Jump to content

Tips til ny rifle


hbels

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny riflepakke, men synes det er alt for mye å velge i!
Jeg vil legge i ca 15000 +- for en komplett pakke.

 

Jeg står og vipper litt mellom disse 3:

https://www.hjf.no/produkt/pakketilbud/tikka-t3-burris-og-hausken

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=93286991

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=93286991

 

Pluss at jeg har fått tilbud på en sabatti med synt.skjefte, meopta meopro 3-9x43 og stalon w110 demper.

 

Jeg er på ingen måte fast bestemt på å kjøpe tikka, men synes det virker som solide rifler.

Jeg har godkjent søknad på .308 liggende, så kaliberet er ganske låst.

Må også legge til at dette blir min første rifle, og at den stort sett vil bli brukt på skytebanen, på elgpost eller i en åkerkant på hjortejakt.

 

Jeg tar mer enn gjerne imot tips til andre pakker i samme prisklasse og andre meninger for den del, jeg har lyst til å gjøre et riktig kjøp med en gang i stedet for å angre etter et par dager på skytebanen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en eldre tikka og 2 T3X, der jeg har den ene enda i 308w. Veldig fornøyd med den, blir aldri feil å kjøpe Tikka:)

 

Kjøper du bladet Jeger som er i butikken nå så har di test av rifler til under 15.000kr. Her ser du litt av utvalget. Det er også bra utvalg på bruktmarkedet:)

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, nhd skrev:

Meget gode valg, særlig adj.  Hadde valgt denne eller en Sauer 100.

 

Jeg slengte ivei en mail til jakt og friluft der jeg spurte på Sauer 100 modellen, og fikk til svar at det hadde vært litt kluss med den, så jeg velger å styre unna den i første omgang :)

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, einherje skrev:

Min dealer har anbefalt meg å vente litt. Det kommer visstnok en pakke med Browning A-bolt, Zeiss Terra med Talley montasjer og A-Tec demper til under 16K. Dette må vel være et bra tilbud?

 

Jeg skal en tur innom hos min lokale browningforhandler å høre før helga, så vi får se. Regner med jeg får et godt tilbud der. Browning er vel ikke et dårlig valg vil jeg tro?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

du får bla GRS sporter og muligens flere av GRS-stokkene til A-bolt. Ser ikke at syntstokken (Berserk) kommer til A-bolt foreløpig.

Husk at du skal ha SA for 308. De fleste forhandlere skaffer denne fra Norma.

http://nettbutikk.norma.as/våpendeler/stokk/skjefte/grs/grs-sporter-browning-a-bolt-sa-b-blue-bjørkelaminat-ca-1380g-76cm-109748-p0000095036

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, amatør skrev:

Du skriver ikke hva riflen skal brukes til. 

 

Er det storviltjakt er ikke en 3-9 kikker spesielt godt egnet. 

 

Joda..elg og hjort. Kanskje et rådyr hvis det passer seg..

Hvilken kikkert vil du anbefale? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet storvilt med forskjellige kikkerter, fra 1.5-6 og opp til 4-12.

Jeg er ikke noe fan av kjempelav forstørring, og jeg har aldri opplevd å ha behov for å skru kikkerten ned til 1.5. En plass mellom 4 og 6 er nok det som blir mest brukt. Nå snakker jeg selvsagt for meg selv. Blir holdene du skal skyte på ekstremt korte kan det nok være lurt å se på en med lavere forstørrelse. Med det sagt så har jeg heller aldri hatt behov for mer enn 6x forstørrelse til storviltjakt. Det meste koker ned til smak og behag.

 

Jeg kan varmt anbefale å gå for en brukt Zeiss classic 2.5-10x50, da får man normalt sett mye optikk for pengene. Jeg har en slik til storviltjakt. Den blir nok ikke byttet ut med det første.

Edited by 1983
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til elg er mitt førstevalg en 1-4(6)kikkert. Men for å få en mer all round, ville jeg valgt en 1,5-6x42. En slik ville jeg om jeg var nybegynner kjøpt brukt, da får man ofte topp kvalitet til rundt 5000,- ( jeg kjøper gjerne brukt nå også selv om jeg har jaktet storvilt i 20 år)

 

Jeg tipper at 3/4 av alle elg jeg har skutt, har jeg skutt på laveste forstørrelse. Dvs enten 1x eller 1,5x. 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

Jeg ville styrt unna ferdige pakker. Jeg har inntrykk av at sikter og montasjer er salderingsposter. 

 

 

 

Det er klart at man får ikke det beste fra alle verdener i min prisklasse uansett, men jeg tenker heller å kjøpe en helt grei pakke for en "nybegynner" nå også evt. bygge på med bedre kikkert om jeg ser at behovet er der. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, nhd skrev:

Jeg bruker 3-9 både på elg og rådyr og skjønner ikke hva som er "uegnet" med den.

 

tror det er så mange meninger om kikkert at der blir jeg ikke klok på et forum.

Jeg går nok for en god og fornuftig kikkert til mitt bruk. Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg en swarovski med kulebanekomp. Og alskens luksus, men lommeboka er ikke akkurat der.

 

Om noen har lyst til å kvitte seg med en i 7000kr klassen så er jeg absolutt åpen for en prat. 

Samme med demper og rifle for den del :)

Link to comment
Share on other sites

Disse dukker opp rett som det er, typisk kikkert i den klassen som går til samme pris er Kahles Helia C, Zeiss Classic (eller eldre Victory) og Swarovski Habicht. 

 

Hvis du skal bruke den hovedsakelig på skumringsjakt ville jeg gått opp til 50mm linse, men dersom dette kun skjer en sjelden gang ville jeg valgt 40 mm, da kikkertene er både smekrere og lettere.

 

At de fleste kikkerter er 3-9 sier ikke så mye. De fleste kikkerter er også amerikanske (evt lagd i Kina) med 1 toms rør. Det betyr ikke at det er noe å satse på ;)

 

Selv om det står 308 på søknaden, kan du fortsatt kjøpe andre kaliber, du er ikke låst der. Bare å endre kaliberet på nedre delen av søknaden når du sender den inn og evt legge ved en lapp eller email til politiet.

Link to comment
Share on other sites

msteiro skjønte ikke helt hva du mente med ikke noe å satse på

Om det var amerikanske kikkerter eller en toms rør.Har skutt et tresifra antall dyr med nettopp amerikanske entoms kikkerter vil aldri ha noe annet heller

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett nøye på Browning a-bolt, her er det rom for pruting-virker som om imporøren vil ha de ut fra lageret.

Demper; sonic45

Sikte; brukt europeisk, evt Leupold vx-r

Montasjer; kjøp stål klakker og ringer

 

Vil du holde litt igjen på utgiftene venter du med demperkjøp til neste lønn.

 

Jeg ville ikke kjøpt zeiss terra og/eller Meopta Meopro. 

 

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, msteiro skrev:

Disse dukker opp rett som det er, typisk kikkert i den klassen som går til samme pris er Kahles Helia C, Zeiss Classic (eller eldre Victory) og Swarovski Habicht. 

 

Hvis du skal bruke den hovedsakelig på skumringsjakt ville jeg gått opp til 50mm linse, men dersom dette kun skjer en sjelden gang ville jeg valgt 40 mm, da kikkertene er både smekrere og lettere.

 

At de fleste kikkerter er 3-9 sier ikke så mye. De fleste kikkerter er også amerikanske (evt lagd i Kina) med 1 toms rør. Det betyr ikke at det er noe å satse på ;)

 

Selv om det står 308 på søknaden, kan du fortsatt kjøpe andre kaliber, du er ikke låst der. Bare å endre kaliberet på nedre delen av søknaden når du sender den inn og evt legge ved en lapp eller email til politiet.

 

Var ikke klar over at jeg kunne velge et annet kaliber, så det var det bra du sa! 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Jeg ville sett nøye på Browning a-bolt, her er det rom for pruting-virker som om imporøren vil ha de ut fra lageret.

Demper; sonic45

Sikte; brukt europeisk, evt Leupold vx-r

Montasjer; kjøp stål klakker og ringer

 

Vil du holde litt igjen på utgiftene venter du med demperkjøp til neste lønn.

 

Jeg ville ikke kjøpt zeiss terra og/eller Meopta Meopro. 

 

 

Jeg skal til min lokale browningforhandler i dag, så det er absolutt en god mulighet for at jeg havner på den, hvis han gir meg en god pris..

 

skal se på sabatti i morgen, så jeg håper på å ta et valg i løpet av helga på hva det blir ??

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, msteiro skrev:

Hovedpoenget var at selv om det er mest utbredt betyr detikke at det er det beste. 

Best på hva da.Jakt er mest bæring/håndtering lite skyting amerikanske sikter er slanke,lette kan monteres lavt =stødigere sittende skytestilling

Link to comment
Share on other sites

Var og prøvde en Browning x-bolt i dag og ble ganske solgt. Pent våpen rett og slett. Passet meg veldig godt da våpenet er ganske kompakt og jeg heller ikke er store karen.

 

Så da ble det en Browning x-bolt i kaliber .308 med Hausken JD184 foran og swarovski z3 (4x12x50) på toppen. Litt over budsjettet, men jeg tror det ble en bra og solid sammensatt pakke.

 

Takk for alle gode svar og meninger :) Gull verdt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,vil ikke være gledesdreper her.Men du bør prøve hvordan x-bolt'n fungerer med kjappe ladegrep.Kjenner en som har store problemer med forkiling med sin x-bolt i .308.

Hvis du googler "problem med x-bolt" vil du se at flere har magasintrøbbel.

Kun ment som et vennlig tips...test litt med kjapp skyting og er det et problem er det bedre jo raskere du evt reklamerer.

Gleden med et nytt våpen i hus er stor,og da bør du få valuta for pengene?

Link to comment
Share on other sites

Har sendt ivei 150 skudd nå, og har ikke kjent noen problemer enda.

Samler veldig fint på 100 meter (med tofot ?) Skal se om jeg får tatt bilde neste gang jeg er på banen.

 

Magasinet har jeg ikke hatt noen problemer med, klikker lett på plass hver gang.

Et 5skuddsmagasin skal det nok investeres i om det finnes, det er det eneste minuset jeg kan komme på i farta.

 

Ladegrepet ble litt tyngre når jeg tok oppskytinga med blyspisskulene av en eller annen grunn..

 

men ellers, veldig fornøyd med både rifle, kikkert og demper. Glad jeg la i langt over budsjettet slik at jeg fikk en bra kikkert. 

IMG_1228.JPGRiggen min..

 

IMG_1253.JPG

Bilde fra oppskytinga. Første gang jeg prøver sittende oppskyting, noe som fungerte my bedre enn liggende for min del. Samlet litt for langt til venstre, men det er pga at blyspissen gikk annerledes. Skulle tatt en prøveserie først, men det gikk bra..

Edited by hbels
Link to comment
Share on other sites

På 4.8.2017 den 23.36, hbels skrev:

Ja det var det jeg fikk beskjed om av selger, har ikke sjekket det nærmere på noe som helst vis så det er ikke en påstand fra meg :) kan desverre ikke utdype noe om hva som er feil..

Fikk hjem sauer 100 for et par uker siden fungerer som bare det samler kjempegodt med allslags ammunisjon. Min er ikke kresen i det hele tatt:) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 18.7.2017 den 14.11, hbels skrev:

 

Jeg slengte ivei en mail til jakt og friluft der jeg spurte på Sauer 100 modellen, og fikk til svar at det hadde vært litt kluss med den, så jeg velger å styre unna den i første omgang :)

 

Jakt og Friluft AS er eid av Axel Ugland. Schou AS er også eid av Axel Ugland. Schou AS er importør av Tikka og Sako. Magne Landrø AS er importør av Sauer. 

Da er det for gjort at det er noe kluss med Sauer 100 modellen når du snakker med Jakt og Fritid. Jakt og Fritids selgere vil jo helst selge Tikka T3 (og Sako). Da tjener eieren mer cash. Og cash is king som du vet. Når det regner på presten drypper det på klokkeren.

Jeg fikk høre akkurat den samme historien fra en selger hos Jakt og Fritid på Villmarksmessa  på Lillestrøm i år. Ikke tro på alt du hører. Gratulerer med valg av rifle og kikkert! 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...