Jump to content

Har presset patroner til drilling for lite, hva gjør jeg nå?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har dummet meg ut, og tror årsaken er at jeg ikke sjekket at hylsene var presset nok før lading. Har ladet ca 40 patroner i 7x57R til min merkel 96k. Børsa lar seg ikke lukke uten å presses igjen, og patronene virker litt for lange. Jeg har ikke skutt noen av patronene, av åpenlyse grunner.

 

Hylse: Norma, første lading etter fabrikk. Noen av hylsene skutt i en kompis sin 96k.

Kule: Norma fmj

Hette: cci 200, sitter godt i lommen

 

Jeg har noen spørsmål:

1) Er det noe annet jeg kan ha gjort galt enn å presse for lite?

2) Kan patronene reddes, uten å demonteres?

3) Kan jeg presse hylsene på nytt med hettene i, etter evt demontering av patronen? Hvordan?

4) Er det farlig å skyte disse patronene, så lenge jeg klarer å lukke børsa helt med litt press?

 

Uerfaren innen ladingens kunst, så all hjelp settes pris på.

 

Mvh Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Ja du har gjort noe dumt. Hylser for jakt skal prøves i kammeret etter pressing og før lading.

 

Du kan gjøre alt av hva du sier, men ingenting av det er etter boka.

 

Det du bør gjøre er: Trekke ut kulene med kuleuttrekker, tømme kruttet ut, presse hylsene på nytt etter å ha tatt hetteutstøternåla ut av ekspanderen, prøve hylsene i kammeret, fylle kruttet tilbake og sette i ny kule. OG prøv den første i kammeret før du setter kuler i alle sammen igjen.

 

En slik demontering av patroner er ikke forbundet med større fare enn å lade patroner.

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg vurdert å skutt de, men BARE under disse tre forutsetninger; 1- At COL ikke er for lang og kula sitter mot bommene. - 2 At hettene ikke stikker utenfor hylsa (for lite innpresset). 3 - At selve hylsene ikke for lange (dette kan du fint måle selv om kule sitter i)

Link to comment
Share on other sites

Ikke forsøk en gang! Dersom du presser børsa sammen og hylsa ikke er tilstrekkelig presset kan patronen låse seg i kammeret. Svare strev. Ikke bruk pussestaven til å skyve ut patronen med. Da kan pussestaven låse seg mot siden på kula i kammeret... Jeg måtte ha den til børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Med en rifle til nypris 40.000 eller der omkring så tar man vel helst ikke noen sjanser. Denne mekanismen er ikke egnet til å skyte tvilsom ammunisjon. Hylser koster en brøkdel av rifla og de 50 stk du trenger kan du gjerne kjøpe som jaktmatch fra Norma eller som dyre hylser fra samme leverandør. Andres brukte hylser bør du helt klart styre unna. Jeg har funnet 7x57R hylser som så ut til å komme fra fabrikkammo som var gått tvert av over hylsehodet. Hylseseperasjon kan letere forekomme i brekkvåpen og derfor bør man bare bruke egne hylser til lading. Mitt kammer er for øvrig så romslig at jeg ikke kan bruke std 7x57 diesett. Med dette settet fikk jeg ikke presset hylsene tilbake til en dimensjon som gikk i drillingen. Slike særegenheter fremmer også muligheten for hylseseperasjon.

 

Til trening ville jeg kjøpt en pakke m S&B og kastet hylsene, men hvor mye skyter man egentlig med rifleløpet på en drilling?

Jeg har 50 stk Norma hylser som kun brukes til jaktladninger og jeg skyter bare for storvilt prøve og for å bekrefte treffpunkt og litt ladningutvikling med min K96.

Til andre våpen har jeg ofte betydelig mer hylser og ofte en lot til trening og en lot til jakt.

For å vende tilbake til det opprinnelige problemet, demonter ammunisjonen og press på nytt.

Link to comment
Share on other sites

TS. RCBS har en "dings", som minner om en hammer. Der festes patroner i kraven (samme sted for kraveløse) og så banker en ut kula. Kule og krutt havner inni "hodet" på "dingsen". Og etter demontering, kan kule og krutt fjernes. Ganske enkel og relativt rask å bruke.

Link to comment
Share on other sites

For all del, kulehammer er noe dritt. :? Tungvint og dårlig løsning. En hver hjemmelader bør ha en skikkelig kuleuttrekker, kjøp det først som sist. Forsters sin er kjapp og grei å bruke, så kjøper du ekstra Collet til de andre kalibrene du lader i tillegg. Denne vil du få bruk for i hele din ladekarriere, en kulehammer er tilnærmet ubrukbar ved samenligning :wink:http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/34006749002543/SubProducts/749002543

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/33209749001483/SubProducts/749001520

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde sjekka om de passa i våpenet til kompisen din, gjør de det hadde jeg gitt de bort til han.

Så hadde jeg kjøpt ei pakke med Norma Jaktmatch. Og fulgt de tipsa du har fått i tråden, når du skal lade neste gang.

 

Det er ikke noe problem å trekke kuler, tømme ut kruttet og presse de på nytt. Kuletrekker er bedre enn hammer, men det går med begge.

Du risikerer også at hylsene blir for lange, det må du du sjekke og eventuelt trimme de.

Du er ikke aleine om å ha gjort denne tabba, har gjort det selv et par ganger

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tips! Gjør som det sies her. Demonterer og presser på nytt, og ser om det blir bra nok. Ingen vits å ta noen sjanser med denne drømmebørsa.

 

For å være sikker fremover bruker jeg nok bare mine egne hylser. Evt skal jeg sjekke litt mer om kompisens 96k er den egentlige årsaken til dette problemet.

 

Ammunisjonskostnaden er ikke en motivator for å lade til drillingen, men jeg har to ladninger med norma fmj og oryx som går helt likt, og det er hendig!

Link to comment
Share on other sites

Famous last Words...

For å være mer presis: Dersom en ladd patron eksploderer i ladepressa vil antakelig pressa, som er laget av støpejern, fungere som en splintgranat. Det er mye mulig, til og med sannsynlig, at det kommer til å gå greit. Men, når man presser omformer man metallet, og det kan tenkes at det vil gi varme. Eller at Murphy vil stikke innom og si hei av andre grunner... Dont play With fire! hjemmelading er rimelig trygt, så lange man bruker hodet og følger sikkerhetsregler. Å ikke presse ladde patroner er en selvinnlysende sikkerhetsregel etter min vurdering.

 

Trekk kulene, eller gi patronene til noen som kan bruke de. Alt annet er unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Sånn sett er kuleisetting den farligste del av ladeprosessen. Da presser vi en kule ned mot kruttet. Det kan være kruttrester i halsen som kommer i beknip, eller friksjon mot trang hylsehals. Skulle kruttet tenne vil hele patronen være innesluttet med metall på alle kanter, dien på sidene, pressestempelet mot hylsebunnen og kuleisetter i front.

Det går oftest bra, jeg har ikke hørt om alvorlige uhell.

Når vi bruker bodydie vil kulen stå fritt til å hoppe ut, og om kruttet skulle antenne vil det bare blåse kulen og brennende krutt mot taket. Påkjenningen på patron er langt mindre enn ved kuleisetting.

Så, ingen grunn til panikk.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn, jo, takk, jeg gjør vel stort sett det. Det var ment som en komentar til " å kjøre en ferdigladd patron opp i ladepressa..." Det er vel nettopp det man gjør når en setter en factory crimp.

Men siden vi nå diskuterer risko rundt nevnte operasjoner. Hvilken risiko snakker vi om ved å sette tilbake skuldra kanskje noen få hundredeler vha en body die?

Det er vel i prinsippet to ting som kan sette av en patron og det er et slag mot hetta eller kraftig oppvarming. Hvordan skal dette kunne forgå ved bruk av body dien må det finnes en rimelig forklaring på. Oppvarming i en slik grad at kruttet antennes av det klarer jeg ikke å se for meg. Tenker på hine dager i kongens klær da vi rapet gjennom det ene magasinet etter det andre, til AGen var så varm at det røyk av den, og deretter kamret nytt skudd og ventet på ny ildordre. Gikk ikke av noen skudd pga varme der.

Hetta er ikke i kontakt med noe når patronen står i hylseholderen, så jeg klarer heller ikke å se hvordan den skal kunne settes av.

At hylsa blir presset litt, for vi snakker her om svært lite siden patronen såvidt kamrer i utgangspunktet, kan jeg ikke se er noen risiko forbundet med, jfr komprimerte ladninger der knaser i krutt når en setter kula.

Så spørsmålet blir da, hvor oppstår evt risikoen og hvor sannsynlig er det?

Får legge til at dette er en operasjon jeg ikke har gjort selv og TS får selvsagt gjøre de vurderinger han er komfortabel med selv, men siden det fremsettes påstander som ikke underbygges i særlig (noen) grad kan det kanskje være interessant å få vite hva jeg overser i denne sammenheng

Link to comment
Share on other sites

Heisann vavlo. Du har sikkert rett i at dette ikke er så farlig, reelt sett. Men ville du gjort det? For å slippe å trekke 40 patroner? Det er mye man kan finne på med hjemmelading, og skyting for den saks skyld, som ikke virker farlig. Og som sikkert ikke er det. Men for min del er det safety first. Jeg vil ALDRI presse ladde patroner, uansett hvilke argumenter du eller andre har for at det er lurt. Ville kanskje vurdere det dersom det sto i ladeboken at det er greit. Kanskje. Ut fra mine laderutiner ville jeg ikke tenkt på det en gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...