Jump to content

Trenger tips om vin og saus til ind.file av elg


Johnsen

Recommended Posts

Du kan velge enten ein skikkelig Bernaise saus til indrefileten, eller så kan du rett å slett lag ein enkel sjysaus av steikefettet til indrefiletene.

Det du gjer då, er at når du er ferdig å steike indrefileten, så legg du dei til sides og lar dei kvile et par minutter.

Bruk rikelig med margarin når du steiker fileten. Kvern godt med pepper i fettet, surr dette litt og smell oppi 3-4 dl med vatn, surr dette et halvt minutt, og smell oppi ein god neve med brun maisena jevner. Smak til med salt og pepper, gjerne masse pepper, så får du ein slags peppersky saus. Har du ein liten dæsj med kremfløte, så hell det i når du drar panna av varmen og rør det forsiktig inn, uten å koke det...

 

Vinen, den kan eg desverre ikkje hjelpe deg med. Eg liker kraftige Chilenske og Spanske viner til viltet, men det er vel desverre ikkje toppvalget av vinkjennere.

 

Så vent til Sako30-06 våkner, så kjem det nok et tips til på saus og ein vin som går til maten.

 

Lykke til, det blir nok ein sukksess tenkjer eg.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Arne Brimi har en kjempegod saus til vilt, der han bruker bringebæreddik. Oppskriften finner du sikkert på nettet.

 

Vin? Ingen tvil: Villa Antinori. ALLE som jeg har anbefalt vinen til sier at det er en vinner. Den er italiensk, men ikke slik folk vanligvis tenker når de tenker på italiensk vin. Villa Antinori er kraftfull nok, men ikke sånn at den blir kjip, slik en del spanske viner kan bli. Absolutt rød. Jeg garanterer at du neppe vil bli skuffet.

 

Om du ikke finner Brimis saus, kan du enkelt løse kokkeleringen med å kjøpe Toro posesaus, og smake den til med kremfløte, rømme, salt, pepper og kanskje einerbær hvis du liker det. Hvis du skulle falle for fristelse å putte rødvin oppi, skal du være klar over at du endrer smaksopplevelsen dramatisk, derfor er det lurt å helle litt saus i en kopp og prøve med rødvin, sånn at mesteparten av sausen er reddet om du skulle angre.

Og et bittelite tips til slutt: Prøv med en klype karri oppi, men vær forsiktig!

Link to comment
Share on other sites

Truls skreiv :

Om du ikke finner Brimis saus, kan du enkelt løse kokkeleringen med å kjøpe Toro posesaus, og smake den til med kremfløte, rømme, salt, pepper og kanskje einerbær hvis du liker det

 

Nei, nei, nei, NEI, NEI, NEI !!!!! :evil:

 

Då kikker du heller opp på første innlegget mitt. Enkel og god saus, og du slepp å sitte i prompe på gammel Toro heilei kvelden...

Link to comment
Share on other sites

Du kan velge enten ein skikkelig Bernaise saus til indrefileten, eller så kan du rett å slett lag ein enkel sjysaus av steikefettet til indrefiletene.

100% enig. Dette er biff av ypperste sort. Ekte bearnaise av eggeplommer og meierismør er nydelig til slikt kjøtt. Da er steikesjyen veldig god å servere ved siden av. Søker du på forumet, tror jeg nok du finner en tråd om bearnaise og/eller hollandaise, så det skriver vi ikke mer om her. Ang. sjysaus, ville jeg kokt ut panna etter steiking med vann, rødvin, konjakk eller en blanding av vann og rødvin eller vann og konjakk, jevnet veldig lett med arrowrotmel (eller maizena) rørt ut i kaldt vann, smakt til med nymalt pepper og pisket inn en klatt eller fire med ekte meierismør uten at sausen fikk koke mer. Koker den etter at du har pisket inn kaldt smør, sprekker den.

 

EDIT: Omegas oppskrift på bearnaisesaus: viewtopic.php?f=5&t=490

 

Vinen, den kan eg desverre ikkje hjelpe deg med. Eg liker kraftige Chilenske og Spanske viner til viltet, men det er vel desverre ikkje toppvalget av vinkjennere.

Bare husk at uansett hva du velger, så må du følge de tre grunnprinsippene for valg av vin:

1: Velg en vin som du liker

2: Velg en vin som du synes smaker godt sammen med maten

3: Drit i om andre mener at du begår helligbrøde ved å drikke den vinen du liker

 

Nå har jo jeg endel sterke meninger om vin (også...), men husk likevel at jeg gir uttrykk for min smak. For eksempel liker han der vossingen spanjoler, jeg er ikke spes. glad i verken spanjoler eller portugisere (NB: vi snakker om vin her ;) ) og drikker heller andre viner hvis jeg skal velge sjøl. Dog, får jeg servert slike viner drikker jeg det også og er glad likevel :)

 

Elg er jo det viltet med minst utpreget viltsmak, så jeg for min del tenker ofte i de samme banene som til storfekjøtt hvis jeg skal ha vin til æljen. Da ville jeg gjerne valgt fransk eller italiensk. Av franske kan jeg anbefale Ch. Coufran til ca. 200 kroner, vel verd pengene. Vil du ha noe mer "viltvinaktig", kommer jeg stadig tilbake til Crozes Hermitage fra Paul Jaboulet Aine, en stabil og god Rhonevin som alltid er et sikkert kjøp. Av italiensk er Villa Antinori en schläger, ellers kan du se etter en Rosso di Montalcini (<200) eller en Brunello di Montalcini (>200kr). Eller kanskje en Barolo. Så godt kjøtt fortjener såpass vin. Du kan også se etter en Californisk Zinfandel av noe slag. De er som regel verd pengene, så du tar ikke noen stor sjans nesten uansett hva du kjøper såfremt prisen er på rette sida av hundrelappen, helst med litt margin.

 

Toro posesaus

NeineineineineineineineiNEI!!!! Posesaus er Djevelens verk og bør skys (pun intended) som pesten! Fysjom!

Link to comment
Share on other sites

Om DU synes at Toro + nogo attåt er helt greit, så DRIT i om noen løfter på nesen og vifter med pekefingen.

 

Basislaget saus er ikke vanskelig, men om man ikke kan, blir slike sauser fort tragiske som tilbehør til en slik kjøttbit. Da foretrekker jeg en ren Toro.

 

Det er greit å være kry av egne kokkekunster, men av og til tar det hele en noe fjollete retning, imo.

 

Det blir omtrent som om jeg skulle fnyse foraktlig av alle som har fabrikkbørser.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kjære Fossdal, sidan det var meg og Sako30-06 som har vifta med fingeren, så kan eg snakke for meg iallefall. Når Johnsen her, skal servere mat til venner og det er snakk om prima råvarer, så syns eg ikkje det er meir enn rett å rimeligt at ein utelukker Toro heilt. Om Johnsen ikkje kan lage saus frå basis, så bør han ikkje prøve på heimelaga Bernaise saus første gongen han har middagsbesøk, men då kan han lage den sausen som eg skisserte.

Den er enkel og lage og smaker 10 gonger betre enn ein mishandla Toro saus.

 

Og eg er ikkje verre på det, at eg enkelte kvardager bruker Toro som basis i enkelte ting, men når ein skal servere prima filet av elg, og attpåtil invitere venner på besøk, så vil Toro være heilt feil, uansett om den blir aldri så mykje piffa opp.

 

Det var ikkje for verken heve hodet mitt over andres, eller for å hoverere her Fossdal, det blir berre rett å slett feil å anbefale. Toro sausen, kan stort sett alle lage, og du spør ikkje etter råd " Korleis kan eg lage ein god Toro saus ".

Eg veit nøyaktik kva eg villa ha svart i den tråden, men trur ikkje eg skal gå inn på det... 8)

 

For dei som har liten interesse av matlaging og er generelt dårlig til å lage mat, så har eg følgjande tips. Kjøp et par bokser med kvit og brun Maizena saus jevner. Hvis du steiker kjøtt, fisk eller kva som helst, så ligg ein del av smakene i steikefettet. Samme hvis du trekker fisk, eller baker fisk i ovnen. Ta krafta, steikesjyen eller det som kjøttet/fisken har blitt kokt/stekt/bakt i, og tilsett kanskje litt ekstra vann/melk og jevn med Maizena. Tilslutt så topper du det heile med å krydre, salte den til den har bra smak. Skal du ha litt ekstra så ta ein liten dæsj med fløte/rømme/creme fraiche, sånn at den blir kremaktig og fyldig.

Skal love at etter et par sånne runder, så har du fort taket på det. Og dette kan du i utgangspunktet bruke til det meste av mat. Den er enkel, god og rimelig å lage. Då skal eg love deg at Toro blir ikkje ein positiv opplevelse å gå tilbake på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte aksjer i Rieber & Søn forrige uke. Vil anbefale Toro produkter på det varmeste :wink:

BTW Fossdal, blir du med meg og Streken på jakt en helg? Begynner å bli lei av Frysetørket pasta i tomatsausen hans :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med en del av de (gode) vinene man finner på polet er at de er for unge. En barbaresco som den som nevnes litt lenger oppe bør være 8-9 år gammel før den drikkes, mens den på pollista er fra 2007! Hvis du har tolmodighet til å la de gode vinene ligge lenge nok, men ikke for lenge, har du vin som høyner et godt måltid. Hvis jeg skal kjøpe vin til et luksusmåltid sammen med min kjære, velger jeg vin som koster det samme som vinen koster på en resturant (ca 300 kr) og råvarer som koster som en resturantmiddag.

 

Dette er bedre enn noe resturantbesøk!

Link to comment
Share on other sites

Saus til indrefilet av elg:

 

Du trenger kraft. Om du ikke har kjøttkraft som du har kokt på forhånd kan du likevel få en grei kraft ved å bruke stekesjyen blandet med litt vann. Kok den gjerne sammen med løk i biter, gulrot, evt. andre grønsaker du har for hånden. Det setter litt ekstra smak på krafta. Smak på den og se om du evt. må ha i en buljongterning.

Slå et glass rødvin i krafta og la det koke inn en god del. Slå også opp et glass rødvin til deg selv. krydre med det krydderet du liker. Smak på rødvinen. Timian eller persille kan være veldig godt i. Smak på saus og rødvin til du er fornøyd.

Spe med ferdig maisennajevning.

 

Eller: Lag en skikkelig bruning av smør og hvetemel. Spe med kraft og tilsett rømme og/eller fløte. Bruker du litt helpepper i denne i tillegg og krydrer den bra blir det en fin peppersaus. Denne kan du også drikke rødvin til mens du lager.

 

Eller - min favoritt selv om den kanskje passer bedre til kjøtt med mer viltsmak på enn elg.

 

Lag en skikkelig bruning av hvetemel og smør. Spe med mørkt øl. Gjerne Guinness som har en kraftig smak. Bayer gjør også nytten. Ta en god øl selv også. La det småkoke en 10-15 minutter. Smak på sausen. Krydre med salt og pepper Smak på sausen, og ha i godt med rømme, fløte eller creme fraishe. Smak på sausen. Det er godt mulig du må ha i litt sukker. Smak for all del en gang til. Denne gjør seg også godt med einerbær og hele tyttebær i. Tyttebær må evt tilsettes helt til slutt.

Jeg bruker denne både til ryper og rein. I helga skal jeg prøve hare i øl, så får vi se. Mulig den blir litt for kraftig for elgen.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, Toro-sausen tente visst et par knoller her inne :D

 

Artig :D

 

Men Toro-sausen kan bli god den, hvis man tilsetter stekesjyen og en del andre ingredienser. Hvis jeg tar feil, så gjør smaksløkene mine det også. Men det kan jo selvsagt ha noe med at jeg alltid gjør som Lille My anbefaler, hvis jeg prøver meg som kokk:

 

(...) Ta en god øl selv også.
Link to comment
Share on other sites

Problemet med en del av de (gode) vinene man finner på polet er at de er for unge. En barbaresco som den som nevnes litt lenger oppe bør være 8-9 år gammel før den drikkes, mens den på pollista er fra 2007! Hvis du har tolmodighet til å la de gode vinene ligge lenge nok, men ikke for lenge, har du vin som høyner et godt måltid. Hvis jeg skal kjøpe vin til et luksusmåltid sammen med min kjære, velger jeg vin som koster det samme som vinen koster på en resturant (ca 300 kr) og råvarer som koster som en resturantmiddag.

 

Dette er bedre enn noe resturantbesøk!

 

Du har et godt poeng her ja, selv om jeg syns barbarescoen en god "fersk" også :D

Heldigvis har jeg noen få litt eldre på luringa også.

Link to comment
Share on other sites

Toro-sausen kan bli god den, hvis man tilsetter stekesjyen og en del andre ingredienser.

Da blir det suppe på en spiker. "Stekesjyen og en del andre ingredienser" vil utgjøre det som smaker godt i sausen, og det eneste Toroposen vil bidra med er en eim av gjærekstrakt og glutamat som man likevel klarer seg utmerket godt uten. "Stekesjyen og en del andre ingredienser" pluss litt jevning er saus i massevis, det!

 

Det er ikke vanskelig å ta en stekesjy, tilsette evt. fløte/rømme, jevne lett med Maizena utrørt i vann og smake. Det er faktisk lettere enn å begynne med en Toropose og tilsette alt mulig for å bli kvitt Torosmaken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er til en viss gard enig, Sako, men jeg synes du overdriver denne hetsen mot Toro.

Så dårlig smaker det da ikke.

Jeg har puslet litt med mat jeg også de siste 20 årene, og kan ikke helt si at jeg noen gang har kjent noen "eim av gjærekstrakter og glutamat" de gangene jeg har brukt Toro som basis. Optimalt er det ikke, men en grei måte for mange å tilnerme seg matlaging på, og for mer viderekommede når det er tomt for buljong i frysen.

Jeg har til og med servert det til ærlige folk med samme intresse, og ingen har "prumpet Toro", som Mauseren sa.

Hos andre har jeg smakt minst like mye dårlig basis-saus, som det man får av en vanlig Toro-pakke.

Har du så vare smaksløker, fatter jeg derimot ikke at du klarer å bruke hjemmekoserverte Kantareller. Uansett hva man gjør med slik sopp, blir det bare en parodi på det ferske produktet, og er etter min mening et mye verre inslag i en bedre middag enn en forbedret Toro.

Men om DU liker det, synes jeg at det er greit nok - det ville jo bli for dumt å fortelle deg at det smaker phøy - eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips og viner.

Lag en skikkelig bruning av hvetemel og smør. Spe med mørkt øl. Gjerne Guinness som har en kraftig smak. Bayer gjør også nytten. Ta en god øl selv også. La det småkoke en 10-15 minutter. Smak på sausen. Krydre med salt og pepper Smak på sausen, og ha i godt med rømme, fløte eller creme fraishe. Smak på sausen. Det er godt mulig du må ha i litt sukker. Smak for all del en gang til. Denne gjør seg også godt med einerbær og hele tyttebær i. Tyttebær må evt tilsettes helt til slutt.

Jeg bruker denne både til ryper og rein. I helga skal jeg prøve hare i øl, så får vi se. Mulig den blir litt for kraftig for elgen.

 

^^Denne hørtes SKIKKELIG digg ut, fikk vann i munnen!

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode tips og viner.
Lag en skikkelig bruning av hvetemel og smør. Spe med mørkt øl. Gjerne Guinness som har en kraftig smak. Bayer gjør også nytten. Ta en god øl selv også. La det småkoke en 10-15 minutter. Smak på sausen. Krydre med salt og pepper Smak på sausen, og ha i godt med rømme, fløte eller creme fraishe. Smak på sausen. Det er godt mulig du må ha i litt sukker. Smak for all del en gang til. Denne gjør seg også godt med einerbær og hele tyttebær i. Tyttebær må evt tilsettes helt til slutt.

Jeg bruker denne både til ryper og rein. I helga skal jeg prøve hare i øl, så får vi se. Mulig den blir litt for kraftig for elgen.

 

^^Denne hørtes SKIKKELIG digg ut, fikk vann i munnen!

 

Ja, da legger jeg bort Toro-forslaget mitt, for å si det sånn. Dette virker jo veldig spennende. Skal prøves.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg lagde en enkel , men god saus, i panna med steika som ble brunt av , tilsatte jeg hvitløk, hakka løk, og salt og pepper.

Og noen dl med kremfløte .

 

I ovenspannen, tilsatte jeg i tillegg 2-3 spiseskjer med kvedesyltetøy, det er en god frukt , minner om sure plommer og epler, frukten må kokes eller syltes for å spises, men er veldig bra, og gir et bra hint i maten om at det er noe spesielt og klassisk der . Deretter ble fileten stekt i ovnene og sausen var ferdig med steika, sausen lagde seg sjøl .

Link to comment
Share on other sites

Jeg og gjør delvis som Lille My. Steker først fileen i panna til den får en fin og brun overflate. Så tar jeg fileen i en leirgryte el i mitt tilfelle en tupperware ultra plus 3 liter(en gryte til ovnsbaking av plast, har litt plast allergi, men den liker jeg for det).

 

Så tar jeg en 1/2 liter Guinnes øl oppi Gryta, og setter den på medium varme 1-2 timer. Siler av Guinnes + kjøttkraft avkoket, og bruker det i (som regel) i Toros viltsaus. Feks Bokkøl som en får kjøpe på polet er og egnet i stedet for Guinnes.

 

En får mange gode vintips fra dem som jobber på polet, mange av de kan faget sitt.

Link to comment
Share on other sites

Den mest populære i jaktlaget vårt er som følger:

 

3/4 til 1 hel Norzola ost smeltes over lav varme i en kasserolle, (ikke rør for hardt for da blir det en grå graut) tilsett en boks creme fresh (vanlig type) varm opp nesten til kokepunket og VOILA det er servert.

 

Vin? BZO fra Spania (10552) eller Zito Vallo Ciro fra Catania (10547) gir perfekte kombinasjoner

 

Bon apetite.

 

Larsern

Link to comment
Share on other sites

Overnevte er bra. Personlig foretrekker jeg Cambozola til formålet, og spe det med litt fløte til passe konsistens. Osten er en ganske så mild tysk blåmuggost, kombinasjonen er bra.

 

Vel og merke - vin til denne typen saus bør velges med litt omhu da det blir en kontrast kjøtt mot saus, spesiellt dersom man også ønsker å bevare viltsmaken som finnes i elg (trass i at den ikke er veldig fremtredende). For mye av denne sausen vil ta litt "livet av" kjøttet, og da er det ikke noe kjempepoeng å flotte seg altfor mye når det kommer til vinen og matchen mot kjøttet i seg selv. Noe friskt og fruktig vil være bra, gjerne med en lite syresnert også. En ung Dolcetto eller Barbera fra Italias nordlige områder er helt klart spennende.

 

Er man ekstra "sprek" tar man fram litt juleøl og lar sødmen i ølet leke litt med den snerten man finner i sausen - dog kan det kanskje være greit å prøve dette med noe annet enn indrefileten første gangen....

Link to comment
Share on other sites

Rødvinsaus.

 

hakk opp sjalottløk og brun den i ei gryte.

Tilsett ei flaske rødvin (jo bedre kvalitet jo bedre saus)

kok ned til halvparten av vesken og tilsett kjøttkraft ( buljong er nødløsning)

Sil sausen i en sil slik at alle løkrester blir igjen i silen.

Tilsett usaltet meierismør underoppvarming,rør heletiden til du får en fin tykkelse på sausen ( skal ikke være tykk som fløtesaus)

 

perfekt til ytrefilet av elg,hjort,rådyr og reinsdyr

 

Portvinsaus.

 

som over bare med portvin (velg en vellagret som har fått den brune karakteren)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...