Jump to content

Rifle .308 vs 6,5x55


Huntinghighandlow

Recommended Posts

Har begynt med jakt i år og har så langt lånt en Brno .308 av min far.

Så langt har jeg vært med på elg og hjort.

Det blir elgjakt neste år også, og forhåpentligvis også rådyr og hjort.

 

Skal kjøpe egen rifle til neste sesong og hadde egentlig bestemt meg for 6,5x55.

Skal ha med lyddemper og har også vurdert GRS stokk.

 

Er det noe forskjell på rekyl og støy på .308 vs 6,5x55 med samme type lyddemper?

 

Kom over denne på Finn som er tilsalgs i nærområdet. Det virker til å være et bra kjøp.

Hva mener dere? Han selger denne pakken HBO over 24000kr.

Det er vel også mulig å eventuelt montere GRS stokk på denne?

 

Kjøpt ny i mai 2011.

Rifle. Browning x-bolt SS .308 Gj.

Lyddemper. ALM I.M.S Titan

Kikkertsikte. Swarovski Z4i 3-12x50

Montasje kikkertsikte. Leupold. Base/ringer

Reim. Neoprene Sort

Tofot. Vanguard 9-13

Linsebekyttere. B.C. Obj. 6 stk

Patroner. Winch. 308 Power Max. 81 stk

Patroner. Winch. 308 Trainer. 98 stk

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 6,5 vs .308 finnes det ca en million tråder her inne som omhandler dette tema. Google og finn. Uten å ha satt meg spesielt inn I priser, kan det synes som om prisen på denne pakken er høy nok om det ikke er snakk om tilnærmet nytt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt ny i mai 2011.

Rifle. Browning x-bolt SS .308 Gj.

Lyddemper. ALM I.M.S Titan

Kikkertsikte. Swarovski Z4i 3-12x50

Montasje kikkertsikte. Leupold. Base/ringer

Reim. Neoprene Sort

Tofot. Vanguard 9-13

Linsebekyttere. B.C. Obj. 6 stk

Patroner. Winch. 308 Power Max. 81 stk

Patroner. Winch. 308 Trainer. 98 stk

Dyrt.

 

Du får en X bolt ny for 12, sikkert for 10 også om du pruter eller som en del av en pakke. Z4en koster vel ca det samme - så er det en billigtofot, og billigbaser - det regner jeg ikke... Ammo for en ettermiddag.

Bottom line på pris, så er nypris mye for 5 år gamle ting. Gi han 15 ;)

 

Om derimot budsjettet ditt er 24k. Kjøp heller en T3 eller T3x, eller en brukt Sauer 202 - eller en Sauer 101 - Alle de er bedre våpen enn X-bolten. Og sett en tysk/europeisk kikkert oppå, ny eller brukt - i maskinerte montasjer, styr unna de billigste.

 

6.5x55 har eller kan ha, spesielt treningsammo, betydelig mye mindre rekyl enn 308, og er etter mitt syn mye bedre til skytetrening for folk som ikke er erfarne eller veldig interesserte i skyting. Mange mener jo at begge er under grensa for "mandig" rekyl, og derfor ikke har rekyl, og er like rekylmessig. Dem om det, forskjellen er ikke dramatisk, men den er der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For det første: Du må så gjerne betale nypris for et 5 år gammelt våpen, hvis du absolutt vil - men for oss andre faller prisen ned mot det halve, straks vi har pakket vidunderet ut av eska. Eneste unntak er, merkelig nok, Sauer STR 200 - der blir visst "markedet" aldri såpass mettet at bruktpris er vesentlig lavere enn nypris.

Mange mener jo at begge er - - - like rekylmessig. K
Et kaliber "har" ikke mye eller lite rekyl. Rekyl er en uunngåelig følge av Newtons 3. lov, altså en av disse hersens naturlovene - alt er jo mye greiere på en "Alternativmesse"! Den sier at når en kraft virker på et legeme, virker det tilbake med en like stor, og motsatt rettet kraft.

 

Rekylkrafta (ikke den subjektivt følte rekylen, den avhenger av masse andre, varierende faktorer) er produktet av kulevekta og halve kruttvekta, multiplisert med hastigheita, delt på våpenvekta. Skyter man ei like tung kule, ladet med like mye krutt, i samme hastigheit fra to like våpen i forskjellige kaliber, blir rekylen den samme. NB: "Like" våpen - som oftest har pipene samme ytre profil, dvs. at mindre "hull" gir større vekt, og dermed mindre rekyl, dessuten er da denne vekta langt fram, det gir mindre munningsvipp, og dermed mindre følt rekyl.

 

Et mindre kaliber kan skyte lettere kuler, dermed KAN en 6,5 gi mindre rekyl enn en .30. Men forholdet kan være motsatt, med 10 grams kuler i 6,5, og lette treningskuler i .30. Å få kaliber 458 Win til å skyte lettere kuler enn 17 Rem, er derimot litt vanskeligere (hule kuler av titan i .45, og lange stenger av utarmet uran i .17?).

 

 

Sååååå - da har jeg, enda en gang, bidratt i en "6,5 mot 308"-tråd!

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker dere om GRS stokk?

Er det fornuftig å bruke penger på?

Det er det bare du som vet. Hva liker du,og hva vil du ha.

Personlig liker jeg dem ikke. Unntaket er kanskje den nye Berserk-stokken, den er stygg, men funksjonell og solid (alle riflene mine har stygge, men funksjonelle stokker - ikke noe galt om stygg, man har ikke rifler for at de er pene).

Men kjøper du ei rifle med ordentlig stokk så trenger du ikke å oppgradere, stokkene på en Tikka T3 og Sauer 202 er det iallefall tull å bytte til noe som er såpass low end som GRS - det gir ingen mening (for meg) å "oppgradere" så lenge du ikke går til noe bedre, mer egnet, mer solid, penere, etc. Det blir like fort nedgradering.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg grs til eine rifla som eg har brukt i høst, heilt vanvittig god stokk og skyte med etter mi meinig☺fantastisk grep, god kinnstøtte med justering og utruleg god balanse i stokken. Tar opp rekylen perfekt☺

Blir nok grs på den andre rifla og no etterkvert☺vel verdt pengane etter mi meining. Eg syns dei er kule og men det er jo alt etter ka ein liker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Browningen har kort kasse i 308 og lang i 6.5. Med andre ord kort kasse er et pluss i mine øyne og ville valgt 308 i den riflen.

Mange andre rifler har like kasser uansett kaliber og da ville jeg valgt 6.5, som er en patron som krever lang/standard kasse. (Eller hvis du skal ha en rifle resten av livet og som skal brukes til alt, og du synes det er helt OK å dø av kjedsomhet, velg 30-06) :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at 6,5x55 ikke vil tilfredstille kravene til storvilt om det nye EU-forbudet mot blyamunisjon går igjennom. Men dette er det andre som kan mer om enn meg...

 

Før dette er (endelig) avklart, hadde ikke jeg turt å kjøpe 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Rifle. Browning x-bolt SS

Dyrt.

 

Du får en X bolt ny for 12, sikkert for 10 også om du pruter eller som en del av en pakke. Z4en koster vel ca det samme - så er det en billigtofot, og billigbaser - det regner jeg ikke... Ammo for en ettermiddag.

Bottom line på pris, så er nypris mye for 5 år gamle ting. Gi han 15 ;)

 

Om derimot budsjettet ditt er 24k. Kjøp heller en T3 eller T3x, eller en brukt Sauer 202 - eller en Sauer 101 - Alle de er bedre våpen enn X-bolten.

 

En ny x-bolt Stainless Stalker koster ifølge Nordskog-katalogen 15k... så om han får en ny til 10k får han den billig.

Sauer 202 er nok ett bedre våpen. Men at Tikka T3/T3x er bedre? Hvor har du fått det fra?

Link to comment
Share on other sites

Kosta 11 700,- på XXL da jeg så den, for ikke lenge siden. Jeg har skutt både med X-bolt og med T3.

T3en vinner i min bok fordi du får veldig mye mer ettermarkeds deler og forbedrings-ting til den, og kan "customisere" den til egne ideer. Den har bedre avtrekk originalt, og jeg aldri har hørtom noen som har slitt med presisjonen. Det har jeg med Browningen (og fra folk jeg vet kan skyte), og det er veldig mange flere T3er, noe som får meg til å tro at andelen "ikke helt der" våpen er større hos Browning. Samtidig er både rykte og egen erfaring med amerikanske originalpiper ikke akkurat noe juble over i forhold til europeiske.

Jeg ser presisjon i fabrikkrifler som noe av et lotteri, det er så og så stor sannsynlighet for å få ei som skyter bra, og den sannsynligheten er større hos enkelte merker. Browning er ikke av de verste, men langt fra toppen. Tikka er svær nær toppen.

 

Dette er min erfaring og min mening, og forsåvidt sannheten - fra mitt ståsted. At noen opplever det forskjellig er å forvente.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kan være..xxl har ofte veldig gode priser/tilbud. Trodde ikke xxl førte Browning?

Har prøvd både T3x og X-bolt og fikk en annen vinner en deg. Mye pga generelt kvalitetsinntrykk.

Men det er klart T3'en kan bli bedre på enkelte ting om man fikser litt på den - for eksempel stokken.

Har ellers hørt at stålkvaliteten skal være bedre hos x-bolt enn hos t3. Iallfall med tanke på rust (ss-versjon).

Ellers kan det nevnes at pipa ikke er amerikansk, men er laget av japanske Miroku og leveres med 5-skuddsgaranti innom 25mm eller bedre på 100meteren fra fabrikk.

Mulig du blander x-bolt med a-bolt?

 

Og etter å ha sett flere tester opp gjennom tiden har jeg ennå til gode å se en dårlig testkarakter av x-bolt.

Tikka t3/t3x har også fått topp resultater, men ikke nådd helt opp til x-bolt likevel.

 

Men dette er uansett mine erfaringer og meninger. Ja, det må være lov å ha forskjellige meninger. :)

Link to comment
Share on other sites

..............Samtidig er både rykte og egen erfaring med amerikanske originalpiper ikke akkurat noe juble over i forhold til europeiske......................

Browning er slettes IKKE Amrikansk produsert!! :wink:

 

Browning har flere fabrikker rundt om i verden, men de viktigste er F.N. Browning i Herstal (Belgia), hvor produksjonen av de mest eksklusive våpena foregår og hvor mye av dele- og løpsproduksjonen for de øvrige Browningfabrikkene foregår, Mirokufabrikken i Japan som produserer det meste av hagler og jaktrifler og Browningfabrikken i Vianna (Portugal) hvor bl.a. de halvautomatiske riflene blir produsert.
Link to comment
Share on other sites

Browning er slettes IKKE Amrikansk produsert!!

Det er faktisk sant, my bad. De lager rett nok pistolene sine i USA. Men X-Bolten er laget i Japan - noe som ganske sikkert er bra for en jevn og god kvalitet.

Jeg har nok latt meg lure til å glemme av "Morgan, Utah", og markedsføringen som er temmelig klar på at Browning er et amerikansk firma... Selv om jeg godt vet at Browning har hatt produksjonen i Belgia i uminnelige tider - og kom rett fra Liege, Belgia for noen dager siden :roll:

Det får meg uansett ikke til å like X-bolten :wink: Og hvem vil ha våpen laget et sted der de i all hovedsak er forbudt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at 6,5x55 ikke vil tilfredstille kravene til storvilt om det nye EU-forbudet mot blyamunisjon går igjennom. Men dette er det andre som kan mer om enn meg...

 

Før dette er (endelig) avklart, hadde ikke jeg turt å kjøpe 6,5x55.

 

 

 

Er det hold i dette

Link to comment
Share on other sites

Angående våpen laget i Japan, det blir mest politikk å styre unna, når rifler i all hovedsak er forbudt har de ekstra god tid til å være nøye når de lager nettopp DIN. :winke1: Jeg kjøpte nettopp Sveitsisk lyddemper selv om det er forbudt for sivile i Sveits. Og amerikanerne elsker Raufoss multi purpose 50 bmg selv om sivile i Norge ikke får ha børse i det kaliberet en gang. :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at 6,5x55 ikke vil tilfredstille kravene til storvilt om det nye EU-forbudet mot blyamunisjon går igjennom. Men dette er det andre som kan mer om enn meg... Før dette er (endelig) avklart, hadde ikke jeg turt å kjøpe 6,5x55.

 

Det er helt sikkert noen hos DN som jakter med 6,5x55, så om det kommer forbud mot blyammo blir det sikkert kontret med en justering av anslagskravene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at 6,5x55 ikke vil tilfredstille kravene til storvilt om det nye EU-forbudet mot blyamunisjon går igjennom. Men dette er det andre som kan mer om enn meg...

Før dette er (endelig) avklart, hadde ikke jeg turt å kjøpe 6,5x55.

Er det hold i dette

Nei.

Link to comment
Share on other sites

Slik som det ser ut i feks Tyskland om dagen, ville jeg ikke holdt noe for sikkert kort. Minimum 7mm og homogene kuler er lyden der i store deler alt.. og flere land følger nå etter. Særlig i statlige skoger. Rett nok litt annerledes styresett da delstatene bestemmer mer selv. Og mener bestem at det nevnes i njff rundt godkjenning av slaktet vilt noen strofer om homogene kuler.. Da trengs vel muligens ikke et forbud mot 6,5? Stopper vel seg selv når en må skyte strikkepinner for å klare vektkravet, eller det blir magert utvalg i det minste? Misforstå meg rett, jeg har ikke noe i mot 6,5 som kaliber. Men det har jo sine begrensninger når det kommer til utvalg i ferdigrullet ammo.

Link to comment
Share on other sites

Skyte med demper, så er det ikke rare forskjellen mellom 6.5x55 og 308w.

Jeg synes Browning x-bolt gir en bedre kvalitetsfølelse enn Tikka T3, den største fordelen med T3 er mye bedre montasjer!

Men har du +/- 25000 å bruke på våpen, så prøv å prut litt på et nytt våpen med montasjer og kjøp brukt europeisk optikk. GRS stokk ville jeg ventet med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...