Jump to content

Remington 700 Tactical-tråden


300 win mag

Recommended Posts

Ser det er mye diskusjon i mange ymse tråder om kvalitet på Remingtonbørsene, samlinger, anbefalt ammunisjon osv. så jeg starter denne tråden for å diskutere noen erfaringer med nevnte modell (både .223 og .308)

 

Jeg har nylig kjøpt en Remington 700 SPS Tactical i kal .223rem fra Jakt&Friluft. Børsa har 20" pipe med stigning på 1-9.

Jeg har en S&L Thunderdome lyddemper montert av J&F.

 

Jeg har nå testet flere typer fabrikkammo, (American eagle, Barnaul ++) i 55grs og 62grs kuler og er kjempeskuffa over presisjonen.

Både american eagle og Barnaul sprer så 5 skudd trenger et område på størrelse med en håndflate på 100m. Ammunisjonen med 62grs kule samler bedre, men trenger et område på størrelse med 4x4cm eller ca 4 klistrelapper side om side for å dekke "samlingen".

(For ordens skyld skyter jeg hull i hull med andre rifler og vi er flere som har testet, så det er ikke skytteren som er årsaken. Det er også skutt både med tofot og med anlegg på myk frontbag, begge med beanbag under kolben)

 

Hvilke erfaringer har dere med denne rifla? Hvilken presisjon bør man kunne forvente av ei slik børse til 9000kr?

 

Noen gode tips til ammunisjon som fungerer?

 

Jeg frykter jo at jeg må ut med mange tusen for en ny stokk, og kanskje lade .223 i tillegg for å få presisjonen jeg ønsker. Jeg mener ei rifle av denne typen må kunne holde klistrelappen, eller i allefall holde seg nært innpå den på 100m når det skytes med støtte slik at rifla ligger dønn i ro.

Link to comment
Share on other sites

Prøv noen skudd med Lapua 69gr Scenar match. Hvis denne ikke går bra sender du rifla i retur.

 

Går rifla bra med Lapua er du bundet til å lade selv med tunge kuler eller ha et stort ammobudsjett.

 

Skal du skyte billig 223 55gr ammo bør du bytte Remingtonen med en Tikka/Sako 223 med 1-12" pipe..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme rifla, dog ikke prøvd med orginal stokk. Bedda den rett i ein McMillan A4 . Skjøt fabrikk Winchester 55gr ballistic (grå plast tupp) . Samla enkelt 5 sk under klisterlapp. Kunne sikkert laga ett pent lite hull ,om eg hadde lada sjøl . Så den gikk meeeget godt. 5-25x kikkert brukt der.

Link to comment
Share on other sites

Prøv 69 Scenar. Funker det kan du prøve 69 NCC, litt billigere. Lader du ikke selv er det bare å begynne. Skyter begge i en AR og flere jeg skyter med har prøvd og funnet ut det alle andre har sagt før. Shit in, shit out... Mat børsa med skikkelig kule, så bør det skje noe.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg har ikke prøvd å finne ut hvor god riflas presisjon er ved å skyte Barnaul. Jeg er ikke HELT uvitende om hva jeg holder på med :) Jeg har skutt 5 skudd med Barnaul for å se hvordan det gikk, og det gikk som forventet.

Problemet er at jeg ikke finner noen ammunisjon som funker!

 

Det er klart at jeg ønsker å skyte tyngre kuler og få bedre presisjon, så det kan nok ende med at jeg må lade 223. Det jeg synes er så merkelig er at jeg ikke får skikkelige samlinger med 62grs. Det skulle jo være en grei vekt for 1-9 snurr.

Jeg skal teste tipset med Lapua Matchammo. Noe premiumammunisjon bør jo fungere bedre enn billigste sort, men med erfaring fra andre børser vet man jo at det i noen tilfeller kan være børser som er litt sære på hva de samler med.

 

Har fått med meg at det er mange som er veldig kritiske til stokken som følger med børsa, så jeg er jo litt bekymret for at jeg ikke vil få den til å samle før stokken blir bytta. Jeg synes disse stokkene er supre, så jeg skulle egentlig gjerne beholdt den, men det er jo uaktuelt om børsa ikke vil samle med den.

 

Blackhawk: Hvilken stokk byttet du til?

Link to comment
Share on other sites

Litt godt å høre at andre også har hatt samme erfaring med 55grs. Har jo vært med på at noen rifler ikke vil samle skikkelig godt med forskjellig fabrikkammo, men ikke at det skal spre så mye som f.eks American Eagle gjorde hos meg. Det var omtrent like ille som Barnaulen.

 

Nå har jeg bestilt meg Fiocchi Perfecta som har 69grs sierra match king. Får håpe det går opp et lys... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ville skaffet en annen stokk og fått beddet inn rifla

Har brukt helgen på å bedde inn min tactical 308win inn i enn bell an carlson tactical medalist stokk og greier nesten ikke vente på å komme meg på banen i morgen. Lå på 0,5moa før beddinga med samme stokk. Orginal houge stokken var ubrukelig til presisjonsskyting, alt for myk.

Link to comment
Share on other sites

Har nå gått til anskaffelse av en HS-precisionstokk fra en Remington Sendero og et AI-Chassis. I tillegg har jeg fått kloa i Fiocchi Perfecta som er ladet med 69grs sierra match king og en pakke Federal American Eagle 62grs. Det har vært lite tid til skyting i det siste, så ingenting er blitt testet enda, men jeg håper dette vil gi noen bedre samlinger enn tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg må selge alle custom våpen og 200strn og kjøpe ett slikt ekte presisjonsvåpen.. Ingen av de jeg har klarer det med partizan,,, :thumbdown:

 

Kanskje du burde begynne å vurdere å skyte bra med ett våpen før du kjøper deg flere da vettu...;)

 

Ammo var ikke ferdigrulla. Brukte N11 43,6grains( lot 20145059) , med cci 200 primer 2.805Col

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd å montere HS-precisionstokken fra en Remington Sendero i dag. Det viser seg at stokken hindrer knappen man trykker på for å få ut sluttstykket fra å fungere skikkelig. Den henger seg oppe, slik at sluttstykket kan tas ut hele tiden. Avtrekket og sikringa blir også trege. Noen som har opplevd noe lignende? Trodde disse remingtonkassene og originalstokkene skulle gå om hverandre uten problemer... :shock: Er det noen utvikling i avtrekkerne el. som kan være årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Haha tror det er litt av sjarmen med disse våpenene og utbyttbar stokk.

Støtte på samme problemstilling som deg. Endte opp med å utvide løpskanalen på høyre side og på vensteesiden ved avtrekket. Brukte dremmel og sandpapir, tok da og gjorde klar foe bedding samtidig. bedda rundt rekyltappen, og ryndt hele kassa. Ble som dag og natt.

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært en positiv utviklingi saken! Jeg har 2 Remington 700. Den som ikke er tacticalutgaven fikk et timneyavtrekk for noen år siden. Jeg har flytta det over på tacticalen for å få et bedre avtrekk enn originalen, og low and behold, tror du ikke HS-stokken plutselig passet som hand i hanske!! Løpet helt frittflytende og alt uten noen form for tilpasning. Den andre Rem700 fikk på seg hoguestokken og avtrekket som fulgte med tacticalen og også her passet alt sammen. Heelt utrolig! :lol: Mistanken min om at det må være noen form for forskjell på avtrekket som fører til problemer er imidlertid forsterket.

 

Nå gjenstår det bare å få presisjonstesta om man bare kan finne tid og en vindstille dag...

Link to comment
Share on other sites

Nok en positiv utvikling i mitt lille rifleproblem. Med Fiocchi Perfecta og HS-stokken samlet det endelig seg litt. Fikk 11x17mm femskuddsamling på 100m. Det er jeg fornøyd med og kan nå endelig gi litt slipp på frykten for at jeg ikke skulle få denne børsa til å samle i det hele tatt.

 

Fikk også testet American Eagle i 62grs. Denne samlet bedre enn AE 55grs som jeg testet med tidligere, men det var fortsatt ikke noen kjempesamling å skrive hjem om.

 

Alt i alt en oppløftende dag på banen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slenger ut et spm.

 

Har en sps tactical med hogue-stokken. Er ikke ovvettes fornøyd og ser meg om etter ny stokk. Vil stokkene under passe til rifla mi? Det ar løpet er tjukt gjør kanskje noe med hvilke stokker som passer? Eller?

 

Denne ser raff ut, men passer den?

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /100016646

 

Samme stokk som fulgte med rifla, men i full bed-utførelse. Ikke søylebedda altså. Billig og grei?

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /408050215

 

Håper noen kan opplyse meg. Har maksbudsjett på 4000kr

Link to comment
Share on other sites

Den skal visst passe både tynt og tykt løp, sjekke hjemmesiden, men mener at på modellen til 10/22 ihvertfall så har den en skinne under løpet som kan snus etter løpstykkelse.

 

Utrolig stilig stokk, samme vekt eller lettere enn andre justerbare, og trenger ikke noe børsemaker arbeid.

Veldig lyst på den selv!

Link to comment
Share on other sites

Ok! Men er erfaringer fra 10/22 overførbare til sps tac? Det fine er at selv om brownell er amerikansk, så kan en bruke angreretten siden siden brownell.no er "norsk".

 

Hadde vært greit å slippe klønete kolbeforhøyer, så det kan hende at det blir magpul sin. Men det hadde vært kjekt om noen kunne bidra med erfaringer.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Bestilte denne stokken fra Brownells før forrige helg og er veldig spent på den.

Den gir meg det jeg trenger som erstatning for den originale Hogue som sitter på .223'n nå hvis det som skrives er riktig.

 

Så når Magpul'n kommer blir det spennende å se hvordan børsa vil oppføre seg! 8)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaringer med Magpulstokken som nevnes, men har hørt meninger om at den opplevdes kort fra kolbehalsen til kolbekappa. Det kan vel uansett justeres med spacers. Det står på hjemmesiden til Magpul: "Free-floats ALL factory Remington barrels including aftermarket profiles up to a Medium Palma (0.920" dia. 5.50" forward of the breech)" så da skal vel løpsprofilen på tactical passe.

 

Jeg har selv en Hogue med full bed block. Denne kan anbefales over den pillarbedda versjonen. Det er kjempeforskjell på disse stokkene. Det finnes flere tråder om disse stokkene her på kammeret. Her er en som lurte på noe av det samme som deg ang. pillar vs. full bed block.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=118066

Link to comment
Share on other sites

så hogue full bed-stokken passer til tactical? Den står bare ført opp for å passe sps varmint. men det er kanskje samme løpsdiameter på tac og varmint?

 

Magpulstokken ser fin ut, men er litt tacticool. Jeg er enig i at hoguestokken kjennes bra ut, og den full bed-stokken er ikke så dyr.

 

Bruker du kolbeforhøyer? Hvis ja, hvilken?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Da har Magpul Hunter 700 stokken kommet i hus. :D

 

Første inntrykket er bra:

- den er mye stivere enn den originale Hogue stokken og jeg kunne ikke flekse den.

- aluminiumsblokka ser ut til å ligge godt inne i stokken

- rekylklakken vil få god plass da det er romslig her. Kanskje bedde her for en "tightere fit"..

- justering av lengde og kolbeforhøyer gjøres meget enkelt med å løsne en skrue. Merk at for å justere kinnstøtta så må man også bestille opp andre høyder. Jeg gjorde det da jeg mistenker at den blir for lav i leveringsutførelsen.

- kjekt med skikkelige M-lock fester til tofoten

- pistolgrepet kunne gjerne ha vært litt tykkere for et bedre grep, men det kan kanskje ordnes på et vis

- kinnstøtten er glatt og vil sikkert bli kald ved kuldegrader. Kanskje coate den med Plasti Paint?

- forskjeftet er godt og bredt som gir god støtte på sekk/støtte men det er glatt. Så her kan det kanskje også være nødvendig med litt gummi coating.

 

Er det noen som har erfaring/tips til bruk av Plasti Paint, eller annen gummi coating, på polymer våpenstokker??

 

Og har noen erfaring med picatinnyskinne der man ikke har magasin men bruker den originale løsningen? Vil det bli vanskeligere å komme til med lading?

Jeg ser at noen skinner har et "innhogg" der man lader for enklere tilkomst og det er vel det som da er mest aktuelt å bruke.

 

Har ikke rukket å montere sammen herligheten enda men gleder meg til å teste den! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, veldig lyst på den stokken selv. Bilder!

 

Jeg bruker picatinny med vanlig toppmating, dette er på hel skinne uten innhugg.

Føler ikke jeg behøver en ting til jeg kan miste eller gå i stykker på jakt, og den dagen jeg trenger mer enn 4 skudd på rappen skal jeg vurdere det.

 

Fungerer helt fint, selv med hansker.

 

Jaktdepotet har en type klistremerker i gummi med grepsbelegg, mulighet?

Link to comment
Share on other sites

Ser dritfet ut den der. Kan du gi en link til den kinnforhøyeren du kjøpte? Er ikke helt trygg på hvilken som passer til hunter 700.

 

Bruker du momentnøkkel når du fester skjeftet?

 

Hei,

 

her finner du kinnstøttekit som passer til stokken:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /100009607

 

Ja, jeg bruker momentnøkkel når jeg trekker til. Bruker 6,5nm til begge skruene og locktite.

 

 

mvh

Jarle

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, veldig lyst på den stokken selv. Bilder!

 

Jeg bruker picatinny med vanlig toppmating, dette er på hel skinne uten innhugg.

Føler ikke jeg behøver en ting til jeg kan miste eller gå i stykker på jakt, og den dagen jeg trenger mer enn 4 skudd på rappen skal jeg vurdere det.

 

Fungerer helt fint, selv med hansker.

 

Jaktdepotet har en type klistremerker i gummi med grepsbelegg, mulighet?

 

Hei,

 

stokken ser veldig bra ut! :)

Har ikke fått montert den enda og kan legge ut et par bilder når den er på plass.

Angående picatinnyskinne så tenkte jeg å finne en med innhugg. Tror at IOR har en som selges på Artemis sin nettbutikk.

 

Skal sjekke ut klistremerkene til Jaktdepotet!

 

 

mvh

Jarle

Link to comment
Share on other sites

hei

jeg har en mosseberg patrol med samme snurr min går ikke bra med 55grain men med nosler competition og lapua senar 69grains går den under klistrelappen på 100m

lader selv, mine ladedata for min børse: Hogdon CFE 223 25.2 grains col 2.250" mitt råd er tyngre kuler en 55grains.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

flere har bedt om bilder av Magpul Hunter 700 stokken så her er de:

 

YWx2ZXFq.jpeg

 

Y1llbVNz.jpeg

 

Det synes ikke godt på bildene men både nederste del av forskjeftet og kinnstøtta er lakket med gummilakk fra Biltema. Originalt så var både forskjefte og kinnstøtte glatte mot huden.

Gummilakken gjorde det veldig behagelig og man slipper at kinnet sklir på støtta. Anbefales!

 

Prøveskyting med stokken var en helt annen opplevelse enn med originalstokken og spesielt med bruk av tofot. Fikk tydelig frem at stokken har en god del å si, men en annen overraskelse er faktisk hvor stor forskjell det er på ammunisjonen! :shock:

 

Jeg har skutt en del med ulike ammo typer med originalstokken både med og uten tofot uten helt å få ting til å stemme helt. Spredningen har vært stor(4-5cm på 100m med en fem skuddsserie.

Federal American Eagle 55grs kjøpte jeg inn for å få mengde trening og regnet med at dette var en OK ammunisjon. Og til skyting uten støtte/tofot er den helt greit for skytetreningen sin del. Skal man over på presisjonsskyting må man på helt annen ammo. Jeg har også prøvd tre/fire andre ammunisjonstyper med lignende resultater så ingen spesiell forskjell mellom de typene med ammo.

Ved Norma Jaktmatch, Oryx og V-max har samlingene vært mindre men har ligget på 2-3cm på 100m.

 

I helgens prøveskyting av den nye stokken så brukte jeg American Eagle(AE) for å få skuddene inn i skiva(har også byttet kikkert...). Og for å prøve noe nytt så hadde jeg kjøpt inn Fiocchi 69grs Sierra Match King for å virkelig få god presisjon(tenkte jeg...). Spredningen med denne var heller ikke god og viste ingen forskjell(ikke tydelig ihvertfall) på å være bedre enn AE.

Så jeg var egentlig litt skuffet og tenkte at jeg må på nytt ut og finne/prøve ammo som går bra i børsa. De siste seriene skjøt jeg inn med Norma V-max 40grs da jeg har brukt det på rev.

Og da kom presisjonen!! :D

 

Skjøt to og to skudd mens jeg finjusterte meg inn til sentrum av blinken.

 

På bildet(rotert 90grader mot venstre) under det brukt AE 55grs oppe til venstre mens det i de andre er brukt 40grs Norma V-max:

Y0JlaE1S.jpeg

 

Siste tre skuddene i midterste blink har en samling på 8mm(senter til senter). Har aldri før hatt slik presisjon med denne børsa til tross for bruk av tofot og andre støtter med originalstokken.

Det er tydelig at ny stokk og riktig(dyr!) ammo gjorde godt. Bildet er rotert 90 grader mot venstre så de tre skuddene sitter litt over senter noe som jeg liker på jaktammunisjon.

Y0VwVWNv.jpeg

 

Så jeg fikk meg faktisk en aha opplevelse... Kanskje ikke jeg er så ille til å skyte med tofot som det jeg har trodd men at det faktisk er ammunisjonens egenspredning i kombinasjon med en myk stokk som har gitt meg det jeg vil kalle dårlige samlinger...

 

Men det burde ikke være nødvendig å bruke dyr jakt ammunisjon for å få god presisjon... Kanskje hjemmelading er neste skritt!?! :winke1:

 

Og en annen ting som forundret meg var at 69grs SMK kuler ikke var mer presise enn 55grs AE i et løp som har riflestigning 1:9. Og at 40grs V-max var meget presis med denne riflestigningen.

Løpet har gått ca 500 skudd og det blir pusset etter hver gang jeg er på skytebanen.

 

Så hvis noen har en god forklaring på dette og tips til ammunisjon jeg burde prøve så er jeg lutter øre!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ser Jakt & Friluft har Rem SPS Tactical i .300 winmag i sin messeavis til villmarksmessa. Den må jo bli et godt alternativ til økonomisk langholdsbygg.

 

Edit: Sjekka på Remington's sider og kan ikke finne denne i .300 win mag. Den finnes derimot i .300 blackout. Kan J&F ha hatt en liten trykkfeil?

 

http://www.remington.com/rifles/bolt-action/model-700/model-700-sps-tactical

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...