Jump to content

Hvilke ski?


Münsterjeger

Recommended Posts

Superlight wax koster vel veil. ca 2 400,-. Dette er vel pris med nis plate. Du kan da bare skyve bindingen på. Bindingen koster vel ca 650,-. Men det er nok muligheter for å få rabatt på dette. Du har jo selvsagt også billigere ski. Disse er jo da litt tyngre. Kommer jo an på hvor mye du vil legge i det. Madshus har vel etter det jeg husker ei ski som heter megatouring, denne koster ca 1 900,- mener jeg. Dette er også gode ski. Det viktige er at skia passer til vekt og ferdigheter.

 

Ser at noen er negative til alpina. Kommer vel ikke unna at det kan skje at det går noen glidlåser føyka, men syns ikke dette virker som noe stort problem. Har selv dressa opp store deler av familien med alpina og dem er kjempefornøyd. Kan jo da også nevne at jeg både bruker salomon og alpina selv. Personlig syns jeg kanskje at alpina er bedre på, har større utvalg av turstøvler enn de andre merkene. Men når alt kommer til alt så er jo det viktigste at støvlen passer foten. Om det så er salomon, alpina eller rossi...

 

 

Da var vel kanskje ikke 1990 så galt alikevell da?

 

Virker ikke ille det da nei. Men det er viktig at det plukkes ut riktig ski. Blir dem for stive/myke kommer nok ikke skigleden i bøtter å spann.

 

Kan vel kanskje drøye litt med å kjøpe enda. Trur ikke alle butikker har fått alt utstyr enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

"De som ogå har tips til gode skisko er også velkomne til å svare."

 

Jeg har noen Åsnes ski med de "gamle" Kandaharbindingene - og skulle ha med et par nye beksømsko til disse.

 

Oppsøkte forretningene som jeg har lett tilgang på - og der var det bare sko m/75 mm.

Og disse passer ikke.

 

Noen tips hvor man kan få tak i "old-style" sko?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I et anfall av galskap investerte jeg i vinter i nye ski, bindinger og sko. God pris og selger gjorde at jeg endte opp med "Crispi Sydpolen" men disse må jeg bare bytte ut, det er omtrent som å sette foten i en skrustikke. Går greit en liten stund men etter hvert klemmer de så j...ig over risten at jeg lurer på om de kan brukes til brensel...

Noen som har forslag til 75mm sko som er mer "nordiske" i passform??? Og om noen vil handle et par "Crispi Sydpolen" i str 47-send PM!

Link to comment
Share on other sites

På grunn av en noe gebrekkelig rygg,holdt jeg meg unna "bortoverski" i flere år. Så ble suget på vinterjakt for stort og for en fire års tid siden kjøpte jeg Fisher BCX(?)109 Europa tour , Alfa Skaret støvler samt lange feller (pomoca eller noe slikt)

Siden har jeg ikke sett meg tilbake.

Skiene er lette og bærer godt.De er korte (198) og fine i skogen. Fellene gir full kontroll utfor, selv med hagle i tett skog.Aldri mer fiskebein og glipptak.Ved klabbing er det bare å smøre med glider.

Støvlene er i særklasse behagelige,gir super støtte og har god plass til tærne.Har aldri frosset i dem. De er " ferdig inngått" fra fabrikk.Med "tekniske" understrømper+hjemmestrikkede, aldri klam og ikke et gnagsår.

Anbefales varmt.

Kjøpte etter påske og fikk det kjempebillig. :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til 75mm sko som er mer "nordiske" i passform?
Neste gang du er i Oslo, bør du stikke innom Oslo Sportslager og prøve Varg-skoene. Jeg har også litt sånn "Donald Duck"-fot med høy vrist og synes Varg Morgedal passer meg helt utmerket. Jeg fyste egentlig på Varg Skavl, men de klemte mot akillessena :arrow: sto over. Morgedal med raggsokker og tynne ullstrømper holder meg varm nok på beina ned til omkring ti blå. Trenger du noe som holder deg god og varm på tottelittene i minus 10-15 eller kaldere, kan du kikke på Varg Polar. Den har sånn slalåmsko-lignende innerstøvel.

 

Størrelsene stemmer. Morgedal i 43 med raggsokker passer foten min akkurat like godt som Polar med bare tynne ullstrømper, akkurat slik jeg synes det skal være :)

Link to comment
Share on other sites

Trenger du noe som holder deg god og varm på tottelittene i minus 10-15 eller kaldere,

 

Nei takk, har både hjem og hytte med vedfyring...

Varg Morgedal skal jeg ta en kikk på-takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

- Etter min oppfatning er ikke behovet for stålkanter så stort med dagens "glassfiberski", kantene er mer slitesterke og holder seg noenlunde skarpe lenger enn på treskiene vi brukte før. Men på treski vil jeg si at hardvedkanter er et must. I den tida da treski var vanlig, hadde vel de fleste produsentene modeller med hardvedkanter. Selv har jeg brukt stålkaner til trening av hunder på fjellet på hardt senvinterføre, uten uhell mht. hundebeina, men det er meget risikabelt og med stålkanter må en være svært påpasselig. Det er nok med ett uhell, så er katastrofen skjedd. Så jeg vil absolutt anbefale å styre unna stålkanter + hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fyste egentlig på Varg Skavl, men de klemte mot akillessena...

 

Jeg har varg skavl. De presser mot akillissena på meg også. Har vurdert å ta de til en skomaker, og skjære noe av, slik at de ikke blir så høye bak. Det bør vel fungere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...