Jump to content

Hvordan er politiets pistoltrening?


Nevian

Recommended Posts

Jeg har forsökt og diskutere dette med å gå med kamret skudd i pistolen med et par politifolk, det nytter ikke og argumentere med at et ladegrep tar en brökdel av et sekund, at Forsvarets personell ikke kamret Glocken under skarp tjeneste i Kabul...som påpekt av general Mood...

 

Så hvor kommer dette fra, hvem i Politiet har fått det for seg at gjeldende instruks med skudd i kammer er det eneste saliggjörende..??

 

Hvorfor tviholder de på dette etter alle disse famöse vådeskuddene..??

 

Hva er stående instruks ellers i politistyrker i Europa...noen som vet..?

 

En annen ting.....hvorfor slipper de det gjelder unna med ei bot for en så alvorlig tjenesteforsömmelse..?

 

Vi vet jo hva utfallet ville väre hvis en av oss sivilister skulle dra av et vådeskudd ved et uhell...da går politijuristene helt av hengslene for å straffe maksimalt..

 

Jeg skjönner mindre og mindre av norsk Politi...og tilliten er deretter... :eh:

Link to comment
Share on other sites

Man kan spørre seg om hvorfor politiet tror at de har mer kompetanse enn forsvaret når det kommer til å gå med skarpladde våpen blandt befolkning.

Forsvaret har vel mer eller mindre hatt personell ute siden 1978.

Og de sopm her påpeker at man ikke kan sammenligne militære og politi på dette punktet har vel knapt nok fulgt med hva forsvaret har gjort utenlands.

Veldig mange av forsvarets utenlandsoperasjoner har handlet om å holde ro og beskytte sivilbefolkning.

På INTOPS FB side så var det vel nesten ingen som skjønte politiets behov for å gå med skudd i kammeret under vanlig tjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke noe særlig om politiets treningsmengde eller treningsmetoder, men noe er ihvertfall fullstendig feil.

Her virker det som at man har startet i feil ende, dvs. innført noe uten at grunnlaget er på plass.

Det blir nesten som å helle i betongen utan at forskalingen er ferdig.

 

La det være nevnt, jeg er for muligheten til bevæpning av politiet slik verden dessverre har blitt, men her har det nok gått litt fort i svingene.

Tydeligvis er det ikke bare litt prestisje ute og går her, noe som understrekes av ymse forsøk på overglatting og bortforklaring etter ymse hendelser.

Det blir noe Nord-Koreansk over det hele når øvrighetspersoner innen berørte etat skal forsikre den gemene hop om at alt er under kontroll, og det var ingen fare osv...

Om holdningen virkelig er slik innad også, er det neppe de store sjansene for at ting blir bedre på kort sikt heller.

 

Jeg vet ikke hva som uttales eller predikes innad i rekkene, men her burde man tatt et skritt tilbake og fått opplæring på plass før man fikk gå med ladd våpen.

For å trekke en parallell; hadde et sånt mønster av hendelser fått danne seg i skytternorge forøvrig, måtte vi sannsynligvis lagt ned alle klubber med kort virkning.

Det hadde ironisk nok Politiet sørget for.

Link to comment
Share on other sites

Tingen er - trenden er del allerede i skytternorge.

 

Men i NSF så er vådeskudd tillatt - du får bare 2 poeng trekk. Som en bekjent av meg nevnte, på siste feltstevne han var på i påsken var det 5 vådeskudd. Bordene på skytebanen på Ekeberg har diverse kulehull etter folk som har trukket av for tidlig. (Kun -2 poeng, har gjort det selv).

 

I DSSN skjer det også, folk som blir diskvalifisert pga "accidental discharge" (dvs vådeskudd).

 

Det skjer vådeskyting på jakta til stadig tid, det går vel ikke et år uten at noen har blitt skadd av et vådeskudd fra en jaktkammerat - noen ganger til og med drept. Vi har jegere som ikke ser forskjell på en elg og en utedass.

 

Forskjellen er at hvis det skjer et vådeskudd hos politiet så blir det rapportert til spesialenheten selv om det går i bakken, i et speil eller noe annet sted. I det sivile liv blir det bare rapportert hvis det faktisk skjer en skade, og ofte ikke da en gang.

Men det er like ille når en idiot ved siden av det setter et skudd i bakken 20 cm foran foten din på et feltstevne som om onkel setter det i bakken.

 

Jeg synes denne "vi er så mye bedre" holdningen jeg ser spesielt i NSF er hyklerisk - så lenge vi sier at "det er en del av gamet, du må være på hugget" hver gang vi tar av et skudd før ildkommando er gitt (og etter stans er sagt).

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et vådeskudd så lenge det skjer mellom lading og tøm våpen og skuddet går i sikker retning.

Det er så uendelig mye verre om skuddet går gjennom en vegg der man ikke vet hva som befinner seg på andre siden, inn i et garderobeskap, gjennom et bilgulv eller i kompisens fot osv. osv.

Her snakker man om skudd som ikke går i sikker retning i konstruksjoner som skal tåle sånt.

Skyter man et skudd i bakken eller i fremre del av benken er det som regel fordi man er for het på trykkpunktet med et våpen man vet er ladd og derfor peker i sikker retning, og det er nok mer flaut enn farlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en kule som slo ned mellom meg og naboen (som skjøt skuddet) under NM i felt 2015, dette var mellom føttene våre, og skuddet gikk i linja vi skulle stå bak.

 

-2 poeng på han. tjoho.

 

Ellers har nsf banen vår hull i benk, tak, luftekanal 1 meter forran standplass i taket osv.... er kulehull i oppholdsrommet også. Jeg står for mye av vedlikeholdet, så jeg vet hva som har kommet når, og utviklingen. vi har nytt flott epoxy gulv, eller, hadde er mer riktig å si, nå har det endel rare lange merker.. kan vel si at rikosje som kommer av skudd i gulvet der ikke kan betraktes som sikkert ;)

 

Vet ikke om sivile skyttere skal skryte på seg plettfrihet på "vådeskudd"?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et vådeskudd så lenge det skjer mellom lading og tøm våpen og skuddet går i sikker retning.

Jo det er vådeskudd. Kommandoen "ild" er ikke gitt - da går skuddet uten at skytteren har ment det (får vi håpe). Det er vådeskudd - et skudd som går av uten at det er tiltenkt. Enten fordi utstyret er dårlig, eller fordi en pekefinger har trukket for hardt i.

 

Med din definisjon så er ingen av politiets vådeskudd faktiske vådeskudd - fordi de skjer mellom når politiet lader pistolen (når de går på vakt) og tøm våpen (etter endt skift). Og da er det jo helt ok at det skjer - er jo bare et hendig uhell, shit au.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det poenget, vi sivile er ikke feilfrie vi heller. Men det er likevel en vesentlig forskjell på et sleivskudd på banen i sikker retning og en del av disse hendelsene hos Politiet. Trene på trekk mot speil med skarpladd pistol? Stappe fingeren inn i hylsteret på et ladd våpen? Hva FAEN? Vi står på en bane, de flyr rundt blant folk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde heller fortrukket at en sportsskytter hadde 10 vådeskudd på standplass, enn at han satte seg på spiserommet, og tok en kaffe med de andre, med våpenet festet til låret og ett skarpt skudd i kammeret. God våpenkultur handler om mer enn kun ufrivillig avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Det er i år rapportert ca. 20 tilfeller av vådeskudd, først og fremst knyttet til nedspenning av våpenet. Dette må sammenholdes med at det kan antas å skje mellom 4000 og 5000 nedspenninger av våpen per døgn. Hittil i år er det da foretatt ca.1,2 millioner nedspenninger. Med andre ord utgjør et vådeskudd for hver 60000 en sannsynlighet på 0,000016. For de fleste av oss blir dette bare tall. Basert på statistikk fra Transportøkonomisk Institutt vil sannsynligheten for å bli utsatt for en ulykke i trafikken være 0,002 for hver 10000 kjøretøy-km. For tjenestepersoner i politiet synes det altså mer risikofylt å kjøre bil til jobben.

http://www.nrk.no/ytring/bomskudd-om-po ... 1.12583303

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det poenget, vi sivile er ikke feilfrie vi heller. Men det er likevel en vesentlig forskjell på et sleivskudd på banen i sikker retning og en del av disse hendelsene hos Politiet. Trene på trekk mot speil med skarpladd pistol? Stappe fingeren inn i hylsteret på et ladd våpen? Hva FAEN? Vi står på en bane, de flyr rundt blant folk!

 

Akkurat...og det tullet de driver med får jo omtrent ikke konsekvenser for de de gjelder..

 

Nei, ta fra de pistolene inntil videre, innför en mer omfattende oppläring....så kan permanent väpning diskuteres..

Link to comment
Share on other sites

Det er STOR forskjell på skudd som avfyres etter kommando lading er gitt, altså når man vet hva som ligger i kammeret og våpenet peker i sikker retning kontra et som avfyres når man tror våpenet ikke er ladd og peker et eller annet sted.
Det er det. Når man tar tørt avtrekk etter å ha tømt våpen, er forventningen - rimeligvis - at det sier "klikk" og ikke "PANG!". Dersom det sier "PANG" har man ikke tømt våpenet. Det engelske begrepet er "negligent discharge" - uaktsom avfyring på Norsk. Det er et betydelig mer beskrivende begrep enn vådeskudd. Man har nemlig vært uaktsom.
Link to comment
Share on other sites

Den opprinnelige trusselen var at politi og forsvar kunne bli overraskenede angrepet med kniv av IS terrorist. Her er en treningsvideo som viser at du har ikke tjangs til å ta ladegrep om slikt angrep skjer. I dynamisk er det av og til stager som starter med at enn må ta ladegrep, det tar mer enn 1 sekund ekstra. Dersom du vil ha mer realistisk senario så er det på youtube opptak fra virkelige overraskende knivangrep i Israel i vinter.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er STOR forskjell på skudd som avfyres etter kommando lading er gitt, altså når man vet hva som ligger i kammeret og våpenet peker i sikker retning kontra et som avfyres når man tror våpenet ikke er ladd og peker et eller annet sted.

Nei, det er da det er enda værre med vådeskudd - du skal for f.. ikke avfyre skudd før ildkommandoen er gitt. Spesielt når du vet at våpenet er ladd. Men kulturen i NSF er beklageligvis at det er helt ok å løsne skudd i hytt og gevær så lenge "ladning" er sagt.

 

Og jeg synes *ikke* 20 cm foran en fot er "sikker retning". Sikker retning er når du peker på skivene.

 

Desverre har NSF (spesielt feltdelen) en våpenkultur som helt forjævelig. Det er leketøy for en del som håndterer dem. Jeg føler meg mye tryggere iblandt en gjeng politifolk enn blant noen av de tomsingene som fyker rundt på en feltløype. Desverre har ikke NSF tatt innover seg at det trengs kun en negativ artikkel et sted før snøballen kan begynne å rulle.

Link to comment
Share on other sites

Da blir vi ihvertfall ikke enige om hva som er verst, det er ihvertfall sikkert.

Jeg mener fortsatt at et våpen som smeller i en tilfeldig retning når det skal være tomt har et mye større iboende potensiale for at det virkelig går gærnt enn et våpen som smeller når man vet er ladd og som peker et helt annet sted enn rent tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Husk at 45° i NSF er maks vinkel; man kan helt fint skyte av seg storetåa før det ropes "ILD!" uten at dommeren kan gjøre annet enn å trekke 2 poeng.

 

Ufrivillig avgitte skudd, enten det er i "sikker" retning eller ikke, viser at du ikke klarer å beherske våpnet på en trygg måte. Smeller det før du har bestemt deg for at det skal smelle så har du gjort en alvorlig feil som ikke bør gjentas, uansett hvor kula havner.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det gjerne sånn at de fleste skudd avfyrt før kommando ild, skjer mellom klar og ild, altså mens skytteren som oftest står med våpenet i klarstilling.

Ligger man litt for mye på trykkpunktet da, kan det hende det smeller.

Kjipt og flaut, men neppe veldig farlig.

Når det er sagt, skulle jeg gjerne sett en regel som gir mulighet for advarsel og/eller bortvising dersom skuddet gikk rett foran føttene på skytter eller naboskytter eller var farlig av andre grunner skyteleder måtte se der og da.

 

Uansett er ikke det noe som har med de faktiske hendelser som skudd gjennom speil, vegger, bilgulv og kompisens fot å gjøre.

Slikt er etter min mening langt mer alvorlig enn skudd i bakken mens man faktisk er klar tll skyting, og gjenspeiler (fortsatt etter min mening) en manglende opplæring og en tilsynelatende manglende evne og vilje til å ta tak i problemet, men istedenfor velger å glatte over i beste Kim-ånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hvertfall man skal være meget forsiktig med å kritisere hele politiet for noen sjanseløse vådeskudd. Ja, enkelte av disse vådeskuddene er sinnsykt håpløse, men skal alle i politiet slås under en kam for det? Råtne epler finnes overalt.

 

For øvrig er ikke noen og tjue vådeskudd på et år hvor det blir spent ned flere tusen ganger hver eneste dag er ikke veldig mye. Sånn er det i Forsvaret også, for ikke å snakke om det sivile som nevnt tidligere her. Vådeskudd kan aldri unnskyldes nei, men å forvente at det aldri skjer er utopi.

 

At 48 timer trening for den jevne politimann er for lite er det ingen tvil om. Men så skal politifolk også gjøre en jobb på gata, og hadde de brukt for mye tid på trening hadde det også gått ut over responstid og bemanning. Og det hadde selvsagt også fått hylekoret igang. Kan vel egentlig konkludere med at politiet aldri gjør noe riktig i mange sine øyne, og kristiseres hardt av folk som ikke har peiling i det hele tatt. Når ledere i sivile skytterkretser kritiserer politiet for at de har skudd i kammer (en praksis som forøvrig gjelder i SAMTLIGE land som har generell bevæpning, som er de fleste), ja, hva skal man si...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hvertfall man skal være meget forsiktig med å kritisere hele politiet for noen sjanseløse vådeskudd. ...
Det er kun Politiet som kan kritiseres i dette tilfellet- og det er holdningene til våpen som er problemet- og det går tydeligvis helt til topps. Tidligere i år startet jeg en tråd etter å ha sett et klipp fra ”Hundepatruljen” på TV3. (Tråden ble dessverre ødelagt under en servercrasj på Kammeret) Der viste de på film hvilken lempelig omgang de hadde med våpen, ladegrep mot kneet til kollega, peking på mageregionen til kollega med finger på avtrekker ved hylstring mm. Det som overrasket meg mest var at de som deltok i galskapen tydeligvis ikke forsto hva de holdt på med- og hvor nær dødden kollegaen faktisk var. :shock: Hverken kollegaer eller produsent innså galskapen- i så fall ville jo slikt vært klipt bort. De håndterte en ladd pistolen på samme vis som en boks med brus- totalt mangel på respekt for våpenet- eller omgivelser. Når det grunnleggende mangler får en slike tilfeller, og det er nok her skoen trykker.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hvertfall man skal være meget forsiktig med å kritisere hele politiet for noen sjanseløse vådeskudd. Ja, enkelte av disse vådeskuddene er sinnsykt håpløse, men skal alle i politiet slås under en kam for det? Råtne epler finnes overalt.

 

Et problem her er jo at de "råtne eplene" som du sier det ikke fjernes fra kurven. Uttalelsene fra sjefen til politimannen som tok en taxi driver i garderoben og skøyt gjennom veggen er noe av det mest skremmende jeg har lest. Når folk med en sånn våpenhåndtering sendes rett ut igjen i tjeneste blir jeg redd. Jeg er ikke komfortabel med å omgås væpnede politifolk når de tydeligvis ikke luker i egne rekker.

Link to comment
Share on other sites

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv. Unntaket her er skyte- og våpentekniske temaer innenfor forsvaret i Norge eller andre land, dog kun i de formene som både i våpenteknikk og utførelse har klare paralleller til tilsvarende norske sivile skyteformer og våpen.

 

Ref våre forumsregler. Tråd stengt..

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...