Jump to content

Hvordan skal en forstå "egnet"?


nhd

Recommended Posts

Politiet har begynt med et nytt skjema ved våpenkjøp. Her skal klubben svare på ulike spørsmål, blant annet dette:

4. Er våpenet egnet til oppgitte formål/bruksområde?

 

Med "egnet" forstår jeg noe annet enn lovlig/mulig å bruke. For eksempel vil jeg si at en spesialpistol i .22LR ikke er egnet for fripistoløvelsen selv om den er tillatt om du lader et og et skudd. Eller en SA revolver i "Hurtig revolver".

 

Konkret er det er NROF-medlem som søker om revolver S&W 686/ . 357M til bruk i programmet "NROF-mesterskapet". Han har en G17 fra før.

 

Jeg er fristet til å ikke krysse av verken i Ja eller Nei, men skrive "mulig å bruke" i fritekst. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Her har du etter min mening 2 alternativer

1 Svar helt ærlig og etter beste evne

2 La være å besvare dette spørsmålet

At prosessen blir vanskeligere for søker skal ikke være noe pressmiddel mot deg.

Det er du som er blitt bedt om å besvare på skjemaet, da er det du som må svare.

Søker får mulighet til å argumentere sitt synspunkt ovenfor politiet uavhengig din uttalelse, hvis søknaden avslås.

Nå er jeg ikke veldig godt kjent med NROF men av det lille jeg vet så skjønner jeg godt at du spør, for her ville jeg vært i tvil selv.

Link to comment
Share on other sites

Les det nye skytereglemanget til NROF der er det beskrevet hvilke våpen som er ervervbare med NROF som grunn.

 

Og der står det:

 

Klasse: NROF Standard: 9mm til .455 for pistol og revolver

 

Så jeg kan ikke forstå annet en at det omsøkte våpnet er innenfor.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har begynt med et nytt skjema ved våpenkjøp. Her skal klubben svare på ulike spørsmål, blant annet dette:

4. Er våpenet egnet til oppgitte formål/bruksområde?

 

Eg tolkar dette som at våpenkontoret ber deg om å gjere jobben med å sjekke om det aktuelle våpenet tilfredstiller dei tekniske krava til det skyteprogrammet som er oppgitt som bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke hvordan du kan si at revolver eventuelt ikke skulle være egnet utifra programmet og våpen reglemange. En rutinert revolverskytter vil ikke ha noe problem med og gjennomføre et NROF mesterskap med en revolver med hurtig lader.

Hva skytteren har av våpen fra før er irrelevant i forhold til spørsmålet det om-søkte våpenet er egnet.

 

Eller er vi på veg dit at man kun skal anbefale de våpnene den til en hver tid sittende leder av den enkelte lokalavdeling synes er best egnet. Som nevn før egnet er ikke det samme som optimalt.

Jeg har skutt NROF mesterskap der de gode skytterne med Pardini og STI ble grisebanket av en pensjonist med Luger. Det som er optimalt for den ene trenger ikke og være optimalt for en annen skytter.

 

Hvorfor forvirre lokalt våpenkontor med unødvendige strykninger rettelser eller tillføringer.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med NM149 her. Hvis søker har som mål å bruke våpenet til øvelsen (og ikke bare bruker programmet som alibi for et våpen) har han vel allerede avgjort at den er egnet til formålet? Husk at det ikke er noe krav om å konkurrere om 1.plass. Selv om man er ute etter et våpen som er konkurransemessig "på trynet" men rasende festlig å stille med likevel vil jeg si det er "egnet" ihht søkers behov.

Link to comment
Share on other sites

Noen tar litt av her. Hadde jeg vært av den typen at jeg visste alt best selv, er det vel lite trolig at jeg hadde spurt om råd fra andre. Jeg vet selvsagt at egnet ikke betyr det samme som optimalt. På den annen side er min tolkning av ordet at våpenet skal være noe bedre enn kun tillatt/godkjent.

 

Som nevnt i mitt første innlegg, mener jeg at en SA-revolver ikke er "egnet" til programmet "Hurtig revolver - 7R", men den er definitivt tillatt/godkjent.

 

Det beste hadde selvsagt vært at politiet hadde byttet ut ordet "egnet" med noe som er klarere definert.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det eget skjema for "vedlegg til våpensøknad.." for NROF'ere ? Prøvd å google litt på politiet sine sider, men finner ikke noe annet enn at de refererer til "standard skjema". Og det skjemaet jeg leverte nylig (NSF) har ikke noe slikt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

@ATnT: I skytereglementet til NROF finst det eit vedlegg til søknaden til Politiet frå styret i lokallaget der styret går god for personen som søkjer og gjer uttale om det omsøkte våpenet er eigna. Det er også eit skjema som søkjaren skal fylle ut for behandling i styret, (eller skyteutval), som innstiller og fyller ut det fystnemde.

 

Held ellers med NM149 og Erlend Meyer.

 

Eg vurderte ein gong å skyte NROF meisterskapsprogrammet med Ruger Blackhawk. (Dette var medan eg venta på Glocken min). Med litt øving skulle eg nok ha fått til å bytte om tønner ved omlading på den eine øvinga som har innlagt magasinskifte. Langt frå ideelt, men våpenet held kravet til kaliber og kunne nyttast til programmet.Ta det du har og gjer det du kan var vel mottoet. Trur absolutt 686 er innanfor. Eg fekk heldigvis lånt ein P80 på staden.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å la andre enn eier/skytter definere hva som er egnet, er at eier/skytter selv ofte er den eneste som er kompetent til å vurdere hvilket våpen som er egnet for eier/skytter.

 

Jeg har selv opplevd å stille i et banestevne, og skyte en eller annen grov-øvlese innen ISSF, med en 5" 1911 i 9mm. Jeg bele henvist til å stå langt ute på siden, siden de andre skytterene med sine banepistoler i 32 hevdet at "våpenet er uegnet, bråkete og forstyrrer andre skyttere". Det ble altså hevdet at mitt våpen var uegnet, og at jeg var "useriøs"... Det må nevnes at jeg vant stevnet.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det evert og flere her skriver. Klubbene har etter min mening ikke noe annet ansvar enn å dokumentere at skytteren tilfredsstiller aktivitetskrav og at kaliber/type kan benyttes i klubbens program. At NROF velger å ha et ekstra vedlegg som ikke er pålagt av politiet (antagelse) med tilsynelatende subjektiv synsing finner jeg uheldig.

 

Men man er vel ikke påkrevd å skrive i søknaden nøyaktig hvilke våpen man ønsker å erverve ? Holder meg bekjent kun med kaliber og type ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet selvsagt at egnet ikke betyr det samme som optimalt. På den annen side er min tolkning av ordet at våpenet skal være noe bedre enn kun tillatt/godkjent.
Sakens kjerne er hvorfor politiet stiller et slikt spørsmål. Den sannsymlige svaret er at de har lest PODs retiningslinjer (samlerundskrivet) hvor det fremgår at søknader hvor oppgitt formål ikke er faktisk formål bør avslås i hht. våpenloven § 7 tredje ledd (om behov eller annen rimelig grunn). POD bruker søknad om 'lommepistol til fripistolskyting' som et åpenbart eksempel på falskt oppgitt formål.

 

Spørsmålet er ikke om våpenet er mer eller mindre egnet, men om hvorvidt det er så uegnet at det helt åpenbart ikke er ment benyttet til oppgitt formål. Du sbør etter min oppfatning ikke svare "nei" med mindre du er helt sikker på at søkeren ikke har ment å bruke det til oppgitt formål. Vilkårene for erverv av våpen til Ø/K som sådan fremgår av våpenforskriften § 13, -- våpenet må kunne brukes, det er ingen krav om at det må være egnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser litt på det hele, da man ikke trenger å oppgi merke og modell for å få innvilget søknad om pistol/revolver...

 

Det er i utgangspunktet betenkelig at politiet overlater til klubben det som må sies å være en til dels skjønnsmessig vurdering direkte knyttet til selve behandlingen av våpensøknad. Jeg hadde konsekvent latt være å fylle ut den rubrikken og laget meg et standardskriv for å forklare hvorfor, som ville bli lagt ved hvert skjema.

 

Hordaland har et lignende skjema, der spør man om det omsøkte våpenet er tillatt brukt i skytegren som organiseres av forbund som klubben er tilknyttet. Noe mer spesifikt, selv om det fremdeles er temmelig vanskelig å si noe om dersom søker har skrevet "pistol 22LR" på søknadsskjemaet. Det spørres også om søker allerede har et våpen som kan brukes i det aktuelle programmet, og det er jo slett ikke sikkert klubben vet noe om.

 

Bruken av disse skjemaene og forskjellene på dem er vel et tema i diskusjonen om ny våpenlov og -forskrift, en forstår jo hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Du bør etter min oppfatning ikke svare "nei" med mindre du er helt sikker på at søkeren ikke har ment å bruke det til oppgitt formål.

Enig. Om politiet vil gjøre en mer grundig vurdering må de nesten gjøre den selv. Vi kan ikke vite hvilke kriterier de legger til grunn.

 

Slik jeg forstår det er regelen ment for å sile ut "falske" søknader, så lenge søker er ærlig og faktisk vil bruke våpenet primært til oppgitt område er man stort sett innenfor.

Link to comment
Share on other sites

Revolver er godkjent innenfor NROF sitt regerlverk av 2016. Se SKYTEREGLEMENTET FOR NROF (komplett og gjeldende fra 1. januar 2016) side 25 punkt 13.4. Det er 3 klasser for pistol/revolver. 357 magnum kan benyttes i klassen NROF Standard: 9mm til .455 for pistol og revolver

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...