m.fl.)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er på nært hold synfeltet kan bli for lite

Det er sant, og det er derfor en kombikikkert som oftest bør fokusere på jaktegenskapene. Men ASV-lignende justeringsratt er nice uansett.

 

Sitat

normale jakthold

Nettopp, 2-300m ;) Sikt på et rådyr med #4 på 400m så skal du se hva jeg mener

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Den dagen jeg begynner å strekke holdene ut over underkant 200m kommer jeg til å vurdere duppeditter jeg også,men er ikke der enda.Uansett hvor trimma utstyret er mot jaktformen,vil det alltid glippe dyr,om det er fordi man fomler med justeringsratt eller ikke finner balansen stående på kloss hold.Jeg tenker det går en slags grense rundt 200m ved valg av utstyr under 200m trenger man ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, M67 skrev:

 

Merker for overhold er gull når det haster, og ASV-lignende ratt er gull når du har bedre tid. Jeg liker å IKKE ha forventet treffpunkt i ytterkant av ønsket treffområde, og det får du med "Point Blank Range" - skyting som moviken beskriver. Innskutt på 200m er 6-7cm over på 100, og da har du lite slignringsmonn på et rådyr - og det samme om det plutselig er 250, og du må vite hvor stort dyret er for vite hvor du skal holde...

Mildot er unødvendig (men kjekt),  FFP, og "ASV" (høydejustering uten lokk over), er etter mitt syn krav ved skyting, og spesielt ved jakt på lengre hold.

 

I følge ballistikkalkulatoren vil en 140grs tsx i 1000 m/s være 1cm over på 50m,3,5cm over på 100m,3,2cm over på150m,midt i på 200m og 7cm under på 250m.Om jeg hadde hatt asv, hadde jeg neppe justert for de få centimeterene.Skal du et stykke forbi 200m er jeg enig i at det kreves sånt utstyr hvis intensjonen er å skyte på så langt hold,men i et nødstilfelle som feks påskutt dyr er du fortsatt bare 18cm under på 300m,selv om avstandsbedømmelsen da begynner å bli vanskelig,er det fullt mulig å avgi et sikkert skudd.

Link to comment
Share on other sites

På 15.12.2017 den 14.42, M67 skrev:

 Mildot er unødvendig (men kjekt),  FFP, og "ASV" (høydejustering uten lokk over), er etter mitt syn krav ved skyting, og spesielt ved jakt på lengre hold.

 

K

 

Optikk laget for langholdsskyting med FFP er (min mening) ganske dårlig egnet til jakt. Det er ihverfall ikke ikke optimalt på annet en skudd på lange hold. Jeg har forsøkt dette selv, miljøskader av alle langholdstrådene her på kammeret, på jakt med en PM2 FFP, og forventninger om at elgen skal dukke opp på 300 meter+. Elgen, den dukker selvfølgelig opp på 13 meter, og jeg skrudde forstørrelsen ned igjen slik at jeg kan finne elgen i siktet. Problemet da, er jo at retikkelet blir så forbanna lite (med FFP), at det nesten forsvinner. Synsfeltet på disse kikkertene er ikke akkurat noe å skryte av heller. Og i mellomtiden forduftet elgen, og spørsmål om hvorfor jeg ikke skjøt knitrer på radioen... Skal du jakte og du ikke er sikker på å skyte viltet på langt hold, bør du kjøpe jaktoptikk, eller langholdssikte med retikkel i SFP. Gutta i Gunwerks, som sikkert jakter mer på lange hold en samtlige på dette forumet, bruker det. Vanlige jaktsikter, f.eks. M67`s Zeiss 2,5-10x42 med normalt jaktretikkel duger bra til skyting på langhold, bare spør han selv 😉

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Problemet da, er jo at retikkelet blir så forbanna lite (med FFP), at det nesten forsvinner

Feil retikkel da ;) Jeg har forresten skutt rådyr på 8-12m flere ganger, både med den nevnte 2.5-10 og helt typiske "langholdskikkerter", jeg ser egentlig ikke problemet.

Sitat

M67`s Zeiss 2,5-10x42 med normalt jaktretikkel duger bra til skyting på langhold, bare spør han selv

Ja, jo... En fin ting med disse siktene er at de forteller deg at det er langt. Et rådyr blir fort lite bak de stolpene, samtidig går det fint å plukke 20x20cm gonger på 500m om du skjerper deg litt - 30x30 er null problem. Til den slags skyting merkes det grove retiklet, og ikke minst mangelen på parallaksejustering. Selv om  det er ren overtro at man ikke kan skyte langhold med vanlige sikter. Korreksjoner, holding over, og avstansbedømmelse blir veldig ofte feil om retiklet er SFP, derfor er jeg FFP-nazist.

 

Det tok ikke mange sekundene å se hvor hjelpeløse DSSN gutta med 1-8 SFP (noen også uten holdemerker i) sikter var på PRS stevnet der "alt" var lov. Men det er jo mulig de ikke kunne bruke dem heller ;)

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Cruiser skrev:

Skal du jakte og du ikke er sikker på å skyte viltet på langt hold, bør du kjøpe jaktoptikk, eller langholdssikte med retikkel i SFP. Gutta i Gunwerks, som sikkert jakter mer på lange hold en samtlige på dette forumet, bruker det.

Jeg tror ikke du skal trekke noen konklusjoner på bakgrunn av at Gunwerks bruker SFP retikkel. For det første så har jeg aldri sett at de bruker retikkelet til noe som helst annet enn å plassere kula i midten av krysset. Gunwerks er først og fremst opptatt av å lage "enklest mulig oppsett" for de som ikke helt skjønner hva de holder på med. Det er et jo et bra konsept for å skaffe en størst mulig kundegruppe? Egentlig er det jo genialt med tanke på hvor mange som ikke gidder å sette seg inn i alt som skal til for å få full kontroll over langholdsskyting/jakt. Gunwerks baserer så langt alt på at du skal skru på tårnene etter at du har brukt avstandsmåleren som gjør nesten alt! Du må selv ta stilling til vinden, såvidt, enda. De finner nok en løsning på det også snart.

 

Hvis du først går i tett skog og skal skyte elg på 13 m så trenger du heller ikke et kikkertsikte. Det er bedre uten! Du kan skyte med begge øynene åpen med fult synsfelt, hvis du ikke er plaget av grønn eller grå stær. Vann og dugg på linsa er historie om du ikke bruker briller. Kikkertøye vil du aldri få uansett hvor mye omf det er i kaliberet. Du trenger heller ikke kolbeforhøyer. Lista blir fort lang..

 

Rett redskap til rett tid sier nå jeg. En 5,5-22x Nightforce med SFP (son Gunwerks bruker) er ikke spesielt godt egnet på 13 m, selv om jeg ville valgt den fremfor en  5-25 PMII med FFP 9_9

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt, er at mange av oss vanlige jegere blir betatt av langholdsskytingen og tror at vi skal kombinere det med jakt. For de fleste av oss blir det mye mer jakt enn langhold (dårlig med baner for de fleste) og da er det like greit å ha jaktoptikk man kan skyte langhold med en gang i blandt,, enn langholdsoptikk mange sliter med på jakt. Jeg sier ikke at man ikke kan bruke PM2 på elgjakt, men det er laaangt fra optimalt. Når det gjelder skudd på korte avstander, foretrekker jeg optikk med 1 eller 1,5 som laveste forstørrelse, alternativt aimpoint. Z6 1-6 på laveste forstørrelse med begge øyne åpner er tilnærmet optimalt for meg.

Har hatt drilling uten optikk, og likte det aldri. Har skutt mange dyr på kort avstand med denne kombinasjonen i viltnemnda.

Rifla har forøvrig ikke åpne sikter en gang, så jeg vil trolig skyte ganske elendig uten optikk 😉

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at TS skal jakte hjort og ellers skyte ut til 400 m. Kommer vel knapt i kategorien langholdsskyting som kvalifiserer til  preferanse mot taktiske finesser. Nå bruker jeg, på jakt, kun lasermåler og ratter på avstander som krever dette, så har ikke brukt retikkel til avstandsbedømming siden husker ikke når, men om jeg skulle brukt det i jaktsammenheng igjen ville jeg antatt at siktet hadde vært stilt på høyeste forstørring ved behov for lange skudd, og at det derfor ikke hadde hatt noen betydning hvilket billedplan retikkelet hadde vært i. Retikkeldekning vil generelt være et større kompromiss i et FFP sikte, (jo større zoomområde, jo verre blir det) og det går mest ut over anvendelighet på lave forstørrelse, er iaf min erfaring. Selv om vi nok kan være rykende uenige i andre sammenhenger, holder jeg en knapp på Cruiser sitt råd her.

Link to comment
Share on other sites

Med 7mm RM og de jaktholdene TS nevner trenger han ikke annet enn litt evne til avstandsbedømmelse og god innskyting på 200meter.

Og innrømmer glatt at jeg har skutt dyr på nesten det doble med samme kaliber, zeiss 2,5-10, med samme metode og siktet høyt. 

 

Ikke ment som skryt eller noe sånt, mer for å poengterecat dette er ikke US Marines og superlanghold....

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og innrømmer glatt at jeg har skutt dyr på nesten det doble med samme kaliber, zeiss 2,5-10, med samme metode og siktet høyt.

Joda, uten å komme med de store innrømmelsene ;) Det går helt fint, men er det noe å oppfordre til? Jeg liker å oppfordre folk til å gjøre det på en mer repeterbar og presis måte - mest mulig sådan i allefall.

 

Sitat

Ikke ment som skryt eller noe sånt, mer for å poengterecat dette er ikke US Marines og superlanghold....

400m er vel helt i grenseland av å kunne kalles langhold. "kortholdet" på banen vi skjøt på i dag er 465m, 30x30 gongen på 660 begynner å bli vanskelig når det blåser, eller en som jeg idag, skyter med "rekruttammo"... 

Men en definisjon av langhold kan være at det er så langt at du må vite hvor langt, og da er 400m langt, også med 7mmRM.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...