Jump to content

Underskrifts kampanje mot håndvåpen i Findland!


Mountain-man

Recommended Posts

Hørte på radioen i dag at det er en underskrifts kampanje på gang i Findland mot håndvåpen, 2000 underskrifter var sammlet inn allerede tillig på morgenkvisten! :!:

Blir det forslaget godtatt i Findland, (samme framgangsmåte som i Storbrittania) er dette så nærme Norge at det kan smitte, veldig! :!: (Føre-var prinsipet!) :cry:

Link to comment
Share on other sites

Og en av initiativtagerne er sportsskytter !! Han vil forby alle håndvåpen med løp kortere enn 60 cm, men understreker at forbudet ikke er ment å ramme sprotsskyting og jakt :twisted:

 

 

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/ ... 188876.ece

 

 

 

60000 har skrevet under.

 

ja bare forby! Det funker! Se bare på palistinerne, hvor får de tak i raketter for å skyte inn i Israel etter å ha vært okkupert i åresvis, blokkader og aksjoner...Hvis man er kriminell/planlegger terror så er ikke et lovforbud i veien for slike handlinger. Men det er ett gammelt poeng som ingen ser ut til å ha tatt inn over seg *sukk*

Link to comment
Share on other sites

På tide å minne om at Finland har en langt mer liberal våpenlovgivning enn Norge.

 

Jeg forstår godt at det initieres en underskriftskampanje mot forholdene der borte. Burde være lett å forstå et slikt initiativ etter at to unge menn har gått amok med egne, lovlige pistoler i skolegårder der borte. Trenger man flere drap for å forstå at det kan være aktuelt å stramme inn på våpentillatelsene?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg forstår godt at det initieres en underskriftskampanje mot forholdene der borte.

 

Forholdene der borte :D det høres ut som du snakker om somalia hehe

Finnland er det nærmeste nabolandet mitt, og jeg føler meg ikke utrygg når jeg spaserer på offentlig sted der. Heller tvert i mot!

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper flere, også på Kammeret, forstår at det er ved å ha gode og relativt strenge regler for hvem som skal kunne eie egne våpen, at vi best beskytter oss mot slike underskriftskampanjer også i Norge. Vilkår knytter opp mot organisert skyteaktivitet bør være en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Tilstede i England ? Kriminaliteten er jo dobblet....og der "er det jo ikke våpen"

 

Hipp Hurra Finland, nå kan de skape seg et nytt illgalt marked for håndvåpen der det blir enda lettere å få tak i uregistrerte våpen og myndighetene har enda mindre kontroll.

 

Få nå heller en kontroll på de som har lovlige våpen, kontra forbud som uten unntak virker mot sin hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Noe slikt kan fort skje her i Norge også-å få 60000 underskrifter på et opprop om "å fjerne disse fæle drapsvåpnene fra samfunnet" er null problem. Prøv derimot å få 6000 underskrifter på et opprop om "la oss drive med vår lovlige og velkontrolerte hobby"-tipper en sliter.

Link to comment
Share on other sites

Det er krav om medlemskap i en pistolklubb også i Finland.

 

Det hadde neppe gjort noen forskjell om finske våpenlover var anerledes, de to karene kunne gjort minst like stor skade med en hagle, en rifle, en kniv, hjemmelagede eksplosiver, øks. Våpnene er kun et redskap i disse sakene-ikke en årsak.

Link to comment
Share on other sites

Latterlig!

 

synes for det første dem burde se på våpenpolitikken der borte, da den ER mer liberal enn her!

 

dessuten burde dem kanskje se noe mer på skolesystemet, siden dette virker å være utbredt der borte, når de nå har avdekket bare den siste mnd nye forsøk på skoler

 

To ganger gjør det ikke akkurat til utbredt. Gjerningsmennene kjente tom. hverandre, neppe nok grunnlag til noen statistikk. Finnene har samme våpenkultur som oss, de er sportsskyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

Latterlig!

 

synes for det første dem burde se på våpenpolitikken der borte, da den ER mer liberal enn her!

 

dessuten burde dem kanskje se noe mer på skolesystemet, siden dette virker å være utbredt der borte, når de nå har avdekket bare den siste mnd nye forsøk på skoler

 

To ganger gjør det ikke akkurat til utbredt. Gjerningsmennene kjente tom. hverandre, neppe nok grunnlag til noen statistikk. Finnene har samme våpenkultur som oss, de er sportsskyttere og jegere.

 

De som er redd skytevåpen er det uavhengig av hendelser, eller statistikk.. De har angst for våpenet og hva det kan utrette i de gale hender. Denne angsten er ikke rasjonell, de frykter en gjennstand, ikke en handling utført av mennesker. Ved å forby denne gjenstanden tror de at verden blir tryggere. Angsten er en subjektiv følelse der reaksjonen (ønske om å forby) er sterkere en situasjonen krever (statistikken din).

Link to comment
Share on other sites

Jævla te drikkere..................

 

Når det kommer til jakt er England veldig stusslig. På grunn av eiendomsfordelingen og en veldig light-weight allemannsrett så står den alminnelige engelskmann temmelig svakt når det gjelder terreng. Men til gjengjeld så har de heller ikke mye å jakte på heller. Så vidt jeg vet er kanin og fasan det som jaktes mest. Jeg tror de har hjort eller rådyr i deler av Storbritania, men jeg er litt usikker på hvor. De har også en del grevling, men det er vel litt omdiskutert om grevling kan spises eller ikke... ;-)

 

Så med tanke på dette så er jeg veldig glad jeg bor i Norge! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men til gjengjeld så har de heller ikke mye å jakte på heller.

Du har jaktet mye i Storbritannia skjønner jeg...

 

Tja, jeg tilbringer vel totalt en måned i året i Storbritania i forbindelse med jobb så dette er ting jeg har blitt fortalt av innfødte. Men "correct me if I'm wrong"...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

[quote name="johlov

Tja' date=' jeg tilbringer vel totalt en måned i året i Storbritania i forbindelse med jobb så dette er ting jeg har blitt fortalt av innfødte. Men "correct me if I'm wrong"...[/quote]

 

Beklager OT, men jeg har jaktet hjort i England, og det er vel få om noen land i Europa hvor tettheten av hjort (spesiellt fallow /dåhjort) er større.

Bla. har de culling ( kotrolljakt) på dåhjort ut Mars måned.

Regner du med muntjac og chinese water deer i tillegge til fallow, sika, red og roe kan du jakte en eller annen form for hjortevilt i England hele året.

Link to comment
Share on other sites

Dette utspillet fra Finland viser hvor lett folk lar seg rive med på en slik internett poll/liste.

De som starter en slik liste kan formulere overskrift og tema på en slik måte at de aller fleste som ikke har kjennskap til / skjønner nok hva dette dreier seg om, klikker seg innpå og stemmer ja.

 

Er sikker på at hvis en eller annen antivåpen gruppe i Norge også startet en internettkampanje med tittel " Ønsker du at privatmennesker skal få eie drapsvåpen i Norge ?", så ville nok en slik liste også fylles opp raskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...