Jump to content

Buckshot


offshoremann

Recommended Posts

Hva skal du med dem? En hel haug tester har vist at buckshot er ikke noe sjakktrekk å bruke til jakt. Det er for få hagl og dermed får du alt for dårlig dekning. Jeg har sett rådyrskiver som har vært skutt på med buckshot, og det blir rein bingo om du treffer i vital sone eller om du setter ett hagl mellom ryggtaggene, ett i vomma og og ett i frambeinet. Alle oppegående skandinaviske jaktbladjournalister som jeg har lest slike tester fra er enstemmige i dommen over buckshot til jakt: Ligg unna.

 

Hvis du har tenkt å bruke dem til moro på banen, se bort fra ovenstående ;)

Link to comment
Share on other sites

Har bladd litt i Remingtons katalog for 2007. Der er det bilde av noen buckshots og på samme side er det bilde av en slags hjort, deer eller hva de kaller det der borte.. Får litt inntrykk av at dette er rette medisinen for disse store dyrene, men er jo som Sako sier, det er litt bingo hvor kulene treffer dyret.

 

Veldig skummelt hvertfall å overføre dette til norske forhold, jeg tenker rådyrjakt med hagle, skuddavstand 25 meter, hvor mange av de treffer en liten rådyrkropp?

 

Men hvorfor lages dette egentlig når disse testene er så entydige? Finnes det noen typer jakt hvor dette har noen fordeler?

Link to comment
Share on other sites

Man får de resultatene man vil ha! Jeg har jobbet såpass lenge innen grunnforskning generellt, at det tør jeg påstå. Hvis jeg ville bevise det motsatte, skulle jeg nok klart det.

 

Det finnes gode Buckshot-patroner som går godt i noen hagle og andre ikke. Som alltid er det viktig å teste i ditt våpen, med forskjellige choker etc. Det er ingen garanti for at du finner en patron som funker i ditt våpen. Hvis kulene bommer virker de ikke. Treffer de, på rett avstand, er de veldig effektive.

 

I USA er det utsrakt bruk av Buckshot i de områdene der rifle er forbudt. Rifle er ikke forbudt i Skandinavia, og derfor velger vi det som virker best: RIFLE.

 

...Og så er det litt myter rundt virkningen av Buckshot som er like vanskelig å bli kvitt som mytene om sølvkuler på vampyrer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også testet Buck i min Benelli M2. Det var en 53 grams S&B. 20 kuler/diameter 7,62.

 

Med Modified Choke på 25 meter satt 13 av "Haglene" i en IPSC Classic skive.

 

Så hvordan buckshot oppfører seg, er nok litt forskjellig ut fra både hagle som blir brukt, og ammo.

 

Jeg har ikke villet stått å veivet med et flagg i det området...... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen praktisk erfaring med Buckshot, men disse ulvene som ble skutt fra helikopter for noen år siden? Var ikke det med hagle og buckshot? mener det da ble sagt at effektiv rekkevidde med det våpnet var 80meter.

 

Rett meg om jeg tar feil, dette er noe jeg har hørt fra andre :)

Link to comment
Share on other sites

Den eneste grunnen til at jeg kunne kjøpt buckshoots er for å kunne skyte på lengre hold enn 25-30m. Men dette fungerer jo ikke alltid så veldig godt... så da skjønner jeg ikke vitsen når vi har haglepatroner med langt flere hagl å som allikevel gir upåklagelig effekt. På fornuftig avstand vel og merke :!:

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke disse amerikanerne hjortehagler som gir mye trangere skuddbilder enn vanlig?

Uansett, hvis noen skyter et rådyr på 50-80m med hagle er det siste gangen de er i min skog på jakt. de burde vel uansett vurdert å handle rifle eller kombi da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Erfaringene er blandete, ser en...

 

Mine erfaringer er kun positive, men er helt klart at alle trangborringer, hagler og patroner ikke nødvendigvis går sammen.

Nesten alle rådyra jeg har skutt har vært med Buck, når hagle har vært våpnet .Men er helt klart at testskyting er nødvendig, og i mye større grad en "vanlige" haglpatroner. Rem HeviShot 00buck skyter som en drøm i den ene hagla mi, men er ubrukelig i den andre.

Den gode kombinasjonen setter svermen innenfor 40cm på 25m

Fordelen med dem som jeg ser det er ikke at holdet kan drøyes men at en slipper å få hele dyret fullt av hagl, og at en alltid får god inntrengning. Har skutt ihvertfall 30+ rådyr med buck, og kommer til å fortsette med det.

 

Brukt Buck på ettersøk, og HeviShot 00buck går igjennom et rådyr på langs

Før noen bestemte seg for at blyhagl var årsaken til de fleste kriser i verden var 4Buck favoritten. Passe mange hagl, i forhold til størrelse.

 

Oppdaga under jakt i USA at de fleste med buck i børsa brukte full choke, er ofte en god kombinasjon med blyet, 1/4 funka best med HevShot.

Ihvertfall viktig og prøve på ei skive, og mer en ett skudd, 1 skudd kan være flaks. Samt at forskjeller i lot kan gi avik, selv om en holder seg til samme fabrikat

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har lest at grov buckshot brukes i Afrika til etterøk på skadeskutt leopard. Da er det snakk om skuddhold på et par meter og en j...ig sinna katt.

 

Under ulvejakta med helikopter i Østerdalen vinteren 2001 ble det brukt haglstørrelse 3.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke rare erfaringen med buckshot, men jeg har da prøvd.

I Urikaen gikk Rottweil SSSG m/ 27 hagl styggbra! Med halv choke var det tilstrekkelig dekning til å skyte rådyr på lengre hold enn de 25m som sies å være maks. Og ja, jeg testen med mer enn ett skudd :wink:

Skaut kun ett rådyr med denne kombinasjonen, men killingen rakk ikke å uttale seg om effekten.

 

I Rizzinien min derimot, går det IKKE, vel og merke med HS-buckshot. Kun 2'er hagl i den hagla på rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 10-15 rådyr med Rottweil Express med 43 og 70 haggl. Bare knall og fall på hold fra 10-25 meter. Kan ikke si at ikke hagl nr 2 hadde gjort samme nytten men i ungdommen hadde jeg tro på grove hagl . Nå bruker jeg Wingmaster HD US4 til all haglejakt

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med dem? En hel haug tester har vist at buckshot er ikke noe sjakktrekk å bruke til jakt. ;)

 

Men: har du testet dette selv, eller har du bare lest det en plass :?::?:

 

Jeg har god erfaring med BS på jakt. Med Rio sin 3x3 (9hagl) og 3x7 (21hagl) har jeg skutt x-antall kanadagås helt opp mot 70meters skuddhold. Dette med en Remington 11-87 med ekstra full trangboring.

 

Test selv, i DITT våpen , istedet for å lese alverdens tester.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne blir patroner med under 30 hagl litt for tynt. Men om andre folk har andre erfaringer så dem om det. Det som jeg derimot synes er litt rart er at det ikke er mer snakk om patroner med 50-80 hagl, er vel i dette segmentet man kan få litt i pose og sekk, inntrengning og dekning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen praktisk erfaring med Buckshot, men disse ulvene som ble skutt fra helikopter for noen år siden? Var ikke det med hagle og buckshot?

 

om de ble tatt med buck vet jeg ikke, men hvis det er tillfellet er det litt annerledes når en "hovrer" med et helikopter 10 meter over og planter 5 patroner i en ulv. Da er noen kuler dømt å treffe skikkelig! En "buckshotpellet" kan sikkert drepe på 80 meter, men hva hjelper det når du ikke vet hvor den vil havne på en slik avstand?

 

Å bruke buckshot til rådyr på lange hold er noe annet, og kan lett bli kjipt da det ikke er garantert at en treffer der en skal. Har selv jaktet rådyr med hagle, og en kompis skøyt rådyr med US nr.1, og det gikk rett i bakken. Dette var riktig nok skudd på fornuftig avstand.

 

Vi testet forskjellige alternativer før jakta, blant annet en pakke buck (husker ikke merket). Nå kan det være at patronene jeg har testet ikke gikk godt i min hagle. brukte full trangboring, og på 5 skudd, fikk vi to hull i en motorsykkelhjelm på ca 25 meter :?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd buckshot av Tyske, Italienske og Amerikanske produsenter, flere er av de som her er nevnt.

Ingen av dem gå noen gode treffbilder på lengre avstand, tøft å skyte mot sjøen med, da de grove hagl gir gode markeringer når de treffer vannflaten.

Minst 20 varianter ble prøvd på 70-tallet av meg, dette på plater ved forskjellige avstander.

 

Men til jakt over 15-20m var de fullstendig ubrukelig i min hagle med full trangboring.

De ga ett alt for spredt treffbilde og hagldekningen på 20-25m var elendig.

 

Dette innbefattet buckshot som innehold fra 9 hagl - ca 27 hagl

Siste buckshot som ble avfyrt i min hagle var i 1978 da jeg fort forstod at bruk av disse patroner var ett sjansespill, i hvertfall på avstander over 15-20m og kortere med de groveste hagl.

Derfor på lengre avstand bruk rifle, gjerne hagle på kortere avstand med patroner og hagl som gir god dekning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen praktisk erfaring med Buckshot, men disse ulvene som ble skutt fra helikopter for noen år siden? Var ikke det med hagle og buckshot?

 

 

 

De patronene de brukte på den ulveavskytingen var Remington Express cal 12-3.5" Us BB i følge butikken som solgte de. Disse patronene inneholder ca 115 haggel .

Link to comment
Share on other sites

Får man i det hele tatt kjøpt buckshot i Norge?

Bly er jo som kjent forbudt, men det er kanskje mulig å få tak i hevishot eller noe?

Noen som kan peke meg i riktig retning :D

 

Hadde vært moro bare å prøve for å se hvordan de gikk i hagle mi.

Kan berolige alle med at jeg ikke skal bruke de på jakt uten å teste først. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...