Jump to content

Valg av kule 9.3x62


1983

Recommended Posts

Det finnes flere tråder allerede med samme tema, men starter en ny likevel :)

 

Endelig kommer det 9.3x62 i hus igjen.

 

For å gjøre det enkelt, så skal jeg bare ha 2 kuletyper tilgjengelig...

En til trening og en til jakt.

 

Har fra før brukt 286gr Lapua mega, men tenkte kanskje på en bonda eller en homogen kule denne gangen.

 

286gr Woodleigh, Oryx eller kanskje Rhino ?

Rhino har jo også en 232gr variant.

250gr TTSX ?

 

Jeg regner med jeg kommer til å lade med N150

 

Ser for meg at a-frame kanskje blir litt hard til hastighetene 9.3x62 klarer å gi ?

Woodleigh og Oryx er vel nokså like, så det blir kanskje stort sett det samme hva man velger av disse? Hvor hard eller bløt er egentlig Rhino kula? Vil ha en kule som med sikkerhet ekspanderer ut til 200m

 

Bruksområdet blir fra rådyr til elg.

 

Bryr meg egentlig ikke så mye om det går et par kg kjøtt til spille, jeg skyter konsekvent midt i bogen, og da kan jo alle kuler lage til litt søl.

 

Om trening og jaktkule går likt er jo selvsagt en fordel, eller treningskula er midt i og jaktkula noen cm over på 100m. Vet at dette ikke går å gi noe fasitsvar på.

 

Løpet er for øvrig 60cm, så denne gangen går det nok å få greie hastigheter uten sprengladninger. Hadde 50cm pipe forrige gang, det er sikkert langt nok det også, men denne gangen er det løp med åpene sikter. Greit å ha mulighet for å ta av kikkert og fortsatt kunne skyte :) Demper blir ikke montert.b

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Partizan 286 grs med N140 (svakt ladet) til trening og Woodleigh 320 grs til jakt. Disse gir identisk treffpunkt i Saueren, og veldig god presisjon. Ikke skutt mer enn to vilssvin med Woodleigh'en siden elgjakta gikk med til å få ny valp husvarm.

Meget fine slakt med Woodleigh'en.

 

En slekting brukte A-frame og fikk like fine slakt. Denne kula går som ei stråle i Blaseren hans.

 

Edit: Bruker URP til Woodleigh'en

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at a-frame kanskje blir litt hard til hastighetene 9.3x62 klarer å gi ?

Spørs om ikke myten om at A-Frame er for hard bør avlives snart. Jeg har skutt endel vilt med 250 grain, har også funnet igjen noen kuler som har ekspandert bra, lengste avstand 130 meter. Restvekten er veldig høy.

 

I 8x57 har jeg brukt A-Frame 220 grain ut til 200 meter

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har som sakt aldri brukt a-frame selv. Det er nok en god kule, hvis ikke ville den nok ikke vært på markedet i så mange år som den har vært :) Den er med i vurderingen den også

 

jeg er litt spent på om noen har erfaring med Rhino kulen i 9.3x62

 

Til trening blir det vel partizan eller sellier sine billige kuler

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sellier og Belliot har jo noen billige kuler i 285 grain som går bra.

 

a1.jpg

 

De lager selv patroner til denne som blir markedsført som storviltspatroner, men den er kanskje best på rådyr?

Du vil i alle fall få en billig trenings kule. Jeg ser noen skriver at kule ikke holder helt sammen ved stor hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Har 9,3 x 62 og 9,3 x 74R. Bruker 250 grs. Accubond i begge. Veldig fornøyd med den kula.

286 grs. Partizan til trening.

Accubond blir foretrukket først og fremst fordi den samler bra i dobbeltrifla. Dessuten flyr den bra, og gir fine slakt. Den var i sin tid, da krona, og dollaren var i vater, billig nok til å trene med.

Man mengdetrener ikke med 9,3 uansett :wink: eller ?

Link to comment
Share on other sites

9,3 er best med tunge kuler, 286 gr er gammel "standard". Jeg var svært fornøyd med den gamle Norma Alaska som hadde stålmantel.

Jeg tror dagens Alaska nå har fått litt tykkere mantel og bør være OK nå.

Partizan har kuler for trening, de er billige, men jeg har ikke brukt dem på jakt.

For jakt bruker jeg nå Lapua Mega eller Woodleigh. Begge fungere meget bra for meg på hjort og villsvin.

Swift A-frame har jeg ikke prøvd men er skeptisk, jeg skjøt to hjorter et år med Swift 250 gr 358 kule samme hastighet som 9,3 gir, ingen av kulene ekspanderte. Rhino har et godt rykte, den har jeg ikke prøvd.

Acubond fikk jeg ikke presisjon på i ett av mine løp, så den har jeg ingen erfaring med på jakt, den er også litt lett etter min smak.

Les litt om kulevalget for 9,3 til bruk i Afrika, der er mye erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og mange jsktkamerater bruker Swift A-frame 250gr.

Den ekspanderer fint selv ved lav hastighet og i små dyr.

På store dyr går den dypt, tåler tref i bein, og gir veldig ofte gjennomskyting.

En kamerat brukte denne på en Europeisk bisin (Vicent) kula gigg gjennom.

Har også brukt denne i 9,3x57, fin effekt på elg.

Som treningskule ville jeg valgt Norma helmantel.

 

Normas "nye" Alaska går ofte helt i fillebiter, til og med på liten hjort, og er etter min mening nærmest ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Til 357.

Har skutt elg med s&b 286 gr kula, den fungerer fint pga tambac mantel( er ikke sikker på skrive måten) men den ligner på gammel Alaska, prøvde den først i våte tlf, kataloger(ca 710m/sek) og ble overbevist, du kan jo for sikkerhets skyld ta en test selv :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel nesten bestemt meg for å bruke 285gr kule.

Til trening blir det partizan.

Til jakt heller jeg kanskje litt mot Rhino etter å ha hørt erfaringer fra kompiser, dog har ingen erfaring fra 9.3x62. Den er ganske dyr, men det går jo ikke mange skuddene pr jakt og man svir vel av store summer på ganske unødvendige ting til jakta (eks nye løp og kikkerter bare fordi det er gøy :) )

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig med deg der. I et kaliber som 9.3x62 er nok ikke behovet for superkuler kjempestort.

Men Rhino skal jo ekspandere lett, og det liker jeg. Ifølge de jeg har snakket med er presisjonen god også.

Jeg blir å jakte med Rhino noen år nå, jeg får i alle fall kuler nok til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan vel oppdatere denne med å si at 250gr Rhino ikke ekspanderte i is på 200m eller 100m heller...

Tatt etter hukommelsen så åpnet den seg til 11-12mm på 100m og så lite på 200m at jeg nesten kunne slippe kula ned i tomhylsa :)

 

Rhino blir jeg ikke å benytte meg av. Det skal sies at de eskene jeg fikk hadde 2 forskjellige lot`nr og hadde forskjellig coating, så det kan være at kule også var ulike. Jeg testet bare den ene lot`en.

 

Endte opp med å kjøpe en pakke Oryx siden den virker hver gang. Jeg har også lyst å prøve den nye Naturalisen og A-Frame i is på 100 og 200m

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med 9,3x62, men massevis med den amerikanske "nestentvillingen" 35 Whelen ( 9x63).

Her endte jeg opp med Woodleigh PP etter å ha prøvd flere forskjellige kuler.

God presisjon, sikker ekspansjon, holder godt sammen og lite kjøttødeleggelse.

Kan anbefales på det sterkeste og er blitt min standard jaktkule både i .338 og .30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Brenneke TOG (bonded) 16 g / 247 gr har vært topp "medisin" i 9,3x62. Har denne anvendt ferdigladd med V0 = 810 m/s. Kulene fåes i hvert fall kjøpt hos hjemmelading.no.

Link to comment
Share on other sites

Mine jaktkuler i 9,3 som er prøvd er:

TTSX. Funker godt, men må lades HARDT for å få god presisjon. Da jeg fikk en kule i retur etter gjennomskyting av en stor bukk ble den skrinlagt.

Accubond: God presisjon og ekspanderer fint. Kanskje litt for bløt. Mye blod.

North Fork: Går godt og meget pene slakt. Førstevalg foreløpig.

 

A-Frame er uaktuell da jeg har sett uekspanderte prosjektiler i 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det litt hastig lading før jakta i fjor uten kronografering så brukte bare data fra Accubond. 59 grains N202, col 84,3. Med Accubond gav det 775 ms så skal ligge i den gata. Pipelengde husker eg ikke. Må fram med tommestokken som eg ikkje finner akkurat nå.... (surrehue)... :-) men tror den er rundt 50cm.

 

Har tidligere brukt NF i 6,5x55. Like fornøyd i det kaliberet, så denne kula funker.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om lade 250gr swift med en startladning med norma 202 på 58gr og jobbe meg opp til 60gr? Fant bare ladedata til 250gr barnes x som har min 58gr max 60gr. Og 258gr rws H-mantel min 58gr max 61. Data tatt fra ladeboken utgave 3...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Løfter ein gammal tråd. Eg brukte 9,3x62 for ein del år tilbake og då lada eg med 250 grns barnes tsx, som gav super presisjon og kula oppførte seg eksemplarisk på hjort og rev. Til hausten igjen er 9,3 blitt mitt nye allround-kaliber. Eg kom over fabrikkammo, ladd med 286 grns Nosler Partition, til ein god pris som eg kjøpte, då eg ikkje er ferdig med det nye laderommet. Nokon som har brukt nevnte kule i 9,3 og har gjort seg erfaringer m.tp korleis slakta ser ut?

 

Og nokon som har ein tanke om korleis ei partition vil oppføre seg når den er skutt i ei 9,3 med dertil moderat hastighet på f.ex 250 meter - kan ein forvente normal ekspansjon på slike hold?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...