Jump to content

17 hmr, ulovlig over 50 meter??


Bilbo

Recommended Posts

Hei.

Bestilte en 17 hmr rifle fra jaktdepoet nå, men på tlf forteller en selger meg at det er FORBUDT i bruke denne til å skyte rype og ender på over 50 meter avstand? Jeg avbestilte hele greia, jeg ba om henvisning til denne loven, men det fikk jeg ikke. Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Link to comment
Share on other sites

Har fått samme leksa. (50m jakt med all randtenning) Virket som om han prøvde å ha mer peiling enn det han hadde. Men han jaktet tydeligvis. (Sa nå i alle fall det) Skulle høre på kikkert til salongen. Sa jeg skulle ha med åpene tårn. Men det trengte jeg vist ikke. Sa bare pent ha det bra og avsluttet. Ble litt irritert/frustrert på behandlingen, så kolleger på jobb fikk vite hva jeg synes den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å erte på meg en hel gjeng :lol: så er vel ikke 17 hmr noe sniper kaliber utendørs på grunn av følsomhet for vind . Men når det er sagt så er den vel presis på lange hold uten og dreper utvilsomt rype på lange hold .greia blir vel mere hva som kan spises etterpå , overhodet ingen erfaring med kaliberet men helmantel I sånne hastigheter og tykkelse og blyspiss fjerner vel litt av hvert av rypa . Personlig hadde jeg gått opp litt I mm og gått for helmantel som vel muligens er forbudt :lol: aner ikke om det er unntak for ekspanderende kuler på fugl , men de fleste bruker vel det I 308 osv på toppjakt .

Link to comment
Share on other sites

forbudt ifølge norsk lov å skyte i kortermet skjorte

Hva var kravet? Kjole og hvitt?

 

Hvis jeg skulle spekulere på opphavet til trådens tema ville jeg sett om det i jegerprøven er/var et anbefalt max hold for 22LR. For standard 22LR er ikke 50m en urimelig grense, over det begynner kulebane å bli en utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men har du for det første sagt A

 

Hadde flyttet hjem for en periode og skulle i gang med trenings skudda til storviltprøven hos det lokale skytterlaget

Det var en fin og varm dag og eg hadde bestemt meg for å lufte 45/70'en og skjøt med noen tyngre ladninger sittende dette var ikke hverdagskost på lokale banen og etterhvert kom standplass lederen og spurte om eg ikke hadde en jakke å ta på meg. Eg trodde jo selvfølgelig karen var en snill og sympatisk type som tenkte på skulderen min sitt velbehag :) Så eg svarte selvfølgelig at nei, men det går fint den sparker nå bra, men eg er nå vant til det :smile:

 

Nei det var jo ikke det han tenkte på det var nå at det egentlig ikke var lov å skyte i kortermet skjorte :shock:

Eg ble nå litt forfjamset og satt ut og spurte hvor i all verden står dette :overrasket: Dette sto i norsk lov noe som eg sa tilbake at det gjorde det iallefall ikke. Deretter bar det til at dette stod i regelverket til skyteforbundet. Eg spurte hvilket skyteforbund det var i hvert fall ikke i norsk skytter forbund. Eg visste nå at banen var tilknyttet DFS, men det virket ikke som karen visste at det var flere skyteforbund og henviste videre til reglene til skyteforbundet.

 

Kravet var jakke eller langermet skjorte dette hadde jo selvfølgelig med sikkerheten å gjøre, men akkurat hva dette hadde med sikkerheten å gjøre det visste ikke denne meget oppegående standplass lederen :roll:

 

Det ble en heftig diskusjon er jo oppdratt med at standplass leder har rett, men kunne ikke ta den at det stod i norsk lov. Det ga seg etterhvert og fikk nå skyte videre til tross for at eg sikkert gjorde et grovt overtramp av denne viktige sikkerhets regelen :mrgreen: Men på hjemturen var eg nå tålig i tankene på hva i all verden og ringte rundt til kameraten min som skjøt aktivt DFS og når eg kom hjem leste eg igjennom skytterboka. Tenkte eg ikke kunne la dette passere så eg tok kontakt med lederen for skytterlaget :winke1:

 

Saken ble ikke bedre da eg tok kontakt med lederen for skytterlaget som da bekreftet at dette var en regel på standplassen de hadde. (som tilfeldigvis ikke står oppført i sikkerhetsreglene på banen) Dette hadde jo med sikkerheten å gjøre akkurat hva var hun noe usikker på, men til slutt husket hun at dette var jo for ha en stabil og stiv skytestilling så du ikke skulle velte :?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

50m er for lite. Dvs. som anbefalt maks. Skal jeg anbefale et maks for 22LR, så er det 120-130m, for litt øvede, og 60-70 for begynnere. Jeg sier ikke at en ikke kan skyte lenger, eller at jeg ikke gjør det, men jeg sier at det veldig fort, blir veldig mye vanskeligere ved ca 70, og ved ca 120.

50m er bare dustete, man har funnet opp rifle fordi den rekker lenger enn en er treffsikker når en kaster steinøks :roll: , og hele poenget med 22LR er jo å rekke litt lenger enn med hagle. Skal en regulere seg tilbake til steinalderen, så må iallefall tillate steinaldervåpen ;)

Med 22LR kan en lage seg ei innskyting som gjør skruing og avstandsmåling nokså overflødig ut til 60-70m, etter det må en være litt "langholdskompetent", og ha skutt såpass mye at en vet når en ikke skal skyte.

De jeg kjenner som har 17WTF, kan stort sett treffe ei humle på 100m, de patronene, og riflene, er sykt presise, og hvorfor man ikke skulle bruke dem på 100-150 er meg en total gåte.

Folk må rett og slett heller lære seg å skyte enn å drive å kuke med å sette begrensninger for andre. Det er veldig lurt å kjenne sin begrensning, men folk må klare å innse at den er vidt forskjellig fra person til person.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:lol:det han over sa! Har 17HMR selv, har felt gås på ca tre ganger haglehold (??) uten noe stort drama - den datt i smellen med et skudd plassert midt i motorrommet. Så hvor denne 50meters-regelen kommer ifra det er for meg totalt uforklarlig! Høres ut som vedkommende ikke har noen førstehånds erfaring med kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Som et trygt hold for en 1.gangs-jeger vil 50m være et godt råd for 22LR, da tar en høyde for opp til 70 med dårlig avstandsvurdering og litt ungdommelig overmot :wink:

Med litt erfaring er 70m helt greit, 120-130m krever en del erfaring og trening. Krum kulebane og små mål er ikke lett, og avstandsvurdering er en egen kunst som ikke alle mestrer like godt.

 

Med en gang vi er over på 17/22WTF er det en helt annen sak, men denne gjøken var uansett på bærtur. Folk har en del merkelige ideer om hva loven inneholder, til tross for at de aldri har lest en lov i sitt liv. Forrige helg ble jeg fortalt at det var forbudt å skyte med håndvåpen i skauen. Jaja, han får gjerne tro på det.

Link to comment
Share on other sites

Gjøken er gjerne en overivrig skoleelev med kveldsjobb. Hvem har ikke truffet på dem i diverse sjapper.

Mangel på bransjekunnskap er blitt mer regelen enn unntaket desverre og det gjelder nesten overalt, og ikke bare i våpensjapper.

17WTF er forøvrig ett av mine favoritt kaliber, jeg rett og slett digger kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd, også fra mitt kjære depot da gitt :lol:

 

Synes det oppsummeres fint i tråden og det sammenfaller med min egen erfaring/historie med 22lr/17hmr. I begynnelsen var 50 meter med 22lr ålreit, presist og konsistent hva gjelder jakt på fugl. Deretter begynte jeg å strekke holdene til 70-80 meter og fant ut at dette var mer utfordrende. Jeg klarte ikke lenger å forutsi avstand i tilstrekkelig grad. Avstandsmåler ble handlet inn, og dette løste en del av problemene. Deretter begynte jeg å strekke holdene enda lengre, helt til jeg fant ut at jeg hadde lyst til å prøve dette nye 17 kaliberet som jeg hadde hørt så mye bra om. Det som for 22lr var 50 meter var nå 100 meter for 17hmr. Deretter begynte jeg å strekke 17hmr holdene. Jeg hadde allrede avstandsmåler, og etter å ha vært gjennom noen tusen trengingsskudd så følte jeg meg komfortabel med dette kaliberet ut til 150 meter. Deretter begynte jeg å strekke meg enda lengre, og uten å gå i dybden så kan jeg bekrefte at det funker, men det blir fort veldig krevende fra 150 og utover. Og et viktig poeng her: Det man gjorde på sommeren, fungerer ikke på vinteren! (Du må kjenne kulebanen i ulik temperatur/trykk). Og når jeg først har kommet så langt, så vil jeg gjerne understreke det M67 skrev tidligere i tråden:

 

Folk må rett og slett heller lære seg å skyte enn å drive å kuke med å sette begrensninger for andre.

 

må en være litt "langholdskompetent", og ha skutt såpass mye at en vet når en ikke skal skyte.

 

Nå er 17hmr permitert til fordel for 17 Hornet, og sistnevnte er iallfall god for mer enn 50 meter :) Ser forøvrig at vind bare er nevnt 1 gang i tråden.. Fint det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er 17hmr permitert til fordel for 17 Hornet, og sistnevnte er iallfall god for mer enn 50 meter :) Ser forøvrig at vind bare er nevnt 1 gang i tråden.. Fint det :lol:
Da skjønner jeg at du også mener at 17hmr ikke er egnet på over 50meter hold. Men hva med TS sin påstand om at selgeren på "ditt" Jaktdepot mener at det er FORBUDT (over 50meter hold), har du en kommentar til det også?
Link to comment
Share on other sites

Uhm, hæ? Jeg skrev jo i det samme innlegget at jeg mente 17hmr var god for 150 meter+. Samtidig mener jeg at 17hmr er i grenseland på 200 meter, og at her tar 17 Hornet over. Hvorfor du angriper meg på noe annet forstår jeg ikke. At selgeren på Jaktdepotet har driti på draget er vel allerede kommet rimelig klart frem her, uten at jeg trenger å uttryke det nok engang. Det at jeg skriver at 17 Hornet er iallfall god utover 50 meter er fordi jeg ikke har lyst til å skrive hvilket hold jeg mener dette kaliberet er god for, da jeg kjenner Kammeret godt nok til å forstå hvor dette bringer diskusjonen. Men jeg ble jo likevel angrepet for at ordla meg feil (eller noe sånt?)

Link to comment
Share on other sites

og at her tar 17 Hornet over

17 Hornet er jo en sentertent patron med kapasitet sikkert til 3-400m minst, en helt annen klasse - Med 20gr kule er den supersonisk til 500m, og har kulebane omtrent som 223Rem. Litt mer vindavdrfit tipper jeg, men likevel.

Det eneste dumme med den er at jeg kom på at jeg vil ha en :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...