Jump to content

Kule i 9,3x62 til villsvin.


villmannen

Recommended Posts

Aldri skutt med kaliber (som jeg husker i alle fall) eller på villsvin. Men Oryx er anbefalt i jaktblad fordi den har hurtig ekspansjon og dermed mindre mulighet for gjennomskyting, gunstig i jaktterreng med drivere, tett skog, hurtig skyting, generelt uoversiktlige forhold.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har vært på 5 turer til Polen. Alle med woodleigh 286gr RN. Brutal mot rev og rådyr, villsvina klager ikke....

Før første tur sjekka vis speer 270 gr sp, woodleigh 286 gr rn,lapua mega 286 gr, oryx 232 gr,

North Fork 250 gr, cdp 286 gr og Tonheim 210 gr. Desse vart testa i våte abonnenter. Valgte woodleigh kula pga stor diameter, 22mm og tidlig ekspansjon. Dybdevirkningen var nest best i testen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare 18,5 gram Mega, topp presisjon i mitt gevær og god effekt i dyra uten å ødelegge for mye. Kjøpte 2 pakker 15 gram Oryx, men har lagt de vekk for den hadde en voldsom effekt i grisen på kort hold, alt inni ble mos. Har skutt noen rådyr med Mega kula, går helt greit på lange hold men det blir ikke mye igjen av dyret på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hva jeg skal putte i 9,3en for neste tur på drivjakt: 15grams Oryx.

 

Har brukt 18,2grams Mega i min 9,3x74R, og da løp dyra et stykke. På drivjakt ønsker du å parkere dyra så fort som mulig!

 

Det sikkerhetsmessige som nevnt over er også viktig!

 

Kjøttødeleggelse bør være det siste man tenker på i en slik jakt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hva jeg skal putte i 9,3en for neste tur på drivjakt: 15grams Oryx

 

Fikk du samskyting med disse kulene i dobbelrifledrillingen din?

 

Jeg skal også på villsvinjakt til vinteren med 9,3, har endel 15 grams Oryx og Vulkan liggende, disse har ganske lik fasong og går helt likt i rifla mi. Tipper begge vil ekspandere ganske voldsomt og legge ned grisene effektivt.

Link to comment
Share on other sites

235grs 9,3 er god nok til selv de største råner. Dersom noen har klart å kastrere den så er den nok ikke så farlig :wink:

Skjøt et par råner med 243win på New Zealand. Ramla de også.

 

Nå et tverrsnittsbelastning viktig, men 235grs kule gir et bra moment og er tilstrekkelig. Den får dybdevirkning nok. Vi snakker villsvin og ikke elefant..?

Link to comment
Share on other sites

Alf Martin Bråten hadde en veldig omfattende kuletest i 9,3 for endel år siden. Tar man resultatene hans for god fisk har man tilsynelatende en lineær sammenheng mellom inntrengning og kulevekt, hvis man ser på tradisjonelle blyspisskuler vel og merke. Norma Alaska og Lapua Mega i 286 grain er litt over 20 % tyngre enn Norma Vulkan i 232 grain, og gir litt over 20 % mer inntrengning. Jeg vil anta at 232 grain Oryx holder litt bedre sammen enn tilsvarende Vulkan, og at inntrengning med den vil nærme seg de tradisjonelle 286 grain som Lapua Mega. Hva er bra nok inntrengning, og hvor viktig er inntrengning i forhold til moment, diameter og rask ekspansjon? Vi snakker om å få villsvinet i bakken fortest mulig.

 

Uansett, dette blir kun spekulering så lenge ikke noen kan slå i bordet med en erfaringsbasert sammenligning på villsvin: har skutt X antall villsvin med lette kuler (232 grain) i 9,3, og X antall villsvin med tyngre kuler (286 grain), min erfaring er... osv

Link to comment
Share on other sites

Galte og råne ja, jeg pleier ikke å kontrollere før jeg skyter, men Kiwi har nok et poeng i at de fleste er råner. :lol:

Min erfaring er bare med 286 gr kuler. Det har ofte hendt at det ikke er utgangshull med dem, og da er jeg skeptisk til lettere kuler.

Link to comment
Share on other sites

På drivjakt i Polen ville jeg har brukt Vulcan eller Oryx.

Kjøttødeleggelse kan man bare drite i da.

Man vil ha mest mulig effekt for å parkere grisen fortest mulig og minst mulig sjanse for farlige rikosjetter fra bommer og gjennomskytinger.

Jeg har blitt fortalt av Kenneth Skoglund hos Norma at Vulcan er populært til drivjakter i diverse europeiske land pga disse egenskapene.

Link to comment
Share on other sites

For de av dere som ikke allerede har sett denne videoen fra Norma:

 

 

Legg merke til "eksplosjonen" som de lette 15 grams Oryx og Vulkan kulene i 9,3 gir i testmaterialet, sikkert fordi de ekspanderer raskt, i forhold til den mer kontrollerte effekten av tyngre Oryx kuler (18,5 og 21,1 gram).

Link to comment
Share on other sites

Til drivjakta jeg skal på i Januar har jeg en plan om å ta med 9,3x62 i 46 cm pipe klør meg litt i hue mht kulevalg.

Det står faktisk mellom RWS 225 grs Doppelkern og 232 grs Vulcan, Vet at flere av de proffesjonelle bjørnejegerne i Sverige sverger til 232 grs Vulkan fordi den ekspanderer/ødelegger bra mye og skjeldent går igjennom.

 

RWS sin 225 grs Doppelkern kan vel være nærliggende Nosler Parttition mht ekspansjon og gjennomtrenging.

 

Jeg har falt ned på de lettere kulene i 9,2 mest pga pipelengden og noe mere moderat rekyl sett i forhold til 286 grs kulene.

Har ladet 232 grs Vulcan og fått en Vo på 785 m/sek Chronografert.

med 60 cm pipe gir samme ladning 820 m/sek

 

Har skutt elg med 250 grs Woodleigh RN og 250 grs Rhino, elgen har stupt på flekken, så dette er valgets kval.

Link to comment
Share on other sites

Faren/problemet jeg ser med Doppelkern, Nosler og andre kuler som har hele eller deler av kula som penetrerer veldig godt, er at de har potensiale til å rikosjetere ganske mye, hvilket jeg absolutt ikke liker tanken på i sammenheng med drivjakter.

Ja, man skyter i såkalt sikker sektor, men man er aldri sikker på hva kula gjør etter at den treffer vilt, stein, trestammer, greiner mm.

 

En av mine klare favoritter av kuler til jakt, er Barnes TSX/TTSX, men jeg ville aldri tatt sjansen på å brukt den til drivjakt.

 

Jeg har selv brukt Vulcan i 30-06 på hjort en del, og skuddeffekten er upåklagelig, selv om det kan bli litt i overkant når det gjelder kjøttødeleggelse nå og da.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt elg med 250 grs Woodleigh RN og 250 grs Rhino, elgen har stupt på flekken, så dette er valgets kval.

 

Har brukt tilsvarende kule (cal .358 / Woodleigh 250 grs RN) i 35 Whelen i mange år på hjort, rådyr, dåhjort og villsvin og effekten var meget bra.

Stort sett rett ned i smellen, eller svært korte fluktstrekninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Faren/problemet jeg ser med Doppelkern, Nosler og andre kuler som har hele eller deler av kula som penetrerer veldig godt, er at de har potensiale til å rikosjetere ganske mye, hvilket jeg absolutt ikke liker tanken på i sammenheng med drivjakter.

Ja, man skyter i såkalt sikker sektor, men man er aldri sikker på hva kula gjør etter at den treffer vilt, stein, trestammer, greiner mm.

 

En av mine klare favoritter av kuler til jakt, er Barnes TSX/TTSX, men jeg ville aldri tatt sjansen på å brukt den til drivjakt.

 

Jeg har selv brukt Vulcan i 30-06 på hjort en del, og skuddeffekten er upåklagelig, selv om det kan bli litt i overkant når det gjelder kjøttødeleggelse nå og da.

 

 

Faren for rikosjett er jo noe man alltid skal tenke på. Man kan aldri garantere for at en kule stopper i dyret.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Skal til polen på villsvinjakt og hadde tenkt ein av desse:

 

1. 225gr RWS doppelkern

2. 232gr Norma Vulkan

3. 232gr Norma Oryx

 

Kven av desse bør eg velga? Evt andre forslag?

Velg 232 gr Vulkan og bedriv stående skytetrening på bevegelige mål i stor skala før avreise. I praksis spiller det vell ingen rolle hvilken av disse man velger så lenge man treffer. Januar 2015 reiste jeg på drivjakt i Polen sammen med en særdeles våpeninteressert gjeng. Det de fokuserte mest på var om de skulle bruke aimpoint eller kikkertsikte. Den problemstillingen ble tatt opp mange ganger pr. dag og de byttet ofte mange ganger pr. dag. Skytingen til de fleste av disse var mildt sagt dårlig. Hadde de brukt halvparten av energien de brukte på utstyret på skytetrening, så hadde nok fellingene bortimot vært doblet. Enkelte jegere har en tendens til å overfokusere på detaljer som egentlig ikke er særlig avgjørende for en vellykket jakt. Uten og på noen som helst måte ha stor kunnskap/erfaring om villsvinjakt så tør jeg å garantere at alle de 3 overnevnte kulene, plassert i nakke, bog eller rygg på et hvilket som helst polsk svin vil resultere i et stort glis hos jegeren. Til sammenligning så bruker vell Franz-Albrecht Oettingen stort sett en 270Win når han "samler" svin. Oettingen har skjønt at det er lettere å treffe et bevegelig mål med en kule som går fort. Jeg tror at det må være en norsk misoppfattelse at man må bruke minimum 9,3 på grisejakt. Har det å gjøre med dårlige treff?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det lettere å treffe løpende mål med raskere kule ?

Jeg skjønner poenget, men holdene på drivjakt er som regel ikke så lange.

Det er en vurdering av hastigheten på dyret som bestemmer foranholdet. (Og farten på kulen selvsagt)

Men med en magnum og lite trening er det ikke lettere å treffe mål i bevegelse

Trening som du nevner er stikkordet!

Link to comment
Share on other sites

Faren/problemet jeg ser med Doppelkern, Nosler og andre kuler som har hele eller deler av kula som penetrerer veldig godt, er at de har potensiale til å rikosjetere ganske mye, hvilket jeg absolutt ikke liker tanken på i sammenheng med drivjakter.

Ja, man skyter i såkalt sikker sektor, men man er aldri sikker på hva kula gjør etter at den treffer vilt, stein, trestammer, greiner mm.

 

En av mine klare favoritter av kuler til jakt, er Barnes TSX/TTSX, men jeg ville aldri tatt sjansen på å brukt den til drivjakt.

 

Jeg har selv brukt Vulcan i 30-06 på hjort en del, og skuddeffekten er upåklagelig, selv om det kan bli litt i overkant når det gjelder kjøttødeleggelse nå og da.

 

 

Faren for rikosjett er jo noe man alltid skal tenke på. Man kan aldri garantere for at en kule stopper i dyret.

 

Nettopp.

Og da er det en fordel med ei kule som eksanderer mye og som mister mest mulig av energien sin ved treff.

Enten om det er i dyret eller evt. diverse vegetasjon, bakke, stein mm.

Da er faren for farlige rikosjetter betraktelig mindre.

 

Kulehastighet i forhold til å få gode treff eller ikke på løpende vilt, har jeg heller liten tro på at har noen betydning.

Trening og atter trening er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Skal til polen på villsvinjakt og hadde tenkt ein av desse:

 

1. 225gr RWS doppelkern

2. 232gr Norma Vulkan

3. 232gr Norma Oryx

 

Kven av desse bør eg velga? Evt andre forslag?

Velg 232 gr Vulkan og bedriv stående skytetrening på bevegelige mål i stor skala før avreise. I praksis spiller det vell ingen rolle hvilken av disse man velger så lenge man treffer. Januar 2015 reiste jeg på drivjakt i Polen sammen med en særdeles våpeninteressert gjeng. Det de fokuserte mest på var om de skulle bruke aimpoint eller kikkertsikte. Den problemstillingen ble tatt opp mange ganger pr. dag og de byttet ofte mange ganger pr. dag. Skytingen til de fleste av disse var mildt sagt dårlig. Hadde de brukt halvparten av energien de brukte på utstyret på skytetrening, så hadde nok fellingene bortimot vært doblet. Enkelte jegere har en tendens til å overfokusere på detaljer som egentlig ikke er særlig avgjørende for en vellykket jakt. Uten og på noen som helst måte ha stor kunnskap/erfaring om villsvinjakt så tør jeg å garantere at alle de 3 overnevnte kulene, plassert i nakke, bog eller rygg på et hvilket som helst polsk svin vil resultere i et stort glis hos jegeren. Til sammenligning så bruker vell Franz-Albrecht Oettingen stort sett en 270Win når han "samler" svin. Oettingen har skjønt at det er lettere å treffe et bevegelig mål med en kule som går fort. Jeg tror at det må være en norsk misoppfattelse at man må bruke minimum 9,3 på grisejakt. Har det å gjøre med dårlige treff?

 

 

Trenger det nok ikke, men han sier i den siste filmen når han drar frem blaseren i 3006 at han ønsker litt mer trøkk da det er stor sjangse for litt større villsvin på det terrenget han jakter den dagen :wink:

 

Han som har skutt flest svin på terrenget vårt bruker utelukkende 6,5 og vi har aldrig måtte lete etter noen av dem. Men han ser jo ut som en pyse der han står da :mrgreen:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Svar til 1983:

Fordi at det er lettere å sikte "litt" foran en " langt" foran :wink:

Under praktisk jakt vil det være ulike avstander, ulik fart, ulik vinkel og begrensede åpninger å skyte på. Med andre ord, det finnes ikke et fast siktepunkt. Da er det i min verden enklere å sikte i "nærheten" av tryne på grisen en "lengre" foran. Det er i hvert fall de erfaringene jeg har gjort meg under treningsskyting. La oss tenke oss en skyteøvelse der man skal skyte 30 skudd mot en villsvinskive. Avstanden varier fra 0 til 80m. Farten varier fra full spurt til kjapp gange. Skyteåpningene varier fra 2 til 20m. Vinkelen mot skytter varierer. Man må treffe innenfor en sirkel på 30cm. Samme skytter får utdelt en 9,3x62 som rusler av gårde i 720m/s og en 22-250 i 1200m/s ( for å ta to ytterpunkter). Hvem skyter han flest treff med?

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler.

Det høres bra ut med mye fart i teorien, men i praksis, spiller det liten rolle.

Selv lefler jeg med ideen om en dobbeltløper i treige 45-70 eller evt. en 9.3x57 potatiskastare til drivjakt, bare for moro skyld.

Skyting på vilt i fart har mer med "feeling" å gjøre enn å dundre avgårde X antall skudd på en løpende liniær elg som har eksakt samme hastighet, vinkel og avstand til enhver tid.

 

Vår kjære tyske "prins" har hatt mer enn plenty av penger, tid og muligheter til å forbedre sin skyting til hva den er i dag.

Regner med at han startet med en del hull i lufta, vomma og ræva, han som mange andre..

Frem til han har fått den rette "feelingen".

Og da spiller kulehastighet en svært liten rolle.

 

Valget hans av 270win har nok mer med redusert rekyl å gjøre, som slettes ikke er å kimse av, med hans kanonader på diverse griseflokker.

Link to comment
Share on other sites

Med større hastighet får man også større rom for feilbedømming, det blir enklere å treffe. Selvfølgelig er det sånn at det fortsatt krever trening, men det skjønner vel de fleste. Tydeligvis ikke alle, det er mye skyting som ikke hører hjemme på jakt.

 

Jeg ville nok valgt en forholdsvis lett kule i 9,3 gjerne lettekspanderendemkule som gir skikkelig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Viktigere enn kulehatighet er mekanismen på våpenet man bruker. Kort lukketid gjør underverker! Det ser man på de som skyter løpende viltmål under konkurranser.

 

Har skutt en noe med dobbeltrifledrillingen på løpende viltbane, og ser at jeg sitter greit å dødlig område, men derfra til å vinne konkurranser er vanskelig…

Den utmerker seg med muligheten for hagl dersom det skulle komme en rev eller et rådyr tett på under drivjakta.

 

Utover det så er ei god boltrifle et godt valg. Velg i så fall ei med kort lukketid, så sparer man både bevegelse i våpen og kortere tid fra man bestemmer seg for å skyte til kula er framme!

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt endel å velge i, men tror jeg ville gått for tung gammeldags konvensjonell bly kule, feks Lapua Mega 18,5 gr. Når det gjelder lodda eller bondede kuler, kan jo nevnes, Speer Deep Curl, RWS EVO, Remington CLU, Woodleigh Weldcore, Swift Scirocco, Hornady Interbond og mye annet! Viktigst av alt er å finne en kule som går bra i ens egen rifle, og selvsagt å sette skuddet/plassere kulen på rette stedet når villsvintoget kommer dundrende i de øst europeiske skoger!

Link to comment
Share on other sites

Utover det så er ei god boltrifle et godt valg. Velg i så fall ei med kort lukketid, så sparer man både bevegelse i våpen og kortere tid fra man bestemmer seg for å skyte til kula er framme!

Helt enig! Velger man i tillegg en patron med bra hastighet og lite rekyl har man de beste forutsetningene foran treningen. Kjøp gjerne rekylbrems. Liten "munningsvipp" er en stor fordel ved rask skyting og målveksling. Det som ofte blir dratt fram som det ultimate drivjaktvåpen, en halvautomat i 9,3, har ingen av disse egenskapene. Lukketiden er det dobbelte av en god boltrifle, patronen er treig og munningsvippen kraftig. Jeg seier ikke at dette utgjør en veldig stor forskjell. En god skytter håndterer også 9,3 godt, men den er ikke ideell. Forskjellen er hvert fall større en forskjellen på oryx og vulkan på noe man mest sannsynlig ikke skal spise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...