Jump to content

Riktig ammunition til Elgjakt


GRS123

Recommended Posts

Hei! Jeg er en storvilt jeger som har stor interesse for ammunition. Men jeg har et par spm som jeg ikke finner ut av, og som gjerne vil ha deres mening om.

For en stund siden ble jeg anbefalt Norma Elite Ekspress (.308) av en kompis som sa at dette var en rimelig og flott kule. Så da kjøpte jeg den, og skøyt både rev og rådyrbukk med den. Men så har jeg kjøpt med Norma Oryx Bounded, 11,7 g / 180 gr. MEN på oryx pakka står det MEDIUM GAME?

Så da kommer mine spm inn.

1) Betyr det at jeg IKKE kan bruke denne oryxen til elg, selvom det er 11,7 g / 180 g?

2) Hvis ja til spm 1), hvilken kule anberfaler dere?

 

Tusen takk for seriøse svar. :D

Link to comment
Share on other sites

1 Du kan bruke den på elg, uten tvil. Anbefaler Oryx fremfor Elite. Begge dreper mer enn godt nok. Selv bruker jeg nå 150 TTSX i .30 Har prøvd både Elite og Oryx før, men går ikke tilbake til de. Oryx ødela like lite kjøtt som TTSX, men mindre rekyl, flatere kulebane er blant fordelene som gjør at jeg blir værende med TTSX.

Link to comment
Share on other sites

Norma Oryx er en loddet/bonded kule og holder godt sammen i forhold til kula som Elite er ladet med. Oryx i 11,7 g fabrikk ladet 308 er lovlig til alt Norsk vilt og god nokk også. Oryx klar vinner hvis det står imellom de 2 til elg.

 

Edit: 308 11.7g anbefales til storvilt (Big Game) av Norma selv på deres hjemme side. Muligens det er feil på din eske?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Norma Oryx er en loddet/bonded kule og holder godt sammen i forhold til kula som Elite er ladet med. Oryx i 11,7 g fabrikk ladet 308 er lovlig til alt Norsk vilt og god nokk også. Oryx klar vinner hvis det står imellom de 2 til elg.

 

Edit: 308 11.7g anbefales til storvilt (Big Game) av Norma selv på deres hjemme side. Muligens det er feil på din eske?

Norma anbefaler til storvilt, Big Game er ikke synonymt fra Norma.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har riktig, large game på engelsk språklig Norma side. Men de brukes vel om en annen?

Big game is a term sometimes used interchangeably with large game although in other contexts it refers to large, typically African, mammals (specifically "big five game" or "dangerous game") which are hunted mainly for trophies in safaris.

Link to comment
Share on other sites

Spm er også grunnet det at jeg har brukt Oryx som har en litt "mindre" utstikkende blytupp. Den "nye" oryxen jeg kjøpte har litt mer utspissende blytupp. Er det noen som vet om dette har noe å si?

 

Dette skyldes sannsynligvis små endringer/variasjoner i produksjon, så lenge du sjekker at de to går likt i våpenet skal det ikke være noen ting å bry seg om.

 

Dette med riktig kule til riktig vilt er alt fra en ekstremt presis vitenskap, til det enkleste i verden. En kan fordype seg i manteltykkelser, kulevekter, loddeprosesser, delingsvegger, homogene kuler, ballistiske egenskaper (både indre- ytre- og terminalballistikk for den del), og allverdens tester av kuler i ulike medier. Eller en kan forsone seg med at alle kuler med kontrollert ekspansjon som holder anslagskravet i 30-kaliber er i stand til å gjøre en vandrebiff om til en solid matbit.

 

De aller fleste av oss finner en forsoning et sted på en gylden middelvei...

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...