Jump to content

Billig og brukbar avstandsmåler?


tf

Recommended Posts

Har en bekjent som har tenkt å kjøpe seg avstandsmåler.

Noen som har erfaringer med de i nederste prisjikte?

Kvalitet på optikk spiller liten rolle da den er tenkt til bruk i dagslys,hovedsaklig på rypejakt utpå vinteren.

Det viktigste er at den måler riktig avstand.

Har forøvrig selv en Leica rangemaster 1200,men dette var litt for dyrt..

 

Hvor langt ned er forresten de mer ukjente merkene kommet i pris?

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kjøpte en Bushnell på Landerø i fjor og er bra fornøyd. Har kontrollmålt den og den måler helt korekt. Mener og huske at prisen var ca 3500,00. Jeg er ihvertfall fornøyd. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Bushnell YARDAGE PRO SPORT 450 på ebay her i sommer. Kom på ca 1000 kr. Måler nøyaktig på 100 og 200 meter skivene på skytebanen og den virker enda.. Ikke den beste kvalitetsfølelsen, men for den prisen er det greit. Midway forlanger 2430 kr for samme, da hadde jeg følt meg lurt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jada, jada. :D

 

Jeg bare stusser over alle de teknologiske dingsene jegere utstyrer seg med nå for tiden. Jeg innrømmer at jeg selv har kjøpt en Garmin Astro, og nytten av den greia er jo klar. For meg. Men en avstandsmåler som kanskje koster fem lapper - hvor stor nytte har man av den egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

For og svare litt ordentlig, jeg har og jakta i hele mitt liv, ca 47-48 år og kjøpte avstandsmåler først i fjor høst. Hvorfor ? Joda, for og være helt sikker på avstander der jeg før var usikker og måtte slumpe. Når du vet avstanden med sikkerhet er sjansene for skadeskyting mye mindre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en bekjent som har tenkt å kjøpe seg avstandsmåler.

Noen som har erfaringer med de i nederste prisjikte?

Kvalitet på optikk spiller liten rolle da den er tenkt til bruk i dagslys,hovedsaklig på rypejakt utpå vinteren.

Det viktigste er at den måler riktig avstand.

Har forøvrig selv en Leica rangemaster 1200,men dette var litt for dyrt..

 

Hvor langt ned er forresten de mer ukjente merkene kommet i pris?

Noen som vet?

 

 

www.dnrsport.com

 

Ca halv pris i forhold til Norgre + frakt. Kjøpte min Leupold der, som var 1300kr billigere inkl frakten.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
OK. Da bør kanskje jeg også skaffe meg en. Jeg er jo såpass oppi åra jeg også at synet begynner å skrante litt :D

 

 

Fornuftig :D:D Ellers går det jo ann og gjøre noe med syn som skranter, briller feks.

Link to comment
Share on other sites

Jepp Graahund nagler den pent, ellers kan jeg nevne at jeg bruker den aktivt når jeg er ute med salongen (22lr/17hmr).

Dette da den krume kulebanen som 22lr i sub har (samt at det er fort gjort å ta 150m for 110m med 17hmr, og da er det bom eller skadeskyting på gang). Skyter jeg på kråke med 22lr sub, så er det kritisk om avstanden er 60 eller om den er 75m i forhold til rene treff.

Og så er det dette med å sette seg på post og scanne hele skuddfeltet for lengder (200m til steingarden, 130m til grinda, 70m til steinen der gåsa ofte går). Ja du skjønner. :wink:

 

P.s. Mange skudd som ikke blir skutt etter at avstandsmåleren kom i hus. Og det er en god ting synes jeg.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg vært gjennom nesten hele blekka av avstandsmålere, har blant annet lånt/testet flere av det de har på J&F i arendal, samt lånt noens kompiser for test. Jeg hadde selv 3 kriterier før kjøp, disse var:

1 Må gå ned i brystlomma på jakka, ellers blir den ikke brukt.

2 Målenøyaktighet.

3 At den faktisk klarer og måle de objektene jeg behøver.

 

Felles for mine opplevelser var følgende, og ganske felles for de forskjellige kategoriene av pris:

 

Målenøyaktigheten er like god på de billige som de dyre, HVIS de bare klarer og måle, Og det var her skoen trykket.

Blant annet var Bushnell, og Leupold med i testen min, og felles for de begge var at dem ikke klarte og måle et selhode på vann på over 185 meter i dagslys. Laika RF1200 og Zeiss ??? klarte dette ut til 458-til over 600 meter, avhengig av lysforhold.

Og det er her skoen trykker for de fleste billige, alle målte 278-279 meter på Imenes banen, noe som er riktig, men det er bare når jeg sikter på skivene, måler jeg i et tre, eller sandbunkersen på ca 300 m, var det bare Leica og Zeiss som klarte og måle i det hele tatt. Og hva skal man med en avstandsmåler som kun klarer og måle husvegger på max holdet sitt??

Sjelden tiuren sitter på toppen av hustak, eller selen ligger i båtnaust.

 

Mitt valg ble en Leica, liten og nett, som alltid ligger klar i brystlomma. Ingen vits og kjøpe noe som ikke klarer og måle det man ønsker og måle, selv om de er nøyaktige nok når de først klarer det.

 

Så mitt råd er: Prøv diverse modeller, før man svir av 1500-3000, bare for og kjøpe en kvalitetsmodell neste år i ergrelse.

 

Til deg som ikke skjønner hva man har brukt for avstandsmåler! Kan jeg bare si, til storviltjakt trenger du det ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

Til deg som ikke skjønner hva man har brukt for avstandsmåler! Kan jeg bare si, til storviltjakt trenger du det ikke.

 

Der er jeg ikke enig med deg. Det er veldig greit morgen og kveld på bøen. I løpet av et par sek. vet du om dyret er innenforbi det du selv som jeger anser som forsvarlig å skyte dyr på. Pleier når vi jakter å ha litt avstandsbedømming når vi spiser lunsj i jakta, noen er veldig dyktige og trenger faktisk ikke lasermåler, noen har ikke peiling og trenger det defininitivt.

Jeg er blitt flinkere selv nå etter å ha brukt den en stund i lia :wink:

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåleren har sikkert en funksjon. Personlig lever jeg etter regelen om å holde igjen skuddet hvis jeg er i tvil om holdet. Det er bra nok for meg. Andre vil heller være i stand til å måle opp med avstandsmåler for å kunne felle et vilt der jeg ikke våger. Det respekterer jeg selvsagt. Jeg mente bare å fyre opp litt på dingsefronten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min første avstandsmåler for litt siden og tenkte omtrent som følger:

 

Jeg testet en billig Bushnell i elgjakta (ca. 2500 kr., husker ikke modell) og var ikke særlig fornøyd med den (fikk sjelden avstand). Testet samtidig en Leupold RX-III og den funket greit nok til mitt bruk som er måling på div. objekter (elg, trær, kråkefugl, steiner, gjerdestolper,...) i dagslys. Leupolden greide det omtrent hver eneste gang opp til ca. 400m. Da var det som regel stopp. Gjorde noen kontroller av avstandsmålingene med GPS, og det stemte nesten skummelt bra. Det gjaldt egentlig begge målerne, men Leupolden målte en god del lengre og på flere typer opbjekter.

Tidligere har jeg hatt gleden av å få prøve en Leica CRF 1200, og den gikk selvfølgelig utenpå begge både Bushnell og Leupold (og sikkert det meste annet også). Ulempen var en ganske frisk pris.

 

Leupold avstandsmålere er relativt dyre og får ikke de beste skussmål rundtomkring, ser jeg. Sikkert derfor det dukker opp endel brukte nå og da. Det er sjelden det selges brukte Leica, Swarovski eller Zeiss, ihvertfall til overkommelige priser. Helt sikkert en grunn til det også. Folk selger sjelden produkter de fornøyd med.

 

Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Leupold RX-III til en helt overkommelig mengde kronasjer og den funker helt greit til mitt bruk, akkurat som ventet. Er imidlertid klar over at lysten på måling i dårlig lys/mindre objekter/lengre avstand kan komme til å dukke opp. Men fram til det eventuelt inntreffer er jeg godt fornøyd med nyanskaffelsen og ville ikke byttet den inn mot noe 1500-kroners-ræl som hadde vært alternativet dersom jeg skulle kjøpt nytt i samme prisklasse.

 

Jeg oppfatter det som om bruksområdet til trådstarter (rypejakt i dagslys) er omtrent i samme gata som mitt. Mitt tips er derfor å se etter en brukt måler av "middelmådig" merke (f.eks. Leupold).

 

Dette gjelder selvfølgelig bare dersom man ikke under noen omstendighet kan bla opp passende mengde fjelldollar til en Leica/Swarovski/Zeiss e.l. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåleren har sikkert en funksjon. Personlig lever jeg etter regelen om å holde igjen skuddet hvis jeg er i tvil om holdet. Det er bra nok for meg. Andre vil heller være i stand til å måle opp med avstandsmåler for å kunne felle et vilt der jeg ikke våger. Det respekterer jeg selvsagt. Jeg mente bare å fyre opp litt på dingsefronten :mrgreen:

Så du kan med hånden på hjerte si at ved hvert eneste skudd du fyrer av vet du avstanden, og at kulen vil treffe akkurat i den høyden du vil?

 

Jeg vurderer selv å kjøpe meg en avstandsmåler, da jeg stadig blir mer og mer nysgjerrig på de forskjellige jaktformene der det definitivt er en (stor) fordel med avstandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

Men ser du forskjell på 80 og 100 meter, hvis du skulle være på vinterjakt på rype med .22? Eller 150 og 180 hvis du skulle være på toppjakt etter skogsfugl?

Eller jakter du kun storvilt, der forskjellen på om kula treffer 5cm over eller under der man sikter sjeldent har stor betydning?

 

Poenget er: Hvis man er avhengig av å vite nøyaktig avstand til et mål er en elektronisk avstandsmåler veldig grei å ha, for å unngå bomskudd eller i verste fall skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Men ser du forskjell på 80 og 100 meter, hvis du skulle være på vinterjakt på rype med .22? Eller 150 og 180 hvis du skulle være på toppjakt etter skogsfugl?

Eller jakter du kun storvilt, der forskjellen på om kula treffer 5cm over eller under der man sikter sjeldent har stor betydning?

 

Poenget er: Hvis man er avhengig av å vite nøyaktig avstand til et mål er en elektronisk avstandsmåler veldig grei å ha, for å unngå bomskudd eller i verste fall skadeskyting.

 

enig med deg der, det kommer jo an på hva man jakter på og hvor man jakter.

jeg jakter kun storvilt, men har også lyst på avstandsmåler for å se nøyaktig hvor langt holdet er

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg vært gjennom nesten hele blekka av avstandsmålere, har blant annet lånt/testet flere av det de har på J&F i arendal, samt lånt noens kompiser for test. Jeg hadde selv 3 kriterier før kjøp, disse var:

1 Må gå ned i brystlomma på jakka, ellers blir den ikke brukt.

2 Målenøyaktighet.

3 At den faktisk klarer og måle de objektene jeg behøver.

 

Felles for mine opplevelser var følgende, og ganske felles for de forskjellige kategoriene av pris:

 

Målenøyaktigheten er like god på de billige som de dyre, HVIS de bare klarer og måle, Og det var her skoen trykket.

Blant annet var Bushnell, og Leupold med i testen min, og felles for de begge var at dem ikke klarte og måle et selhode på vann på over 185 meter i dagslys. Laika RF1200 og Zeiss ??? klarte dette ut til 458-til over 600 meter, avhengig av lysforhold.

Og det er her skoen trykker for de fleste billige, alle målte 278-279 meter på Imenes banen, noe som er riktig, men det er bare når jeg sikter på skivene, måler jeg i et tre, eller sandbunkersen på ca 300 m, var det bare Leica og Zeiss som klarte og måle i det hele tatt. Og hva skal man med en avstandsmåler som kun klarer og måle husvegger på max holdet sitt??

Sjelden tiuren sitter på toppen av hustak, eller selen ligger i båtnaust.

 

Mitt valg ble en Leica, liten og nett, som alltid ligger klar i brystlomma. Ingen vits og kjøpe noe som ikke klarer og måle det man ønsker og måle, selv om de er nøyaktige nok når de først klarer det.

 

Så mitt råd er: Prøv diverse modeller, før man svir av 1500-3000, bare for og kjøpe en kvalitetsmodell neste år i ergrelse.

 

Til deg som ikke skjønner hva man har brukt for avstandsmåler! Kan jeg bare si, til storviltjakt trenger du det ikke.

 

Er fryktelig enig med "du"

Derfor måtte jeg bare ha med hele innlegget her.

Jeg har de samme meningene når det gjelder kikkerter og, har hatt et par dritbillige dorullkjærner, men det slutter med det dyreste lell.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg vært gjennom nesten hele blekka av avstandsmålere, har blant annet lånt/testet flere av det de har på J&F i arendal, samt lånt noens kompiser for test. Jeg hadde selv 3 kriterier før kjøp, disse var:

1 Må gå ned i brystlomma på jakka, ellers blir den ikke brukt.

2 Målenøyaktighet.

3 At den faktisk klarer og måle de objektene jeg behøver.

 

Felles for mine opplevelser var følgende, og ganske felles for de forskjellige kategoriene av pris:

 

Målenøyaktigheten er like god på de billige som de dyre, HVIS de bare klarer og måle, Og det var her skoen trykket.

Blant annet var Bushnell, og Leupold med i testen min, og felles for de begge var at dem ikke klarte og måle et selhode på vann på over 185 meter i dagslys. Laika RF1200 og Zeiss ??? klarte dette ut til 458-til over 600 meter, avhengig av lysforhold.

Og det er her skoen trykker for de fleste billige, alle målte 278-279 meter på Imenes banen, noe som er riktig, men det er bare når jeg sikter på skivene, måler jeg i et tre, eller sandbunkersen på ca 300 m, var det bare Leica og Zeiss som klarte og måle i det hele tatt. Og hva skal man med en avstandsmåler som kun klarer og måle husvegger på max holdet sitt??

Sjelden tiuren sitter på toppen av hustak, eller selen ligger i båtnaust.

 

Mitt valg ble en Leica, liten og nett, som alltid ligger klar i brystlomma. Ingen vits og kjøpe noe som ikke klarer og måle det man ønsker og måle, selv om de er nøyaktige nok når de først klarer det.

 

Så mitt råd er: Prøv diverse modeller, før man svir av 1500-3000, bare for og kjøpe en kvalitetsmodell neste år i ergrelse.

 

Til deg som ikke skjønner hva man har brukt for avstandsmåler! Kan jeg bare si, til storviltjakt trenger du det ikke.

 

Er fryktelig enig med "du"

Derfor måtte jeg bare ha med hele innlegget her.

Jeg har de samme meningene når det gjelder kikkerter og, har hatt et par dritbillige dorullkjærner, men det slutter med det dyreste lell.

 

 

Sjelden at en post i dette forumet er fasit, men dette du beskriver om disse målerne stemmer 100% Selv har jeg en forholdsvis "dyr" måler (prøv og testet en rekke modeller!) som jeg overhode ikke er fornøyd med Leupold RX IV, den skal visst måle til verdens ende i følge leupold, men har en maks avstand på 650 mot en fjøsvegg!!!! Og dette skrotet koster rundt 5000 kr! Men til praktisk jakt holder den greit, men det er bare at da finnes det bedre og rimeligere alternativ.

 

Så konklusjonen er, skal du faktisk måle noe, litt lengere en det du klarer å taksere selv (dvs opp til 250-300m) så må man være kritisk til hvilke målere man velger! Småviltjakt med rifle er det som er mest krevende, små blinker som reflekterer lite og ditto viktig med avstand siden hver cm teller for å treffe godt. Styr unna det billige raklet, ikke noen vits å vurdere en gang!

 

Og jo man har bruk for avstansmåler til storvilt jakt! 1. Bjørnejakt er storvilt, der kan holdene bli dryge eller vanskelig å taksere! 2. hva med reinsjakt? 3. under elgjakt er det meget viktig å vite om elgen løper på 84 m eller 127 eller 150 m for den saks skyld, med vind i tillegg må du holde vesentlig mer foran, (ikke bestandig at kulebanen er viktig, avdrift/forhanhold er like viktig) mange vil nok arrestere meg å si jeg er stein gal som skyter på løpende elg? Jo jeg skyter når jeg er trygg og vet at jeg klarer å plasere et sikkert skudd! dvs. at alle fakta må ligge på bordet, ergo er det behov for en avstandsmåler på elgjakt og.

Link to comment
Share on other sites

Eg har Nikon Laser 800, og den har eg ikkje klart å få målinger på over 450-480 meter på frihånd. Så skal ein måle store avstander, så trur eg nok at ein nesten må ha den på stativ.

 

Men min er i allefall ganske nøyaktig. 100 meters skytebana ( nøyaktig 100 meter ) målte den til 101.5 meter, og 200 meters bana ( 182 meter ) målte den til 184 meter.

 

Så Nikon kan absolutt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne, er det noen som har prøvd den. har ikke behov for å måle ut til 1200 meter, mitt behov slutter ved 250-300 meter. Ser ut som spesifikasjonen er stort sett det samme, også vantett.

 

http://www.opticsbestbuy.com/Nikon-ProStaff-550-Laser-Rangefinder-8369.html

 

Jeg har den eldre modellen Nikon Prostaff 440:

http://www.opticsbestbuy.com/NIKON-Rangefinder-Prostaff-Laser-440-8352.html

 

Denne fungerer fint i til måling av avstander fra 0-400 meter. Gir en ekstra trygghet på steder der en ikke er sikker på avstandene synes jeg.

Jeg kjøpte min på tilbud på en nettbutikk i USA og fikk den for ca. 1000 kroner inklusive mva og frakt. Til den prisen så var det et veldig bra kjøp tror jeg. Den har desverre elendige skumringsegenskaper om noe skulle trekke ned.

Link to comment
Share on other sites

Billig og bra? Skeptisk...

 

Har tenkt å selge unna en kikkert eller to og investere i en Leica Geovid kikkert/avstandsmåler. Synes det begynner å bli nok "dingser" å bære på så når det finnes bra kombinasjoner lokker det.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode argumenter for "dyre" merkevarer, men snitt jegeren som jakter, har skjelden behov for avstandsmåler som måler utover 300 meter. har forståelse for de som driver med langholdskyting godt over dette , men det er vel en liten del av jegermassen i norge. Behovet for snittjegeren i norge er vel hold opp til 200 meter, og da er spørsmålrt, hvilken avstandsmåler klarer å måle en fugl på topp ut til 250 meter for å strekke holdet litt. Klart hvis alle jegere har et "ubegrenset" budsjett så kjøp for all del det dyreste av det dyre som måler ut til 1200 meter, men hva skal du med det når dit eget behov er max 300 meter. Det må vell finnes avstandsmålere som måler nøyaktig til 300 meter og om så har en max rekkevidde på 5-600 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser innlegget mitt tidliger i tråden, så får du noe info.

Leser du spesifikasjonene til målegaranti for de forskjellige, står det noe om hva de klarer og måle, og på max range er dette som regel kun STORE lyse objekter, så som hus eller andre bygninger. Og måle feks en fuggel i topp, er et lite objekt, samt at objektet absoberer for mye av laserlyset,og man får gjerne bare se dette i displayet ---, noe som betyr at objektet ikke er målbart. Men klarer de først og måle, er resultatet nøyaktig nok.

Jeg kjøpte først en Leupold, denne ble levert tilbake innen uken var omme. Den holdt ikke mål. Gikk deretter grundigere til veks, før nytt inkjøp ble gjort, ogjeg endte opp med en av de dyreste :oops: Men den måler hvertfall.

 

 

I norge har de færreste behov for og kjørefortere en 80km/t, tar vi den overhøyden folk her tar i forhold til avstandsmålere, betyr det at de samme bare kjøper biler som har maks motor på 25hk og går maks 100. dette betyr at med henger og i motbakke går denne farkosten kun 20 km/t :shock: . Stemmer dette????

 

Les spesifikasjonene på den du har tenkt og kjøpe, og prøv den ut først under de forholdene du har tenkt og bruke den under, hvis ikke blir du sansynligvis skuffet. Leupold en made in Kina, så er hvertfall det sagt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange gode argumenter for "dyre" merkevarer, men snitt jegeren som jakter, har skjelden behov for avstandsmåler som måler utover 300 meter. har forståelse for de som driver med langholdskyting godt over dette , men det er vel en liten del av jegermassen i norge. Behovet for snittjegeren i norge er vel hold opp til 200 meter, og da er spørsmålrt, hvilken avstandsmåler klarer å måle en fugl på topp ut til 250 meter for å strekke holdet litt. Klart hvis alle jegere har et "ubegrenset" budsjett så kjøp for all del det dyreste av det dyre som måler ut til 1200 meter, men hva skal du med det når dit eget behov er max 300 meter. Det må vell finnes avstandsmålere som måler nøyaktig til 300 meter og om så har en max rekkevidde på 5-600 meter.

 

Nøyaktig måler de alle, uansett pris. Om det varierer med 2m +- spiller ingen praktisk rolle for rifleskyting. (det er ikke byggmåling man driver med!) Men det finnes ingen billige modeller som måler fugel på 270m jevnlig... og hva er vitsen med avstandsmåler når du ikke trenger den? Er behovet veldig stort for å måle 150m? Er det verdt 3000 kr?

 

En annen faktor som ikke kommer de billige målerne til gode er jo at når man har bruk for en slik måler ved fugeljakt er lyset på denne årstiden dårlig, ergo sliter de med å måle over 150-180m. Tiuren sitter ikke på topp sept/okt... Og som jeg nevte i den andre posten, avstander under 200m trenger du ikke måle?

 

Leupold er made in Japan Makkie;-) når det gjelder disse målerne, kikkertene produseres vel i US of A.

Link to comment
Share on other sites

Leupold er made in Japan Makkie;-)

 

Det stod "Made in Kina" på de tre modellene jeg testet. Dette var på serienr skiltet som er under på måleren.

 

 

Edit: jeg har tatt munnen litt full, det er de rimelige alternativene (de som holdes loddrett) som er Kina varer. Men de som ikke er "made in Kina" er så dyre, at steppet opp til noe ordentlig er skremmende lite. De rimelige er ikke værdt eska de ligger i engang.

Link to comment
Share on other sites

Vel skal ikke banne på at det er Chinavare da, må sjekke når jeg kommer hjem.. men uansett så er det klasseforskjell på leica sin som koster det samme som RX IV'en til Leupold.. snakk om å kjøpe katta i sekken... som sagt, rundt 4500-5000,- kr koster RX IV, og den er ikke verdt mer en 1800 kr... Men hva kan vel egentlig americanerne lage av optikk og målere?, kontra europeisk kvalitet? Noe,noe som havner rett over middels bra til bra men der stopper det, ingenting som overgår europeisk topp kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å måle på så små objekter som en fugl i en tretopp 270 meter unna løser jeg med å måle på tretoppen i stedet for fuglen. Eller på bakken ved siden av osv.

Funker nok ikke altid (som f.eks. fugl på lysstolpe midt på en slette osv..) , men denne teknikken mulig å bruke i veldig mange tilfeller,

Jeg har en billig Nikon Prostaff 440.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp! Man trenger ikke lasre inn bringa på rypa visst steinen hun sitter ved kan gi samme svaret....

 

Har en Bushnell Pro Legend. Måler maks opp til 900 m på store objekter. Ellers klarer den greit 500-700 m. i felt. Det er nok for mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg har nå tatt steget og skiftet ut min billige Nikon prostaff 440 med en Leica CRF 1200 fra XXL til 3990,-. Har ikke fått tafset så innmari mye på Leicaen men førsteintrykket er at den gamle Nikonen var slett ikke så værst sammenlignet med denne nesten 4 ganger så dyre Leicaen. La det være helt klart: Leica CRF 1200 er bedre, men det er først og fremst mye bedre optikk (skarpere og mye bedre i skumring) og muligheten for å måle mye lengre avstander enn Nikonen. I praktisk jaktbruk der en gjerne måler opp avstander når en sitter på post og måler avstanden til rypa så fungerte Nikonen bra ut til drøye 300 meter.

 

Grunnen til at jeg nå har kjøpt meg Leica er at jeg ønsket å måle lengre avstander siden jeg er litt bitt av basillen med å skyte på litt langt hold. Da var ikke Nikonen brukbar lengre.

 

Moralen er at en nødvendigvis ikke trenger å kjøpe en Leica for å ha noe som er brukbart for Ola Jeger. Har solgt Nikonen videre til en kollega som forhåpentligvis får like mye glede av den som meg selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...