Jump to content

Hvilke ski?


Münsterjeger

Recommended Posts

Er på utkikk etter et par gode ski.

Har ikke hatt ski siden jeg var guttunge, så det er vel skjedd mye på markedet her.

 

Det jeg har tenkt å bruke skiene til er:

Spor i lysløype

Tur med hunden

Jakt

 

Så da er det jo faktorer som stålkant eller ikke, farger på skiene med tanke på jakt (?), breie eller smale. Evt andre faktorer jeg bør ta hensyn til.

 

Håper på tips, det er jo snart jul! ;)8)

Link to comment
Share on other sites

Til jakt er det kun ett par ski som gjelder

 

DSC_0178.jpg

 

Gode gamle horkeski. :)

Går på vinter jakt me disse skiene. Med skaller på fotan fryser du ikke på beina, skallene er lette å behagelige å ha på. Å du bare smetter av deg skiene viss du må smyge eller skyte liggende.

Men di andre kravene er det vel så som så med.

En lten historie:

Da vi dro til Sverige på toppjakt hadde jeg disse skiene på biltaket. I Rovaniemi parkerte ett skifantom av ypperste klasse ved siden av oss. Med løypeski for en halv million på taket å tettsittende korrekt dress på. Det blikket jeg fikk når jeg pekte på mine horker fra 60 tallet glemmer jeg ALDRI :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det finnes ski som funker bra både i lysløypa og på jakt. Har Åsnes Rago og de funker meget bra utenfor sporet, men i lysløpa er de ræva. Før det hadde jeg Fischer BC som vant allroundklassen i en stortest i Villmarksliv, men de var langt i fra fullverdige løypeski. Funka bedre utenfor sporet, men de ble litt for smale for skikkelig dypsnø.

Link to comment
Share on other sites

Stålkanter og hund er no go. Skarpe stålkaner kan føre til dype kutt i hundebein, sener blir kappet av. Dette skjer hvert år.

 

Ellers er jeg enig i at løypeski og jaktski er en ugustig kombinasjon. Også med tanke på at man stiller ulike krav til skistøvlene. På jaktskiene er det greit å ha feller. Man kan da jakte uten staver.

Link to comment
Share on other sites

Som "Guttapåskauen" sier, skarpe stålkanter og hund er en dårlig kombinasjon.

 

Dersom du skal bli fornøyd tror jeg du må ha to par. Et par til bruk utenfor oppkjørte løyper, og et par til turer i preparerte løyper.

 

Kjøp deg løypeski først, få noen tips om smurning å ta deg en tur i løypa på ski som glir godt samtidig som de gir feste, så kommer nok skigleden tilbake :D

Link to comment
Share on other sites

Må nok ha flere par :wink: Jeg har nesten alltid med bikker når jeg er på ski, og er derfor forsiktig med stålkanter.

Går mest utenfor løype i kuppert skogsterreng, og da foretrekker jeg korte, breie ski med bindinger som går bak hælen (rottefella riva). Stor fordel med vaier rundt hælen, slik at du lettere kan løfte bak-skien i løs snø.

Skia jeg har brukt mest de siste åra, er et par TUA telemarkski på ca 190 cm. Stålkanten har jeg runda av med bandsliper, slik at det skal mye til at bikkjene kan skjære seg.

Løypeski blir det mindre bruk av for min del, da det fort blir sure miner fra kondomdresskledde skøyteskiløpere med store ambisjoner hvis de ser bikkjer i traseen sin :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg løypeski først, få noen tips om smurning å ta deg en tur i løypa på ski som glir godt samtidig som de gir feste, så kommer nok skigleden tilbake :D

 

 

Høres ut som en god idè. :-)

 

 

Løypeski blir det mindre bruk av for min del, da det fort blir sure miner fra kondomdresskledde skøyteskiløpere med store ambisjoner hvis de ser bikkjer i traseen sin :shock:

 

Gleder meg til å ha en helvetes artig diskusjon på stedet. Kommer til å le meg skakk mens kondommannen koker... :D

 

 

løypeski

 

løypeski

 

Løypeski

 

HAHA, verste jeg har hørt! :lol:

 

Hilsen TikkaReven

 

:shock::?::!::shock::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Ingeting som heter løypeski!! :P

 

Blir som om jeg skal kalle børse for fjellgevær eller siktegevær! :roll:

 

 

PS: Ikke mobb oss kondomfolk! :D

 

Hilsen TikkaReven

Fikk 356 treff når jeg googla ordet løypeski, og med litt godvilje skjønner vel de fleste at det menes "ski for å bruke i løypa".

Derimot, fjellgevær fikk jeg null treff med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Åsnes Rago. De er lette, sterke og primært en tur-ski. Anbefales, jeg bruker mine til jakt med feller. Disse fås også med kortfeller.

Rago er veldig gode å gå på. De har også et nokså markert dobbeltspenn som gjør dem mindre gode å kjøre ned lier og fjellsider med, sånn sett var Åsnes' gamle "Telemark MT54", hvite med rød og blå stripe, bedre med sitt mykere enkeltspenn.

 

Dobbeltspenn/"smørelomme" gjør at smurningen sitter bedre og lengre, men som sagt blir kjøreegenskapene mye dårligere. Bruker du feller har du liten bruk for smørelomme, og man kan få smurningen til å sitte en stund ekstra ved å rubbe festesonen og etterpå varme inn et tynt lag grønn Swix som underlagssmurning. Sjøl fyser jeg veldig på et par Åsnes Combat, de er bredere -- noe som gir bedre bæreevne i løssnø, men gjør dem totalt ubrukelig i preppa løyper -- og de jeg klådde på i fjor hadde ikke like markert dobbeltspenn som Rago. Gjerne sammen med et par Varg Skavl sko (istedenfor de gjennomført slaskete Alfastøvlene jeg har nå) og mine gamle, gode og velprøvde Rottefella Super Telemark 75mm med hælvire.

 

Skal du bruke skiene i løyper og på fast snø i fjellet, kan du vurdere noen av de lette fjellskiene med halv eller trekvart stålkant som har kommet de seinere årene, f.eks. Åsnes Marka eller en tilsvarende modell fra Fischer.

Link to comment
Share on other sites

Ingeting som heter løypeski!!

Hvem har bestemt det? Forstod du ikke hva jeg mente?

 

Blir som om jeg skal kalle børse for fjellgevær eller siktegevær!

Tull og tøys!

 

PS: Ikke mobb oss kondomfolk!

Har ikke mobba noen. Synes bare det noenganger er i morsomt med ultraseriøse utøvere med ekstremt behov for perfekte forhold i løypa der de sikter mot en topp-tusen-plassering i Birken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingeting som heter løypeski!!

Hvem har bestemt det? Forstod du ikke hva jeg mente?

 

Blir som om jeg skal kalle børse for fjellgevær eller siktegevær!

Tull og tøys!

 

PS: Ikke mobb oss kondomfolk!

Har ikke mobba noen. Synes bare det noenganger er i morsomt med ultraseriøse utøvere med ekstremt behov for perfekte forhold i løypa der de sikter mot en topp-tusen-plassering i Birken :wink:

 

Skjønner visst du prater om folk midt i 50 årene, som er ekstremt nøye.

Men vi som ikke har passert 20 enda, og satser for fullt, vil vel kanskje ha gode spor å gå i når det kjøres intervall?

 

Finnes mange muligheter for hund og fører! Ikke alltid i skisporet.

 

Tror ikke mange ville hatt bærplukkere foran seg på rypejakt, eller?

 

Sorry OT :D

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

som aktiv langrennsløper og elev ved et skigymnas/landslinje, føler jeg at jag vil si noen ord om ski.

Jeg ville selvsagt anbefalt et eget par for trening i lysløype og et eget par for jakt og tur i skog og mark. Grunnen er at fjellski og mange av turskiene er for breie til at de passer i sporene i lysløypa = et helvette å gå på fjellski/turski i spor.

 

kjøp deg et par for bruk i spor(finnes masse ski som har samme såle som racing-ski, bare anneledes oppbygging og MYE billigere), og et par Fischer Europa99 Tour for jakt og fjellski. Jeg har selv disse skia til tur/jakt. De er fantastiske, og det kommer fra en som sitter inne med 10par ski i 3 forskjellige merker. Har prøvd det meste...

Link to comment
Share on other sites

Må komme med en kommentar her...

GB skrev:

Løypeski blir det mindre bruk av for min del, da det fort blir sure miner fra kondomdresskledde skøyteskiløpere med store ambisjoner hvis de ser bikkjer i traseen sin

 

Jeg skjønner disse kondomdresskledde skøyteskiløperne med store ambisjoner jævla godt, siden jeg selv er en! Finnes ikke noe mer irriterende en idioter som har med bikkja har med bikkja i lysløypa, enten i band eller på slede, like jævli uansett! Dette var et stort problem hjemme. Lå hundebæsj og ulldotter i hele løypa.Så forjæævli ut!

Gammelkara som kjørte løypa ble så forbanna at de sa de skulle legge seg i skogen å skyte bikkja neste gang de kom...

Link to comment
Share on other sites

Må komme med en kommentar her...

 

Jeg skjønner disse kondomdresskledde skøyteskiløperne med store ambisjoner jævla godt, siden jeg selv er en! Finnes ikke noe mer irriterende en idioter som har med bikkja har med bikkja i lysløypa, enten i band eller på slede, like jævli uansett! Dette var et stort problem hjemme. Lå hundebæsj og ulldotter i hele løypa.Så forjæævli ut!

Gammelkara som kjørte løypa ble så forbanna at de sa de skulle legge seg i skogen å skyte bikkja neste gang de kom...

 

Det er da virkelig ikke hunden sin feil... De som ikke plukker opp etter seg og sine får ta det på sin egen kappe..

Sporene er til for alle.

Kom et eksempel her om i de tilfellene det var bærplukkere i terrenget. Det må man fatisk bare godta. Men å begynne en heftig diskusjon på det medd bærplukkeren hadde jeg aldri giddi.. Har da lov å være der de også..

 

Men kjære vene... Skyte bikkja fordi eieren ikke tar ansvar.. Fryktelig store i kjeften de var da.. La meg gjette.. Det er ikke gjort enda?

 

 

Men skulle gjerne fortsatt diskusjonen på skiene..

som aktiv langrennsløper og elev ved et skigymnas/landslinje, føler jeg at jag vil si noen ord om ski.

Jeg ville selvsagt anbefalt et eget par for trening i lysløype og et eget par for jakt og tur i skog og mark. Grunnen er at fjellski og mange av turskiene er for breie til at de passer i sporene i lysløypa = et helvette å gå på fjellski/turski i spor.

 

kjøp deg et par for bruk i spor(finnes masse ski som har samme såle som racing-ski, bare anneledes oppbygging og MYE billigere), og et par Fischer Europa99 Tour for jakt og fjellski. Jeg har selv disse skia til tur/jakt. De er fantastiske, og det kommer fra en som sitter inne med 10par ski i 3 forskjellige merker. Har prøvd det meste...

 

Man skal lære av de lærde! :D

Du trenger kanskje avlastning på noen skipar du da? :mrgreen:

Sjekket idag noen ski, og det var løypeski. De hadde da 50 mm breie for løype, og 55 mm for løype og utenom. Hvor bredt er gjennomsnittssporet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner disse kondomdresskledde skøyteskiløperne med store ambisjoner jævla godt, siden jeg selv er en!

Mhm. Slår du med staven etter hunder eller renner ned småbarnsforeldre med pulk også? Jeg har møtt på noen slike i min tid i marka, og hver gang har jeg følt en sterk trang til å gi dem en timinutters innføring i hvilke befolkningsgrupper marka er reservert for (nemlig ingen!). Så langt har jeg klart å beherske meg...

 

Det er ikke spesielt hyggelig å få grov kjeft fordi Noen mener at de har større rett på løypene enn andre, eller for den sakens skyld føle behov for å gå med vindskjermen på pulken lagt helt ned for å beskytte ansiktet til poden mot veivende stavspisser fra kondomdresskledte førtiårskriser med null kontroll i utforkjøringene :evil:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Må komme med en kommentar her...
GB skrev:

Løypeski blir det mindre bruk av for min del, da det fort blir sure miner fra kondomdresskledde skøyteskiløpere med store ambisjoner hvis de ser bikkjer i traseen sin

 

Jeg skjønner disse kondomdresskledde skøyteskiløperne med store ambisjoner jævla godt, siden jeg selv er en! Finnes ikke noe mer irriterende en idioter som har med bikkja har med bikkja i lysløypa, enten i band eller på slede, like jævli uansett! Dette var et stort problem hjemme. Lå hundebæsj og ulldotter i hele løypa.Så forjæævli ut!

Gammelkara som kjørte løypa ble så forbanna at de sa de skulle legge seg i skogen å skyte bikkja neste gang de kom...

 

Høres virkelig seriøst ut. :?

Link to comment
Share on other sites

De som ogå har tips til gode skisko er også velkomne til å svare.

Har hatt mye drittsko som liten, og lysten for å skikkelig komme ut på tur har kke kommet før nå, så derfor trenger jeg noen gode turopplevelser for å ikke bli lei. Da er det viktig med komfortabelt og fungerende utstyr.

Skal du ha 75mm- eller BC-binding? Til BC har jeg null peil, til 75mm har jeg gått mange år i et par beksømsydde Alfa med Vibramsåle. De har funket godt til meg, men nå har avstivningene inni skoen havarert, så de gir omtrent like mye støtte i bratte utforbakker som et par tøfler.

 

Neste gang vil jeg kjøpe Varg. Ikke fordi jeg har prøvd dem, men fordi jeg har veldig gode erfaringer med Varg Rastegaisa jaktstøvler. Krever litt inngåing, men gir vanvittig god støtte til ankelen. Jeg vil fremdeles holde meg til 75mm NN, for jeg er av natur skeptisk til plastrallemikk på føttene i bratte fjell.

Link to comment
Share on other sites

 

Høres virkelig seriøst ut. :?

 

Med en gang det begynner å legges til rette for friluftsliv (skiløyper, parkeringsplasser, barkstier, kloppbruer osv. osv.) er helvete løs[tm]. Da er det nemlig noen som mener de har mer rett enn andre, noen som fører til mer slitasje enn andre, noen som fører til mer rot enn andre osv. osv. osv....

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha 75mm- eller BC-binding?

 

 

Dette vet jeg ikke.. Visste ikke at det var muigheter, så der har man en pekepinn på hvor oppdatert jeg er..

De typene jeg har vært borti som unge er de med en liten stang midt på tuppen av skoen som låses, og de skoene med forlenget tupp med noen huller under som det senkes en bøyle over.

Link to comment
Share on other sites

Det er 75mm NN. I løpet av de siste ti (?) årene har det kommet en litt mer solid utgave av de plasthengslene som tidligere bare satt på sånne joggetannpirkere som kondomdressene bruker i trikkeskinneløyper. Kalles BC, finnes i (minst) to patenter fra bl.a. Rottefella og Salomon. Påstås å være godt egnet til fjellski, jeg er gammel&treig nok til å hevde at det beror litt på bruksområdet. Skal du bare gå påsketurer i noenlunde sivilisert terreng, ville jeg sagt at BC er godt nok, har du tenkt å bruke skiene i krevende terreng -- f.eks. vestlandske fjellsider -- ville jeg valgt solide, gammeldagse 75mm-bindinger med bøyle og stifter. F.eks. Rottefella Super Telemark. Jeg har en variant som har avtakbar hælvire, det er gulle godt å ha i litt dyp snø hvor man trenger litt mer "løft" på bakskia. Tåbindinger i dyp snø er et helvete. Super Telemark med vire markedsføres heller dårlig, men jeg tror Rottefella lager den ennå. På skare tar man av hælvira og har en rein tåbinding. Denne er også litt lettere enn de reine virebindingene jeg har klådd på, som er mer laget for telemarkskjøring.

 

BC-bindingene har mye godt tatt over markedet, antakeligvis fordi de fleste som kjøper "fjellski" bruker dem i noenlunde sivilisert terreng. Påsketurer med familien og sånt, vet du. Derfor er det også færre sko å finne for 75mm NN. For eksempel har jeg ikke sett fjellskisko fra Alfa for 75mm de siste årene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De som ogå har tips til gode skisko er også velkomne til å svare.

Har hatt mye drittsko som liten, og lysten for å skikkelig komme ut på tur har kke kommet før nå, så derfor trenger jeg noen gode turopplevelser for å ikke bli lei. Da er det viktig med komfortabelt og fungerende utstyr.

 

Til fjell og skaubruk har jeg lærstøvler med 75mm tupp. Det fordi jeg liker bindinger som har vaier bak hælen (type telemarksbindinger).

 

I oppkjørte løyper bruker jeg klassisk Salomon sko og salomon klassisk binding. Det er ikke morro å gå i oppkjørte løyper med 75mm bindinger, fordi det skrubber kraftig.

 

Skiutstyr, særlig ski er forøvrig ganske billig hvis en ikke er spesielt opptatt av å ha "årets farge". Mange sportsbutikker har "årgangsski" på bakrommet som du får kjempebillig. Min anbefaling er å kjøpe billige ski, og heller legge penger i sko som duger for deg.

 

Skjønner visst du prater om folk midt i 50 årene, som er ekstremt nøye.

Men vi som ikke har passert 20 enda, og satser for fullt, vil vel kanskje ha gode spor å gå i når det kjøres intervall?

 

Ønsker deg selvfølgelig gode spor TikkaReven, men det finnes noen som mister all vanlig folkeskikk når de presser seg inn i skidressen (og aldersgruppen du nevner kan nok stemme).

Link to comment
Share on other sites

Det er da virkelig ikke hunden sin feil... De som ikke plukker opp etter seg og sine får ta det på sin egen kappe..

Sporene er til for alle.

Kom et eksempel her om i de tilfellene det var bærplukkere i terrenget. Det må man fatisk bare godta. Men å begynne en heftig diskusjon på det medd bærplukkeren hadde jeg aldri giddi.. Har da lov å være der de også..

 

Men kjære vene... Skyte bikkja fordi eieren ikke tar ansvar.. Fryktelig store i kjeften de var da.. La meg gjette.. Det er ikke gjort enda?

De har enda ikke gjort det nei, men de er unnskyldt= nordlendinger!

Men hunde-folket har jo 40 000 kvadratkm. å traske på, hvorfor gå akkurat i de få oppkjørte kilometrene vi skiløpere har ?!

Man skal lære av de lærde!

Du trenger kanskje avlastning på noen skipar du da?

Sjekket idag noen ski, og det var løypeski. De hadde da 50 mm breie for løype, og 55 mm for løype og utenom. Hvor bredt er gjennomsnittssporet?

Vet ikke bredden på skisporet, men konkurranse-skia mi er 40mm brei. Sporet er laga også for litt breiere tur/treningsski, vil derfor tippe at sporet er 45-46mm bredt.

Link to comment
Share on other sites

Mhm. Slår du med staven etter hunder eller renner ned småbarnsforeldre med pulk også? Jeg har møtt på noen slike i min tid i marka, og hver gang har jeg følt en sterk trang til å gi dem en timinutters innføring i hvilke befolkningsgrupper marka er reservert for (nemlig ingen!). Så langt har jeg klart å beherske meg...

 

Det er ikke spesielt hyggelig å få grov kjeft fordi Noen mener at de har større rett på løypene enn andre, eller for den sakens skyld føle behov for å gå med vindskjermen på pulken lagt helt ned for å beskytte ansiktet til poden mot veivende stavspisser fra kondomdresskledte førtiårskriser med null kontroll i utforkjøringene

Jeg snakker ikke om turløypene i marka. Jeg snakker om lysløypene rundt om i landet! Hjemme har vi en lysløype som er sentrumsnær, pluss mange km med turløyper som er oppkjørt litt utenfor bygda. Men likevell må alle med hund traske seg inn i lysløypene, selv om det er masse km med turløyper(hvor det ikke er kjørt spor, nettopp pga turgåere med brede ski/hundeslede) må de må i sporene i lysløypa. Ikke bare legger de igjen hundebæsj osv. de tråkker midt i sporet, slik at det blir ødelagt.

 

Jeg påstår ikke at jeg og andre ski-freeker eier lysløypa, men her er det snakk om tilrettelegging for hverandre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å kjøpe et par langrennsski til bruk i løyper først. Hvis det er ei stønn siden du har hatt ski på beina er det nok lettere å få på plass teknikken her enn i løssnø.

 

Jobber litt i en sportsbutikk. Her selger vi mye av f. eks Fisher superlight. Dette er lette ski med god såle. Skiene kan også plukkes ut noe kortere. På denne typen vil lengden reduseres med 7 cm. De er også innsvingte. Dette gjør det lettere å styre.

 

Når det gjelder støvler ville jeg kikket på alpina. Disse har forskjellige modeller, både med og uten ankelstøtte.

Link to comment
Share on other sites

Neste gang vil jeg kjøpe Varg. Ikke fordi jeg har prøvd dem, men fordi jeg har veldig gode erfaringer med Varg Rastegaisa jaktstøvler. Krever litt inngåing, men gir vanvittig god støtte til ankelen. Jeg vil fremdeles holde meg til 75mm NN, for jeg er av natur skeptisk til plastrallemikk på føttene i bratte fjell.

Jeg har brukt Varg Skavl i noen år. Svært god sideveis støtte og helt vanntette. Veldig stive i læret, hvilket jeg synes er en fordel (nå som gnagsårene har gitt seg). Har veldig tykk såle, så det må vold til med enkelte bindinger.

 

Som med jaktstøvler blir det Varg neste gang også.

 

Plastrallemikken NNN-BC er forsåvidt helt genial den - i de oppmerkede påskeløypene på Beitostølen. Ikke planer om jeg står ned bjørkelier i dypsnø med marginalt overdimensjonerte lysløypeski.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å kjøpe et par langrennsski til bruk i løyper først. Hvis det er ei stønn siden du har hatt ski på beina er det nok lettere å få på plass teknikken her enn i løssnø.

 

Jobber litt i en sportsbutikk. Her selger vi mye av f. eks Fisher superlight. Dette er lette ski med god såle. Skiene kan også plukkes ut noe kortere. På denne typen vil lengden reduseres med 7 cm. De er også innsvingte. Dette gjør det lettere å styre.

 

Når det gjelder støvler ville jeg kikket på alpina. Disse har forskjellige modeller, både med og uten ankelstøtte.

 

 

Husker du prisen på disse? Evt med en god binding.

Så på disse her jeg bor... Synes prisen var stiv og en lavbudsjettsbinding satt på... Var hvertfall ikke FØLELSE av kvalitet på den bindingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Varg Skavl i noen år. Svært god sideveis støtte og helt vanntette. Veldig stive i læret

Høres helt klart ut til at det er et par slike jeg skal ha meg, ja.

 

jeg tror Alfa har sluttet å produsert skisko.

Godt mulig at de har outsourcet produksjonen (det er det jo mange som gjør for tiden), men det lages skisko av merke "Alfa". Jeg fant Alfa skisko i butikken sist vinter da jeg kjøpte nye ski til en av guttungene. Både for svak plastrallemikkbinding og for litt sterkere plastrallemikkbinding. På http://www.skistovler.no/ som er nettsidene for Alfa skisko finner du både barneskisko, fjellskisko (BC), "sporty turstøvler" (mao. joggeskisko for trikkeskinnespor) og markaskistøvler av merke Alfa.

 

Jeg tror at du tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder støvler ville jeg kikket på alpina. Disse har forskjellige modeller, både med og uten ankelstøtte.

Ikke kjøp Alpina! som sagt er aktiv langrennsløper, har prøvd det meste innenfor ski/skisko/smurning, og har fått hørt masse erfaringer om diverse.

Alpina-skoene vil komme til å revne i glidelås(å strammeband oppå leggen hvis du går får en modell som har det).

Her på landslinja i Meråker er det utrolig mange som har klaget på Alpina-skoene, fordi det er slike små-ting på dem som blir ødelagt, urolig irriterende!

Jeg ville helt klart satset på Salamon tur/treningssko. jeg har prøvd alt av skisko som er på markedet, men jeg har alltid vendt tilbake til salamon uansett! Salamon skoene er rett og slett suverene!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også gi min uforbeholdne støtte til 75mm systemet og gode gamle rottefella.

Var det ikke du som hadde gått litt i "dom djupa svenska skogarna"? I dyp løssnø? Ikke med tåbinding, vel? Jeg mener at hælvire er et "must" når skiene synker nedi til snøen når meg midt på leggen eller høyere, for jeg får en helt annen kontroll på bakskia med vire. Med bare tåbinding bikker tuppen opp når jeg løfter foten, jeg får ikke bakskia skikkelig opp av løssnøen, blir gående i konstant oppoverbakke og det blir sånn omtrent dobbelt så tungt å gå. Som før sagt: Tåbindinger i dyp løssnø er et helvete. Det er derfor jeg er så glad i mine Super Telemark med vire, og jeg fant nettopp ut at Rottefella faktisk markedsfører bindingen på nettsidene sine igjen etter at den har vært begravet i vanskelig tilgjengelige produktkataloger i PDF-format i noen år nå :)En annen sak og helt off topic er at jeg oppadaget også at Rottefella har utstyrt nettsidene sine med både Flash og annet svineri, samt en navigeringsløsning som gjør det umulig å lenke til ett gitt produkt på sidene deres :evil:

 

Siden jeg så langt bare har ett par utafor-løypene-bortoverski er det veldig greit å kunne sette på viren når jeg går i skauen midtvinters for å kunne håndtere skiene i løssnø. Litt utpå seinvinteren og i påska når underlaget blir noenlunde fast tar jeg av viren og bruker bare tåbindingen, noe som gjør skiene lettere å gå med :)

Link to comment
Share on other sites

Det var nok meg ja :D

 

Jeg har brukt bare tåbinding, tåbinding (rottefella) + en gammel hælvire i tillegg (var det kandahar tro?) og Riva I (kun hælvire).

Konklusjonen min er lik din. I dyp løssnø er hælvire en klar fordel om ikke påkrevd.

Fiskebein i dyp snø med bare tåbinding kan være en sann prøvelse, om ikke fullstendig umulig når snøen rekker deg til skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Bare ett moment om BC-bindinger som ikke er med: Bruker du dem i skiftende vær med først regn/blautsnø og deretter frost sniker det seg gjerne vann inn i mekanismen som fryser så bindingene står stokk fast. På 75mmetere kan du også få isdannelse, men ettersom de bindingene er "åpne" kan du bare kakke det vekk med stavtuppen. BC-bindingene kan som regel også bankes åpne, men jeg er usikker på om den mer delikate mekanismen har særlig godt av det. I verste fall må du ta av skoen og bære ski m/sko inn for å tine løs f**nskapet. :evil:

 

Ja, alt dette er opplevd i virkeligheten - kona har hatt de to første generasjonene med BC-binding. Hvis noen sier dette er fikset på de nyeste versjonene, så forandrer ikke det på at jeg aldri vil bruke den typen binding på fjell/turski. (Har NNN-bindinger på fliseski til markaløypebruk - til det er de fine)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å kjøpe et par langrennsski til bruk i løyper først. Hvis det er ei stønn siden du har hatt ski på beina er det nok lettere å få på plass teknikken her enn i løssnø.

 

Jobber litt i en sportsbutikk. Her selger vi mye av f. eks Fisher superlight. Dette er lette ski med god såle. Skiene kan også plukkes ut noe kortere. På denne typen vil lengden reduseres med 7 cm. De er også innsvingte. Dette gjør det lettere å styre.

 

Når det gjelder støvler ville jeg kikket på alpina. Disse har forskjellige modeller, både med og uten ankelstøtte.

 

 

Husker du prisen på disse? Evt med en god binding.

Så på disse her jeg bor... Synes prisen var stiv og en lavbudsjettsbinding satt på... Var hvertfall ikke FØLELSE av kvalitet på den bindingen.

 

Superlight wax koster vel veil. ca 2 400,-. Dette er vel pris med nis plate. Du kan da bare skyve bindingen på. Bindingen koster vel ca 650,-. Men det er nok muligheter for å få rabatt på dette. Du har jo selvsagt også billigere ski. Disse er jo da litt tyngre. Kommer jo an på hvor mye du vil legge i det. Madshus har vel etter det jeg husker ei ski som heter megatouring, denne koster ca 1 900,- mener jeg. Dette er også gode ski. Det viktige er at skia passer til vekt og ferdigheter.

 

Ser at noen er negative til alpina. Kommer vel ikke unna at det kan skje at det går noen glidlåser føyka, men syns ikke dette virker som noe stort problem. Har selv dressa opp store deler av familien med alpina og dem er kjempefornøyd. Kan jo da også nevne at jeg både bruker salomon og alpina selv. Personlig syns jeg kanskje at alpina er bedre på, har større utvalg av turstøvler enn de andre merkene. Men når alt kommer til alt så er jo det viktigste at støvlen passer foten. Om det så er salomon, alpina eller rossi...

Link to comment
Share on other sites

Superlight wax koster vel veil. ca 2 400,-. Dette er vel pris med nis plate. Du kan da bare skyve bindingen på. Bindingen koster vel ca 650,-. Men det er nok muligheter for å få rabatt på dette. Du har jo selvsagt også billigere ski. Disse er jo da litt tyngre. Kommer jo an på hvor mye du vil legge i det. Madshus har vel etter det jeg husker ei ski som heter megatouring, denne koster ca 1 900,- mener jeg. Dette er også gode ski. Det viktige er at skia passer til vekt og ferdigheter.

 

Ser at noen er negative til alpina. Kommer vel ikke unna at det kan skje at det går noen glidlåser føyka, men syns ikke dette virker som noe stort problem. Har selv dressa opp store deler av familien med alpina og dem er kjempefornøyd. Kan jo da også nevne at jeg både bruker salomon og alpina selv. Personlig syns jeg kanskje at alpina er bedre på, har større utvalg av turstøvler enn de andre merkene. Men når alt kommer til alt så er jo det viktigste at støvlen passer foten. Om det så er salomon, alpina eller rossi...

 

 

Da var vel kanskje ikke 1990 så galt alikevell da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...