Jump to content

Billig og brukbar avstandsmåler?


tf

Recommended Posts

Jeg fikk overta en "billigkikkert med avstandsmåler", og er meget positivt overasket over avstandsmåleren. Ikke like positiv til opptikken i kikkerten- brukandes, men elendig sammenliknet med den kikkerten jeg bruker til vanlig.

Denne har jeg, klumpete, og tildels lite brukervennlig justering av kikkerten, men den gir meg avstand når jeg trenger det. :)

41QMY0MTR6L._SL500_AA280_.jpg

 

Jeg har testa den en del. I skog får jeg greit målinger ut til 550-600m på stort sett alle slags mål, lengre ut i skumringa en jeg hadde drømt om. Stående på dekk på Nesoddbåten har jeg hatt målinger opp til 1371m. Det var vel og merke mot hvit vegg, men også mot skau, og fjell får jeg ofte målinger opp i mot 850m og mer.

Jeg tror Bushnell har et og annet å fare med på avstandsmålere for tiden.

 

Takk for handelen Bent. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en zeiss prf for en tid tilbake. Kjøpte dene pga god optikk. Av en eller anen grunn får jeg ikke klart bilde i kikerter med to rør, så en avstandsmåler med optik som er brukbar som kikert og i tilleg har avstandsmåler er helt suverent for min del. Syns ikke prisen var så avskrekende heller. Kansje ikke så liten og hendig som Leican, men bedre som kikkert imo.

prf.jpg

Link to comment
Share on other sites

et spørsmål ang. Leica Rangemaster 1200 CRF

 

lurte litt på betegenelsen M som står bakerst..(Leica Rangemaster 1200 CRF-M)

har sett det kun hos XXL.

 

har en mistanke om at det kan være at den måler i Meter , ikke Yards.

er det noen som kan bekrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

et spørsmål ang. Leica Rangemaster 1200 CRF

 

lurte litt på betegenelsen M som står bakerst..(Leica Rangemaster 1200 CRF-M)

har sett det kun hos XXL.

 

har en mistanke om at det kan være at den måler i Meter , ikke Yards.

er det noen som kan bekrefte dette?

 

Har i et impulsivt øyeblikk gått til innkjøp av akkurat denne fra XXL.

Kan ikke huske å ha sett at det står CRF-M på hverken pakken eller måleren. Det er imidlertid forskjellige utgaver for meter og yards (ulike bestillingsnummer). Det går ikke an å skifte mellom m og yds. Den som XXL selger er meter-versjonen.

Virker forøvrig som et bra produkt. Gleder meg til å ta den med på jakt til helga!

Link to comment
Share on other sites

Drar opp igjen tråden litt. Brodern er i Junaiten en tur på kurs, og klarte å bosette seg på et hotell ikke langt unna en schwær jakt- og fiskesjappe, Gander Mountain i Arkansas. Om jeg trenger noe, så kan han kanskje få med seg noe i bagasjen hjem.

 

Tenkte å be han titte på Bushnell Yardage Pro Sport 450. Den koster 160 $ der, på nettbutikken vel å merke, så har bedt han sjekke opp pris i butikken. Ser den koster drøyt 2 500,- her i landet, så 900,- med dagens dollarkurs er jo billig da.

 

Er dette noe som holder til lite/moderat bruk? Er det bare søppel? Skjønner så klart at det ikke er det samme som Leica og Zeiss da. Tanken er å bruke den mest til toppjakt. Er klar over at man neppe klarer å måle avstanden til fuglen på lang avstand da målet er lite, men den sitter forhåpentligvis i et tre, som det skulle gå an å måle.

 

Er det noe han får med i bagasjen hjem? Er vel litt ymse regler på tactial, militært osv...

 

http://www.gandermountain.com/modperl/product/details.cgi?i=401038&pdesc=Bushnell_Yardage_Pro_Sport_450_4_x_20_Laser_Rangefinder&str=rangefinder&merchID=4005&r=view

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Fant meg en Bushnell Yardage pro sport 450 i USA, som brodern tok med seg hjem for meg da han var borti der en tur på kurs. Kostet meg drøyt 900,-. Skal kunne gå an å få tak i en slik til tusenlappen på Ebay, med frakt og mva, antar jeg.

 

Fornøyd med den jeg i hvert fall. Måler likt andre merker jeg har fått sammenlignet med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte for et års tid tilbake opp med en Zeiss prf.

Først og fremst pga god vanntetting i batteriluka. (jakter på sjøen)

Alle billigmodellene jeg så på (uansett merke) ville ikke ha overlevd den første kajakkturen...

 

Zeissen er vanntett til 1 meters dyp iflg reklamen.

Jeg bekrefter at den er spruttett, den har overlevd både regn og sjøsprøyt i to sesonger uten noe som helst problem.

 

I tillegg er den rask og enkel i bruk, måler ender på over 150m håndholdt fra båten.

under stødigere forhold har jeg fått avlesning på gås på 300m.

 

som håndkikkert går den an, men er ikke fullgod.

I praksis tar jeg ikke med håndkikkert lenger, så til mitt bruk....

 

som flere andre har påpekt er det liten forskjell på selve avstandsmålingene, men evnen til å lese av under mindre ideelle forhold derimot. Her imponerer Zeissen.

 

Ingen tvil om at en god avstandsmåler hjelper meg å være en bedre jeger, jeg har et mer presist grunnlag for å vurdere skudd/ikke skudd i mine jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte en slik en:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mid=632313

på ebay for eksakt halve prisen.. Inkl frakt og alt..

 

Skal gi en kjapp rapport når den er testet

 

Da var denne i hus, og jeg er strålende fornøyd. Har prøvd et par andre avstandsmålere før, som har kostet flere ganger av det hva denne kostet. Jeg er kjempefornøyd! Har ikke fått testa den på jakt enda, men vet hva som kreves.. Har testa den mot trær, hustak og alt, fungerer utmerket ut til 400-500 meter, og det er omkring 100-200 meter mer enn hva jeg trenger.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Dersom du har et stramt budsjett og ikke absolutt må ha premium merke Leica, så anbefaler jeg sterkt Bushnell Elite 1500. Jeg Solgte min Leupold 1000 til fordel for Bushnell da den var MYE bedre. Leupolden sleit ofte med målinger allerede fra 300 meter dersom målet var lite, mens Bushnellen har jeg målt opp til ca 1000 meter på omtrent like mål som Leupolden ikke klarte på 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte akkurat tasco sin avstandsmåler som selges på g- max for 999kr for tiden. Prøvde den på post ikveld og funka greit synes jeg. Lengste måleavstand 334m( prøvde ikke å måle lengre) ikveld, mot noen trær. Jeg vil bruke min på rådyrjakt, og eventuelt fuglejakt. Om en ikke får måling på selve fuglen, så kan en jo måle på treet den sitter i o.l.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en enkel optisk greie til 5 dollars.

Jeg tar det for gitt at den fungerer greit til litt over 100 meter i dagslys

 

Fashion Golfscope Scope Golf Reticle Range Distance/Finder 8x21 With Case

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1063260651

 

Ikke akkurat laserpresisjon men akkurat det jeg trenger.

Veier 68 gram og passer perfekt i brystlomma.

Batterifri. Velprøvd teknologi som bare virker.

Fungerer garantert mot tretopper hvis det er rikelig med lys :-)

 

Jeg unngikk behendig amerikanske eksportrestriksjoner ved å kjøpe Kinesisk høyteknologi direkte fra ShenZhen :-P

 

******************************************************************

It appears this item is restricted for export by the U.S. Department of State (DOS) under the International Traffic in Arms Regulations (22 CFR, Parts 120-130) or the Department of Commerce under the Bureau of Industry (BIS) and Security Export Administration Regulations, EAR (15 CFR, Parts 730-774). ITAR restricted items require an export license granted from the DOS Directorate of Defense Trade Controls (DDTC) prior to export. EAR restricted items may or may not require a license, depending on the end user and the ultimate country of destination.

Directing the seller to export without complying with the regulatory licensing and documentation requirements is a violation of United States law. Please consult DDTC’S website at ww.pmddtc.state.gov and BIS’S website at www.bis.doc.gov for more guidance. Also, please refer to eBay’s Military Items Policy for additional information.

***************************************************************

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte akkurat tasco sin avstandsmåler som selges på g- max for 999kr for tiden.

 

Jeg har også denne og hadde en liten minitest mot en "swarosuperdyr"-sak på skytebana her en dag. Målte akkurat samme antall meter på hold til 450m (som var det lengste), men falt selvfølgelig gjennom da swaroen målte 1340m til tårnet oppe i åsen... Dette har jeg ikke behov for, det jeg må vite er om det er 220 eller 300m (altså:kryp nærmere) til tiuren i topp.

Brukt den i halvannen sesong nå og er fornøyd. Fikk meg dog en liten overraskelse på bukkepost her da den påstod at absolutt alt jeg målte var 7m unna :-)

Det var litt tåke, men jeg ble litt overrasket allikevel. Noen som har prøvd sine dyrere kreasjoner i tåke med samme/bedre resultat?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Tar opp igjen denne tråden her. Bruksområdet er jakt på gås, kråka samt skyting på blink. Skyte nå stort sett i fint vær. Bør vel helst klara ut til 400-500 m. Helst så billig så mulig då eg ikkje veit kor mykje da kjem til å bli brukt, men må fungera. Trur iverfall ikkje at da er så viktig at den klare å måla i regn, skodda og dårlig lys, kan ikkje betala tusenvis for noke sånt. Kva er lurast kikkert med avstandsmåler eller berre avstandsmåler ? Var vel kanskje da siste eg tenkte på i fyrste omgang. Veit ikkje kor mykje eg må gje for å få noke brukande. Her er noken kandidata eg fann, men berre å komma med eigne forslag og.

https://www.ebay.com/itm/Waterproof-600M-Telescope-Laser-Range-Finder-Distance-Height-Speed-Meter-LOT-KM/163026417792?hash=item25f521b880%3Am%3Am9ALLvmTtzaXGzWndZB-kEA&var=462129730207&_sop=15&_nkw=Rang+Finder+hunting&_from=R40&rt=nc

 

https://jaktfall.no/butikk/optikk/vortex-avstandsmaler/impact

 

https://www.magasinet.no/focus-precision-6x21-avstandsmaler-600-meter?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Focus+Precision+6x21+avstandsmåler%2C+600+

 

https://www.magasinet.no/friluftsliv/kikkert/avstandsmaler/optic-science-6x21-avstandsmaler-600-meter

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å ha en liten lett Leica avstands måler av den grunn at den vanlige kikkerten har en tendens til å bli oppgradert i ny og ne... Burde slutte å gå på friluftsmesser...

Testet noen målere, Leica sin knuser det meste og optikken er rå!  Slo til på tilbud når det kom. Fant ikke noen brukt, de selges ikke siden brukerne er strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Gikk for biltema sin som ligger rett under 1000,-. Brukt på papp ut til 450m uten problemer. Pålitelig på rypejakt på vinteren ut til 350-400m. Har bare vært borti noen få ganger at den har fått trøbbel pga. tett regn eller snø. 

 

Så om du ikke trenger å måle veldig langt, så er den helt grei. 

 

På meg blir det nok en Kahles Helia 10x42 RF, men det er fordi jeg må ha ny kikkert uansett. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, FreeSkier skrev:

På meg blir det nok en Kahles Helia 10x42 RF, men det er fordi jeg må ha ny kikkert uansett. 

 

Da må du komme med rapport ettersom jeg spekulerer på den eller MeoRange hvis budsjettet uansett går åt skogen.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, jmosbakk skrev:

 

Da må du komme med rapport ettersom jeg spekulerer på den eller MeoRange hvis budsjettet uansett går åt skogen.

 

Har sett gjennom begge, og Meopta MeoRange 10x42 HD er i en helt annen klasse!  Skittfiske har kampanje på denne nå, løp og kjøp!  

Kahles’en er Kina model siden prisen er så lav. Den er ikke så aller verst, men en del CA. MeoRange har null CA i senter!!

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, tornado skrev:

 

Har sett gjennom begge, og Meopta MeoRange 10x42 HD er i en helt annen klasse!  Skittfiske har kampanje på denne nå, løp og kjøp!  

Kahles’en er Kina model siden prisen er så lav. Den er ikke så aller verst, men en del CA. MeoRange har null CA i senter!!

 

Har brukt MeoRange et par ganger de siste ukene og er mektig imponert. Har ikke fått testet Kahles så den kan jeg ikke si noe om, men regner med det ordner seg på messa neste helg.

 

Beklager at tråden ble litt kuppet med tema som ikke samsvarer med billig.

 

For å bidra med noe så kan jeg nevne at jeg har en 500-kroners avstandsmåler fra Kina pr. i dag og denne duger fint til å måle avstander innenfor normale skytehold, men den kommer til kort rent optisk så det er ikke alltid så lett å ta ut avstand til små mål.

Jeg ville nok testa Vortex hvis du skal kjøpe nytt og evt. kjent europeisk hvis du følger med på bruktmarkedet.

Det er ikke billig-billig, men hvis du klarer å strekke budsjettet så sitter du trolig igjen med noe som er litt mer enn akkurat nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...