Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

Laikaer som klatrer er vel et ganske vanlig fenomen.... :lol:

Riktig nok en mår i dette tilfellet, men katter gir samme respons :wink:

 

Bikja prøvde først og hoppe opp til nærmeste grein for å klatre vidre derfra. Utrolig morsomt syn. Greit at laikaen er smidig, med et sted går grensen. Tror ikke katta syntes det var like gøy. Men hvor tjukk i hue går det ann å bli. Valse rett inn i en hage hvor det står to bikjer i hver sin løpestreng.

Gleder meg til dagen vi greier å jage opp ei skikkelig skogskatte (gaupe). Håper på like god respons og iver fra bikja. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var en tur innom en kompis i dag, å han har katt som er vant med hunder.

Så mitt snitt til å teste Rago da, om han kunne la katten være.... :wink:

Utrolig nok så gikk det veldig bra, men dette var helt sikkert kattens skyld, den var rolig å fattet. :shock:

 

Rago var litt forundra over at katten ikke stakk tror jeg, han ble liksom litt paff...

Men etter vi kom inn å hunden hadde fått luktet litt på pusen, da ville han leke... men det ville ikke katten 8)

Tok et par bilder av møtet :)

 

image0.jpg

 

image2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en erfaren og dyktig ø.s laika, jakter kun elg m den. Har planer m å skaffe meg en valp av samme rase, d jeg lurte på om d e en god ide å trene hunden sammens m min erfarne hund??

 

Alle hunder, uten unntak, også de beste, har dårlige sider og igjennom å trene en valp/unghund sammen med disse, så overfører du de dårlige egenskapene til valpen/unghunden og du kan få disse å slite med i tillegg til de dårlige egenskapene den selv måtte ha.

Men for all del...det kan fungere.

 

Jeg kjørte ofte dette før, men har etter hvert startet å jage inn hundene alene. Synes resultatet blir bedre.

Mange vil nok kalle en innjaging av denne sortens en snarvei, men etter mange år med jakthunder av ulike slag har jeg lært meg at det ikke finnes noen snarvei til en god jakthund.

 

En hund til betyr dobbelt så mye arbeid :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, jeg vet om noen i distriktet der oppe, men før du får et navn på PM, så regner jeg med at du er ute etter en jakthund...?

 

Vi har sett at folk med allergikere i famielien ønsker seg en selskapshund, og det er en jævlig dårlig løsning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et lite foringsspørsmål:

Tispa mi har blitt året (1. des), og jeg forer nå med Eukanuba junior eller hva det heter, og etter produsentens anbefaling skal hun over på voksenfor fom neste sekk, som må kjøpes inn ila de neste dagene. Det er forlokkende, siden jeg akkurat nå kan få to sekker for prisen av en på voksenforet, men en tanke reserverer meg litt:

Selv om hun antakelig er utvokst i høyden (vokst omkring en cm siden i midten av august), så er hun såpass spinkel og mager (synes jeg - men dyrlegen sier hun er i godt hold), skal jeg drøye bytte en sekk eller to, eller skal jeg bare stoppe innom og kjøpe de to sekkene voksenfor på tur hjem til jul?

 

EDIT: er mellom 58 og 59 cm på bogen og bra akkurat 20 kg tung.

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt gå over på voksenfor fat_dog86 :lol:

Har slutta med det da mine har vært rundt 6 mnd, og ofte spiste valpene av voksenforet om det var noe igjen i de voksnes boller, lenge før de var 6 mnd også :wink:

Ingen problemer i det hele tatt.

 

Kraftfor behøver du ikke starte med enda.

 

Husk bare at overgangen til en annen fortype kan gjøre at magen slår kollbøtte, så start med litt lett blanding som gradvis går over til fullforing på voksenforet.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å måle Rago, han har vokst fra Odin (60 cm) og er merkbart større nå (bare 9 mnd)

Vekta har jeg ikke men tipper 35, målte han til 63,5 cm. (håper det stopper nå)

Han spiser labb - stor - vekst enda. (og en å annen "rev") :lol::lol:

 

Odin var tynn og spinkel i oppveksten, han sprang fra maten, hadde ikke tid å ete... bare jakte :wink:

 

Har vert veldig stor forsjell på mine to når det gjelder matlyst og vekst.

Så jeg mener at du bør ikke bekymre deg for laikaen din.

Link to comment
Share on other sites

Hun mi har enorm matlyst på alt, bare det ikke ligger i matskåla hennes. Det går stort set ned det å, men hun er fæl på alt annet! Riktig lett og langbeint frøken...

Prøv å ta bort matskåla etter 2-3 minutter, hun skal klare å ete opp på den tia.

Eter hun ikke må hun vente til neste gang...

Her er skåla tom på få sekunder...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan er laika rasen som familiehund? Har lyst på vest-sibirsk laika til å bruke på elgjakt, men jakta varer ikke så lenge, mere tid som skal tilbringes inne med familien. Har i tillegg en guttunge på snart året, vil dette by på noen problem?

 

Skjønner også at katt+laika ikke er noen vinner, men hvis disse vokser opp sammen bør det vel gå bra?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er laika rasen som familiehund?

 

Jeg har ikke vest men øst. Min fungerer bra som familie hund. Har den inne sammen med basseten. Går kjempe fint sammen med familien og andre hunder.

Men, det er en jakthund som har behov for å jakte og bli brukt. Hadde aldri hatt laika hvis ikke jeg ikke skulle jakte med den. Den er på jakt 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. På alt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men han skriver jo at han er skal bruke den på elgjakta da, men lurer på hvordan den er å ha i hus resten av året.

Jeg har en øst som akkurat har fylt året, og bor på 12 kvm hybel. Regn med en god del aktivisering forutenom jakta, hvis du kun skal bruke på elg, og ikke regne med å kunne ha den løs uten tilsyn. Som sagt lengre oppe her, den er på jakt 24-7-365!

Den går veldig godt sammen med barn, og leker med alle fra de kan krype...

Katter skal jeg ikke si hun går så godt sammen med, men jeg greier å få henne til å ligge i ro rett foran en katt, så lenge jeg har henne under oppsyn. Det skal da sies at hun ikke har hatt noe omgang med katt i det hele tatt, og tildels vært opphisset på dem. Skal bli gaupebikkje forstå!

Link to comment
Share on other sites

Ja, men han skriver jo at han er skal bruke den på elgjakta da, men lurer på hvordan den er å ha i hus resten av året.

 

Ok. la meg formulere meg i klar tekst.

Jeg ville ikke gått i innkjøp av laika hvis det bare er snakk om en uke i året med elg jakt.

Det er mye hund både i kropp og sinn. Det er fantastiske hunder. Men min slapper aldri av når vi er ute. Kjører vi båt og den ser ender hopper den på sjøen for å ta de. Hører den en lyd inne i vegetasjonen når vi går tur langsveien hiver bikja seg inn med alt den eier og har for å kunne ta/sjekke hva dette er. Og alltid noe og bjeffe på.

Da er det lettere med en liten sort en eller en gråtass

Link to comment
Share on other sites

En hund som aldri slapper av når man er ute høres utrolig slitsomt ut...det må vel gå an å få dressert en hund til å ikke jakte på alt som er i bevegelse?

 

Som sagt er det bare elgjakt jeg har anledning til å drive med for tiden, men ting kan endre seg. Det betyr heller ikke at jeg ikke er ofte ute på tur, om ikke annet enn en spasertur i nærområdet.

Link to comment
Share on other sites

Mi har akkurat bikket året, og jeg merker allerede at hun er blitt betydelig roligere siste månedene på lyder etc i buskene. Men heller mer var på lukt, og fortsatt ivrig på ugjenkjennelige ting som beveger seg. Men ser den pip pip av riktige slaget, eller en kattepus (eller hest eller NRF for den skyld), så er det fullt kjør i enden av bandet, å bare å ta et godt fotfeste for å ikke havne på mage i grøfta...

 

For ei uke elgjakt ville jeg sett etter noe anna enn laika, men om du er av typen som starter 25. sep og holder det gående fram til nissen kommer, så er laika et godt valg. Tar seg mye bedre fram i snø enn grå og sort, men jämten klarer nok å holde følge i skavlene.

Link to comment
Share on other sites

En hund som aldri slapper av når man er ute høres utrolig slitsomt ut...det må vel gå an å få dressert en hund til å ikke jakte på alt som er i bevegelse?

 

Ja det er jo lov og håpe. Men hadde ikke gått inn med det som utgangspunkt.

 

Min er nettop blitt året, så det vil sikkert roe seg etter som bikja blir eldre. Og mere betemt på hva hun skal jage.Men sammenlignet med den forrige gråhund vi hadde. Så er dette ei bikje som er ganske mye mere på hugget.

 

Som sagt er det bare elgjakt jeg har anledning til å drive med for tiden, men ting kan endre seg.

 

Det har fort for å gjøre det når du har jakthunder i huset. :lol:

 

Tviler ikke på at du jakter tilstrekkelig til å ha en laika. Bare greit og vite hva man går til

Er fornøyd med min og ville ikke byttet den mot en gråhund for alt i verden.

Liker at bikjene har farten og utholdenheten til laikaen når jeg løper, sykler og går på ski.

Det er også en av grunnen til at jeg valgte rasen

Link to comment
Share on other sites

Nå er det dritt føre for store hunder her i sør. Mildgrader på dagen og minus om natta gir ei skikkelig kjip skare. Var ute på mandag og kom hjem med ei bikje som blødde fra begge frambeina. Så det blir nok litt løping, ski og sykling framover for å hold formen til bikja ved like. Er jo ikke lenge til gaupe jakta. :lol:

 

Øst laika tispa mi er rundt 14 mnd nå.

Og jeg ønsker en hund som er kjapp og smidig i skogen. Ikke stor og tung som en panservogn. Er det noen måter som er bedre å trene på for å oppnå dette. Eller er det mere genetisk bestemt?

 

Til vanlig jogger vi 50 min 3-4 ganger i uka hvor bikja jobber i trekksele. Og gjerne et par sykkel økter hvis det er føre for det?

 

Kom gjerne med innspill på hvordan dere holder bikjene i form og hvordan man ungår og ende opp med ei panservogn. Hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Har som før nevnt hatt østlaika siden 1992, begge har vært "innehunder" både sammen med katter og andre hunder. Det har aldri vært problemer med noen av disse, bortsett fra da søstera mi kjøpte seg Alaskan Malamute.... :shock: En laika starter (nesten) aldri bråk, men hvis andre kødder for mye... Da kliner det seg tvert. Gamlelaikaen dengte begge malamuta på under et minutt, det endte med sying og forbannelser over "drapsmakinen te bror min!!!!" :lol: Da hadde begge malamuta regelrett trakassert laikaen i lengre tid, til slutt smalt det. Den jeg har nå er gigasosial mot andre folk, vokst opp i fjøs og stall og ynder å leke med hesta. Det går så grastorva spruter når ho kommer for fullt med en ex. traver på 176 i mankehøyde i hæla :) Ser det også er nevnt for i tråden nå. Jeg forer med Hills CD og er kjempefornøyd med det. Aldri noe tull med pels, ører, maga eller andre ting.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk vi sneket inn tid til en Jakt/treningstur med laikaen.

Endte med en elgelos på 1.5 time. Før jeg støkte p.g.a skareføre. Etter det hang bikja på i en time før hun slapp og kom hjem til far. Akkurat rett før det ble mørkt. Utrolig gøy når det løsner for en unghund. :)

Link to comment
Share on other sites

jaja, dere får leve i troa noen år til.høres ut som laikan er en vidunder hund, tro meg det er den ikke. for jeg har hatt endel laikaer. men gikk lei skithundene,ha jo like blanke sko etter å ha vært ute iskogen i timevis jo. har nå jämthund å er mere fornøyd med det. men smaken er som baken å . :mrgreen:

men kan noen si va det som er så JÆVLIG BRA med laikaen i forhold te annen raser.

det holder ikke med å si at jeg skal jo jakte mange viltarter.for det stemmer jo ikke ,med min erfaring med laikaen.

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN!

At du ikke har lykktes med laikaene du har hatt, betyr bare at du ikke er fornøyd med dine hunder.

Videre, at du kaller dem "skithunder" og ikke forklarer mere enn at dine pusser sko, sier vel mer om mannen enn hunden. :evil:

Slik oppførsel, og sånne holdninger som du gir utrykk for her, viser mer hvilken person du er, og her på kammeret blir slike tatt like alvorlig som "drittunger".

Å komme i en laikatråd med sånne utsagn som du gjør her blir som å "trå i ett vepsebol".

Har en ting å si om sånt... TROLL :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt to Vestsibirske Laika og var meget godt fornøyd med dem, både som familiehund og jakthund. Man bør nok gjøre en del reseach og forberedelser før man går til anskaffelse av Laika, for det ligger nok ikke for alle å ha en hund av det "kaliberet", men reseach og forberedelser av rasen må man gjøre uansett hva man går til anskaffelse av.

 

Jeg ser at de ”utradisjonelle” rasene som Laika og Svensk Hvit Elghund øker i popularitet, og mye av grunnen til det tror jeg ligger i at de holder bedre kontakt enn de tradisjonelle elghundene(som er grå av farge) :wink: . Populariteten på disse ”utradisjonelle” rasene tror jeg vil øke i takt med ulveproblematikken. De kontaktløse Laikaene ble nok spist av ulv for 200 år siden i Russland, og med det mener jeg at det er naturlig seleksjon som gjør at Laikaen holder bedre kontakt med jegeren enn de tradisjonelle elghundene her i landet som er blitt avlet fram i områder med minimalt med rovdyr, og til en hvis grad er blitt premiert på jaktprøver for kontaktløshet. Samtidig har nok Laikaen ett bredere jaktlig spekter og må vel kunne betraktes som en flerbrukshund.

Jeg har aldri opplevd å dra hjem etter endt jakt uten å ha mine hunder med meg, og det anser jeg som en STOR fordel. For meg er en hund som loser i to dager på nabovaldet og ikke kommer på innkalling en totalt ubrukelig hund.

Selv brukte jeg mine Laikar mest til elgjakt, og de fungerte meget godt både som løshund og sporhund, men brukte de også som treskjellere på orrfugl med gode resultater.

 

Nå har jeg to kvithunder og er meget godt fornøyd med den rasen, men ser ikke bort ifra at jeg i tillegg skal ha en Laika med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Lodjursjägaren har ikke ulv og han bor i et område der man har god plass, og derfor setter han pris på vidsøkte hunder og hunder med stor påhengelighet.

 

Tror han vil sparke seg sjøl i ræva med de kommentarene den dagen ulv får fotfeste i hans distrikt og han må lete hundelik. For det kommer til å skje uansett hva som blir sagt om ulvesoner.

 

De fleste plassene i Norge har ikke ulv, så det er ikke noe problem, men jeg merker hvordan interessen for laikaene øker her hvor ulven er etablert.

I år har de vært rolige av seg, så man har jaget rev med støver for første gang på mange år, men dette kan snu seg fort.

 

Det er bare laikaer og finsk spetser som kan brukes her var den et klokt hode som sa for litt siden.

Losen fra en liten grå er det lenge siden noen har hørt... :wink: Hvilke alternativer har man da når det kun er løshundjakt man lever for...?

Postjeger...? Nei, da er det mer interessant å sitte hjemme å se på curling :roll:

 

Man må ha en hund som jager på en helt annen måte enn det tradisjonelle vi er vant med her på berget.

 

Lodjurjägeren har spesifikke krav til hund, og det må vi respektere.

Men han skal ikke slenge drit om hunderaser som ikke jager i.h.t. hans behov og ønsker. Da får han fortsette med sitt og så kan vi ta diskusjonen den dagen han går med en vond klump i magen fordi ulv er registrert i området og hunden er langt unna... og i følge GPS'n har den ikke bevegd seg på 2 timer.....

 

Så vidt jeg vet, så har han en laika med premie på jaktprøve. Kunne vært moro om han meldte seg som hundefører for et av de jaktlagene rundt her som ikke lengere har tilgang på hund..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

hallois ! :mrgreen:

har visst sett sinnan i kok der ute ja . har ikke ulv ,som er her standby. men han er no her i terrenget noen ganger.

her hvor jeg bor skal det ikke finnes reproduserende ulv, men vi får se .kommer den i mengder , så blir den tatt ut fort som mulig. det vet jeg det er gjort i de senere år . vet om 1 par , 2 enkelt ulver som er tatt ut illegalt , å det kommer det til å bli gjort i framtia å. echo har rett når det gjelder at jeg vill ha vidsøkte hunder og stor påhengelighet ja. da mener jeg at man får en bedre jakt, enn med kortsøkte hunder , Men det min mening det da !!

slenge dritt om laikaen skal jeg ikke gjøre ,men det må få lov til å ytre seg om laikaen. eller er det bare dere som mener laikaen er en god jakthund som skal få ytre seg ?? Synes at et kortsøkt søk er et tegn på dåli jaktlyst da, pluss at laikaen pendler før mye under los, det er i vertfall et tegn på et dålig søk da. og at den ikke vil forfølge skjnnende elg i mer enn 15 minutter er også et tegn på dåli jaktlyst da .men det er vel mange som er uenige, med meg der da !smaken er som baken der å.Kan noen som er så kjent med laikaen, kanskje si va som er bedre i en laika, enn f,eks jämthund da. jämthunden er nordens laika det, men den har blitt mere renalvet enn laikaen da ! har jämte som jakter/skjeller elg,mår og føggel .så det skal vøre sagt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, så mener jag selv at jag ikke er noen verdensmester. men vil ytre meg på hva jeg mener.det er bare at jeg blir litt irritert når det snakkes bare om hva som er så godt med laikaen. og ikke de mørke sidene, eller hva ????

for de finnes .

Velkommen til forumet "lodjursjageren".

Virker som du har en masse og komme med siden du med de første innleggene dine har erklært deg selv som "Verdensmester", eller ikke :lol:

TROLL

Link to comment
Share on other sites

Mørkesider er det i alle raser. og helt sikkert hos laika rasene også.

Men hva med litt takt og tone? :mrgreen:

 

Jeg jakter i terreng med ulv. Og har tenkt og ha med HELE bikja hjem om kvelden. Da funker det ikke med en jemte eller gråhund som står i los hele natta.

Link to comment
Share on other sites

En ting ska du Fjernet av hansen deluxe . e jævli my ute i skogen.så det skårte itt på det nei.

du veit kæm æ e å.

 

 

LODJURSJÄGERN!

At du ikke har lykktes med laikaene du har hatt, betyr bare at du ikke er fornøyd med dine hunder.

Videre, at du kaller dem "skithunder" og ikke forklarer mere enn at dine pusser sko, sier vel mer om mannen enn hunden. :evil:

Slik oppførsel, og sånne holdninger som du gir utrykk for her, viser mer hvilken person du er, og her på kammeret blir slike tatt like alvorlig som "drittunger".

Å komme i en laikatråd med sånne utsagn som du gjør her blir som å "trå i ett vepsebol".

Har en ting å si om sånt... TROLL :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...