Jump to content

Nybegynner langhold. Valg av rifle.


mauser14

Recommended Posts

Heisann!

En kar her som vil starte med jakt (hjort) og langhold. Blir vel ikke så veldig mye jakt men noe.

Jeg er ganske ny på området men jeg skal inrømme at jeg har sniket og lest endel her inne.

Under er mine ”grove” planer for riflen jeg vil bygge. Hva tror dere om dette?:

 

Kaliberet er 6,5 x 55

Siden jeg er nybegynner så vil jeg ikke kjøpe ei rifle til mangfoldige tusen dersom dette av en eller annen rar grunn ikke skulle være noe for meg (uansett om jeg har EKSTREMT lyst på en Sig Sauer SSG 3000. Har alltid likt den børsa). Bruke en god slomp på et skikkelig kikkert sikte sattser jeg mer på.

 

Jeg har funnet ut at det står mellom en brukt Mauser M67 eller en brukt Sauer 200STR, men

heller litt mot M67`en da den er ganske billig. Billig i forhold til hva man får.

Tenkte da å finne en ny stokk, enten syntetisk eller treverk. Dersom det blir treverk vil jeg duracoate den.

Skikkelig bedding skal utføres.

Picatinnyskinne

Kikkert sikte er jeg usikker på enda, men noe ala 3.5-18x50.

 

Det er planen så langt.

 

Jeg vil nevne at jeg lader ikke patroner selv. Er dette et problem? vil 6,5 x 55 fortsatt være det rette kaliber med tanke på billig ammo?

Vil M67 være en fin rifle jeg kan starte opp med?

Er det andre rifler jeg burde vurdere så fyr løs! Jeg er åpen for alle tips og anbefalinger :)

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Hva er budsjettet ditt?

 

Jeg bygget meg en kombinert langholds- og jaktrigg, med utgangspunkt i en Tikka T3 Varmint, satt i en GRS-stokk, toppet med en Vortex 6-24. Jeg er godt fornøyd. Dersom jeg skulle gjort det om igjen, hadde jeg tatt utgangspunkt i en Sauer 200 STR. Søk litt rundt på forumet; M67 har skrevet litt om sin erfaring med SSG 3000 sammenlignet med 200 STR.

 

Uten diopter koster den 14600,- ny; du kan sikkert finne den billigere brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror du er inne på et både fornuftig og godt valg med det du lister opp. Jeg ville nok gått for en Sauer i 6.5. Jeg var i samme båt som deg for en stund siden og hadde mange rare tanker om rifle og hvilken patron jeg skulle velge. Endte til slutt opp med rifla og patronen jeg i utgangspunktet ble anbefalt, men ikke hadde lyst på. En SSG 3000 Patrol i 308 hvor jeg byttet til en 6.5 pipe umiddelbart.

 

Angrer ikke et sekund i dag, selv om Sauer og 6.5 kanskje er dørgende kjedelig i noens øyne, det var det i mine siden ALLE hadde det. Men i dag ser jeg jo at jeg ikke kunne gjort et bedre valg,og både rifla og kaliber er helt rått synes jeg.

 

1. Piper til Saueren får man tak i over alt til en ikke så avskrekkende mengde penger.

2. Pipa bytter du selv på 10 min

3. Deler får man enkelt tak i.

4. Det er ikke noe problem å få hjelp om man får problemer siden "alle" skyter Sauer.

5. Du kan oppgradere til McMillan sin SSG 3000 stokk med tiden om du vil.

6. Ammunisjon er billig og enkel å få tak i, selv skyter jeg 6.5 Norma Golden Target HP etter anbefaling. Men skal begynne å lade selv med tiden.

7. Det er en del ettermarkedsdeler/oppgraderinger å få kjøpt til Sauer.

8. De holder seg uforskammet godt i pris. Vet ikke med SSG 3000, men STR gjør ihvertfall det etter hva jeg ser på finn.no.

 

Kanskje en brukt STR er tingen? Det er ihvertfall ca 4000 kroner i forskjell på en 200 STR og en SSG 3000 Patrol. Skal du ha SSGn i 6.5 så må du ut med 3700 for ny pipe, men du får solgt den "gamle" for 3000-3500 om du ikke skyter med det. Så må du vel ut med noen kroner for en skinne osv til STRn, den er jo frest ut som en del av kassa på SSGn og er uten tilt. Kanskje er det fornuftige å kjøpe en brukt STR og heller legge litt kroner i et godt sikte? Følg med på finn.no da det er en del som selger langholdssikter med jevne mellomrom. Jeg fant mitt sikte på finn.

 

Uansett, mange kan mye om langhold. Spør, grav, lytt og lær. Samt at det finnes en del ting på youtube som er bra for å få litt forståelse osv.

Lykke til, og regner med at du kommer til synes det er utrolig morsomt med langhold.

 

Her er noe av det som hjalp/hjelper meg litt på veien:

 

http://www.storfangst.no/produkt/jaktfilmer/ulf-lindroth-og-andreas-norin/langholdsskyting-fra-grunnen-av.-med-thomas-haugland-og-ulf-lindroth

 

 

https://itunes.apple.com/us/book/precision-rifle-basics-for/id577676392?mt=13

Link to comment
Share on other sites

Ville uten tvil valgt Sauer 200str fremmfor M67, det er klasseforskjell mellom de to.. Og du er ikke i nærheten av og yte det samme som en 200str før du har lagt like mye penger i M67 som str'n koster ny.. Kanskje ikke da heller;)

 

Når det er sakt så duger nok M67'n lenge, men så fort du begynner og koste på den med pic. Skinne, ny stokk, nytt avtrekk og nytt løp og der til børsemaker arbeid er du ute på en dyr afære og annenhåndsverdien er den samme som da du startet. Det er noe dritt når du finnerut du vil selge den og kjøpe 200str;) Går du for en M67 så bruk den som den er, kost på minimal!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64429408&searchclickthrough=true&searchQuery=200str

 

Finn deg et skytterlag og få deg litt trening og litt våpenerfaring IRL, hvordan man skyter og hvor man kjøper ammo og sånt - før du stasher den opp "taktisk" og reiser alle flagg. Bred erfaring er aldri feil.

Det lønner seg tror jeg ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, greia er at du må ha noe som har skruer ned i skruehullene i låskassa. Ellers sklir det. Dioptret som sitter der til vanlig er lett nok til å sitte, men typiske langholdskikkerter sklir under rekylen.

Har du godt syn kan du forøvrig klare deg lenge med dioptret. Hvis jeg skal ramse opp de beste seriene jeg har sett skutt med Sauer så blir jeg andpusten før jeg kommer til noen som brukte kikkert ;)

 

Men en lett kikkert sitter, i f.eks SportsMatch montasjer til 300,- Ellers anbefaler jeg den danske picatinnyskinna.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sportsmatch HOP40C

Jeg har en klin lik, i 1", den er utmerket på en lett kikkert og med lite rekyl, men om den funker med mer krefter på vet jeg ikke. Til den prisen kan en jo prøve.

BECO Trading har også noen "overganger" mellom picatinny og 11mm som fungerer relativt greit.

http://www.becotrading.no/22airgun-dovetail-to-picatinny-adaptor-p-1135-c-229.aspx, har kun brukt dem på 22LR og luft.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jøss her hadde det kommet inn mange svar! Takk folkens!

Suger til meg all info jeg kan få :P

 

Jeg lagde meg en liste over hva jeg vil gjøre med M67`en dersom jeg kjøper den rifla. Fant fort ut at det blei dyrt ja. Veldig dyrt.

Særlig når børsemaker må gjøre mesteparten av arbeidet. Gikk ut ifra Børsemaker XXL sandvika sine priser.

Det du sier "Aannerud" er nok sant.

 

Jeg har dermed slått litt ifra meg M67.

 

Det står nå mellom en Sauer 200 eller en SSG 3000 Patrol.

Pedersen Våpenlager selger SSG`en for 18 490,-

Capsicum solgte disse for 14 000kr før tror jeg. Sendte de en mail nå.

 

En sauer kommer fort opp i litt peng den også.

Brukt Sauer 200: ca 10 000kr

Bedding av stokk: 1000 / 15000 kr søyle bedding

Duracoat stokk: 500

Duracoat pipe, kasse og underbeslag, èn farge: 1000,-

Sphur montasje + kikkert ringer: 3500

Full service. Puss og rens av mekanikk og pipe: 750,-

 

Nå må jeg ikke duracoate/ bedde den med en gang med det er noe jeg har lyst til å gjøre over tid.

 

"M67", jeg hadde gjerne ville skutt med Sauer 200 med diopter hadde jeg bare hatt et ok syn, mitt er nok ikke helt på topp. For meg er det håpløst med diopter :|

Link to comment
Share on other sites

Er økonomi en viktig faktor skal det mye til å slå en pent brukt 200str med grus/mcmillan. Se om du finner en hvor eier allerede har kjøpt stokk. Lenge siden jeg kjøpte den jeg har, den hadde orginalløpet og var gått 2000skudd. Ferdig i mcmillan kolbe betalte jeg 12 000kr tror jeg det var.. Bare Kolben tror jeg kosta rundt 7000kr den gang. Det er rifle som er presis nok til å vinne det som er av stevner i Norge, bare lausflesket bak peker den i riktig retning.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at det er liten forskjell mellom SSG og STR; og til langhold ville jeg foretrukket sistnevnte, da man har mulighet for skinne med tilt, til en billigere pris, og med et bedre kaliber fra fabrikken. Jeg ser ikke helt poenget med SSG på det norske markedet, men det kan være det bare er meg...

 

Forøvrig; om du skal ta langhold seriøst, vil jeg tro du starter å lade selv før eller senere; det å kunne skreddersy ammunisjon til rifla, som attpåtil blir betydelig billigere enn fabrikkammunisjon, er absolutt et gode.

Link to comment
Share on other sites

Vinnern av nm langhold når jeg var med i 2014 skaut med norma diamond line felt. Og grusa de fleste andre.

Skal en drive med "praktisk langhold" på mellomdistanse (7-800m) så trenger en strengt tatt ikke lade selv dersom en bruker skytterlagsammo i 6.5x55. 7-8 kroner patrona er billig for kvalitetsammo.

Link to comment
Share on other sites

For å ta et eksempel:

Min godladning er 175 grains Nosler CC foran 39 grains Vihtavuori n140. COL på 71 mm

Etter en kikk på vithavouri ladedata for 175 grs scenar L tipper jeg at denne ladningen vil gi kanskje 750 m/s V0?

 

Her er en sammenligning mot norma diamond line felt i 900 m/s i vindavdrift ved 1 m/s sidevind. (har brukt 0.475 i bc på noslern siden det er dette litz har målt på 175 MK som er tilnærmet identisk)

 

avdift.png

 

Min påstand er at du ville økt treffsikkerheten din betydelig ved langholdsskyting dersom du hadde hatt 6.5x55 og skutt ferdigrulla skytterlagsammo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok hatt noe å hente på å bytte kaliber, men nå skyter jeg engang med en T3 Varmint, og ikke en STR, og den har jeg ingen planer om å bytte ut med det første. Når jeg gjør jobben, samler den innertier på 100-meters DFS-skive på 200 meter; jeg vil tro den gjør det tilsvarende godt på lengre hold, men det var det å (ha tid til å) komme seg på baner der det var mulig da...

 

Jeg står ved det jeg har sagt før; skulle jeg valgt igjen, hadde jeg nok gått for 200 STR og 6,5x55, men det er ikke på blokka nå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 200str i 6,5.. #winning.. desverre slår mr M67 meg alltid :o

Rifla gjør at jeg havner vesentlig høyere i de fleste rifleøvelser som involverer presisjon, enn jeg vanligvis hadde gjort, en takknemmelig sak som går godt med ca alt jeg dytter i den.

 

Pange 338LM og lignende er gøy en stund, men ikke i lengden, har ofte lånt den til kompiser som synes 1000 spenn i ammo på 1 dag er nok og heller låner min litt ;)

Link to comment
Share on other sites

Koster over 3k for ei 6.5x55 pipe så det er et tema om økonomi er et tema. Ikke lader han selv heller.

Jeg kjøpte en Patrol for noen mnd siden, byttet til 6.5 pipe på disken til pvas når jeg hentet den. Betalte 3700 for 6.5 og solgte 308 for 3500 kort tid etter på finn. Så økonomisk går det så og si i null med pipebytte.

 

Ellers så synes jeg SSG er et godt valg, spesielt sett opp mot en ny STR. At ikke skinna på SSG'n ikke har tilt gjør ikke så mye, jeg har montasje med tilt og jeg hadde vel strengt tatt ikke trengt tilt. Ikke enda ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Valmet/Tikka 412 Optilock kikkertmontasje til er glimrende til STR. Den er stabil på ei 3,5kg dobbeltrifle i 9,3x74r og ingenting i STR er i nærheten av slik rekylimpuls. I tillegg er det ikke noe problem å legge inn tilt på denne siden kunststoffringene utlikner en høydeforskjell på fremre og bakre ring oppe på skinna. Montasjen kan også monteres bak/frem, med en liten modifisering,for lange kikkerter. Dette er gamle triks fra elgbanemiljøet.

Link to comment
Share on other sites

Koster over 3k for ei 6.5x55 pipe så det er et tema om økonomi er et tema. Ikke lader han selv heller.

Jeg kjøpte en Patrol for noen mnd siden, byttet til 6.5 pipe på disken til pvas når jeg hentet den. Betalte 3700 for 6.5 og solgte 308 for 3500 kort tid etter på finn. Så økonomisk går det så og si i null med pipebytte.

 

Hadde faktisk ikke trodd at det var det helt store markedet for den pipa, men der kan jeg nok ha tatt feil. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Min påstand er at du ville økt treffsikkerheten din betydelig ved langholdsskyting dersom du hadde hatt 6.5x55 og skutt ferdigrulla skytterlagsammo

@500m ved 1m/s 10 vs 16cm.

 

Om å øke treffsikkerheten.

En mann skyter regelmessig, med fabrikk, eller plain hjemmeladd ammo, han tar gode avtrekk og siden han er ute og skyter en del, og ellers er ute i naturen får han med seg vindskift ned mot 0.5m/s - han sprer 8cm med 308en -

Nestemann har brukt tida på å dreie hylsehalser, teste Bergerkuler, stashe rifle og lese om presise kalibere. Er han på banen så tester han ladninger, og skylder på vinden om samlingene ikke er små. Han har knapt sett på et vindflagg og går glipp av at vinden skifter 2-3m/s, så han sprer 25-35cm, uansett kaliber. I tillegg har han et par dårlige avtrekk...

Dette er ikke et hypotetisk eksempel, eller tatt ut av luften :wink:

 

Hvilket kaliber man bruker er i prinsippet helt uvesentlig - men spesielt når man bare snakker om det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig irriterende riktig fra Mr M67 , skjenner en eller to av dem selv .

Når det er sakt så er jeg en utstyrshore å jobber stadig med å finne unnskyldninger for å slippe å kjøpe meg en STR , må nok bare krype til korset snart jeg også :oops:

Link to comment
Share on other sites

Aller viktigste er uansett at man har råd til å skyte, og kan få tak i gode komponenter. Da er det egentlig ingen vei utenom 6.5. Merk at det ikke betyr det må være x55. .308 er ett alternativ så fremt man skyter billige 175 CC, Berger er ikke ett økonomisk alternativ. Da er man tilbake til 6.5 igjen.

Link to comment
Share on other sites

Brukbart til grei pris:

https://www.dfs.no/globalassets/documen ... er_dfs.pdf

 

Hvis det passer så kan du jo lade selv:

Ladeboken ver 4

http://www.nb.no/nbso/nb/6132429550e61b ... ?index=1#0

Versjon 7 finner du hos din lokale kruttpusher

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

 

Tråder om hjemmelading finner du på Kammeret.no

 

Ta i alle fall vare på hylsene.

De kan bli kjekke å ha senere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Norma Golden Target som "alle" refererer til når det gjelder god kjøpeammunisjon til 6,5x55 får du også i kaliber 308.

 

Det som er drit med den er at den er så uendelig sløvt ladet. Jeg lurer av og til på om det er mer enn tennhetta som gir hastighet..

830ms er hastigheten i 74cm pipe. Og HVEM kjøper 308 for å ha 74cm pipe?

I 47-55cm lang pipe som de fleste har i 308 er hastigheten ca 12 m/s virker det som.

Link to comment
Share on other sites

For DFS skyting holder denne hastigheten mer enn nok. Fart er ikke nødvendigvis alt.

 

Forøvrig, så er vel 74cm/30" piper vanlig i "High Power" skyting i statene.

 

Hjemmelading er den eneste reelle alternativet i ett økonomisk styrt hverdag. Er man rik kan man vel alltids handle kasser med ferdigladd Lapua..

Link to comment
Share on other sites

Skrevet sider opp og ned på dette, men korthistorien er at 6.5 kuler a la 140 a-max har mindre vindavdrift, muligheten for bedre BC grunnet utforming av kula samt hastighet. I teorien, og for dem som kan å skyte, ett bedre alternativ på f.eks 1000 meter enn .308. Gir du derimot en god .30 kule muligheten å gå i en Winchester Magnum hylse, så er saken noe annet igjen.

 

Heldigvis, siden folk er ofte flinkere til å snakke enn å skyte, så er det fortsatt en og annen praktisk mulighet å skyte bra med .308 kontra 6.5x55;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så lett det der.

Gamle kaliber blir som nye takket være moderne kuler.

https://ixquick-proxy.com/do/spg/show_p ... 114d9219e6

 

http://www.chuckhawks.com/rifle_ballistics_table.htm

http://www.chuckhawks.com/all_around_cartridges.htm

 

Det gjelder å velge riktig kaliber ut fra økonomi og oppgave:

https://ixquick-proxy.com/do/spg/show_p ... e3f311c4de

 

Det gjelder å tenke seg godt om før en senker tusenlappene.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ref 308 vs 6,5 på langhold, så ser det bedre ut for 308 sin del når den er ladd med 200 eller 215 Berger og med lengre pipe enn de 45-55cm som er vanlig på 308, som typisk er ladd med 155 Scenar. Ser at trenden blant "proffene" som skyter 1000yds konkurranse i USA er tyngre og tyngre kuler. Synd kulene er så dyre, og er jo også ubrukelige i en typisk 308 med 1:12 stigning. Neste pipe i 308en blir på 1:10 eller 9.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...