Jump to content

Erfaring med A-tec sitt A-LOCK Mini innfestning


Think!

Recommended Posts

On 12/5/2020 at 11:13 AM, hjortefot.com said:

så smellet blir nok akkurat som før

Når du tar av en dempermodul og erstatter den med smellforsterker? altså 1 stk dempermodul+ rekylbrems demper smell like bra som 2 dempermoduler?  Mulig jeg misforsto deg her nå, men det høres for godt ut, til å være sant. 

Link to comment
Share on other sites

@hewi

 

Når jeg tar bort en dempermodul og erstatter den med rekylbremsen oppleves støynivået noe høyere pga trykket går til sidene. 

Det er helt naturlig.

 

Nå bruker jeg stort sett Optima45 uten den midterste modulen til vanlig. Så derfor blir det mindre forskjell for meg og til mitt bruk.

 

Skal, når jeg får tid og dagslys, prøve oppsettet med ekstra modul for å se om forskjellen blir enda mindre.

Altså 2 midtmoduler +bremsemodulen.

 

Det blir spennende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, hjortefot.com said:

@hewi

 

Når jeg tar bort en dempermodul og erstatter den med rekylbremsen oppleves støynivået noe høyere pga trykket går til sidene. 

Det er helt naturlig.

 

Nå bruker jeg stort sett Optima45 uten den midterste modulen til vanlig. Så derfor blir det mindre forskjell for meg og til mitt bruk.

 

Skal, når jeg får tid og dagslys, prøve oppsettet med ekstra modul for å se om forskjellen blir enda mindre.

Altså 2 midtmoduler +bremsemodulen.

 

Det blir spennende.

Ser for meg at jo mer "demper" man har, jo mindre effekt vil rekylbremsen få. Demperen skal jo få ned gasshastigheten mens bremsen er avhengig av at gassen har godt fart for å fungere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/10/2020 at 3:22 PM, hjortefot.com said:

Her skytes det med to Optimadempere. Begge har to dempermoduler. 

Og den siste har bremsemodulen i tillegg.

Hva er forskjellen? Det ser ut som om rifla hopper akkurat like mye med begge løsningene.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bly said:

Hva er forskjellen? Det ser ut som om rifla hopper akkurat like mye med begge løsningene.

Hvis du ser godt etter så er det ein forskjel i munningsvippen. Og når du sikter på 100 m er det ein vesentleg forskjel. Spesielt på høg forstørring.

 

Videoen blei hovedsaklig laga for å vise forskjell i smell. Og at det er null problem utan hørselvern. Og eg held noko lausare på rifla etter demperbyttet. 

 

Effekten av bremsmodulen avheng av kaliber, pipelengde, ladning..etc  

 

Effekten vil f.eks være større i eit magnumkaliber enn i kalibre som trives i korte piper.

 

Vurderer å lage en ny film, men trenger dagslys, oppholdsvær og noen til å filme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Nei, det heter brake, fordi brake er det korrekte ordet ;) Break har ingenting med rekylbrems å gjøre, og er resultatet av at norske våpenbutikker ikke har stavekontroll.

Årsaken til at 99% av norske våpenbutikker skriver break er at varen heter:

Optima 45 End Cap Break

 

Det er navnet A-TEC har gitt produktet. 

At riktig benevnelse er Brake er det ingen tvil om.

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, hjortefot.com said:

Årsaken til at 99% av norske våpenbutikker skriver break er at varen heter:

Optima 45 End Cap Break

 

Det er navnet A-TEC har gitt produktet. 

At riktig benevnelse er Brake er det ingen tvil om.

 

Greit, da er vi enige om at produktet heter «A-tec ødelegg», ikke «A-tec bremse». 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Austergården

På samme måte som lyddemperserien heter Optima, eller Hertz etc.. Navnet Optima betyr ikke lyddemper eller dempet.  

Det er bare et navn produsenten har gitt produktet, og behøver ikke bety noe som helst. Og behøver ikke oversettes til/fra engelsk.

 

Akkurat som Bokhyllen Magnus hos IKEA. 

 

 

 

 

Edited by hjortefot.com
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, hjortefot.com said:

@Austergården

På samme måte som lyddemperserien heter Optima, eller Hertz etc.. Navnet Optima betyr ikke lyddemper eller dempet. 

Det er bare et navn produsenten har gitt produktet, og behøver ikke bety noe som helst. 

 

Akkurat som Bokhyllen Magnus hos IKEA. 

 

 

 

 

Navnet er åpenbart engelsk og på grunn av engelskfaglige svakheter har man gitt det feil navn. 
Har jeg forstått det rett at du selger disse? 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Austergården said:

Navnet er åpenbart engelsk og på grunn av engelskfaglige svakheter har man gitt det feil navn. 

Nå skriver A-tec "brake" både når det gjelder den vanlige bremsen, PRS 2/3 og Marksman på sine nettsider. Så om teorien din skulle være tilfelle, så er det en pussig glipp. Det betyr ikke at teorien er feil, for all del. Det er jo et navn som tilsier at det stammer av en skrivefeil🤔 men det spiller strengt tatt liten rolle hva greia heter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, FreeSkier said:

Nå skriver A-tec "brake" både når det gjelder den vanlige bremsen, PRS 2/3 og Marksman på sine nettsider. Så om teorien din skulle være tilfelle, så er det en pussig glipp. Det betyr ikke at teorien er feil, for all del. Det er jo et navn som tilsier at det stammer av en skrivefeil🤔 men det spiller strengt tatt liten rolle hva greia heter. 

Skriver man feil ord så og ikke fanger det i korrektur så er det en språkfaglig svakhet. 

Link to comment
Share on other sites

On 12/20/2020 at 11:25 AM, hjortefot.com said:

Årsaken til at 99% av norske våpenbutikker skriver break er at varen heter:

Optima 45 End Cap Break

 

Det er navnet A-TEC har gitt produktet. 

At riktig benevnelse er Brake er det ingen tvil om.

 

Da er det jaggu rart at alle andre bremser fra A-Tec heter BRAKE.

 

Norske våpenbutikker er generelt helt elendige på å stave ting korrekt. At noen har gitt bremsen navnet "break" i innkjøpslista/intern varebeholdning betyr ikke at den heter det, litt som at Hornady ikke blir Hornaday selv om en sjappe kaller det det..

 

Finnes flust av kategorier som "kikkert sikter" og "jakt ammunisjon" i nettbutikker🙄

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, hjortefot.com said:

Men siden vi er inne i Bremsmodul-tematikken , nokon som veit om denne blir fyfy på jaktfelt?

Der er jo rekylbrems forbudt. 

 

Lydnivået blir jo betraktelig lågare enn uten dempar. 

Trykket fra modulen er jo berre ein varm fønvind kontra vanlege rekylbremsar.

 

 


Har du prøvd den bremsen uten midt modulen for å se/høre hvor høy lyden blir da ? Om det er tilfelle at det ikke blir store lyden så er den jo interresant å ha på jakt med bare bakstykket og den brems modulen på 9.3 løpet.!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@smaug

Det må hver enkelt teste, bruker a-lock på alle blaserpipene mine, og har hittil ikkje hatt avvik fra uten noe på tuten, til vanlig a-lockbrems, til optima front med en modul, via Optima 45 til Optima60 med ekstra modul. Men det er på Blaserpiper. 

Skal teste med modulen, men vil tro at heller ikkje den flytter treffpunktet ut av kronestykket.

 

Så det må nok prøves på hver enkelt børse. Ei tynn lang pipe kan gi treffpunktendringer av den minste forandring eller flytting av vekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 8/23/2018 at 10:50 PM, hjortefot.com said:

Har meget god erfaring med A-LOCK-systemet.

Har brukt Optima45 siden den ble lansert. Imponerende demping i forhold til størrelse. 

Noe annet, som sikkert kan være tilfeldig og flaks er at jeg opplever likt treffpunkt med og uten demperen, med A-LOCK-bremsen og demperen uten midtmodulen.

Som sagt, kan være griseflaks, men uansett strålende fornøyd med systemet.

 

Blir nok Optima Front på 10,3x68Mag-pipa når den kommer. Der skal jeg ha åpne sikter, og da blir frontdemperen og brems riktig så snasent.

 

 

 

IMG_20180813_194507_648.jpg

Når du kjøpt mini lock,kom det låse verktøy med eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...