Jump to content

Norma kontra Vihtavuori krutt ?


Mauser68

Recommended Posts

Når ein sammenligner prisene på krutt, så er Norma sitt krutt, som f.eks MRP dobbelt så dyrt som dei fleste typene av Vihtavouri.

Er det på samme måte som med skytterlags kruttet til Norma at ein må teste Vihtavouri sitt krutt, for kvar lott, eller er det berr et generelt billigere / dårligere krutt.

Ser erfaringene til ein del er, at Norma sitt generelt er lettere å få gode ladninger med i forhold til Vihtavouri sitt krutt.

 

Nokon som har stålkontroll på krutt, som kan gje et utfyllende svar på dette ?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har opplevd det, med tanke på Vitav. krutt og ladedata, så har Vitav. selv justert sine ladedata igjennom de siste 20-30 årene. (Uff har jeg holdt på med dette så lenge)... :roll:

Om dette grunnes skiftende/varierende brennhastighet på deres forskellige kruttsorter over tid, eller litt vel "varme" data fra 70 årene vet jeg ikke.

Men for å ta kortversjonen, jeg ville uansett ikke tatt en 10 år gammel boks N-140 og hoppet rett inn på maksdata.

 

Faktisk noen av de "sikreste" ladedataene som finnes rundtomkring er de dataene som står på Norma sin skytterlagskruttserie, så lenge de lades, og skytes, med de dataene som står på boksen.

 

Husker forøvrig en tidlig (tror faktisk det var den første lotten som kom til Kongeriket) med N-540.......... :shock: den var faktisk ikke helt etter boken...for å si det mildt.

 

Jeg har ikke opplevd store variasjoner etter milenniumskiftet, eller rettere sagt knapt nok merket forskjeller, på kruttsorter av produksjonsdatoer som ligger innforbi samme produksjonsår hos våre Finnske venner.

Så om du bruker dagens oppgitte data fra Vitav. tror jeg du med god grunn kan føle deg rimelig trygg på resultatet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet opp Hornady Interbond 165 grs til min 308 med to forskjellige lotter av N140. Den gamleste loten gav 802 m/s og den nye loten jeg hadde ga ikke mer enn 780 m/s så det er nok en forskjell. har kun testet N-140 da. Men jeg brukte like mye krutt fra begge lotene (43 grs) og samme COL

Link to comment
Share on other sites

Du kan regne med å få høyere hastigheter med Norma sine krutt enn med Vith 1XX da Norma er mer energirikt. Jeg har derimot aldri klart å få bedre presisjon med Normakruttene, ofte er det omvendt. Vith 5XX serie ligner mer på Normakrutt da disse også inneholder Nitroglyserin. Her synes jeg ikke Vith imponerer, lettere å arbeide ut en maksladning med Norma, snillere trykkurve virker det som. Håper Etterbrenner kan stå fram med sine erfaringer, han tør ha noen å dele...

Link to comment
Share on other sites

Sjekket en svensk butikk på nettet, denne selger Normakrutt til kr 290 pr. 1/2-kilo mens Vihtavuori-kruttet lå fra 550 - 590 kr pr. kilo. Kan se ut som det er marginene hos norske importører som skaper den kunstig høye forskjellen i Norge.

 

 

..........Men det var sammenligninga med Vihtavouri krutt eg tenkte på. Kvifor prisforskjellen er så stor der. ..........
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen ekspert på krutt, men bruker Norma samme kalkyle på krutt som på ammunisjon så er dobbel pris i forhold til konkurrentene noe i nærheten av det vanlige. Hvorfor det er slik skal jeg ikke gi meg ut på spekulasjoner rundt, men når ammunisjon ladet av Norma for amerikanske produsenter kommer tilbake i esker merket f eks Federal eller Winchester koster denne ammunisjonen ca halvparten av det de selger den for selv, enda de da i tillegg slipper frakta fram og tilbake over dammen. (gjelder enkelte spesielle kalibre og gjerne metriske) Norma har uten tvil kvalitativt gode produkter, men jeg synes at prisnivået har utviklet seg til litt "out of range" for oss vanlige dødelige, spesielt de senere årene. Var en tur over til Sverige og sjekka prisene på ammo der borte, men der var det ikke mer å hente enn det kursforskjellen gir på Norma sin ammo i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nå kun Vitavuori krutt. I den tiden jeg ikke helt viste hva jeg drev med, "forsket" jeg i det vide og brede med forskjellige kruttsorter for å oppnå de beste hastighetene. Både skytterlagskrutt , MRP og noen bokser med Norma i 200 serien ble flittig brukt, men jeg må vel ærlig innrømmeat jeg i dag ikke kan se noen vesentlige fordeler med Norma. I de kalibrene jeg stort sett lader nå bruker jeg helst N-140/150 og 160 i storforpakning.

I tillegg har jeg vel et par bokser med N-165 og N-170 til litt tyngre ladninger. Presisjon og hastigheter er like god som med Norma, men den største fordelen er nok prisen.:wink:

En 10-15m/s mindre i en 300 WinMag kan jeg alltids leve med. :D

Forresten, maksladninger eksisterer ikke lenger i mine ammoesker, uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Eg har kun brukt Norma 4, som er jo et billig krutt. Ellers så har det vært litt N 140. Men når ein skifter lot på kruttet med Norma, så må ein begynne nærmest på nytt igjen, det er jo litt irriterandes det.

Sjølvsagt, så begynner ein litt under forrige ladning, på ny lot krutt, men alikevel.

 

Nei eg kjem nok til å satse på Vihtavuori framover, iallefall så lenge det er snakk om den prisen. MRP som attpåtil er et svakt krutt, og du må fylle hylsene nesten opp, vil jo tilsei at kruttet varer ikkje til så mange patronene heller, så ser ikkje poenget med det.

 

Takker for svar her folkens.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er eg klar over. Men det var sammenligninga med Vihtavouri krutt eg tenkte på. Kvifor prisforskjellen er så stor der. Er det samme med Vihtavouri, at der også må du teste lott for lott, eller er f.eks N140 frå 1985 lik den som er produsert i dag ?

 

Norma 200, 201, 202, 203B, 204, URP, MRP og MRP2 (mulig jeg har glemt noen) er laborert fram til en eksakt brennhastighet og blir derfor jæv.. dyrt. Men fordelen er at når du har funnet goladninga kan du bruke den år etter år.

Vitavuori har endringer mellom lotene men er innom bestemte rammer som fabrikken har satt.

Normas skytterlagskrutt har større variasjon mellom lotene og er derfor fjernet fra Ladeboken utg. 6. (muligens utg. 5 også)

Pga. sikkerhetsmessige grunner. Derfor står ladedataene på pakningen pga. lotvariasjoner som fabrikken ikke vil stå inne for. Derfor er Normas skytterlagskrutt noe billigere enn Vitavuori sitt.

Link to comment
Share on other sites

Redfox skreiv :

Norma 200, 201, 202, 203B, 204, URP, MRP og MRP2 (mulig jeg har glemt noen) er laborert fram til en eksakt brennhastighet og blir derfor jæv.. dyrt. Men fordelen er at når du har funnet goladninga kan du bruke den år etter år.

Vitavuori har endringer mellom lotene men er innom bestemte rammer som fabrikken har satt.

 

Ok, det er slik det heng i hop ja. Vel det er vel begrensa med tid, før at ladinga ikkje er så morro, at ein kan sitte å lade frem test lotter, så kanskje ein bør vurdere Norma sin 2xx serie og xRP for ettertid.

Takker for svar. :)

Link to comment
Share on other sites

. MRP som attpåtil er et svakt krutt, og du må fylle hylsene nesten opp, vil jo tilsei at kruttet varer ikkje til så mange patronene heller, så ser ikkje poenget med det.

Hehe. Jeg må dessverre flire litt i skjegget når jeg leser sånt. Blir som kara i ælj-laget som snakker om sterke og svake patroner. :)

Hva anser du som et "sterkt krutt" da?

 

Poenget med MRP er kort og godt at dette kruttet er seintbrennende. Som igjen gir høyere hastigheter til tyngre kuler.

Det er som regel poeng med alt, vettu. :wink:

Link to comment
Share on other sites

He, he, berre flir du Bamrud, tar ikkje det ille opp. Spesielt ikkje når eg skreiv dette so klønete, det var seintbrennende krutt eg meinte. :mrgreen:

 

Vel reknesstykket blir MRP kontra N140 at eg må fylle patronene med 48-50 grains med MRP, kontra 40-42 grains med N 140, når eg lader til 6.5x55. ( Dette er ca tall, men ikkje så langt frå sannheita ) I løpet av x antall patroner så går eg tom for MRP krutt x antall patroner før N 140 dunken, som attpåtil er mykje rimeligere i innkjøp.

Forstår sjølvsagt at MRP er et godt krutt og meir velegna til enkelt kuler i forhold til N 140 kruttet. Det er slik eg ser ståa her no. Men så lenge det er morro å sitte med ladebenken, så er ikkje dette problem, men den dagen eg berre lader, for at eg må ha ammo`en billigere enn fabrikka ammo, og det er et ork å sette seg ned med ladeutstyret, så ser eg fordelen med å gå på et kvalitets sikra krutt. Då er det verdt kronene i mellom. :D

Link to comment
Share on other sites

Lader til jakt og trenings skyting i 6.5x55 og .223. Har brukt Norma 4 og N 140 til no. Problemet er at når ein skal prøve å få 3 forskjellige kuler i kvart kaliber med forskjellig vekt, til å treffe omtrent på samme plass. Så må eg nok til pers og skaffe meg litt forskjellige kruttsorter. Ein annen ting er at f.eks N 140 er dugandes til både 6.5x55 og .223, og det betyr jo litt også.

 

Men skytterlags kruttet er stort sett ok det. Men må nok hamstre litt anna krutt snart, det er vinter snart, jakta går på hell og då må det lades og prøves, før neste sesong igjen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hadde gleden av å være med på omvisning hos Norma 7.november med Kenneth Skoglund. Dette ble arrangert av et annet forum :wink:

 

 

Kenneth kunne forklare at ved f.eks 10 lotter med krutt, så var det trolig bare 2 som havnet ut på markedet. Da de andre ikke holdt kravene til Norma. De som ikke holdt kravet ble f.eks benyttet til skytterlagskrutt etc.. Derav forskjellige hastigheter på bokser.

 

Kan anbefale dere en tur til Norma hvis dere får mulighet noen gang. Kan også nevne at jeg for min egen del tenkte at Norma hadde en kvalitetskontroll på x-antall hylser/patroner av xxxx-antall produserte hylser/patroner.

Det er FEIL, Norma har kvalitetskontroll på alle, det er ingen hylser/patroner som forlater fabrikken uten å ha blitt godkjent :shock: Nesten så de er paranoide :wink: Men da er de også sikre på varene de leverer.

 

Bilder kan ses på tråden i forumet BigBore.no

Link to comment
Share on other sites

Norma har kvalitetskontroll på alle, det er ingen hylser/patroner som forlater fabrikken uten å ha blitt godkjent.

 

Jeg har kjøpt en del Normaproduserte 6.5-284 hylser på QXL. Og der har jeg funnet en hylse uten rille.

Så svikt i kontrollen skjer.

Må si den ser snål ut. Den er da etter sitatet over uhyre sjelden. Den går inn i samlinga.

Link to comment
Share on other sites

Norma har kvalitetskontroll på alle, det er ingen hylser/patroner som forlater fabrikken uten å ha blitt godkjent.

 

Jeg har kjøpt en del Normaproduserte 6.5-284 hylser på QXL. Og der har jeg funnet en hylse uten rille.

Så svikt i kontrollen skjer.

Må si den ser snål ut. Den er da etter sitatet over uhyre sjelden. Den går inn i samlinga.

 

kansje det er skrota-hylser som er solgt på qxl?

 

eller "matpakke hylser" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Norma har kvalitetskontroll på alle, det er ingen hylser/patroner som forlater fabrikken uten å ha blitt godkjent.

 

Jeg har kjøpt en del Normaproduserte 6.5-284 hylser på QXL. Og der har jeg funnet en hylse uten rille.

Så svikt i kontrollen skjer.

Må si den ser snål ut. Den er da etter sitatet over uhyre sjelden. Den går inn i samlinga.

 

kansje det er skrota-hylser som er solgt på qxl?

 

eller "matpakke hylser" ;)

 

Som det står over.

"INGEN HYLSER/PATRONER SOM FORLATER FABRIKKEN UTEN Å HA BLITT GODKJENT".

Det sier vel sitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har hørt fra flere at de klager over treffpunktforandring på kalde vinterdager når de skyter patroner ladet med vv-krutt. Dette forekommer dog IKKE når de skyter patroner ladet med Norma sitt krutt, forteller de etter å ha skiftet til det. Noen som har erfaringer med dette, bekrefte, avkrefte? Hvis så er tilfelle, er jeg ikke i tvil om at det er Normakrutt som kommer til å stå i mine hyller fremover :)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt fra flere at de klager over treffpunktforandring på kalde vinterdager når de skyter patroner ladet med vv-krutt. Dette forekommer dog IKKE når de skyter patroner ladet med Norma sitt krutt, forteller de etter å ha skiftet til det. Noen som har erfaringer med dette, bekrefte, avkrefte? Hvis så er tilfelle, er jeg ikke i tvil om at det er Normakrutt som kommer til å stå i mine hyller fremover :)

 

Tja slike erfaringer har ikke jeg med vv-krutt. Var ute i -12 i dag og luftet Naganten ladet med N150 krutt. Ikke antydning til forskjell fra i sommer da det var +25.

 

Under -20 derimot kan rare ting begynne å skje med det er ofte tennhetter sin skyld også.

Link to comment
Share on other sites

OK. Kan jo være skytteren sin feil også det, at skuddet sitter litt til siden. Å man skylder jo ofte på utstyret før man biter i det sure eplet og legger skylden på seg selv. :)

 

Angående pris, så regnet jeg litt på det i sted. Når jeg lader 110grs vmax i .308n med 45grs krutt, er forskjellen i pris med vv-krutt og Norma-krutt ca 1,20 kr pr ferdigladdet patron. Forutsetningen er komponenter kjøpt fra samme forhandler. Jeg personlig synes ikke det er store forskjellen, siden jeg ikke skyter mer enn kanskje 100 +/- slike på et år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...