Jump to content

Laika


Echo

Recommended Posts

Er ikke sint jeg hansen deluxe. Jeg kjenner personen du hadde fjernet navnet på personlig.

Så når det går så langt, må jeg gi meg med å kritisere laikaen !

men det er jo trist at man ikke skal ha lov til å kritisere laikaen, den er visst fredet for det !

jaja

Rolig i svingene. Hvis man ikke klarer å besinne seg, så la heller være å skrive. Og en annen sak, Outing er en uting :!:
Link to comment
Share on other sites

echo har rett når det gjelder at jeg vill ha vidsøkte hunder og stor påhengelighet ja. da mener jeg at man får en bedre jakt, enn med kortsøkte hunder , Men det min mening det da !!

slenge dritt om laikaen skal jeg ikke gjøre ,men det må få lov til å ytre seg om laikaen. eller er det bare dere som mener laikaen er en god jakthund som skal få ytre seg ??

 

Ytre deg, ja. Det du skriver i det jeg har sitert her, er en ytring. Det du skrev i dine to første innlegg, er "skitsnack". Det er to veldig forskjellige ting...

 

Selv har jeg fått tak i laika (voksen tispe fra nabolaget ditt, faktisk) fordi jeg vil ha en hund som ikke søker vidt, ikke henger på lenge, og ikke henger på langt. Jeg jakter elg i lavlandet der små skogteiger og nærhet til jaktfeltsgrensene er det største problemet for løshundjakta. Jeg er langt fra fornøyd med bikkja enda, men jeg ser et potensiale i den som jeg har planer om å utnytte.

 

I tillegg frister det å bruke hunden til annet enn bare elg, bl.a er det en tanke å utnytte en lettbent vestlaika til å komplettere de forholdsvis lite atletiske plotthundene i de områdene der jeg jakter gaupe...

Link to comment
Share on other sites

Så når det går så langt, må jeg gi meg med å kritisere laikaen !

men det er jo trist at man ikke skal ha lov til å kritisere laikaen, den er visst fredet for det !

 

Hei Lodjursjageren.

Hva med bare og innrømme at du har tråkka i det med begge beina og driti på draget. :lol:

 

Det har vært en sakelig og bra tråd for Laika intil du entret scenen.

Og så langt kan jeg ikke se at dine bidrag har tilført tråden noe annet en STØY og BRÅK. :evil:

 

Tingen du her prøvd og belyse på en lite sakelig måte, som dårlig søk og kort påhengelighet er ting vi all veit om.

Vi har gjort vår research før vi valgte rasen. Og er i noen tilfeller også grunnen til at vi valgte rasen.

Din måte og jakte på er nødvenighvis ikke fasiten for alle.

 

Men hvis du har kjøpt en laika i tro om at du får en jemte eller gråtass. Har ikke du gjort researchen din

 

 

jaja, dere får leve i troa noen år til.høres ut som laikan er en vidunder hund, tro meg det er den ikke. for jeg har hatt endel laikaer. men gikk lei skithundene
.

 

Er ikke dette utalelsene til en selvutnevnt verdensmester, så veit ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

echo har rett når det gjelder at jeg vill ha vidsøkte hunder og stor påhengelighet ja. da mener jeg at man får en bedre jakt, enn med kortsøkte hunder , Men det min mening det da !!

 

 

Selv har jeg fått tak i laika (voksen tispe fra nabolaget ditt, faktisk) største problemet for løshundjakta. tillegg frister det å bruke hunden til annet enn bare elg, bl.a er det en tanke å utnytte en lettbent vestlaika til å komplettere de forholdsvis lite atletiske plotthundene i de områdene der jeg jakter gaupe...

 

Ja jeg vet du har fått i laika i nordli ja ,jeg er en meget god venn med den oppdretteren. Jeg skal fortelle deg at det er en tispe her i sørli(kullsøster til din) ,som nesten ikke tørs å voffe på småføggel da.hun er ikke noe bra representant fer rasen ivertfall. Jeg vil spørre deg hvem var det som hadde faren til din hund da ? Jeg vet at Echo var oppdretter av den hunden !

Det kom kanskje litte feil ut det jeg skrev da.når det gjelder at den er lettere en plotten kan jo også diskuteres, det jo litte indviduelt det å da. Det står en stor klompete vestlaika i kirkenær , og faren til hunden din var jo litt klompete han å. som sin far ijjen i finland. Som ble pensjonert på grunn av ryggproblemer pågrunn av sin størrelse og kroppsform. Så jeg synes det er å ta i når det gjelder det du sa om plottene, regner med at dette gjelder alle støverrasene eller hva??

Jeg har sett filmen til rasmus bostrøm som du var så heldig at du fikk skyte ei gaupe for hu helga, som ikke er av den mest atletiske typen da ?. Å det var ikke flatmark der hu sprang å tok fast katta oppi brattfjellet da ? eller hva ?

Jeg er en meget personlig venn med Echo ,visst du ville vite det. Jeg er ikke ute etter å svartmale laikaen som jakthund. det startet vel litt usaklig !det skal vi rette på.

Det hadde vært noe om vi alle hadde hatt en sorts rase , da hadde vi ingenting å være uenig om da !hahaha

Dette ikke for å provsere deg. Håper å få delta i diverse diskusjoner med deg og andre brukere på denne side.

så kan vi kanskje glømme mine første innlegg ?????

Link to comment
Share on other sites

Ganske utrolig, har måttet lese gjennom de siste par sidene flere ganger, her er det ikke mye respekt nei... :roll:

 

Hva med en forklaring på hvorfor du har tråkket inn i denne tråden og forsuret den på denne måten? Kunne du ikke formulert deg annerledes, eller trodde du at her var det bare å kjøre på, bedreviter som du er?

 

Det er noe som heter respekt for andre mennesker og sosialt intellekt, sjøl i isolerte grender i Sverige... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Sørli er ikke en isolert bygd i Sverige, hvis det var det du mente :)

 

Forresten ganske snodig at folk blir så engasjert når det dreier seg om hundene deres :shock:

 

Laika er forøvrig er kjempehund til sitt bruk, men med et relativt lite søk og liten påhengelighet er den kanskje ikke drømmehunden for gråhundeiere og jämthundeiere. Men nettopp derfor er hunden attraktiv for andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett filmen til rasmus bostrøm som du var så heldig at du fikk skyte ei gaupe for hu helga, som ikke er av den mest atletiske typen da ?. Å det var ikke flatmark der hu sprang å tok fast katta oppi brattfjellet da ? eller hva ?

 

Jeg ble lettere forvirret av de siste 2 sidene, men Helga er en russisk støver, ingen laika. Men det var vel kanskje ikke poenget her...?

Link to comment
Share on other sites

 

Forresten ganske snodig at folk blir så engasjert når det dreier seg om hundene deres :shock:

 

 

Tja, hvis jeg skal være helt ærlig er jeg rimelig lei å høre fra de mengder av hundeeiere som har verdens beste hund, og hører mer enn gjerne på folk som har et kritisk syn på egne hunder og egne raser sine egenskaper. Men da gjerne i en litt annen form enn de første innleggene til libyggen i denne tråden... :wink:

 

Jeg har seks jakthunder nå, kun en av dem jeg er fornøyd med - og selv den kan jeg glatt skrive ei A4-side med reinspikka, beinhard kritikk om, med tonnevis av eksempler.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo like stor forskjell på folk som på bikkjer, noen får til bikkjene sine, andre må ha seks for å få til ei brukbar bikkje :roll:

Har aldri hatt elgbikkje eller Laika,men utfra det jeg leser hører og selv har erfart er det jo fordeler å ulemper med de alle,dere som har Laika,at søket er trangt er ikke det en ting som går å trene? Tenker som med ei rådyrbikkje, den har jo ikke (vanligvis) noe svært søk.

Dessuten er jeg av den oppfatning, at det er mere effektivt hvis du får tre loser iløpet av jaktdagen, enn bare en å det er på feil dyr :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo like stor forskjell på folk som på bikkjer, noen får til bikkjene sine, andre må ha seks for å få til ei brukbar bikkje :roll:

Har aldri hatt elgbikkje eller Laika,men utfra det jeg leser hører og selv har erfart er det jo fordeler å ulemper med de alle,dere som har Laika,at søket er trangt er ikke det en ting som går å trene? Tenker som med ei rådyrbikkje, den har jo ikke (vanligvis) noe svært søk.

Dessuten er jeg av den oppfatning, at det er mere effektivt hvis du får tre loser iløpet av jaktdagen, enn bare en å det er på feil dyr :!:

 

Tja, forutsatt at det er tre dyr å jakte på innenfor jaktfeltsgrensene så er det vel og bra det. Er jo litt som rådyrjakt i perioder med mye rådyr, kontra rådyrjakt i perioder med rådyr under enhver busk. I sistnevnte tilfelle har hunden som slipper dyra etter en times los en stor fordel. I førstnevnte tilfelle er det ikke sikkert du finner flere rådyr å jage på den uka...

 

Ang. trening av søk på laika er det sikker noen som har betydelig mer erfaring enn meg med det. Jeg har bare jakta med min en sesong, og så at søket ble litt bedre for hver dag. Det tok derimot helt av den dagen vi hørte sauebjeller i det fjerne...

 

Så hun skjønner i allefall at det går an å stikke bort fra "far" en stund...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke problemer med kritikk mot mine jakthunder eller de rasene jeg har valgt og bruke. Dette handler nødvendigvis ikke om at min hund er bendre enn din hund, fra min side.

Men å trampe inn i en saklig og bra tråd, for så begynne og kalle laikaene for skithunder uten i hele tatt og ha deltatt i tråden tidligere?

Det setter sinnene i kok.

Kom gjerne med sakelig innspill og konstruktiv kritikk.

Link to comment
Share on other sites

 

I tillegg frister det å bruke hunden til annet enn bare elg, bl.a er det en tanke å utnytte en lettbent vestlaika til å komplettere de forholdsvis lite atletiske plotthundene i de områdene der jeg jakter gaupe...

 

 

Ja, jeg vet jo at helga er en russer støver , jeg har 1 sjøl.

var bare det at du skulle komplettere med laikaen med dæm lite atletiske plotthundan , og dæm e da itt så veldig atletisk russern heller da ? spør du mæ !

skjønt du det no kansji .

Link to comment
Share on other sites

 

Forresten ganske snodig at folk blir så engasjert når det dreier seg om hundene deres :shock:

 

 

Tja, hvis jeg skal være helt ærlig er jeg rimelig lei å høre fra de mengder av hundeeiere som har verdens beste hund, og hører mer enn gjerne på folk som har et kritisk syn på egne hunder og egne raser sine egenskaper. Men da gjerne i en litt annen form enn de første innleggene til libyggen i denne tråden... :wink:

har jo bedt om tilgivelse om det der , men det er vel ikke noe tilgivelse å få i dette laika selskapet ???

 

Jeg har seks jakthunder nå, kun en av dem jeg er fornøyd med - og selv den kan jeg glatt skrive ei A4-side med reinspikka, beinhard kritikk om, med tonnevis av eksempler.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke problemer med kritikk mot mine jakthunder eller de rasene jeg har valgt og bruke. Dette handler nødvendigvis ikke om at min hund er bendre enn din hund, fra min side.

Men å trampe inn i en saklig og bra tråd, for så begynne og kalle laikaene for skithunder uten i hele tatt og ha deltatt i tråden tidligere?

Det setter sinnene i kok.

Kom gjerne med sakelig innspill og konstruktiv kritikk.

det skal bli det sjø, men da må dere tåle å høre litt negativt å. for det virker det som det ikke er rom for.

men,pytt,pytt

Link to comment
Share on other sites

Klart det må være mulig å rette litt kritikk også, men da må en jaggu være mann for å ta imot skyllebøttene som kommer etterpå også - det kommer nemlig like sikkert som at renta kommer til å gå opp igjen.

 

Og det tror jeg du er, Lodjursjägern.

Link to comment
Share on other sites

Da regner jeg med at gemyttene har roa seg en smule etter at Lodjursjägaren snubla inn på Kammeret her og lagde en hel masse støy.

 

Fikk en PM her om jeg kjenner ham, og ja han er en av mine aller beste venner og jeg ble beæret med at han stilte opp som foloveren min da jeg gifta meg.

Han er god som gull og et menneske jeg verdsetter svært høyt.

 

Når det er sagt så er vi ikke, og kommer aldri til å bli, enige om hvordan en laika skal fungere. Men det påvirker ikke vennskapet vårt.

 

Kompis....her inne blir du overmanna som ei katte midt på parketten av en hel gjeng med laikaer, så om du kunne være så indelig snill å ikke sparke opp døre hver gang du kommer inn hit, hadde jeg vært deg evig takknemmlig :D

 

Takt og tone.... :wink:

 

Vet du...i dag har de aller fleste ikke tid og ork til å ha en hund til hver eneste jaktform de bedriver, og da må man gjøre et kompromiss. Laikaer er et slikt kompromiss.

Det fungerer på det meste, men man vil aldri få en JCH. Man vil få en hund som fungerer tilfredstillende på mye, og det skaper for de fleste av oss det viktigste med all jakt...jaktglede.

Alt vilt er for meg likeverdig, og jeg kan glede meg sammen med hundene uansett hva som går over ende eller detter ned full av bly.

Jeg vet aldri hva jeg får los på under jakt, men det er jakt for meg.

 

Når det gjelder søket, så er dette like mye genetikk som det er trening. Ikke alle laikaer vil få det store søket, men det de skal ha, det er stor fart og evnen til å bruke radaren så aktivt at det kompenserer for et litt dårligere søk.

Husk at disse hundene skal plukke opp den minste bevegelse under bakken som over bakken og oppe i trærne. De skal ikke bare gå å sope skogbunnen etter elgspor :wink:

Til den jobben har vi allerede noen prima grå krabater, og det har du tatt konsekvensene av og skaffet deg en jämte.

Link to comment
Share on other sites

Da regner jeg med at gemyttene har roa seg en smule etter at Lodjursjägaren snubla inn på Kammeret her og lagde en hel masse støy.

Fikk en PM her om jeg kjenner ham, og ja han er en av mine aller beste venner og jeg ble beæret med at han stilte opp som foloveren min da jeg gifta meg.

Han er god som gull og et menneske jeg verdsetter svært høyt.

tusen hjertelig takk for de varme og kameratslige ordene !!!!

Du betyr også meget for meg , echo.

Når det er sagt så er vi ikke, og kommer aldri til å bli, enige om hvordan en laika skal fungere. Men det påvirker ikke vennskapet vårt.

det skal være litt lov å være uenig å. men til visse grenser , har jeg nå forstått !

Kompis....her inne blir du overmanna som ei katte midt på parketten av en hel gjeng med laikaer, så om du kunne være så indelig snill å ikke sparke opp døre hver gang du kommer inn hit, hadde jeg vært deg evig takknemmlig :D

det skal jeg prøve å ikke å gjøre !

Takt og tone.... :wink:

 

Det er tatt til etteretning det alle lesere av forumet her !!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN!

Bra du lover å ta det litt piano nå, å nå vet også jeg hvem du er tror jeg.... :wink:

Hvorfor kunne du ikke tatt nicket "boltepistolmannen" i stedet.... :mrgreen:

 

hahaha. har hattn i handa oppi åbydga ja .hehehe

passe så dåli nårn itt slakte nå meir da!

vart heltids jeger av den hendelsa æ.

fikk nå jævli plaga med dein handa etterpå.

hi dokk nå gaup i bindaln da. hi dokk fått kvota i nordland da ?

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN!

:D:D:wink:

Huske godt hendelsen med bolten ja, stod jo to meter unna å så på... :shock:

Ante ikke det fikk konsekvenser for handa senere men...

 

Kvota er vel ikke mye å skryte av(1 på nord), vi har jo ikke akkurat like gode sporingsforhold som dere der inne, å nå er forholdene litt bedre enn i juli (lauvet er borte)...

Vet vi har fire forsjellige dyr, men dette er ikke sporobservasjoner, det er observerte dyr fra bil.

Når vi ser på rådyrbestanden har denne gått tilbake, så at det er mere gaupe enn tidligere er uten tvil meget sansynlig.

På Trøndersia er de mere rundhånda med tildelinga sjø, der kan vi jakte på tre hvis han der oppe rister melsekken sin litt.. Men jeg har han sterkt mistenkt for å sabotere også i år, som så ofte tidligere... (kan det være en form for straff tro?)

Siden vi ikke har hatt sporforhold her ute har vi heller ikke fått gjennomført telling, å at en av sauebøndene har mista nesten 100 dyr er vel mer som "normal avgang" å regne...:roll:

Kvota på nordlandssia har vert mer som "dårlig humor" å regne de siste åra.

 

Nei dette ble nå utrolig O.T... men jeg får bare unnskylde, håper det snør ned nå... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du ringt Egil....?

Mobilen lå i lader'n her og jeg har måka det helvetes hvite pudderet som kom ned i natt. :twisted:

Samma dritten hvert år..... 2-3 ganger hver vinter må det skuffes snø.

 

Tilbake til laika....

Var det noen laikafolk her inne som hadde tenkt seg til Rømskog til helga?

Ser ut til at vi blir 10-15 stk :D

Link to comment
Share on other sites

...måka det helvetes hvite pudderet som kom ned i natt. :twisted:

Samma dritten hvert år..... 2-3 ganger hver vinter må det skuffes snø.

 

Huff for et liv du har. Snømåking bare 2-3 ganger i året.

Her må det kjøpes og kjøres traktor med fres for å få unna sånn passelig til å komme fram med bil.

15-30 ganger pr. vinter antar jeg. Noen hundre kubikkmeter hver gang. Sikkert 1000 også noen ganger.

 

Var foresten å så på en Kareler i dag. Den begynte å spinne i snøen når den så Østlaikaen som bare snudde ræva til og så en an vei. Karelerern prøvde på et angrep bakfra og da ble laikaen sint og det var bare å skille dem før det ble for galt.

Link to comment
Share on other sites

Hei echo.

Merker du forskjell på jatksettet til rel og vsl. Og hva de foretrekker og jage på

I så fall på hvilken måte.

 

REL er løsere i losføringa kontra VSL, og VSL er litt større og holder litt større fart i skogen.

That's it and that's that :D

Begge loser vilt under bakken, oppå bakken og oppi trærne.

 

For store rovdyr ville jeg nok gått for skarpe linjer av VSL. REL er litt mer usikkert der.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg gikk til innkjøp av en øst sibisk laika tispe i fjord. Stor trives med hunden,ser stor fremgang vær gang jeg er i skogen med henne :) . Lurer litt på løpetiden? i fjor hadde hun løpetid i måneds skifte juni/juli, det var hennes første, men i år kom den nå. :? Er det normalt at den flytter sån,eller har hun flere en 1 gang i året? Passet dårli nå rett før gaupe jakta :oops: . Har det mye innvirkning på jakta?

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste tispene løper en gang pr år og har den første løpetiden i alderen 12-15 mnd.

At de løper med 6 mnd mellomrom er ytterst sjelden, men det kan naturligvis forekomme.

Det finns noen "storprodusenter" som spyr ut valper, og her er det sikkert sykronisering på synkronisering da tisper løper hele tiden, og hvor mye dette har å si for omgjøring av naturlig syklus og eventuell arv til døtre, det vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Okei, jeg gjorde alt får dårli fårarbeid før jeg kjøpte denne hunden, var kun en selger som sålgte når jeg skulle gå til innkjøp, så det ble får hastig handel. Men en lærer så lenge man lever :oops: . Skall sjekkes my mere på forum å raseklubber før Hannen skal kjøpes. Men hunden virker bra, å er snill som et lam :) Har hatt los på orrfugl, å hun er kjæmpe inntrisert i spor. så jeg håper hun blir en grei jeger. :)

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Sørli er ikke en isolert bygd i Sverige, hvis det var det du mente :)

Bosted: inne i sverige

- Står det under avataren hans, og språket er et underlig svorsk-lignende greie som jeg ikke blir helt klok på... :roll:

Det står vel "nesten inne i Sverige, Ranger!

 

Ei vandrehistorie vil ha det til at en grensekommisjon gikk korteste vei til nærmeste brennevinsutsalg, og at det er grunnen til at Trysil og Lierne hører til Norge.

 

I "hine hårde dage" på Steinkjersannan fikk jeg inn en rekrutt som omtrent snakket svensk. Jeg spurte om han var norsk eller svensk, og fikk følgende svar: "Jag skulle entligen varit svensk, men gränsan går så förbannat skjevt der jag bor".

Link to comment
Share on other sites

Gaupejakta her i regionen er som regel over før man har fått på seg støvlene, så den skal nok få lov til å forbigå i stillhet for mitt vedkommende.

Blir nok mer sannsynlig at jeg henger meg på når den starter i Sverige. Vi har flere katter i terrenget jeg er med å disponerer i Värmland, og kvota er mange ganger så stor.

En langhelg fra 1 mars er nok derfor mest sannsynlig :lol:

 

Men for all del....jeg skal ut en tur på søndag og lete mår, men kommer vi over ferske gaupespor, så henger vi oss på :D

Link to comment
Share on other sites

fan, ka pessimistisk du e da ! hi du itt hørd at gaupjakta i värmland er blitt avlyst !

det sto å les på jakt och jägare det.

mårjakt e itt d for pingler det da !hihihi

 

 

 

Gaupejakta her i regionen er som regel over før man har fått på seg støvlene, så den skal nok få lov til å forbigå i stillhet for mitt vedkommende.

Blir nok mer sannsynlig at jeg henger meg på når den starter i Sverige. Vi har flere katter i terrenget jeg er med å disponerer i Värmland, og kvota er mange ganger så stor.

En langhelg fra 1 mars er nok derfor mest sannsynlig :lol:

 

Men for all del....jeg skal ut en tur på søndag og lete mår, men kommer vi over ferske gaupespor, så henger vi oss på :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...