Jump to content

Valg av håndkikkert til toppjakt


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Skal prøve toppjakt for første gang i vinter og trenger en håndkikkert til formålet. Jakter også annet småvilt og kanskje etter hvert rådyr og annet.

Ønsker meg en god kikkert. Gjerne fra Docter eller Meopta da jeg har svært gode priser på disse.

 

Ellers er så klart billige gode alternativer interessant. Jeg er ikke på dyre zeiss og svaro alternativer så det er sagt:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det kikkertsikte du er ute etter?

Da ser jeg det var håndkikkert, ikke sikker på max pris men jeg er godt fornøyd med Swarovski CL 10x30 til ca 9000kr.

Jeg setter pris på 10x over 8x føler det gir det lille ekstra når jeg skal studere fugler og annet vilt. Liten og lett kikkert med ok linse lokk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Valg av hvilken kikkert er bla avhengig av hvordan synet ditt er, skarphet og nattesyn, alder...

Er du ung og ser som en ørn, eller i andre enden av skalaen der det er mørkt og uskarpt.

 

Av de merkene du nevner ville jeg sjekket ut denne: Meostar B1 8x56.

Den veier mye med alt det glasset, litt over 1kg, men det ble min favoritt i katalogen, har en Nikon i samme klasse..

Toppjakt skjer jo ofte på korte mørke dager.

Fargegjengivelse er ikke viktig i den svart/hvitt verdenen der.

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode skjer toppjakt i dagslys. Og en 8x42 er mer enn stor nok til banne på der den henger rundt halsen. Bedre med en liten kikkert som blir brukt... Så 8x32 eller 42, evt 10x samme, det er en smakssak. Men til toppjakt tror jeg forstørrelse over synsfelt - motsatt på rådyr egentlig.

Et merke som vel ikke er nevt, men som ofte gir bra forhold mellom pris og ytelse er Opticron. Tror de heter "Imagic" og koster omtrent som Monarch, men er/var litt skarpere og med mer kontrast (syns jeg). Nå er jo Monarch kommet med "HG" som trolig er en forbedring, uten at jeg har sett i en - men man må jo tro det? Så har Nikon "High Grade" fra før, litt dyrere, men ift. tester så er de godt synlig bedre enn Monarch.

Alle disse er verd å ta en titt på. High Grade er langt bortimot toppkikkertene, men til 2/3 av prisen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et merke som vel ikke er nevt, men som ofte gir bra forhold mellom pris og ytelse er Opticron.

 

Jaktkikkerten min er ein Opticron Imagic BGA SE WP 10x42.

 

Den er god nok til at Swaro-fanatikaren på laget mumla noko om 'var vel dyr, denne'. Ulempa med de er at den aldri er på tilbud. I tillegg har eg ein Zeiss Victory lommekikkert, som har for lite synsfelt for hjortejakt, ein øydelagt Focus, og ein Bushnell 16xEit eller anna lommekikkert som er veldig vanskeleg å få skarp nok til å sjå noko. Dei to sistnevnde merka ville eg nok anbefale deg å holde deg unna.

Link to comment
Share on other sites

Dess mindre diameter på kikkert, dess mer penger bør du legge i den. Dess mindre kikkert, dess mer blir den brukt på jaktturer og ikke bare fra vei, bil osv. Dess større diameter dess lettere å se lenge i den, den blir også tyngre og lettere og holde stødig.

 

Tenk igjennom hva du trenger den mest til. Mest for pengene mener jeg ligger mellom 3500-6500kr. Alt etter merke osv. Finner du en Leica Ultravid 10x25 BR (ikke BL) til under 6000, så er det mitt forslag til toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Tiuren utnytter gjerne dagene til det fulle når det blir kaldt for å få i seg nok næring. Det betyr at man ofte kan se dem i den siste lyse timen. Da er det greit med litt dim foran slik at man får inn nok lys. En annen ting er at man generelt gjerne vil speide langt. Jeg greier ikke se om den svarte flekken 2/3 opp i treet er tiur eller en trestamme på 1000m med 6x, kanskje ikke 8 heller. Jeg anbefaler derfor 10x42 som minste kikkert. Da som rein toppjakt-kikkert. Du kommer unna med 6-700g.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har vært innpå med innlegg nå, men kanskje pausen har gjort en godt...

 

Sjekk feks her, så kan du se spesifikasjoner og litt til: http://www.allbinos.com/allbinos_ranking-binoculars_ranking-10x42.html.

 

Jeg endte opp med Olympus-modellen som er på lista. Den kostet meg ca 2 500,- inkl frakt fra Japan via Ebay. Fornøyd med den. Himmelvid forskjell på denne og en eldre Barska (Kina-vare) jeg har. Tittet på Zeiss Terra før jeg kjøpte den. Den ga langt fra noe godt inntrykk. Men det var jo inni butikken (XXL). Sammenlignet denne med Victory HT og Conquest HD, og da skal det jo være forskjell, men en McKenzie (XXL-merke) ga bedre inntrykk enn denne også, så da konkluderte jeg med at Terra er ikke verdt penga.

 

Zeiss Conquest HD er nok mye for penga her, om en ikke vil gi for mye. Selv bruker jeg kikkerten mest til toppjakt.

 

Valgte 10x42 da den ikke er noe større/tyngre enn 8x42. Enkelte har hevdet at det er vanskelig å holde kikkerten i ro når forstørrelsen blir såpass stor. Det er b...shit om man ikke har Parkinsons eller MS....

 

I tillegg bruker jeg sele som gjør at kikkerten henger på brystet. Å bruke reim er håpløst. Å ha den i lomma gir bare knot og fjas.

Link to comment
Share on other sites

Av de merkene du nevner ville jeg sjekket ut denne: Meostar B1 8x56.

Den veier mye med alt det glasset, litt over 1kg, men det ble min favoritt i katalogen, har en Nikon i samme klasse..

Toppjakt skjer jo ofte på korte mørke dager.

Fargegjengivelse er ikke viktig i den svart/hvitt verdenen der.

Over kiloen på nakken på toppjakt? Var dette et seriøst innlegg?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med mork, en så tung kikkert blir etter hvert stående i vinduskarmen. Til trådstarters bruk ville jeg vært på utkikk etter en brukt Swarovski SLC 8x32. En ser bedre i denne enn i mange 8/10x42 av rimeligere merke. Ser forøvrig at TS har handlet- og han blir sikkert fornøyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem det praktiske i all praten om kvalitet på linsene.

- Kikkerten bør være lett, men samtidig ikke lettere enn at stabiliteten er der.

- 32mm linser er mer enn nok til dagjakt.

- 8x forstørrelse er etter egen erfaring optimalt til denne type jakt.

- Mulighet til å feste flip-cover på linsene. Ikke alle kikkerter har denne muligheten. Kikkert i veske blir bare fjas.

- Hånterbar med tykke votter.

- Ikke alt for ømtålelig i forhold til stilling av skarphet.

- Okularer som er utformet på slik måte at dogging grunnet svette øyenbryn i kulda minimeres.

- Generelt tilpasset bruk også i kuldegrader.

 

Kjøpte i sin tid en Nikon HG 8x32 til dette bruket. Dette skal være flaggskipet til Nikon. Kvaliteten på linser står nok ikke langt fra de beste europeiske. Topp kikkert fra stuevinduet. Til praktisk vinterjakt ville jeg valgt en annen. Må småjustere skarphet hele tiden og okularene dogger meget fort. Leveres heller ikke med muligheter for flip-cover på linsene.

 

Enig med siste taler; ville valgt en brukt SLC 8x32 i dag.

Link to comment
Share on other sites

Over kiloen på nakken på toppjakt? Var dette et seriøst innlegg?

 

Ja, helt seriøst. Det ble mitt valg av det som TS tok opp. Lyssterk og derav mye glass.

Finnes mange slags kikkerter og mange slags nakker å henge de på, tynne og tykke.

Tror det kaster mest av seg å holde kikkerten opp for øynene de meste av tiden, og ikke la den henge og slenge.

Toppjakta går ut januar, og det er lite lyse dager.

Flere ganger opplevd at jaktkompiser er sluttjagad for dagen pga for mørkt, når jeg fortsatt kan spotte tiur i topp med mine tunge glassøgon.

Dersom en er beredt å bære på en tiur eller to, så orker en fint en kilo optik, koster meg ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Eneste kikkerten jeg har som alltid blir med ut og forblir hengende rundt halsen er Leica Ultravid 8x20 BR. Og om hele kammerkoret måtte finne på å nekte plent, så ser jeg faktisk et stykke inn i skumringen med den og. Går heller tomhendt hjem enn å bære med meg et ubåtperiskop.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. Jeg har ikke gått til anskaffelse av noe enda, da jeg ønsker å prøve litt forskjellig først.

 

Et par spørsmål til:

 

- Anbefaler dere en god kikkertstropp eller hva bruker dere? Kom gjerne med noen eksempler :D

- Bruker de fleste av dere avstandsmåler på toppjakt?

 

Er det eventuelt annet utstyr som sterkt anbefales for denne type jakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes personlig at avstandsmåler har mye for seg på toppjakt, da størrelsen på en orrhane, eller enda verre orrhøne, tilsier ren bom om du feilbedømmer avstand med et par titallsmeter. Det er fort gjort å bomme med avstandsbedømmelse på 100-150m, og på små mål som orrfugl så teller noen få centimeter opp eller ned :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler er påkrevd etter min mening.

 

Man bør ha ski og truger.

 

Presis rifle/ammo.

 

En godt utprøvd klikktabell på aktuelle avstander.

 

Funksjonell håndkikkert til formålet.

 

Hvitkamo er ingen ulempe, men ikke et må-krav.

 

Riflesekk.

 

Varme støvler.

 

Og mye tålmodighet...

Link to comment
Share on other sites

Tofot og skytestokk er unødvendig vekt. Går du på ski og må skyte sittende/på kne kan du krysse skistavene.

Jeg vil anbefale deg å skyte liggende, med anlegg på sekken . Med hvitt trekk på sekken får du noe å dekke deg bak når du kryper frem for fritt skuddfelt og skal skyte. Vet at enkelte har med seg ei pute for samme formål.

Avstandsmåler er helt essensielt. Perfekt innskyting like så.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...