Jump to content

Uregistrert HV-mauser


strebern

Recommended Posts

For ti år siden døde en gammel, perifer slektning, og far min fikk den gamle HV-mauseren. Pappa har ikke registrert den og har heller ikke jegerprøven/skytterlagstilhøriget, ergo har han da våpnet ulovlig.

 

Jeg ønsker å ta over rifla, få den registrert og oppbevart i mitt våpenskap. Men hvordan gjør jeg det? Jeg vil ikke risikere at pappa får bråk med politiet eller at rifla blir destruert el.

 

Hva bør jeg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende at noen har fått slikt igjennom uten vanskeligheter, ja. I dag kan de være mer kompliserte eller formeldt.

Jeg tok over en gammel salongrifle som ikke var registrert på meg, men på en avdød slektning. Jeg måtte ha med meg skifteattest fra den rettmessige arvingen med underskrift. Omregistrering gikk greit.

 

Siden en gang under våpenamnestiet fikk jeg en uregistrert Kongsbergcolt i fanget etter et dødsfall uten for min slekt. Jeg tok den straks med til lokalt våpenkontor og forklarte situasjonen. De på våpenkontoret sa det var greit, men for at jeg skulle få beholde den måtte de sjekke at den ikke var meldt stjålet. De sjekket sivilt våpenregister på stedet uten resultat. Så måtte jeg vente litt så de fikk sjekket med Kripos om våpenet var på savnet liste fra forsvaret. Etter to timer fikk jeg telefon fra våpenkontoret om at jeg kunne komme å hente den. Jeg hadde en .45 acp fra før, det gjorde ingen ting.

Pistolen var ikke registrert noen steder.

 

Denne Mauseren som nevnes bør være registrert et sted, i så fall kan det være at de forlanger underskrift fra en innehaver av skifteattest?

Politiet er generelt hissige på å få vasket listene sine fra avdøde personer å bli oppdaterte. Jeg tror jeg leste et sted at de ikke hadde kontroll på 70.000 våpen?

Link to comment
Share on other sites

I Oslo er dem veldig strenge på at våpen som ikke er registrert skal enten plomberes eller destrueres. Har opplevd to bekjente som fant våpen på loftet etter besteforeldre fra krigen og begge fikk blankt nei når dem spurte om det lot seg gjøre å få dem registrert.

Link to comment
Share on other sites

Avslag er helt i tråd med instruks fra POD.

En "uregistrert" HV-mauser er enten solgt/gitt bort av noen som har/hadde våpenkort på den uten nødvendig papirarbeide; eller tjuvgods.

 

At noen vil ta i sånt fatter jeg ikke; en uten slike problemer koster 1095kr fra Landrø. Kjøp en derifra eller be "eier" ordne opp før salg/overdragelse.

Link to comment
Share on other sites

Ja men når instruksen i noen tilfeller er tåpelig blir det dumt. Synes våpenkontorene burde praktisere lovværket likt. Er en grunn til at det er ca 70.000 våpen på avveie. Nei så lenge den som kommer med et uregistrert våpen og har plass i garderoben burde de gå gjennom uten problem og det til alles beste. Litt dumt å plombere eller destruere norsk våpenhistorie mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Moralen er at viss du kjem over eit "uregistrert" våpen så er det luraste å la det forbli det. For mest sannsynleg mistar du det. Om det er det POD ønskjer, så får dei berre ture fram. Det kan fint skje at våpen dukkar opp som ikkje er registrert og det kan vere god grunn til at det ikkje har kome med i amnesti. Eg har sjølv prøvd å hjelpe ein kar som fann eit handvåpen hos faren som hadde vore sengeliggande i fleire tiår og difor heilt uviss om evt. amnesti. Sonen som skaut aktivt i pistolklubb ønskja å overta våpenet. Svaret var enkelt: NEIN! Hadde han visst det, så er eg ikkje sikker på at han hadde rapportert det inn.

Link to comment
Share on other sites

Dersom han så hadde blitt tatt for det, ville han med all mulig sannsynlighet mistet samtlige våpen. For all del, om man ønsker å ta den sjansen, må man gjerne det, og det må nok kunne antas at risikoen for å bli tatt er minimal. Jeg ville nok allikevel ikke tatt den sjansen.

 

Utover det henviser jeg til det Chiefen sa.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... HV mausern kommer fra forsvaret. Våpenloven gjelder ikke for forsvarets våpen.(ikke krav til våpenskap bla.) Hvis man har fått utlevert noe fra forsvaret som aldri er blitt krevd inn igjen har det lite med sivil våpenlov å gjøre mener nå jeg. Fadern hadde en kollega en gang som hadde store problemer med å levere tilbake AG3, hvordan den var utlevert vites ikke. At våpen som uansett kommer fra forsvaret er ute blant folk nødvendigvis har noe med sivil våpenlov å gjøre er nok ikke tilfelle selv om POD liker å tro det.

Link to comment
Share on other sites

Enten tilhører våpenet forsvaret, og skal tilbakeføres dit, eller også er det faset ut fra forsvaret, og er i så tilfelle dekket av våpenloven. Jeg er ikke sikker på strafferammene for ulovlig besittelse av forsvarets materiell, men at det vil kunne følges av et tilbakekall av våpenkort synes hevet over enhver tvil...

 

Jeg noterer meg forøvrig at samtlige av forsvarets mausere - med et mulig unntak for museumsgjenstander - utfaset, og dermed ikke lenger dekket av unntaket i paragraf fire.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... HV mausern kommer fra forsvaret. Våpenloven gjelder ikke for forsvarets våpen.(ikke krav til våpenskap bla.) Hvis man har fått utlevert noe fra forsvaret som aldri er blitt krevd inn igjen har det lite med sivil våpenlov å gjøre mener nå jeg. Fadern hadde en kollega en gang som hadde store problemer med å levere tilbake AG3, hvordan den var utlevert vites ikke. At våpen som uansett kommer fra forsvaret er ute blant folk nødvendigvis har noe med sivil våpenlov å gjøre er nok ikke tilfelle selv om POD liker å tro det.

 

 

Tror du skal lese første innlegg en gang til....

Link to comment
Share on other sites

Strafferamme for å ha ulovlege våpen er 2 år

Jeg ville ikke hatt noen befatning med ulovelige våpen.

 

Hvordan er det med militære tjenestevåpen nå til dags, har en våpenkort på disse?

 

Den gang jeg var rulleført hadde jeg både Colt 45 og MP5, men ingen våpenkort på disse!

Hadde kun utleveringsseddel, kvittering, men den fikk jeg ikke kjøpt ammo på.

Link to comment
Share on other sites

Glem hele den teorien-det er over 20år siden Forsvaret dumpet siste billasset med mausere i kjelleren hos Landrø; han som nå har våpenet iflg TS har fått det av noen og vet tydeligvis at ting ikke er på stell. Samme gjør TS som nå av en eller annen grunn vil ta over våpenet.

Gjenstår fremdeles bare to muligheter; det fines et våpenkort og den som hadde det har solgt/gitt bort rifla uten at ting er på stell; eller den er tyvegods/underslått.

 

 

Ubegripelig at noen orker ta risikoen ved å involvere seg i dette for noe så verdiløst som en HV-mauser...

 

Rettelse; det er 19år5måneder siden de siste HV-mauserene ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

Poenget var at det finnes folk som har fått ting utlevert og tilogmed ikke fått lov å levere tilbake.De kan heller ikke være skråsikre på hvem som har fått ting utlevert. Min fars kollega hadde ikke utleveringseddel eller noe tror det var fra en rep for han var ikke i HV. Man kan ikke være så skråsikker når det gjelder våpen fra forsvaret og at den er faset ut betyr lite når den har vært hos folk i langt tid. Men at Politiet og tingretten vil mene at det er ulovlig og at gamle gubber skal i fengsel for noe som forsvaret prakket på dem i hine hårde tviler jeg ikke på. Det er andre tider nå, jeg vet det.

Link to comment
Share on other sites

Går der ikke en vandrehistorie om en kar som fant en stengun (eller var det bren?) på loftet til sin avdøde far, og som ved innlevering hos politiet ble bøtelagt på stedet?

 

Jeg er nå så frivol at jeg mener at så lenge der ikke kan knyttes straffbare forhold til et våpen, bør det være permanent amnesti for å levere inn våpen med ullen historikk hos lensmannen. Alternativet blir jo fort at folk vegrer seg for å ta kontakt med politiet om de finner slikt, og dermed blir det i beste fall forurensning i fjorden, i verste fall "du, jeg kjenner en kar som kan ta den jeg. Slapp av, han er helt ok"...

Kanskje ikke juridisk og strafferettslig propert og korrekt, men jeg tror det vil gi størst positiv effekt på samfunnet om man aksepterer at folk leverer fra seg slikt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Sjøheimevernet solgte Mausere de skulle fase ut for 100,- kr stk til de som var rulleført hos de på slutten av 60 å begynnelsen av 70 tallet , grunnen til at jeg vet akkurat dette er at fatteren kjøpte 5 stk. og jeg har kvitteringen.

Fatteren registrerte bare 1 av disse , men det var ikke noe krav fra den avdelingen at de skulle registreres... (har nettopp ordnet dette med politi etter fatteren gikk bort)

 

Gå på ditt lokale Politi/Lensmannskontor å forklar saken , hvis du ønsker og beholde våpenet så er enkelte distrikt mer interessert at et våpen er i registret enn at det finnes uregistrert.

Bodø har vært helt fantastisk på dette :-) Det er synd at det er forskjell fra et distrikt til et annet..

Link to comment
Share on other sites

Det er også svært vanlig i norge at løse løp ikke er registrert. Jeg møtte en fyr på en pistolbane i norge som hadde en Dan wesson revolver med 3 løp i forskjellige lengder. Våpenkortet sier bare Revolver/Dan wesson/44 mag/nummer og ingenting om løpene.

Dette er jo strengt ulovlig i dag og jeg ymtet om at neste gang bør du ta med kun ett løp på banen om ganga. :winke1:

(Og nei det er ikke meg har ikke Dan Wesson.)

Link to comment
Share on other sites

Går der ikke en vandrehistorie om en kar som fant en stengun (eller var det bren?) på loftet til sin avdøde far, og som ved innlevering hos politiet ble bøtelagt på stedet?

 

Er nok ikke vandrehistorie som sådan, Nord Jarlsberg Politistasjon har ett par slike saker omtalt i media, en vedrørende en Mills håndgranat som en etterlatt leverte inn og en om ett eller annet skytevåpen funnet i dødsbo.

Link to comment
Share on other sites

Etter 2-3 amnesti og 60år med registreringsplikt synes jeg igrunnen det er helt greit at det er stopp på å få registrere "uregistrete" våpen som "dukker opp"...

Politiet hadde hatt alt å vinne på et kontinuerlig amnesti. Det at de velger en annen fremtoning, er kun ett barnslig behov for å "vise muskler". Ikke overraskende fra en organisasjon som kaller demokratiske prosesser for "politisk press".
Link to comment
Share on other sites

Har dere forresten fulgt med på denne politiserien på tvnorge, fra politiet i Oslo? Der får man høre ganske klart til tider at de liker å ta folk. :roll: Farlig utvikling spør du meg. Og når det gjelder dems kompetanse på våpen så har vel den siste tida vært til latter. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Der får man høre ganske klart til tider at de liker å ta folk
Ingenting galt med at politiet liker å ta skurkene. Det er tross alt jobben deres. Men det er ingen grunn til å stikke kjepper i hjulene for en ung jeger som ønsker å få registrert en gammel mauser på sitt våpenkort.
Link to comment
Share on other sites

Ok. Da gjelder det samme med uregistrerte piper fra "anno dazumal" som for våpen. Bare å spette ned i myra forstår jeg.

Kom over ett brukbart løp til en Krag Jørgensen for ikke så lenge siden. Etter en prat med våpenkontoret ble dette registrert uten problemer. :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Det er også svært vanlig i norge at løse løp ikke er registrert. Jeg møtte en fyr på en pistolbane i norge som hadde en Dan wesson revolver med 3 løp i forskjellige lengder. Våpenkortet sier bare Revolver/Dan wesson/44 mag/nummer og ingenting om løpene.

 

Dette var faktisk en case under etterforskningingen av attentatet mot William Nygaard på 90 tallet. Den eneste som ble siktet i Nygaard-saken var lovlig eier av en Dan wesson 44 mag (samme våpen som ble brukt under attentatet) med flere løp. Politiet prøveskjøt løpene de fant, men det ble ingen match. Politiet mistenkte at mannen hadde et løp til, men de kunne ikke bevise det.

Link to comment
Share on other sites

Piper har vært reg.pliktige siden 1960tallet (med noen untak/forenklinger for bla DFS-skyttere)

 

For noen år siden var løp i fritt salg, dette gjaldt også 22 sett til sauer.

Jeg har kjøpt mange rifleløp og håndvåpenløp fra flere forhandlere uten registrering på 80 og 90 tallet, da de da ikke var registreringspliktige.

 

Det har ikke etter hva jeg hvet hvert etterregistrering av piper som ikke er registrert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...